Alla hänger vi upp oss på olika saker, en del av oss här pratar tex mest om hastigheten i trafiken, andra om beteende, några om andras bilmärken, tex kör man en xxx skiter man i alla regler o.s.v.
Gav mig iväg ganska tidigt i morse, ljust utan att solen visat sig, torra vägbanor.
Kommer först efter en granne som är lite väl försiktig och sänker farten till 30 vid skolan, trots att det är 50 denna tidpunkt, men jag ligger kvar bakom, det är ju bara några hundra meter, och vad vet jag, enklaste Dacian kanske inte har klocka ??
Vi far vidare, fler bilar tillkommer, vi blir en samling på 7-8 st. När landsvägen öppnar upp med långa rakor och öppna åkrar går det i 85, fast det står 70 på skyltarna, tidigare var det 90 här, så 70 känns fånigt denna tidiga stund med gles trafik, mötena är lätträknade då få personer har sitt jobb ute på öarna. Och vi är inte ensamma, typ ingen håller 70 innan 7 tiden då det tjocknar och farten sjunker.
Jag följer strömmen av den anledningen att jag skulle orsaka en massa omkörningar om jag åkte 70 vid denna tid.
Förutom att alla i vår samling av bilar ligger för nära varandra (utom jag) går det fint, på dom 50 sträckorna vi passerar sänks farten, kanske inte till 50, men 55-60, och inte heller det ser jag som nån stor fara, det är inte en kotte ute än, barnen sover, cyklisterna verkar ha börjat åka buss.
Klockan slår sju när jag svänger in mot stan, här är det 2 filigt, men höger är vikt för bussar från 7. Efter några km tjocknar det till ordentligt, för att ytligare nån km senare nästan stå still, man åker en billängd i taget, nått har hänt längre fram, normalt rullar det ända in till stan, om än sakta vid denna tid.
Blir omkörd ca var 30 sekund av en bil i bussfilen, jag bryr mig inte ett dugg, det är deras problem. Tillslut, en bit innan Brommaplan, blir det tvärstopp, jag hamnar med min stora skåpbil vid ett obevakat övergångsställe, och blir stående där flera minuter.
Under denna tid passerar 31 bilar och 2 bussar mig på höger sida i gissningsvis farter på 30-60 km/h. 18 gångtrafikanter och 2 hundar går över framför mig, 3 höll på att bli överkörda.
Sen stoppar det upp, då dom 31 bilarna har fyllt på hela sträckan fram till där bussfilen slutar, korsningen jag står framför, och övergångsstället, som blockeras av en rattsurfande kvinna. Stackarna som valt bussen som transport till jobbet får vänta på sin tur, och missar anslutande tunnelbana/buss.
Polisen och Trafikverket säger samma sak i ett uttalande. Det är farten som skapar olyckorna, och vi ska prioritera alla som bara kör lite för fort.
Funderingar på det mina vänner.
Kommentarer
Det mest intressanta tycker jag är: Hur mycket fortare gick det egentligen för dessa stressade människor?
Händer en olycka är svaret självklart... de kommer jäkligt sent (eller om de har otur, inte alls).
Men i ditt fall - jag vågar påstå att om folk höll hastigheterna OCH avstånden så skulle det flyta mycket bättre.
Varför?
Du får ett jämnare flöde.
Färre olyckor.
Med framförhållning och avstånd kan små kortare hastighetsvariationer ätas upp av avståndet i stället för att fortplanta sig som en lång köamöba (Mythbusters gjorde en intressant studie på detta för er som inte sett det).
Folk skulle dessutom inte vara lika stressade och därmed också ta bättre beslut.
Och kollektivkörfälten skulle flyta bättre vilket i sin tur gör att fler kanske väljer kollektivt för de går ju fortare.
Och så vidare.
Bara längtar tills den dagen alla bilar har nosradar och i stället för att säga "Nu ligger du för nära" så säger den "Nehe du, försök inte, jag tänker inte låta dig ligga för nära". Likaså perfekt den dagen alla har svarta lådor och betalar föräkringspremier efter hur man kör. "Jaha du, du kör minsann alldeles för fort en stor del av tiden. 25.000 kr extra i premie per år *katjing*"
Jag upplever Polisens och Trafikverkets syn som anti-bil i grunden och synen på hastighet ingår där som en förenklad förklaringsmodell. Den klassiska problemformuleringen "det är för många bilar". I Stockholm har det dock börjat bli lite bättre på senare år, man tänker mer och mer på trafikflöde, att försöka förbättra det. I alla fall på dom stora vägarna. På mindre vägar bestämmer kommunerna och där kan det vara nästan hur som helst. Där ser jag grundproblemet i Stockholm med att det är för många små kommuner, leker man med tanken att 20 kommuner slogs ihop till en så skulle även infrastrukturen för bilismen förbättras och samordnas vettigare.
Brommaplan är sen Sveriges kanske värsta "rondell" och skulle behöva tunnlar under. Den byggdes dessutom ursprungligen för vänstertrafik och en del av problemet finns väl även där. Den förklaring jag hört varför man inte byggt tunnlar är att ett ökat trafikflöde skulle öka trycket mot stan och då mest bara flytta flaskhalsen, jag tycker det är en dålig ursäkt.
Enklaste Dacia har klocka, men är farthållaren aktiverad kan det krävas sju knapptryckningar för att få se den.
Helt klart är att många bilister inte borde vara i trafiken.
Jag åker vidare i jobbet.
Åker på en väg i förort, bred körbana, kantsten till höger. Andra bilen framför blinkar och svänger i samma rörelse vid en korsning från mitten av körfältet, men det är mycket mötande trafik, så han blir stående snett över vägen. Det skulle kuna gå att komma förbi, men bilen bakom låg för nära, så när den försöker blir anfallsvinkeln fel, och när fäljen skrapar mot kantstenen ger hon upp. Vi blir stående där flera minuter, då ingen av de mötande stannar och släpper förbi trots att kön rullar sakta fram.
Nu kanske man tror att bilen som blev stående bakom lärde sig nått av det, men icke, vid nästa korsning upprepas samma sak av denna förare, men hon håller bilen väl till höger innan hon svänger till vänster, och blockerar vägen nästan helt, kanske kunde man klämma förbi en Fiat 500, men min stora skåpbil går inte förbi, och jag får vänta några minuter till.
Så det tog nästan 10 min att åka 500 meter för att 2 knallkorkar inte hade hjärnan med sig denna morgon.
Man kommer alltid ifatt de som kör om en lite längre fram antingen för att det är ett samhälle med 50 eller att den som körde om hann upp en annan bil och det är sämre möjligheter att köra om.
Uppenbart att alla inte orkar planera sin körning särskilt väl, ännu en anledning för dem att åka kollektivt.
Den värsta faktorn är alla dem som saknar ett flyt, de ökar i antal och är ett helvete var man än är, de är i sin egen värld och gör precis som de vill när de så tycker och lutar sig på att de minsann kör lagligt där de håller hastighet och gärna under.
Vi träffade på dem här i helgen, väg 56 en bil ligger och pendlar upp o ned i mellan 75-100 som det behagar men kommer otroligt nog ikapp en långtradare o lalalalalla.. kör om med ett ägg i mellan pedal o fot...på en sträcka där sex bilar tagit sig förbi lätt o ledigt så tar denna bilen allt och sedan är det slut för denna gången, det har uppstått en viss oordning men det gick väl, fatta att när det blev öppning igen så kom vi bakom som en vårflod, det är då som det blir farligt när folk är uppretade, frugan visade hur föraren satt näst jäms med ratten mot bröstet..jag konstaterade att en del borde inte ens få äga en cykel.
Vi kommer in i Borlänge och ska ta rondellen vid MAXI där råder det alltid full rulle, ser att vi fått upp en liten darrig Hyundai framför och anar åter... det blir fritt och Hyundain tar en livstid på sig att komma igång och kryper ut på sin väg till höger...lallalalla... det är nu ett hiskeligt tryck bakifrån av alla oss som vill nyttja luckan där tjugo normala förare nu hade varit igenom då man vet att ge plats åt resten av mänskligheten, återigen så är det nu som risken är överhängande för en olycka och det djävliga är att jag kan tänka att dem där lallallala förarna fortsätter sin färd lyckligt ovetande om vad som händer bakom o i kring dem eller ruskar på huvudet över hur galna som folk är.
Tänk på att vissa som är osäkra kanske precis tagit sitt körkort.
Det tänkte jag inte på! Fö..låt.
Det finns idioter och det finns nybörjare. Ibland är det svårt att veta vilket. Ibland är det lätt.
Vill bara påskina att det kan finnas olika anledningar till att vissa beter sig velande till exempel.
En jag följde efter och sedan stannade och sedermera tog nyckeln ifrån i väntan på polis betedde sig jättekonstigt. Velade, stannade typ mitt i en korsning, svajade,...
Var en gammal tant som skulle försöka hitta hem. Antagligen såg hon dåligt och var nog lite dement. Polisen tyckte jag gjort rätt iallafall.
En jag tog nyckeln från var full som en kastrull!
Jag äger inte dylika bekymmer..med ålderns rätt eller vad man nu väljer att kalla det för.
Märkligt detta att man måste redogöra för allt i detalj, det hela är mycket enkelt, en idiot är en idiot.
På E4an genom Stockholm sitter det ljusskyltar över vägen med några hundra meters anstånd så trafikövervakarna kan sänka hastigheten, varna eller stänga av filer.
Denna morgon var det en olycka söder ut, man varnade, stängde av vänster körfält, gick även ut på radio att det var stopp i vänster och mitten vid olyckan, och att folk skulle hålla till höger och inte köra i vänster.
Som synes på bilden var det lika mycket trafik i vänster, trots att jag passerat 5 skyltar med rödkryssad vänsterfil.
De borde göra som de gjorde åt södertäljehållet för ett bra tag sedan: Där stod polisen och rev lappar på löpande band till alla som låg i mittfilen fastän högerfilen var tillräckligt tom.
Fler sådana insatser skulle nog få folk att respektera regler och skyltningar lite mer.
Att klaga på att andra kör för fort i en miljö, medan man inte ser några problem med att man själv gör det på andra ställen, är inte helt logiskt. Helt krasst är det lagbrott och olämpligt, vilket som.
Högst troligt är det samma bilister som kör fort både på landsvägen och i tätort. Efterlevnaden av skyltad hastighet är i många fall skrattretande låg, så att förvänta sig några större förbättringar där det är lägre hastighet är ganska naivt. För hög hastighet kan ofta innebära att man kör mer trafikfarligt på flera andra sätt.
Hastighetsgränser finns förutom för trafiksäkerhetens skull också ofta ur miljösynpunkt, t ex då en bil som kör i 80 km/h istället 90, drar mindre bränsle och därmed ger mindre utsläpp.
Jag upplever det som att andelen sjukt stressade och aggressiva fordonsförare ökat med åren. Det är inte utan att jag faktiskt kan längta efter den dagen när helt självkörande fordon är vanligt omkring mig.
Tyvärr John 2008, så låter du som en myndighet, och ser inte skillnaden på att åka 85 km/h på en landsväg med fri sikt åt alla håll, och att passera en stillastående bil före ett obevakat övergångsställe.
Eller vad sägs om att bara hålla hastighetsgränserna överallt?
Den dagen då du faktiskt råkar köra på något eller någon när du dessutom körde för fort så är ju frågan hur du mår då. Och den som blir påkörd.
Håller nog med Xanthopteryx i stort...
Börjar man ursäkta sig med fri sikt, ingen trafik, löjligt med 80 på landsväg, modern bil o.s.v. för att legitimera sin egen lagöverträdelse så är det svårt att klaga på andra som gör samma sak fast i andra situationer.
Frågar du dem varför de kör för fort inne i stan får du ungefär samma ursäkter, jag har kontroll, modern bil, löjligt med 30 i stan o.s.v.
Vem som gör mest fel ligger alltså i betraktarens öga, och var man har sina preferenser.
Vi är alla därmed lika goda kålsupare...
Jag bor i en halvstor stad som sedan några år tillbaka har 40 överallt och jag tycker gemeneman har taggat ner och det är ett lugnare tempo.
När 8av 10 håller sig på ca 40-45 så är det bara att gilla läget liksom.
Alla infartsvägar har 80 numera och dom flesta ligger på 80-90 och det känns lika där att dom flästa gillar läget.
Jag har varit en hetsare förr men med adaptiva farthållaren är det mycket lättare att gilla läget liksom.
Men än i dag hatar jag dom som kan ligga 5-10 under föreskriven hastighet på bra väg.
Likadant dom som svänger ut på stora vägen och Eco /hybrid kör och behöver 1km för att komma upp i fart och resten på vägen skall bromsa in för deras agerande.
Instämmer i stort med mso 1000. Men jag är nog en sådan som ligger på 100 km/t på 80 och 90 vägar men är extremt noga med farten på 30,40 och 50 vägar. Vid mörker på landsväg där vilt finns så är det 80 km/t som gäller oberoende om vad vägen är skyltad med. Använder också alltid farthållare.
Alltid händer det nått noterbart när man är ute och åker, men denna vecka gick väldigt städat till på dom 110 mil jag åkte, Sth-Kristianstad t o r.
Men påväg hem igår såg jag nått udda.
På en vanlig släpvagn, lite äldre modell med stadiga skärmar över hjulen, hade man ställt en hästtransport. Vagnarna hade samma axelbredd, så hästtransportens hjul stod på släpets skärmar. Det såg inte helt tillförlitligt ut, trots en massa spännband som höll fast hästsläpet.
Det mest noterbara var dock inte lastningen, utan att ekipaget med en Audi Q7 som dragare, körde om mig på motorvägen, jag höll 122 gps fart, och jag gissar att Audin höll runt 150 !!
Det är såna jäklar som skall tappa körkortet på obestämd tid.
Antagligen var det bristfälligt surrat också så dubkunde fått skiten på din huv om du haft otur.
Man blir matt av allt man ser ibland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.