Min KIA tänder varningen för att något finns i döda vinkeln utan att det finns något där. Jag har sett det vid fyra tillfällen i höger backspegel och en gång i vänster spegel. Det roliga i kråksången är att samtliga varningar har kommit på samma geografiska plats, en smal landsväg med åkrar på båda sidorna. Det finns alltså ingenting bredvid bilen när det händer. Kan det finnas något som stör sensorerna där?
Falsklarmande dödavinkelvarnare
Uppdaterat: 2019-01-07 09:20
Kommentarer
Det är den elektroniska andevärlden som uppenbarar sig.
Då gäller det att se upp!
Har haft provkört på landsväg med smal grusväg på vänster sidan med lyktstolpe då kom blinka dödavinkelvarnare fler ggr sist 2016 december, en fullutrustad Opel Astra 1.0T Sports Tourer Matrix och vitbil. För mig är ingen att ha dödavinkelvarnare och slipper stör.
Jaha, det där skulle vara intressant att få översatt!
Men jag tror att GF menar att han inte gillar dödavinkelvarnare.
Minns bara kompisens då nya Volvo V70 för rätt många år sen som hade den funktionen - den fellarmade rätt ofta och om inte minnet sviker helt så var det vanligare när det var regn-väder.
Pi: Helt rätt, Volvos tidiga BLIS på V70/S80 när det kom var otroligt känsliga i regn, hade en XC70 -08 som blinkade hejdlöst i regnväder av vattnet som skvätte upp från framhjulen. Det var en väldigt enkel lösning mot den de har idag. Nu är fellarm väldigt ovanliga för min del. Men det har hänt mig med, men jag ser det nog som att bättre den varvar nån gång för mycket än nån för lite iaf :)
Jag håller helt med att hellre en gång för mycket än för lite om det är sällan falsklarmet förekommer.
Såhär i efterhand är det något jag verkligen saknar på min bil som jag kunde klickat i för nån tusenlapp eller två.
Mäkinen hur är det på kian.
Enbart visuellt och vart ser du den.
Vill minnas att jag provat nån Volvo där indikeringen sitter på A-stolpen.
På Skoda sitter det i yttre backspegelglaset och man märker det enbart när blicken är på backspegeln.
Det lyser i spegeln om det finns något snett bakom mig. Om jag då slår på blinkers åt det hållet låter det i högtalarna på den sidan av bilen.
Där jag får falsklarmet finns inga såna saker som lampstolpar eller träd. Sånt har jag inte sett att den varnar för heller. Åker man för länge i bilkö med samma bil bredvid sig påstår den att systemet är blockerat.
Intressant iakttagelse! Jag har inte haft några liknande (upprepade) falsklarm på min Ioniq - vilket jag antar delar samma system med Optiman. Någon enstaka gång har det blinkat till i backspeglarna. Men det är snarare varningen för korsande trafik vid backning RCTA mer "felbehäftad" är BSM.
RCTA är bra de gånger jag dristat mig till att parkera baklänges i en parkeringsruta, dvs med fronten inåt i rutan. Alla verkar inte ha samma grundinställning som jag att om man ser backljus så ger man plats åt den som backar. En del verkar tänka att det bästa är att snabba sig in bakom den backande bilen.
+1 på den Mäkinen och jag har aldrig förstått hur man tänker. Så jobbigt är det väl inte att lämna plats för den som backar ut , och kanske är halvvägs ut dessutom, och som utan tvekan har svårare att ha en total överblick av trafiksituationen.
Detta med falsklarm rycker jag faktiskt är lite småfarligt för med falsklarm då och då så minskar förtroendet successivt för funktionen i fråga.
Jag körde en XC60 som varnade för saker hela tiden, otroligt irriterande.
Särskilt när sakerna visa sig vara trafikdelare och snövallar, vilka inte ens var nära.
Det var ett jäkla blippande, och inte hittade jag nån knapp att stänga av skiten med.
Kan man inställning infotainemt avaktivera på dödavinkelvarnare på din Volvo?
Det brukar finnas sätt att stänga av systemet, antingen mjukvarumässig eller med en knapp.
På min XC60 2017 fungerar det perfekt. Har aldrig fått ett falsklarm. Kan vara lite lurigt vid trefiligt och man åker i mittfilen. Då kan man tro att det är falsklarm, men det är alltid den "mänskliga faktorn" (jag) som missat. Jag tycker att det är det perfekta hjälpmedlet på motorväg, där man är orolig för att missa någon i dödavinkeln när man tänkt köra om. Men är man teknikfientlig så kan man ju alltid avbocka Blis i Infotainmentsystemet.
Problemet är snarare när jag kör Insignian som inte har Blis, att man får skärpa sig och kolla backspeglar noggrannare, så man inte missar någon bil i dödavinkeln vid omkörning.
Vad är det för typ av sensorer som används till såna här funktioner? Gammaldags backvarnare använde ultraljud, men jag kan inte påminna mig att jag läst vad det sitter i moderna fordon.
L Mäkinen: Enligt Volvos hemsida är det en radarbaserad lösning nu, ska tydligen vara mer "korrekt". Det var kamera på den första generationen, den med klumpen under sidospegeln. Även Kia kör med radarbaserad lösning enligt deras broschyr.
Rätt uppfattat, radarsensorerna sitter (dolda) i ytterhörnen på bakre stötfångaren.
Min V40 har aldrig falsklarmat heller. Innan satt det väl kameror i backspeglarna, nu varnar den om man backar ut från en parkering eller om det kommer en bil väldigt fort bakifrån, typ 30m innan så jag tror det är radar på varje sida i kofångaren bak.
Apropå fel-larm - körde en Passat SC -18 idag och efter den häpnadsväckande körsträckan på 32 km så felsignalerade radarn till den adaptiva farthållaren. Visst - liiite snöfall var det men inte speciellt mycket. Har för mig att radarn skall sitta bakom VW-emblemet i fronten och visst satt det något lite snö på det men ytterst lite. På min egen bil sitter ju radarn lågt placerad och har på 7000 mil bara felsignalerat en enda gång och då var det verkligen skitväder och när den la av så var det ett tjockt islager på den - men på Passaten var det i sammanhanget inget alls. Märkligt hur det kan skilja inom samma märke och hur mycket sämre den moderna konstruktionen verkar vara.
KIAn lekte synthesizer efter någon mil i snövädret idag. Ingen farthållare eller autobroms.
Mäkinen, inte många bilar från fjärran länder som är byggda för snöväder!
Fast hos oss var det inte tal om snöoväder - snarare lite lugnt snöande.
Det var rejält kladdig snö som även täckte strålkastarna. När jag klev ur bilen var hela fronten snötäckt.
Ja, om det är LED halvljus täckte snö på strålkastare utom halogen. Min Astra var täckte snö på hela fronten och med meddelande parkeringsvarnare sensor men den smälte glas i halogenstrålkastare ger värme för bättre lyser.
Samma problem på min Prius vid kraftigt snöfall, med felmeddelande för p-sensorer, och autobromsen för hinder framåt, och bakåt 10 km/t. Som går på p-sensorerna. LED strålkastare som inte smälter snön heller. Och fattigt nog, inte ens strålkastarspolare!!! På åtminstånde xenon var det EU lag på spolare tidigare. Har den tagits bort? Eller är det bara på LED, som dom glömde att införa det? Det är väl på LED det är som viktigast, då dom är iskalla.
Nästan alla bilmärken årsmodell 2019 ännu slopat strålkastarespolare för småbilar men stor bil finns några kvar. Alla Skoda modellen finns strålkastarespolare i fortsättningen.
Snart min byte till Fabia för min beställning är utan elektrisk utrustning är kurv dimstrålkastare, adaptiv farthållare, elparkeringsbroms, LED halvljus och helljus, dödavinkelvarnare och p-sensor fram. Med elektrisk utrusning är Style komfortpaket för Climatronic, 2 st farthållare och hastighetsbegränsare, p-sensor bak, innerbackspegel automatisk avbländbar, auto light assist - dynamiskt helljus, regnsensor, halogen halvljus och helljus, DAB-digital radiomottagning och mittarmstöd med 2xUSB bak.
Riktigt extresur blöt snö och låg fart då fastnar det och blir problem på min octavia.
Hände ett sntal ggr förra höstvintern.
I år inte en enda gång förutom direkt efter parkerad bil.
Torka av och snabbt upp i landsvägsfart då verkar det vara mindre benäget att fastna.
Jag kan bara svara för min bil, V40 med Led, har samma effekt som xenonlampor, 35w. Jag har inte upplevt något problem med snö som inte tinar.
Idag kom det en Prius inkörande till en P-plats och lyset på den i fronten var knappt skönjbart bakom all snö och is på strålkastarna. Och den hade säkert LED för det har dom väl haft några år.
Noll felmeddelanden på säkerhetssystemen på min Volvo V90 under det året jag hade den.
Toyotan innan katastrof, funkade nästan aldrig under 5 grader oavsett årstid eller väder.
Kian som jag har nu klarar snö dåligt.
Som jag tidigare sagt - min Golf SV -15 klarar snön bra men den nya Passaten felsignalerade efter bara 3 mil och då var det inget snöoväder direkt.
Här låter det helt klart som att det finns en del att jobba på för tillverkarna. Lär också vara ett stort hinder för självkörande bilar på våra breddgrader.
Lyfter en gammal tråd för att meddela att båda vardagsbilarna i vårt hushåll tänder dödavinkelvarningen precis vid vilka tillfällen som helst när man kör på det lokala vägnätet. Det är inte fråga om snabba blinkningar utan lamporna kan lysa några sekunder. Det hade möjligen varit en Ineos Grenadier som kunnat lösa den omkörningen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.