Vi Bilägares forum

En spännande tanke...

En spännande tanke...

Vi har ju under många år här diskuterat kostnader att ha en bil, inköp, värdeminskning, kapitalkostnad, service, försäkring, däck, tvätt, reparationer, parkering och bränslekostnad.

Jag har lockats av tanken att sluta lägga mina arbetsdagar på vägarna och istället jobba på en fast punkt och då i den stad jag bor i alternativt i Stockholm. Detta skulle då även innebära att jag inte längre skulle behöva en bil att pendla i för är det i Uppsala så kan jag gå/cykla/åka buss enkelt och om det är i Stockholm så skulle det fungera hyggligt med tåg.

Jag är en bilkille sedan barnsben och det hat varit en självklarhet i mitt liv, men detta har också givit mig en spännande tanke, att leva utan bil :-0

Tittar man på vad det kostar att ha en bil för att åka när det behövs, lite någon kväll, på helgen på något eller någon långresa någon weekend eller några veckor på semestern så blir det väldigt dyrt...

Hur tänker jag? Jo att då ha en bil som står väldigt mycket kostar... Jag har åkt typ nya bilar i 15+ år, både privata bilar och förmånsbilar och har svårt att tänka mig att ha en äldre bil.

Vad kostar då detta:
Att köpa en bil, finansierad eller kontant i 250Kkr-klassen kostar 30-50000kr per år i värdeminskning.
Till detta kommer försäkring, skatt, service, däck och parkering.
Alternativet är ju privatleasing och då kostar det 3000-4000kr per månad som också ger 35-50000kr per år.
Då tillkommer i vissa fall delar av kostnaderna även om oftast försäkring och service ingår.

Så för den pengen har jag inte kört en meter. Här tillkommer bränsle på kanske 1000kr/månad.

Om jag istället skulle välja att inte ha fasta kostnader utan köra på löpande så skulle jag istället kunna använda Sunfleet bilpol för kortare resor eller kanske endags resor, hyra bil för en helg eller för semestern och åka Taxi när det behövs för att släpa hem något tungt från någon butik.

Enkelt räknat så landar det på följande:
Någon dag i månaden med Sunfleet, 500kr
En helg i månaden, 700kr
Fyra veckors semester, 15000kr
Summa: typ 30000kr per år.

Så rent ekonomiskt är det en bra kalkyl.
Vad finns för andra fördelar då? Jag skulle då ha en elbil, en liten bil, en mellanklassbil, en stor kombi, en skåpbil en vad-som-helst-bil eftersom det inte blir ett statiskt val. Att åka liten bil för kortare resor men ha en V90 för fjällresan är ju något som normalt är den svåraste avvägningen vid val av att ha EN bil.
Det skulle också innebära att jag istället skulle cykla mer eller ta bussen istället för som idag, lättvindigt ta bilen i de flesta fallen. Bra för miljö och kondition.
Nackdelar då? Ja, att inte ha en bil när man spontant kommer på att man skulle behöva åka iväg på något, att inte ha bilen redo när jag skall åka till skidspåret eller någon annan aktivitet i närområdet där det blir lite grejer att släpa på.
Sedan kan det kännas tungt att få en räkning på 15000kr för semesterresan för då blir ju semestern dyr...

Kom igen, ge mig dommen... ;-)

Uppdaterat: 2019-03-10 11:01
*Robban

Kommentarer

Kan säkert funka om man bor så att man lätt har tillgång till kollektivtrafik och hyrbilar enkelt och lätt. Min farhåga med detta är att när behovet uppstår så finns kanske inte lämpligt fordon tillgängligt. Att inför semestern mötas av ett: "tyvärr, allt vi har är bokat" vore inte så kul. Det kräver planering och att man är ute i god tid, vilket utesluter alla spontana utflykter... Vi provade att vara utan husvagn, sålde den på våren och skulle hyra stugor istället. Billigare och man är av med skötsel, förvaring mm när semestern är över. Men när vi ringde och fick just svaret ovan och inte kunde resa som vi tänkt så åkte vi och köpte en ny husvagn. Nu kan vi åka när och vart vi vill och det är aldrig fullbokat. :) Men som sagt, finns det god tillgång på fordon att hyra i ditt närområde så kan det säkert funka. Det positiva du nämner låter ju bra. Men var beredd på att det kanske bara finns en VW Up ledig när du ska flytta möbler och kanske bara en skåpbil ledig när ni ska på semester. ;)

Uppdaterat: 2019-03-10 11:27

Sådana tankar upphör snabbt om man bor på landet, annars kan det ju vara en spännande tanke.

Uppdaterat: 2019-03-10 11:42

Du glömde att lägga på kostnaden för kommunala färdmedel...

Uppdaterat: 2019-03-10 12:20

Robban, du är egentligen helt rätt ute. Det handlar om att jobba med beteende, särskilt för den som inte behöver en bil ofta utan bara då och då. Det ska ju vara dyrt att äga bil där det redan finns många bilar och är trångt. Visst att en egen lättillgänglig bil löser ofta vardagspusslet för många, och det även i storstäder "kräver" enkel transport mellan hem och arbetsplats, med skola/förskola inräknat.

Månadskort i kollektivtrafiken måste nog räknas in med 8 000-20 000 kr per år också som junkers skriver.

Sunfleet håller även på med ett pilottest där man kombinerar kollektivtrafik och tillgång till bilpoolen för en tämligen överkomlig månadskostnad (tror att det var under 2000 kr/mån i fasta avgifter).

https://www.sunfleet.com/sunfleet-plus/

Uppdaterat: 2019-03-10 13:36
Power to the people

Fast om jag skulle jobba i Uppsala så behöver jag inget månadskort utan bara som idag ett laddat kort för de få resorna som det skulle bli. Med Stockholm så behövs ett månadskort.

Intressant setup Gross med Sunfleet plus

Uppdaterat: 2019-03-10 20:05
*Robban

Någon har sagt att segelbåten är frihetens instrument. Må så vara, men jag anser att den privata bilen är ett lika stort frihetsinstrument. Min bil finns alltid till hands när jag vill eller behöver transportera mig själv, anhöriga, vänner eller prylar. Jag behöver inte boka lånebil, passa tidtabell för kollektiva färdmedel osv. Visst privatbilen kostar stora summor att både äga och driva, men den ger en livskvalité som jag inte vill vara utan.

Uppdaterat: 2019-03-10 21:01

I teorin är det ju en kanonide att använda bilpool typ sunfleet om man inte använder bil till vardags. Vi bor med god tillgång till kollektivtrafik och har i perioder varit utan privatbil. Nackdelarna tycker jag framförallt är att spontaniteten försvinner för du vet aldrig om poolbilen som står nära dig är ledig. Och på tillfällen när många vill köra speciellt storhelger men egentligen alla helger måste du ofta vara ute i väldigt god tid för att vara säker på att få en bil.

Men om man bor centralt och mest rör sig där även på helger så är ju inte det överkomligt. Vi har en del familj och vänner som bor precis utanför räckvidden för smidig kollektivtrafik som gör att vi gärna använder bil på helger.

Beroende på användande så är inte sunfleet så billigt heller. Du behöver inte köra så mycket innan du kan ha en egen bil för pengarna, dock kanske lite enklare än volvobilarna som sunfleet använder.

Uppdaterat: 2019-03-11 08:33
40-talisten skrev:

Någon har sagt att segelbåten är frihetens instrument. Må så vara, men jag anser att den privata bilen är ett lika stort frihetsinstrument. Min bil finns alltid till hands när jag vill eller behöver transportera mig själv, anhöriga, vänner eller prylar. Jag behöver inte boka lånebil, passa tidtabell för kollektiva färdmedel osv. Visst privatbilen kostar stora summor att både äga och driva, men den ger en livskvalité som jag inte vill vara utan.

+1

Uppdaterat: 2019-03-11 08:37

Jag har många gånger funderat över hur folk tänker när de har en egen bil och bara kör 1000-1500 mil/år. Visst, bor man som jag i en skogsdunge med en kvarts promenad till bussen som går ett par gånger i timmen under rusningstid så är även den korta sträckan tillräcklig för att få kosta en del. Är man bosatt i en större stad med utbyggd kollektivtrafik och parkeringsproblem har jag svårare att förstå varför man utsätter sig för det. Enda perioden jag varit utan bil sen jag fick körkort var när den första bilen jag hade plötsligt blev okörbar pga närkontakt med omgivande föremål.

Uppdaterat: 2019-03-11 09:02

[quote=L. Mäkinen]Jag har många gånger funderat över hur folk tänker när de har en egen bil och bara kör 1000-1500 mil/år.

Man kan behöva egen bil även denna för dig korta årliga körsträcka. Stormarknaderna ligger oftast utanför city, och resa kollektivt dit och från med varukassar är ofta ogörligt. Själv har jag fritidshus bara 5 mil bort, men inga bussar går dit längre. För övrigt så är 1 500 mil den årliga körsträckan för svenska bilister. Är det bara handelsresande som behöver ha bil enl. dig?

Uppdaterat: 2019-03-11 09:52

Har inte den genomsnittliga körsträckan för svenska bilister sjunkit på senare år? Har flera gånger på senare tid läst att den är 1200mil nu. Själv kör jag bara 700mil/år men måste ändå ha bil eftersom kollektivtrafik funkar dåligt på landsbygden. Dessutom blir det svårt få med husvagnen på bussen. ;) Skillnad när jag bodde i Norrköping och spårvagnen kom var 5e minut på vardagar och var 15e minut på helgerna. Bor man så och har en butik nära kan man möjligen vara utan bil och hyra vid behov.

Uppdaterat: 2019-03-11 10:01

En av mina söner bor ganska nära tågstationen och kan pendla till arbetet med tåg, men åker ändå bil. Han har försökt åka tåg till Stockholm i tjänsten, men vintertid åker han numera bil.

"Jag gör det för säkerhets skull!" säger han "Åker man tåg vet man inte när man kommer fram och jag är trött på att sitta och frysa på ett stillastående tåg!"

Uppdaterat: 2019-03-11 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Rutger Jönåker: Tyvärr, spårvagnarna i Norrköping går inte var 5e minut längre. Turtätheten har glesats ut avsevärt...

Uppdaterat: 2019-03-11 10:26

Det finns nog massor av orsaker till att vi trots allt tar den relativt höga kostnaden att äga en bil och allt har inte med jobb eller andra "legala" orsaker att göra. Personligen så är jag som sagt numera pensionär men skulle jag inte ha bil så skulle livet vara så mycket mindre innehållsrikt eftersom bilen tillåter mig att utöva den hobby jag haft under 50 års tid och utan bil skulle den hobbyn falla ifrån. Och via hobbyn så har jag också de viktiga sociala kontakter jag har utanför hemmet. Sen till detta alla andra "legala" orsaker - typ handla, besöka släktingar och barn, ta sig till båten sommartid och lägga i och ta upp den, handla grejor för att kunna sköta huset - ja, det finns hur många saker som helst som skulle bli närmast omöjliga att klara av utan bilen. Vi har dessutom 2 bilar för att slippa "tjafs" om vem som har mest behov av bilen och dessa körs tillsammans runt 3000 mil/år.

Uppdaterat: 2019-03-11 10:32

Körsträckan per år har säkert sjunkit. Allteftersom folk fått mer i plånboken har fler som har litet behov skaffat bil tror jag.

Om skillnaderna i kostnad är så små som de är om man ändå behöver ta taxi eller hyrbil ibland förstår jag att många som kör mindre än 1000 mil per år har egen med flexibiliteten det ger.

Uppdaterat: 2019-03-11 10:40

F ö är det ju nästan katastrof just nu när det gäller att posta inlägg i detta forum. Lyckligtvis kopierade jag texten innan första försöket att posta föregående inlägg för det tog 5 försök med ett par olika "felsignaler" innan inlägget kom in - och det under dagtid.... Kopierar även denna text innan jag trycker på "Skicka" - för säkerhets skull...

Uppdaterat: 2019-03-11 10:41
40-talisten skrev:

@Rutger Jönåker: Tyvärr, spårvagnarna i Norrköping går inte var 5e minut längre. Turtätheten har glesats ut avsevärt...

Se där. Det var bättre förr. Ju förr dess bättre. ;) I varje fall på 80-talet. :)

Håller med Pi, det är ofta strul posta här nu...

Uppdaterat: 2019-03-11 10:49
40-talisten skrev:

Man kan behöva egen bil även denna för dig korta årliga körsträcka. Stormarknaderna ligger oftast utanför city, och resa kollektivt dit och från med varukassar är ofta ogörligt. Själv har jag fritidshus bara 5 mil bort, men inga bussar går dit längre. För övrigt så är 1 500 mil den årliga körsträckan för svenska bilister. Är det bara handelsresande som behöver ha bil enl. dig?

Nu missförstod du nog min tanke.

Jag menar att man för den ringa sträckan skulle kunna få pengar över till annat än bilen om man ställde om sitt sätt att tänka. Jag har absolut ingen avsikt att förbjuda folk (saknar dessutom makten...) att köra bil. Istället för att åka till stormarknaden kan man handla i ett stadscentrum och ge liv där eller beställa hemkörning av varor.

Visst ger bilen frihet, men i städer kan den dessutom vara en belastning att förvara till den stund man behöver den. Bilar som intresse/hobby är en annan sak än att ha bil för att transportera sig.

Jag är definitivt inte en förespråkare av kollektivtrafik i alla situationer, men där det passar livstrasslet kan det vara ett vettigt alternativ.

Uppdaterat: 2019-03-11 11:25

Vad ska man göra med pengarna man sparar på att inte äga en bil, som man ändå kan göra?

En bil, eller vad man äger som skapar mobilitet, har ett stort värde när det gäller möjligheten att utföra olika aktiviteter, både nödvändiga och onödiga. Men bor man på en plats, t ex mitt i en storstad, där utbudet är stort så kanske det största problemet är att snabbt och enkelt nå "spenaten", som en liten kvinnlig skådespelare en gång uttryckte det. Men man ska akta sig för att bli lat och ta bilen till affär'n 1 km bort. 5-6 km åtminstone, klarar man enkelt att gå om man är frisk.

Uppdaterat: 2019-03-11 11:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja du pinjong - gå du "bara" 2 km tillbaka med två fullproppade kassar med mat så kanske du inser att inte ens det är så enkelt - i alla fall inte för oss som passerat "bäst-före-datumet". Man skall nog passa sig för att "tycka" vad andra borde göra för man vet nästan aldrig orsaken och bakgrunden.

Uppdaterat: 2019-03-11 11:46
Pi skrev:

Man skall nog passa sig för att "tycka" vad andra borde göra för man vet nästan aldrig orsaken och bakgrunden.

Precis min åsikt, och också något jag diskuterat med en annan skribent här på forumet, som ondgjorde sig över hans bekanta som tog bilen istället för tåget. Så länge man håller sig innanför lagens råmärken så bör var och en vara fri att transportera sig som man själv vill, utan att behöva få moralkakor serverade. Själv tar jag bilen till jobbet för att det tar 4-dubbelt så lång tid att åka dit kollektivt. Dessutom tycker jag det är betydligt bekvämare att åka bil än kollektivt. Men det är klart bodde jag i innerstan, där parkeringsmöjligheterna är minst sagt begränsade så är det tveksamt om jag skulle ha bil. Kostar nog mer än det smakar i det fallet.

Uppdaterat: 2019-03-11 12:19

Pi, man kan ju ha en "dramaten" då klarar man ju ledigt 1km gång med varor om man kan gå i övrigt och det ska man tydligen göra dagligen har jag hört, det lär vara nyttigt.

Jag har själv en sådan hjulväska, jag använder den aldrig, men jag har 14 km till närmaste affär!

Det är dock ganska tydligt att om man valt att bo i naturen så krävs att man har och kan köra bil för någon kollektiv trafik existerar knappast.

Ändå bor jag ganska centralt, mitt mellan två städer, 25 km resp 19 km, men de som bor i verklig glesbyggd har kanske 75 km eller mer till en centralort. Och jag hörde att MP tänker på alla dessa som är beroende av bil när de ska höja drivmedelsskatten.

De behöver inte betala trängselskatt!

Uppdaterat: 2019-03-11 12:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En elcykel eller lådcykel kan också underlätta de korta transporterna man har, ex till och från affären.

Uppdaterat: 2019-03-11 13:26
Power to the people
Pi skrev:

Ja du pinjong - gå du "bara" 2 km tillbaka med två fullproppade kassar med mat så kanske du inser att inte ens det är så enkelt - i alla fall inte för oss som passerat "bäst-före-datumet". Man skall nog passa sig för att "tycka" vad andra borde göra för man vet nästan aldrig orsaken och bakgrunden.

Kan man så ska (!) man röra sig. Den uppfattningen tänker jag aldrig vika mig ifrån. Sedan finns det grader i olika problem men läkare menar förvånande ofta att man t ex trots en hjärtinfarkt ändå bör röra sig. Två fullproppade kassar bär inte jag heller på men om man bara behöver fylla på med lite livsmedel så kan man använda ryggsäck. Var och en får avgöra vad som känns lagom.

Uppdaterat: 2019-03-11 13:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Vad ska man göra med pengarna man sparar på att inte äga en bil, som man ändå kan göra?

Man kan äta på restaurang och slippa släpa hem tunga matkassar från närbutiken.

Man kanske kan unna sig att gå i pension tidigare eller dra igång ett företag bara för att det är kul.

Uppdaterat: 2019-03-11 14:04

Åter, man kan inte "tycka" hur andra borde agera när man inte har orsaker och bakgrunder. Att promenera av andra orsaker än att handla maten är en helt annan sak men även detta är nåt högst personligt som olika individer klarar av på olika sätt.

Gör vad ni kan och har möjlighet till själva med sluta "tycka" vad andra borde göra.

Så - jag håller med Skodaägare till fullo i hans inlägg ovan.

Uppdaterat: 2019-03-11 14:06

Jag har en känsla, att de som rekommenderar dragkärra och lådcykel som transportalternativ till bil, aldrig har använt sådana själva...

Uppdaterat: 2019-03-11 14:08

Är det moralkakor och förbud som diskuteras här egentligen? Varför läser ni alla tankar med föresatsen att den som skriver har "ont" uppsåt?

För mig är den öppna diskussionen intressant och jag försöker inte pådyvla någon en livsstil de inte önskar. Det vore väl kul om nån här tänker "ja, vad sjutton håller jag på med egentligen?" och testar något nytt?

Uppdaterat: 2019-03-11 14:08

Mäkinen - om man bara ger förslag på tänkbara alternativ så skulle det kunna vara som du skriver i inlägget ovan. Men uppenbarligen är det inte riktigt bara så...

Uppdaterat: 2019-03-11 14:11

Så jag får alltså inte ha åsikten att det är bra att röra på sig? Självklart bestämmer inte jag över andras liv men jag måste få ha en åsikt. Den påverkar i första hand mitt liv och möjligen de närmaste runt om mig.

Uppdaterat: 2019-03-11 14:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jösses Gubbar, vilken diskussion det blev här...

Jag säger inte att NI måste tänka som jag eller ens göra det, detta är bara mina filosofiska tankar på hur ett liv skulle kunna se ut utan en egen bil.

Vad skall jag göra med alla pengarna som blir över? Tja, antingen jobba mindre redan nu eller jobba på och kunna bli "Passionär" lite tidigare.

Eller så jobbar jag på och reser mer, bor på bättre hotell, äter godare mat och dricker syndigt dyra viner ;-)

Uppdaterat: 2019-03-11 14:25
*Robban

Minns när jag hade 3km bilväg till arbetet (1,6km gång/cykelväg) och jag åkte bil varenda dag. Körde 190 mil det året. Det kändes underbart, vilken lyx!

Uppdaterat: 2019-03-11 18:02

Om jag bodde så att jag kunde nyttja cykel eller kollektiva transportmedel för att ta mig till och från skulle jag absolut inte ha någon ny dyr bil.

Men bil skulle jag ha, en dyr gammal veteran i bra skick! Då åker man roligt, skattebefriat, besiktningsbefriat och med låg försäkringskostnad. Och man har tillgång till bil de få gånger man behöver det. Ett problem är ju att man måste ha tillgång till garage.

Uppdaterat: 2019-03-11 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Önskar att jag körde 1000 mil per år. Hade köpt en bil med en V8.

Uppdaterat: 2019-03-11 18:33

Använder inte bil till vardags, men ett liv utan bil (egen bil) finns inte i min värld.

Jag är impulsiv, får jag för mig att åka någonstans, vill jag göra det NU, inte sen.

I min bil har jag det som jag vill och mina prylar, dela bil med nån annan vore som att dela kläder eller nått annat personligt.

Jag går till affären, ska jag ha mycket, går jag 2 gånger eller en gång till dagen efter.

Startar inte bilen för att ta mig kortare sträckor, har 2 moppar som är utmärkt för det.

Uppdaterat: 2019-03-11 20:08
Apex skrev:

Önskar att jag körde 1000 mil per år. Hade köpt en bil med en V8.

Ligger på 1000-1500 mil och kan kosta på mig 6 cylindrar :)

Uppdaterat: 2019-03-11 20:10

Rikard, det är ju vid sådana förhållanden man kan ha en veteran, den kostar ju bara bränslet och lite hobbyjobb!

Uppdaterat: 2019-03-11 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tänkte passa på att skriva lite om mina tankar kring att äga bil privat. Jag får erkänna att jag känner mig en aning träffad av visa kommentarer.

Vi är en familj på fyra med barn i dagisåldern. Båda föräldrar är höginkomsttagare och bor i Stockholms innerstad. Vi äger sedan ett par veckor en ny kombi bensin för ca 250.000:-, kontantköp. Tidigare har vi kört tjänstebilar och innan dess bil i 50.000:- klassen. Vi kör inte denna bil i tjänsten och åker 1100-1200 mil privat per år. Valet på bensin grundar sig i den korta körsträckan varje år. Majoriteten av körningen infaller runt semestrar, lov, längre helger med utflykter o.s.v. Diesel föll bort på grund av partikelfilter (medveten om att en ny bensinare också har partikelfilter) och politisk osäkerhet. El och hybrider hade varit en onödigt stor inköpskostnad och hade inte varit ekonomiskt försvarbart.

Vi sneglade tidigare på Sunfleet och att hyra via hyrbilsfirmor men gav den upp den idén ganska omgående. Att exempelvis hyra bil 6-7 veckor en sommar oavsett abonnemang och köra 500 mil blir en del pengar i slutändan. Lägg dessutom till en handfull resor kors och tvärs över hela Sverige och i grannländerna så adderas kostnaderna ganska snabbt. Att dessutom slippa montera i och ur barnstolar, kontrollera tillgänglighet, oro över eventuella skador som inte dokumenterats innan utlämningen gjorde valet ganska enkelt.

Vi äger bil för att det är bekvämt och för att det är en frihetskänsla. Vi har möjlighet att göra spontanutflykter när vi önskar. Vi har stenkoll på kostnaderna i form av värdeminskning, vinter- sommardäck, spolarvätska, parkering, skatt, service, tvätt i GDS-hall, spolarvätska, torkarblad o.s.v. Det är en enkel ekvation att se att någon investering rör det sig inte om utan ren kapitalförstöring, men för vår familj är det värt det.

Värt att poängtera är också att en egen bil kan avyttras i händelse av sjukdom eller arbetslöshet.

Uppdaterat: 2019-03-11 20:39

Jag äger för bekvämlighet och stor tidsbesparing.

Jag har 3 km till arbetet och trots att bussar går med 10- 15 minuters intervall så blir tidsåtgången för bussbyte och väntetid ca 1,5 h per dag.

Bil tar 15 minuter per dag.

Sedan är friheten enormt mycket större med egen bil och värt varenda krona.

Uppdaterat: 2019-03-11 21:21

Junkers, om jag hade tre km till jobbet, hade jag cyklat? Borde gå på mindre än 15 minuter.

Uppdaterat: 2019-03-11 21:34
*Robban
EnannanRobban skrev:

Junkers, om jag hade tre km till jobbet, hade jag cyklat? Borde gå på mindre än 15 minuter.

Det är väldigt backigt här så då får du lägga till 2 gånger dusch och cykla på vintern är totalt omöjligt.

Gå tar väldigt lång tid ena hållet och samma dubbeldusch på det.

Uppdaterat: 2019-03-11 21:41

junkers, elcykel fungerar utmärkt.

Men det är otäckt när det regnar och ännu värre när det snöar!

Uppdaterat: 2019-03-11 21:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns ingen elcykel som tar 120kg uppför backarna här och halva året är det ändå uteslutet antingen vinter eller regn.

Uppdaterat: 2019-03-11 21:56

Jag går till jobbet, det är 50 resp 125 meter, beroende på vilken parkering som var ledig kvällen innan ;)

Skämt o sido, trots bilen i jobbet blir det mycket rännande på dagarna, stegräknaren visar vanligtvis 10.000-25.000 steg när jag går och lägger på kvällen, många av dessa steg är bärandes på olika saker, och mycket klängande på stegar, ställningar, lyftar mm.

Har tidigare noterat att stegräknaren räknade när man trampade på kopplingen, men nu har jag automat.

Uppdaterat: 2019-03-11 22:40

Jodå junkers, tro mig den klarar det, det behövs bara lite mer trampa.

Men jag håller helt med i övrigt, cykling i regn är vidrigt och vintertid tycker jag det borde vara förbjudet!

Uppdaterat: 2019-03-13 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre