Efter diskussioner om huruvida slitna bromsbelägg ska rendera i återbesök eller inte tänkte jag att det kunde vara kul att höra om olika situationer som uppstått när man fått sitt fordon kontrollerat.
Mitt personliga rekord i poäng enligt det gamla systemet blev 29 varav 13 tvåor på rost. Det var en Volvo 142 som jag köpt av en kompis för fyrahundra kronor. Han hade haft den parkerad hos sina föräldrar på gräsmattan så det fanns naturliga anledningar till rosten. Den gick hem från stationen och sen sålde jag den för 700 kr till en kompis som behövde motor och nåt mer.
Grinigaste besiktningsmannen jag råkat på var nog han som inte gav mig 30 sekunder att justera spärren till kulhandsken på släpet utan sa att jag fick boka ombesiktning. Den smidigheten gör att jag inte tänker besöka Opus igen. Att de även gav ombesiktning på svärmors 245:a pga avbruten antenn gör väl också sitt till.
Smidigaste personen var när vi fick tillbaka kompisens Mustang i registret. Han hade gjort ursprungskontroll tidigare, men när de skulle göra själva besiktningen startade inte bilen. De hjälpte oss att knuffa ut bilen och kommenterade att "Jag har ju kört den tidigare så det är lugnt". Väl ute ur hallen räckte det med lite förgasarmeck så gick den igen.
Kommentarer
Fick en tid på dagen på den tiden man fick ringa runt och fråga efter tid.
Kom dit, men man hittade inte min bokning "du får en tid i lastbilshallen"
Fick åka in samtidigt med en HD shoper som skulle registeringsbesiktas, gaffeln var 2 meter lång.
Alla besiktningsmän samlades som flugor runt hojen, även han dom skulle besikta min bil, en Mazda 929 som varit avställd några år.
Jag stod bredvid min bil o väntade, efter ca 10 min vände sig min besiktningsman mot mig "jäklar, jag glömde dig" han gick förbi pulten, drog ett streck över pappret och gav det till mig "det gick ju bra det här"
Blankt papper utan att han ens varit i närheten av bilen, det fanns inte ens mätarställning på det.
Men jag var glad, fick bilen gratis, och sålde den dagen efter för 16.000:-
Med nya digitala tidsbokningen besiktades jag dotterns bil.
3 minuter sen kliver jag in och berättar att jag är sen.
Nix beställ en ny tid!!
Det menar du inte.
Jo så är det och hur gör du när flyget har gått.
Jag fick bita ihop rejält kan jag säga.
Har besökt Carspect i Linköping två-tre gånger nu, både med privat- och jobbil. Väldigt trevliga och korrekta måste jag säga.
Har i stort sett bara nyttjat vår gamla statliga koloss och har inget att klaga på under i alla fall de senaste 30 åren eller nåt sånt. Blivit trevligt bemött i de allra flesta fallen och numera vill dom ju gärna att man skall ta en kopp kaffe också...:) Jodå - har besiktat några fordon hos de nya alternativen också men inte upplevt nån avgörande, positiv skillnad. Den största skillnaden är antagligen att eftersom leverantörerna blivit flera för oss som bor på större orter så är det lättare att få en tid snabbt vilket antagligen påverkat oss att inte planera in besiktningen lika noga som tidigare. Skall bli intressant att se hur det blir under första halvan av maj månad detta år eftersom många bilar måste in avsevärt tidigare än ursprungligt - i mitt fall med Golfen 8 månader tidigare.
Samma här, har även jag kört statens variant med undantag för en gång då bågen skulle besiktigas.
Tycker Rikards historia är bedrövlig, man betalar alltså för att få sin bil kollad så att den är trafikduglig, dels för egen del och för andra trafikanter och får ett jon som bara släpper igenom utan att gjort ett enda handtag.
Direkt avsked på ett sådant ansvarslöst generalpucko.
Plus att köparen tror sig köpa en bil som klarar en inspektion hos bilbesiktningen.
Du har helt rätt Benny, men det var inte så farligt som det låter, bilen var 6 år gammal och hade bara gått 3000 mil, och den såg ut och gick som ny efter jag putsat upp den.
Utanför ämnet om bilen. Jag har en halvfarbror som är lite lat, han tog körkort och farmor köpte bilen till honom, den var då 3 år. Den kördes en sommar, men när vinterdäcken skulle på tog latheten överhanden och bilen blev stående i 3 år på parkeringen. När bostadsbolaget hotade med bortforsling till skroten, fick jag bilen.
Samma kamrat som hade Mustangen jag nämnde tidigare fick en Volvo 164 utan motor av en kompis och det enda han hade att montera dit var en B18. Inne på Bilprovningen undrade de om det inte skulle vara registreringsbesiktning, men det ville han inte så de accepterade det. Det är nog inte så ofta folk kommer med två cylindrar för lite under huven.
Att 164:an saknade motor berodde på att en annan likadan hade passerat ljudvallen. Vid ett toppfartstest gick det fortare och fortare för att plötsligt smälla till och bli alldeles tyst...
Hjälpte en kompis att montera dragkrok, vi drog alla skruvar med angivet moment.
Väl på besiktningen tog bilprovaren fram ett dragskaft och tog i så han drog av en M10a, utan att säga nått gick han till pulten "vad ska du göra frågade polaren" Skruven gick av, så jag måste skriva på det"
Polaren tryckte själv ner lyften, öppnade porten och åkte där ifrån.
Vid besiktning på en annan station undrade man varför det stod "avbruten registreringsbesikning" i datorn.
Polaren berättade och alla skruvar kollades med momentnyckel.
Det är mest gamla bilar jag tycker gamla statliga bil besiktningen gick hårt på och letade efter extra fel. När man var där med en nyare tittade dom knappt alls utan det blev klart på 5 minuter.
Fast jag tycker dom på Opus är småaktiga. Sista gången dom fick mitt förtroende var för 4 år sedan och när han inte hittade några fel började han hitta på fel som att vänster blinkers bak blinkade för vitt. Jag slog då på båda varning blinkers och dom blinkade lika orange men han stod på sig bilen fick underkänt men behövde inte ombesiktigas. Har aldrig rört den lampan och ingen har anmärkt något på den. Gillar inte heller Opus skakmoment där hela bilen skakar vänster höger för sådant existerar inte i verkligheten utan dom ägnar sig åt att förstöra bilen. Något sådant har inte Dekra i alla fall.
Nej Opus Bilprovning har gjort sitt vad gäller mitt förtroende. Vid ett tillfälle skrev en tjej som besiktigade bilen att den gått 16.800 mil när den i själva verket gått 6800 mil. Som tur var märkte jag det när jag åkte därifrån och vände direkt och då ringde hon någonstans och jag fick en ny besiktningslapp med rätt miltal. Tänk om man inte märkt det och det gått ett år och säg att bilen då gått 7800 mil och året innan 16.800 mil. Ja alla kan göra fel.
Numera har jag sällan diskussioner vid besiktningen, annat var det förr när en del av gubbarna ansåg sig vara i nivå med gud...
Jag var inne med en (helrenoverad) Mini 1275 GT, och den har större spårvidd än vanliga Mini på grund av bredare fälgar och annorlunda nav. Då den har samma kaross för det förstås med sig att däcken inte täcks helt.
Den gamle sure gubben ville skriva på det, och tvinga mig att sätta på skärmbreddare, men det vägrade jag förstås. Inget borrande i en nylackerad kaross!
Bilen var helt igenom original, och jag sa till honom att mäta spårvidden och slå upp modellen i katalogen innan han satte tvåa, det var trögt motstånd... Men, jag lyckades avstyra det.
Då ville han plötsligt sätta två på sidorutorna, de var nya och tonade, och märkningen på de i dörrarna kunde inte ses, de hamnade ju under gummilisten.
"Du har kanske satt i vanligt fönsterglas här! Det kanske går sönder när man stänger dörren!"
Jag frågade om han verkligen trodde någon var så dum, rutan skulle ju spricka direkt. Självklart var den härdad, dessutom hade den ju samma ton och struktur som bakre sidorutan, och den har märkning...
Efter ytterligare en del tandagnisslan tvärvände han och sa glatt:
"-Väldigt fin bil det här!" och skrev ut ett blankt papper.
Jag fattade ingenting..
Har inte heller haft speciellt många problem förutom dom jag skrivit och det är inga påhitt för sånt ägnar sig små barn med att hitta på saker. Under egentligen vem Roffe är? Du råkar inte känna honom Anders J?
Råkade ut för en otrevlig bilprovare en gång.
Hade bytt främre belägg på en 99-a, på vänster sida, men hann inte färdigt för en annan bil kom mellan.
Ok, höger sida femton mil och en vecka senare och direkt till BP.
Bromsen ok, men nedslag på höger parkeringsbroms.
"Den får du komma tillbaka med!"
"Varför sade jag, färdbromsen är ju godkänd och när jag åkt fem mil är naturligtvis pausen inslitna och parkeringsbromsen lika bra på båda hjulen!"
"Spelar ingen roll, du ska hit igen!"
Jag sade några ej så väl valda ord och bad honom att resa till en annan plats!
Veckan därefter var jag tillbaka med en välsvetsad Alfetta där åtskilliga kvadratmeter plåt fått ersätta det som korroderat.
En helt annan besiktningskille som kollade allt väldigt noga.
När han hade den upphissad, startade han motorn och sade "Det var vad jag trodde, titta!"
Röret var av i anslutningen framför främre ljuddämparen.
"Du kan väl se till att det blir svetsat när så mycket plåt har kommit dit!"
Blankt papper!
Besiktade en Ford Granada med blankt papper i Vällingby, kom till Brommaplansrondellen (några km) när höger framhjul vek sig, hjullagret gav upp helt.
Jag borde hört lagret, men växellådan överröstade alla andra ljud.
Jag kom till statliga SBP med en Pontiac jag hade i min ungdom.
Jag var inte särskilt orolig, jag visste att allt var i ordning.
Märkligt nog visade bromsprovaren runt 30 % fel på frambromsarna! Märkligt, det borde ju kännas i ratten.
När han sedan testade bakbromsarna, var det lika mycket fel?!
Och då parkeringsbromsen: runt 30% fel?!
Kan inte vara bilen.
Jag påpekade det orimliga i detta, och han provkörde noggrant, bromsade från olika hastigheter, släppte ratten. Inte en ryckning.
- Jag sa ju att det inte är nåt fel på bilen, det måste vara provaren som skojar.
Han muttrade och skrev 3 ettor. Jodå, ojämn bromsverkan gånger 3....
En USA-bil fick nämligen aldrig blankt papper...
Kul tråd! Jag slår inte Mäkinens rekord på 29 poäng, men jag har i alla fall samlat ihop till 6 tvåor och 4 ettor = 16 poäng. Sen tror jag att man får en hel radda bonuspoäng om man som jag fått besiktningsmannen att spy;-) Det ni!
Hade han Audi-allergi?
När jag besiktade min AMC Javelin med första motorn jag hade i den menade teknikern att jag inte fick ha öppen vevhusventilation. Jag hade en slang från varje ventilkåpa till en PET-flaska. Då kom han med idén att koppla en slang från höger till vänster kåpa och därmed sluta systemet. Sagt och gjort och rent papper, men så högt tryck i motorn att oljetryckskontakten började läcka.
I min ungdom hjälpte jag en jobbarkompis att laga en Opel Kapitän. Det var på den tiden protokollen skrevs för hand. När framsidan var fylld med anmärkningar fortsatte besiktningsmannen på baksidan av pappret. Det tog en stund att få ordning på bilen. För den som blir orolig kan jag avslöja att Opeln inte längre existerar. En annan gång besiktigade jag en gammal amerikanare och besiktningsmannen konstaterade att varenda led i framvagnen var ruskigt glapp. Bilen godkändes. Vid nästa besiktning hade inget rörts i framvagnen men bilen fick beröm för sin tajta framvagn.
Ja det ligger nära till hands - ;-) Men det var en VW 1600 TL - en dödsmaskin. Att jag överlevde eländet är en gåta.
Ja förr var det ett evigt mätande av spårvidd, det verkade nästan viktigare än allt annat.
Alla bilprovare var inte insatta på inpressningsmått.
Man fick förklara att fäljen inte bara var bred utåt, utan lika mycket inåt, och då hade inte spårvidden ändrats.
När jag pluggade på 70-talet jobbade jag extra på Fords leveransavdelning, där registreringsbesiktningar ingick i arbetet.
En dag hade det blivit fel och en kund skulle hämta sin bil, som vi missat att registreringsbesiktiga, kunden skulle komma om en timme, nu var goda råd dyra!
Till historien hör att Ford hade fasta tider på Bilprovningen på morgon och kväll, och detta var mitt på dagen, jag fick i uppdrag att skyndsamt åka med kundens bil till Bilprovningen och försöka förhandla mig till en besiktning utan bokad tid, ett självmordsuppdrag.
Åker dit i flygande fläng med kundens bil och störtar in till inskrivningen, denna bestod av en disk med glasruta och snipiga tanter med hornbågade glasögon bakom, detta var alltså på det röda 70-talet när svenska institutioner hade slående likheter med sina östtyska förebilder.
Med andan i halsen förklarade jag mitt ärende, tanten bakom glasrutan tittade skeptiskt på ynglingen på andra sidan, bläddrade i sina papper och förklarade att Fords tider var morgon och eftermiddag, detta gick inte för sig, tänk om alla skulle göra så här?
Jag tittade på henne med de fuktigaste hundvalpsögon jag kunde uppbringa, och till slut sa hon - "Ja ja, du kan ju gå ut och höra med killarna i hallen om dom kan ta emot dej".
Ut i besiktningshallen, fick tag i en chefsliknande besiktningsman och förklarade mitt ärende, han glodde surt på mej och sa - "Hörru du grabben, vi har fullt upp här, tänk om alla skulle komma flängande hursomhelst, hur skulle samhället se ut då?", jag stod kvar en stund utan att säga något, besiktningsmannen mjuknade till slut litet och sa - "Som du ser är det fullt, men du kan ju höra med inskrivningen om det kan finnas en lucka idag".
Gick in till inskrivningen igen och förklarade att det gick bra att ta in bilen på en gång, OK sa tanten bakom glasrutan då skriver jag ut ett papper på en gång och började hamra på sin skrivmaskin!
Kommer åter som en hjälte till jobbet med kundens bil, kunden får sin bil i tid, dagen räddad!
Ja, och om bilen kom in med kortad bakaxel var det aldrig diskussion om spårvidden.
Annars var ju argumentet att bredare fälgar gav ökad spårvidd vilket belastade hjullagren mer, vilket iofs är sant.
Att samma sak hände med kortad bakaxel var det ingen som funderade på...
Förresten var det skandal att SBP använde sin "vinkelhake" för att mäta att ingen MC kom in med flackare gaffelvinkel än 32 grader, något som det inte fanns laglig grund för.
Visst fanns det hojar med tvivelaktiga köregenskaper, men det bestämdes ju inte av gaffelvinkeln.
Inte förrän ett test gjordes med en shopper kontra en polis-MC, blev det ändring. Det visade sig att shoppern hade bättre köregenskaper, vilket medförde att polisens hojar blev ombyggda och SBP:s regler ändrades.
Och förresten finns det sedemera nya hojar med flackare vinkel än 32 grader.
Saab 9-3 med två brustna fjädrar fram. Tänkte nu är det kört. Fick det som "bra att veta"
Hur länge efteråt väntade du med att fixa dem?
Här på orten har jag haft riktigt bra erfarenhet av Bilprovningen. Besiktningsmännen har varit professionella och trevliga. De anmärkningar jag har fått har varit motiverade.
Även efter avregleringen är det svårt att få tid där. Jag antar för att folk uppskattar dom.
Under alla år jag besiktat bilar och släpvagnar från det bilprovningen började har jag aldrig haft några problem med själva besiktningen en gång för två år sedan när jag skulle sälja min gamla XM och bokade tid på Svensk Bilprovning och gjorde fel vi beställningen jag bokade två dar före perioden och upptäckte felet tidigt samma dag jag skulle besikta,ringde då till bilprovningen för att ändra tiden men den otrevliga kundmottagaren där talade bara om att det var för sent att boka om och jag fick betala för tiden,ok sa jag jag har ju gjort fel så behåll ni pengarna så bokar jag ny tid på Opus istället,vilket jag gjorde
Detta lär jag få skit för men det har blivit några fullagningar med eltejp och lödningar som man lärde sig under Teknik lektionerna i skolan som har gått igenom besiktningen hos bilprovningen då man var ung och hade ont om pengar. Hade enorma problem med min gamla Alfa 166 där ABS-lampan, airbag lampan och diverse andra lampor tändes lite sporadiskt.
Hade en Passat som gjort tjänst med bra resultat men sista året började instrumenthuset flippra med oljetrycksvarningar och massa annat spännande, det var olika felindikeringar varje vecka. Rätt säker på att det var jordningsfel på kretskortet bakom instrumenthuset. Veckan jag skulle besiktiga vaknade ”ABS” lampan. Den lyste som solen i Karlstad när jag rullade in på stationen. Satte mig och läste tidningen och efter 4 min var det klart och jag fick protokoll med några anmärkningar, däribland ABS funktion osäker el dyl. Tänkte att jag kör bilen en månad och i värsta fall, får jag väl ta en ombes igen och få samma protokoll igen tills jag hittar något att köpa. En månad går fort. In på samma station igen och väntar mig mothugg från besiktningen. Funderar på om jag ska säga att inget är gjort sen förra gången men håller tyst. 4 min senare (tror inte en bes tar längre tid där) hojtar han. ”Ja du, det tar ju evigheter innan ABS indikatorn släcker sig (släckte sig aldrig) och bromsarna bak får du nog skruva lite till på men vi hörs väl nästa år”. Jag står som en fågelholk och kikar ner i ett blankt protokoll och hasplar ur mig ”är vi klara då?”. Tveksamt om hans bedömning var enligt regelboken. Det bevisar väl egentligen inget mer än att det är människor det handlar om.
Jag var inne på en annan station för att besiktiga min släpkärra. Killen står i gropen på lastbilssidan och tar med bägge händerna i chassit på släpet och säger: ”du får byta axeln, fjädringen rör sig inte, axeln är fastrostad”. Jag påpekar att han nog få ta i mer än så för släpet lastar 1000kg och ev fjädring lär knappast vakna till liv när någon drar i det, inte ens om han hängde med sina 90kg (?) tror jag det hade gett utslag. Jodå, axeln skulle bytas ”lika bra” (hur kan DE göra den bedömningen att det ”är lika bra”?). Släpet blev stående över sommaren och sen kom behovet så jag tänkte, jag åker väl in och besiktigar och får en månad. Då gick det rakt igenom. Samma station. Dock inte samma personal. De testade ingen ”fjädrings väg”, what so ever. Kan lova att den fjädrar när man lastar den med 800kg makadam eller tegelpannor…
Jag har bekanta som fått ombesiktning pga ojämn bromsverkan bak trots att de inte haft någon differential i bakaxeln. Det var nog ojämnt grepp på höger och vänster bromsrulle. Eftersom personalen inte brukar uppskatta differentialbrist har de inte påpekat det orimliga.
På min ort är det endast Besiktiga som kan syna bil och husvagn/släpvagn samtidigt. Både Dekra och Carspect kräver 2 olika tider för kombinationen.
Ja, det fick jag på min skåpbil också (ena sidan).
De sätter inte ombes om det inte är direkt risk för haveri. T.ex. om fjädern riskerar punktera däcket.
En fråga vet inte om jag är på rätt ställe
kan man klaga på en besiktning. Dottern köpte en corolla 2002 som hade gått igenom en besiktning (14 maj i år)hittade inte protokollet i bilen ringde till Besikta som hade besiktat bilen fick ett protokoll men bromsvärden dock inte p bromsen som det gällde i det här läget. För eftersom bromsarna var godkända så är väl även p bromsen ok .problemet är bara att p bromsarna måste bytas för dom är så dåliga så dom går inte igenom nästa besiktning enligt en bilverkstad som jag litar på.Det har kanske gått 50 -100 mil efter besiktningen.Sen kanske man ska köpa en bil hos en mrf ansluten försäljare men kan kanske inte skylla en försäljare för det egentligen.
Vad är problemet?
Bilen är godkänd vid besiktningen, vill du klaga på att den skulle varit underkänd?
Det är väl ändå inte din lokala verkstad som besiktar bilen? Hur har din lokala verkstad bromsprovat P-bromsen? Har dom utrustning till det?
Det är ju ändå en nästan 20 år gammal bil. Då kan ju i princip vad som helst hända från en besiktning till en annan.
Men det låter som att p-bromsen antingen var på gränsen till godkänd vid besiktningen eller så missade de att kolla. Men det kommer du aldrig att få veta. Även om teknikern på Besikta mot förmodan skulle minnas att de missade kontrollera p-bromsen, vad ska du göra med den informationen? Besikta kommer ju knappast laga bilen. Har det dessutom körts 50-100 mil blir det nog svårt att hävda någonting alls.
En kamrat till mig råkade ut för att en styrled hoppade isär på väg hem från besiktningen. Han menade att den borde ha varit glapp 20 minuter tidigare, men det var inget att göra något åt.
Jan Åsberg
Vad påstår verkstaden det är för fel på bromsarna?
Hur känns handbromsspaken?
Har själv varit med om att jag litat på verkstaden men blivit tveksam när dom påstår att bromsarna är helt slut och att jag måste byta båda oken bak osv.... besiktigade bilen veckan efter...gick igenom u a med bra bromsvärden.... hade bilen flera år efter utan att behöva byta några ok...
Ja man undrar hur många "mindre tekniskt kunniga" bilägare som blivit blåsta av verkstäder som ser en chans att sko sig på deras bekostnad?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.