Jag blev påkörd bakifrån och var inte vållande till skadan på bilen. Killen som körde in i mig har Länsförsäkringar. Jag kontaktade dom och kostnaden för att repararera mitt fordon uppskattades till 40.000 kr. Det överstiger bilens värde anser försäkringsbolaget. Jag blev erbjuden 26.000 kr och Länsförsäkringar tar då min bil Saab 9-3 2007(17000 körda mil och dragkrok) och skrotar den antar jag. Jag har sökt på liknande Saab-bilar och hittar ingen för det priset.
Kan man begära att de ersätter mig med motsvarande bil?
Kan man få dom att ändra sig?
Kan man få dom att laga bilen?
Kan man få lite tips på vad man bör göra? Jag kan ju laga bilen själv men då vill jag ha pengar för det.
Kommentarer
Citerar från Konsumenternas:
"Om du är missnöjd med värderingen av exempelvis en bil kan du ifrågasätta den värdering som skaderegleraren gjort. Vad har beaktats? Kontrollera gärna själv med en bilhandlare vad bilens marknadsvärde skulle kunna vara och se vilka priser du får fram i annonser för likvärdiga bilar på webben.
Kommer du och försäkringsbolaget inte överens bör du be om en oberoende värdering av en värderingsman från Svenska Handelskammaren. Hur kostnaden för värderingsmannen ska fördelas, står i försäkringsvillkoren. "
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/klaga-angra-anmal/klaga-i-ett-forsakringsarende/
Säg åt bolaget att du inte är nöjd och påtala just att du inte accepterar att inte kunna köpa en likadan bil. Man har inte automatiskt rätt till det, men det brukar gå att resonera till sig något mer.
Handläggaren ska inte ge för högt bud direkt. Det blir för dyrt för försäkringsbolaget.
Du kan absolut ifrågasätta ersättningen. Min mor hade en bil hon köpte för 15 000 kr. Den hade mycket få mil bakom sig för sin ålder och aldrig några fel. Sen blev hon påkörd bakifrån och bilen ansågs totalskadad. De erbjöd henne 5000 kr för bilenm, men hon protesterade för att hon lagt 15 000 kr på bilen och bara haft den ett år och den gått ovanligt kort jämfört med andra bilar av den åldern så hennes möjlighet att köpa en ny bil i samma skick i samma miltal vore omöjligt. De ökade sedan ersättningen till 8000 kr, hon protesterade igen och det slutade med 11 000 kr.
Hennes argument var då bland annat om de inte kan ge henne minst vad hon behvöer för att köpa en likvärdig bil med samma miltal och osv så får de reparera bilen, men det skulle bli så dyrt att de slutligen gick med på att ge henne 11 000 kr istället för 5000 kr som de först erbjöd. Så det är viktigt att inte ge upp på första erbjudande.
Orimligt låg värdering helt klart.
Montera drag på denna så är det nära åtminstone
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/saab_9_3_sportcombi_biopower_175hk_motorvarmare/92540843
Eftersom vi pratar påkörning och försäkring har jag en annan fundering, blev själv nyligen påkörd och utan bil i nästan 2 veckor när den reparerades. Tog dumt nog bort hyrbilstillägget i min försäkring förra året eftersom det är dyrt på en redan dyr försäkring-bor i Stockholm och kör långt. Hade hyrbil i en vecka för nästan 4000kr och massa trixande för att få i hop övrig tid, behöver bilen för att ta mig till jobbet. Varför ska jag som inte alls var vållande få dessa kostnader och arbete? Jag anser att den vållandes försäkringsbolag borde stå för mina omkostnader med en extra självrisk för den vållande för att hålla nere försäkringspremierna.
Jag hade turen att äga en skapligt eftertraktad bil när vi blev påkörda i februari, och ett snällt försäkringsbolag som lät mig behålla bilen.
Bolaget bjöd först 33", men jag fick behålla bilen och 22". Sålde bilen utan åtgärd för 22, så jag fick tillslut 44"
Skaffa en likvärdig bil kostade mig dock ca 60"
För kostnade runt olyckan har jag inte fått en krona, TFF betalade bara min självrisk. (motparten var oförsäkrad)
Efter lite kontroll ser jag att jag betalar lite för mycket för min bilförsäkring. Nya slimmade uppstickare med fokus på digitala affärer har börjat konkurrera och en helförsäkring behöver inte kosta mer än 200-250 kr/månad. Men innan byte måste man ta del av en objektiv bedömning av företaget. Förmodligen byter jag innan nästa hf-dag och kanske tar jag även bort vagnskadan. Visst skydd finns även i halvförsäkringen hos många bolag. T ex djurkollision och inte minst glas som man alltid behöver.
Det är enkelt att ha lägre premier, det är bara att sätta riktigt höga självrisker och allmänt sämre villkor.
Lusläs villkoren innan du byter!
Absolut junkers. Självklart är det viktigt att försäkra sig rätt och fundera över vilken (själv)risk man vill ha.
Lite OT, men sjukt dyrt att laga bilar.
Min senaste skada, skav på stötfångaren bak, där motparten smet, kostade mig 4.500 i självrisk, och FB betalade ut 2.800 till verkstaden.
Alltså 7.300:- för att demontera och lacka en stötfångare.
Förhoppningsvis för jag tillbaka självrisken från motparten eller TFF, motparten var från Finland, smitningen är polisanmäld.
(Jag har medvetet valt högre självrisk)
Apropå samma OT. Råkade ut för en frusen snödriva som körde på mig och mosade spoilern och några plastsjok under.
Och luftintagsburken. Kostade ca 14000:- totalt. Mig kostade det 3000:- i självrisk.
Vägföreningen tog på sig ansvaret om FB kontaktade dem och då skulle jag slippa självrisken, men ingenting hände trots flera kontakter med FB. Skaderegleraren var mammaledig och skulle återkomma, men inget har hänt och kommer givetvis inte att hända.
Ännu en anledning att avsky vintern!
Numera så skall det mycket till om jag skall avstå ifrån att ha helförsäkring just p g a det Rikard säger - "...sjukt dyrt att laga bilar". De relativt små pengar (i den totala bilkostnaden) som man tjänar in på att "banta" till halvförsäkring är verkligen små pengar den gång man tvingas reparera bilen på plåtverkstan. Det kan m a o bli jäkligt dyrbart att snåla in på helförsäkringen.
Eller att jaga den lägsta premien och köpa försäkringen av ett bolag som är omöjliga att få tag på eller på annat vis har usel service.
Guran - i sak har du givetvis helt rätt men sånt brukar vara svårt att veta innan man verkligen råkat ut för en skada och behöver den hjälp man tror sig betalat för, tyvärr. Men har man svaret innan så skall man givetvis välja efter sin kunskap. Viktigast är nog trots allt att verkligen ha en helförsäkring och inte snåla och bara ha en halvförsäkring eller ännu lägre nivå.
Att ett företag säljer dyra tjänster behöver inte innebära att de ger god service. Just saying. Man får ta reda på hur det företag man är intresserad av fungerar.
Försäkringsnivån får naturligtvis sättas i relation till det värde man försäkrar. Om bilen inte är värd speciellt mycket och risken är låg beroende på hur man använder bilen, så kanske man ska fundera över om man betalar för mycket. Om man vill.
Att välja bilförsäkring är ingen enkel grej. Märkligt nog kan det ju skilja mycket i både pris och villkor mellan bolagen så där kan man gå på pumpen hårt om man har otur eller helt enkelt inte har koll. Antar att det som alltid dikteras av vad man äger och risken.
En billig bil för en person kan vara under 10tusen medan en "billig" bil för vissa andra är allt under 150 tusen. Omvänt är ju bilen för 150 extremt dyr för den personen som tycker en billig bil är allt under 10. Dessa personer ser nog ganska olika på hur man ska försäkra egendomen för 150 tusen...
Det har ju gått troll i repkostnaderna. Kikar man på nyare bilar och priset på reservdelar så förstår man att premierna på försäkringarna är saftiga. En framlampa till en normal bil med LED kan kosta 25 tusen så TVÅ framlampor (även vid lättare sammanstötningar går de sönder) blir hysteriska pengar. Detta måste ju tas på försäkring, ingen normal löntagare kan bekosta sådana reparationer. Bilskrotarna torde tälja guld med kniv så fort en modernare bli kommer in. Kan de sälja 30% av delarna så kanske det ändå är en fantastisk affär för dem. Bra med återvinning förvisso.
Såg en film från en bilskrot igår, en BMW I3 900 mil -19 som skulle demonteras.
Skada på ena hörnet bak, inga airbag som utlöst.
Man undrar varför en sån inte repareras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.