Det är ju inget nytt, det har fungerat bra i massor av år på radiobilarna på alla tivolin. Hoppas att det då endast blir på några få sträckor som är rikligt trafikerade. Att ha dessa elledningar över varenda väg i Sverige skulle bli enormt fult och miljövidrigt. Sedan kan man inte låta bli att tänka på all strålning dessa ledningar skulle medföra.
Uppdaterat: 2016-05-24 14:49
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Helst skulle jag vilja bli av med lastbilar/långtradare på vanliga vägar. Det finns redan en slags elvägar som vi benämner "järnvägar". Fördelen med de senare är att trafiken inte inkräktar på de vanliga vägarna.
pinjong, du vill väl att både människor och gods ska transporteras på järnväg?
Jag vill framför allt inte att tung godstrafik blandas med vanlig trafik. Finns det andra sätt att separera trafiken än att använda järnväg så är det helt OK. Men vi har ju ett separat järnvägsnät så varför inte bygga ut och använda det.
Lastbilstransporter ger fler arbetstillfällen, inte för just Svenska lastbilschaufförer precis.
Godståget med en förare ersätter minst fyrtio trötta lastbilschaufförer vilket säkert vanliga bilister uppskattar på våra vägar. Långväga lastbilstransporter kunde åtminstonde ersättas med godståg kan man tycka men ingen vill betala järnvägsunderhåll där transportbolagen i alla fall betalar någott för att få använda spåren till skillnad mot landsvägsgodset som oftast inte betalar ett öre för att lastbilarna sliter hårt på våra vägar. För att inte tala om luftföroreningarna från landsvägstrafiken till skillnad från all godstrafik med ellok som använder el som kommer från förnyelsebar elproduktion.
http://data.riksdagen.se/dokument/G802357
Om en kontaktledning ramlar ner på järnvägen skadas oftast ingen, men hur blir det om kontaktledningen ramlar ner på vägen kan någon garantera att ingen kommer till skada då?
Men ska vi inte sätta elledningar på varenda huvudled så blir ju elbilarna ett slag i luften. I grunden håller jag med Pinjong om att så mycket godstransporter som möjligt ska bort från vägarna och över på järnväg, och så mycket som möjligt av persontrafiken också, Det finns massor av spår kvar som inte används idag som enkelt rustas upp och som dessutom inte bara avlastar vägarna utan även den del av järnvägsnätet som inte nyttjas idag. T.ex. vet jag att man planerar för nyöppning i alla fall för gods norrut från Vansbro där Fiskarhedens sågverk krävt det, annars tänkte de lägga ner verksamheten eftersom vägtransporter är för ineffektivt och dyrt för deras volymer av virke in och ut.
Uppdaterat: 2016-05-24 18:36
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Ett alternativ som inte nämns i artikel är elvägen som ska byggas i Arlanda. Den ser trevligare ut och om spåren kan hållas rena ett i mina ögon bättre alternativ. Man får väll anta att det funkar med salt osv också annars hade de inte fortsatt och kommit så långt. Det kommer ju till skillnad mot luftledningar även funka ihop med personbilar och andra typer av fordon. Det finns en hemsida som jag hittat via nyteknik. www.elways.se
Vidstige wrote:Problemet är att godstrafik med tåg är för oflexibelt och dyrt.
Ser du inga problem med den ständigt ökande mängden långtradare på vanliga vägar?
Jo absolut, inte minst för att dom tar genvägar på mindre vägar.
Det kan vara sjuk trafik numera på småvägar just för att det passar vissa transportstråk.
Det är förstås också svårt att hitta bra bränslealternativ till tunga fordon, annat än diesel.
Men elnät på dom stora vägarna kanske är nåt som skulle kunna funka för tung trafik.
Jag är lite fascinerad av att miljörörelsen är så fast i det gamla, att man romantiserar tåg hela tiden.
Svårt att bygga järnväg över hela Sverige och är svindyrt att underhålla.
Lastbilar är mycket mer flexibelt.
Så jag tycker MP och miljörörelsen måste släppa järnvägen som lösningen på allt.
Och märkligt att järnväg jämt ska byggas med skattebetalarnas pengar.
Istället tycker jag man bör bygga mer vanlig väg i Sverige och gärna använda s.k. biltullar. Samt då tvinga tunga fordon att hålla sig på dom större vägarna när så är möjligt (och då betala tull).
Jo absolut, inte minst för att dom tar genvägar på mindre vägar.
Det kan vara sjuk trafik numera på småvägar just för att det passar vissa transportstråk.
Det är förstås också svårt att hitta bra bränslealternativ till tunga fordon, annat än diesel.
Men elnät på dom stora vägarna kanske är nåt som skulle kunna funka för tung trafik.
...
Istället tycker jag man bör bygga mer vanlig väg i Sverige och gärna använda s.k. biltullar. Samt då tvinga tunga fordon att hålla sig på dom större vägarna när så är möjligt (och då betala tull).
Håller helt med om problemet med stora tunga fordon på mindre vägar. Om man är lite uppmärksam på vilka typer av dödsolyckor som det skrivs om i media så kommer man att upptäcka att många av dem är mellan en personbil och en lastbil (med eller utan släp).
Jag har inga verifierade fakta men min känsla är att kanske hälften av alla tunga fordon på svenska vägar är hemmahörande i baltländerna, polen och andra fd öststater. Om tullar eller andra avgifter kunde få bort dem från vägarna så skulle jag inte vara ledsen. De körs (enligt artiklar) ofta av trötta förare i slitna fordon.
Har principiellt inget emot elvägar men är rädd att de permanentar gods på vägarna och konkurrerar ut andra transportformer.
Det blir kanske bränsleceller i långtradare på våra vägar nu när Toyota lyckats sänka tillverkningskostnaderna för bränslecellen med hela 95 % sedan 2008. Numera finns det bussar, gaffeltruckar,nödströmsaggregat,kylaggregat för lastbilar som får strömmen från bränsleceller.
Ett exempel här. http://www.nyteknik.se/fordon/renault-testar-branslecell-i-lastbil-6394885
Nu har man redan lyckats med producera vätgas med en verkningsgrad på 82 % vid rumstemperatur och på ett mycket billigt sätt vilket ökar möjligheten för att vätgasen blir en mycket vanlig energibärare i fordon när man även kan lagra vätgasen utan att komprimera den.
I Sverige finns ett företag som börjat sälja sina bränsleceller som drivs med vanlig diesel men utan en del av dess nackdelar.
Vätgas är en energilagring på samma sätt som batteriet och kan likt batteriet laddas via olika energikällor.
https://news.stanford.edu/2015/06/23/water-splitter-catalyst-062315/
Men Vidstige - är det inte enklare att skapa snabbladdningsmöjligheter längs en infrastruktur som redan finns (elnätet) än att bygga ut en helt ny infrastruktur (vätgas). Sen lär landsbygden i Norrland knappast få några vätgasmackar men elnät finns redan. Men som vi redan konstaterat många gånger så kommer nog framtiden att erbjuda många olika alternativ för fordonsdrift så visst kan vätgas vara en - och det är väl precis vad petroleum-industrin vill för att säkra efterfrågan på sina produkter.
Omvänt ... Ser du inte problemet med den ökande mängden personbilar på vägen?
Godstrafiken är ju liksom lite mer nödvändig pinjong ...
Det är inte nödvändigt att transportera så mycket gods på vägarna som sker nu. Personbilar är främst ett problem i städerna inte i övrigt. Men mängden ARBETSresor per bil borde för länge sedan ha minskats drastiskt genom ökad användning av fibernät.
Här kan man läsa om hur långt man kommit i olika projekt med bränsleceller. Allt från Norska lok, ubåtar,rastvärmare för lastbilar.
http://www.nyteknik.se/artiklar-om/Bränslecell
Om man kan produsera vätgas med hög verkningsgrad och kanske även lagra vätgasen utan komprimering så slipper man elektrifiera vägarna som även kräver underhåll av elektrifieringen när den väl är gjord så är naturligtvis vätgasen ett bra sätt att utnyttja inhemsk elproduktion för att driva fordon då utlänsk diesel i våra fordon varken inbringar några skattekronor och inte heller tillför vår hälsa något gott.
Ja - frågan är väl just "Om man kan producera vätgas med hög verkningsgrad och kanske även lagra vätgasen utan komprimering" - och det är väl f n en högst osäker fråga. Men lyckas man är det ju positivt för då har vi ett till tänkbart fordonsbränsle. Men just verkningsgraden för hela processen från framställning till dess den skapar kraften i våra bilar är nog en relativt svår process att lösa. Sen är väl inte heller livslängden på bränslecellen en fråga som vi har nåt slutligt svar på.
"lagra vätgasen utan komprimering"!
Jojo, det vore något det. Vad jag kan förstå finns det endast två metoder till sådan lagring, antingen en jätteballong där gasen lagras till ett tryck obetydligt högre än atmosfärstrycket eller genom nedkylning till under -253 grader C.
Eller kanske MSMH, metalliskt väte, men innan det blir möjligt kommer det nog att gå många, många år!
Uppdaterat: 2016-05-25 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Så här produserar man vätgas på ett miljövänligt sätt som är mer än tio gånger effektivare än de bästa växternas fotosyntes. Sedan kan man lagra vätgasen i förkolnade kycklingfjädrar under nästan inget övertryck i en tank där det sedan frigörs vid 120 graders temperatur. Tanken behöver inte vara större än bilens vanliga bränsletank för att tillåta bilen att färdas lika långt som nuvarande bil. Prov med denna typ av vätgaslagring görs redan av NASA i deras rymdstation.
Eftersom jag trafikerar E4:an mellan Stockholm och Helsingborg ganska frekvent och gärna på kvällstid så kan jag konstatera att man kör lätt om 500 tradare mellan HBG och STHLM en valkig vardagkväll. 80% är inte svenska dragare, men det händer att det är svenska släp...
Ja, massor av detta skulle kunna gå på järnväg, om vi hade en järnväg som fungerade och hade utrymme. Problemet idag är att vi har en så blandad tågtrafik, hade vi haft ett spår för godstrafik i 120km/h och ett personspår i 200km/h så skulle det fungera bättre.
Dessutom pratas det om att tåget är ineffektivt eftersom det inte går från dörr till dörr, vilket skulle ge ett par dagars extra frakttid... OCH?
Varför är allt så jäkla bråttom? Omlastning i HBG eller Malmö från kontinentala lastbilstransporter till tåg, leverans ut till närmsta tågknut och sedan distributionsbilar ut till kunden. Det skulle ge mindre trängsel på våra huvudvägar, mindre hastighetsskillnad och mindre utsläpp. Dessutom skulle de flesta distributionstransporterna köras av svenska åkerier...
pinjong, med biltullar löser du problemet i städerna. Bilister får då betala extra för att dom kör men gör ju då rätt för sig. Pengarna kan då användas för att bygga bättre väg som förbifart stockholm.
Kommentarer
Det är ju inget nytt, det har fungerat bra i massor av år på radiobilarna på alla tivolin. Hoppas att det då endast blir på några få sträckor som är rikligt trafikerade. Att ha dessa elledningar över varenda väg i Sverige skulle bli enormt fult och miljövidrigt. Sedan kan man inte låta bli att tänka på all strålning dessa ledningar skulle medföra.
Eftersom denna elväg ligger utanför Gävle så är det ju lite komiskt att Gävle baklänges blir.... Just det, elväg! =)
Helst skulle jag vilja bli av med lastbilar/långtradare på vanliga vägar. Det finns redan en slags elvägar som vi benämner "järnvägar". Fördelen med de senare är att trafiken inte inkräktar på de vanliga vägarna.
pinjong, du vill väl att både människor och gods ska transporteras på järnväg?
Problemet med järnvägar är ju att de inte går från där man är till dit man ska utan mellan två helt andra platser.
Jag vill framför allt inte att tung godstrafik blandas med vanlig trafik. Finns det andra sätt att separera trafiken än att använda järnväg så är det helt OK. Men vi har ju ett separat järnvägsnät så varför inte bygga ut och använda det.
Lastbilstransporter ger fler arbetstillfällen, inte för just Svenska lastbilschaufförer precis.
Godståget med en förare ersätter minst fyrtio trötta lastbilschaufförer vilket säkert vanliga bilister uppskattar på våra vägar. Långväga lastbilstransporter kunde åtminstonde ersättas med godståg kan man tycka men ingen vill betala järnvägsunderhåll där transportbolagen i alla fall betalar någott för att få använda spåren till skillnad mot landsvägsgodset som oftast inte betalar ett öre för att lastbilarna sliter hårt på våra vägar. För att inte tala om luftföroreningarna från landsvägstrafiken till skillnad från all godstrafik med ellok som använder el som kommer från förnyelsebar elproduktion.
http://data.riksdagen.se/dokument/G802357
Om en kontaktledning ramlar ner på järnvägen skadas oftast ingen, men hur blir det om kontaktledningen ramlar ner på vägen kan någon garantera att ingen kommer till skada då?
Problemet är att godstrafik med tåg är för oflexibelt och dyrt.
Men ska vi inte sätta elledningar på varenda huvudled så blir ju elbilarna ett slag i luften. I grunden håller jag med Pinjong om att så mycket godstransporter som möjligt ska bort från vägarna och över på järnväg, och så mycket som möjligt av persontrafiken också, Det finns massor av spår kvar som inte används idag som enkelt rustas upp och som dessutom inte bara avlastar vägarna utan även den del av järnvägsnätet som inte nyttjas idag. T.ex. vet jag att man planerar för nyöppning i alla fall för gods norrut från Vansbro där Fiskarhedens sågverk krävt det, annars tänkte de lägga ner verksamheten eftersom vägtransporter är för ineffektivt och dyrt för deras volymer av virke in och ut.
Ser du inga problem med den ständigt ökande mängden långtradare på vanliga vägar?
Ett alternativ som inte nämns i artikel är elvägen som ska byggas i Arlanda. Den ser trevligare ut och om spåren kan hållas rena ett i mina ögon bättre alternativ. Man får väll anta att det funkar med salt osv också annars hade de inte fortsatt och kommit så långt. Det kommer ju till skillnad mot luftledningar även funka ihop med personbilar och andra typer av fordon. Det finns en hemsida som jag hittat via nyteknik. www.elways.se
c.larsson, en betydligt vettigare lösning i mitt tycke.
Jo absolut, inte minst för att dom tar genvägar på mindre vägar.
Det kan vara sjuk trafik numera på småvägar just för att det passar vissa transportstråk.
Det är förstås också svårt att hitta bra bränslealternativ till tunga fordon, annat än diesel.
Men elnät på dom stora vägarna kanske är nåt som skulle kunna funka för tung trafik.
Jag är lite fascinerad av att miljörörelsen är så fast i det gamla, att man romantiserar tåg hela tiden.
Svårt att bygga järnväg över hela Sverige och är svindyrt att underhålla.
Lastbilar är mycket mer flexibelt.
Så jag tycker MP och miljörörelsen måste släppa järnvägen som lösningen på allt.
Och märkligt att järnväg jämt ska byggas med skattebetalarnas pengar.
Istället tycker jag man bör bygga mer vanlig väg i Sverige och gärna använda s.k. biltullar. Samt då tvinga tunga fordon att hålla sig på dom större vägarna när så är möjligt (och då betala tull).
Håller helt med om problemet med stora tunga fordon på mindre vägar. Om man är lite uppmärksam på vilka typer av dödsolyckor som det skrivs om i media så kommer man att upptäcka att många av dem är mellan en personbil och en lastbil (med eller utan släp).
Jag har inga verifierade fakta men min känsla är att kanske hälften av alla tunga fordon på svenska vägar är hemmahörande i baltländerna, polen och andra fd öststater. Om tullar eller andra avgifter kunde få bort dem från vägarna så skulle jag inte vara ledsen. De körs (enligt artiklar) ofta av trötta förare i slitna fordon.
Har principiellt inget emot elvägar men är rädd att de permanentar gods på vägarna och konkurrerar ut andra transportformer.
Det blir kanske bränsleceller i långtradare på våra vägar nu när Toyota lyckats sänka tillverkningskostnaderna för bränslecellen med hela 95 % sedan 2008. Numera finns det bussar, gaffeltruckar,nödströmsaggregat,kylaggregat för lastbilar som får strömmen från bränsleceller.
Ett exempel här. http://www.nyteknik.se/fordon/renault-testar-branslecell-i-lastbil-6394885
Nu har man redan lyckats med producera vätgas med en verkningsgrad på 82 % vid rumstemperatur och på ett mycket billigt sätt vilket ökar möjligheten för att vätgasen blir en mycket vanlig energibärare i fordon när man även kan lagra vätgasen utan att komprimera den.
I Sverige finns ett företag som börjat sälja sina bränsleceller som drivs med vanlig diesel men utan en del av dess nackdelar.
Vätgas är en energilagring på samma sätt som batteriet och kan likt batteriet laddas via olika energikällor.
https://news.stanford.edu/2015/06/23/water-splitter-catalyst-062315/
PREVIA, ja helt klart ett möjligt alternativ. Och mycket mer flexibelt än att bygga elnät på våra stora vägar.
Men Vidstige - är det inte enklare att skapa snabbladdningsmöjligheter längs en infrastruktur som redan finns (elnätet) än att bygga ut en helt ny infrastruktur (vätgas). Sen lär landsbygden i Norrland knappast få några vätgasmackar men elnät finns redan. Men som vi redan konstaterat många gånger så kommer nog framtiden att erbjuda många olika alternativ för fordonsdrift så visst kan vätgas vara en - och det är väl precis vad petroleum-industrin vill för att säkra efterfrågan på sina produkter.
Pi, för tunga transporter funkar väl knappast batteridrift. Vätgas är väl då enda alternativet till diesel.
Det är inte nödvändigt att transportera så mycket gods på vägarna som sker nu. Personbilar är främst ett problem i städerna inte i övrigt. Men mängden ARBETSresor per bil borde för länge sedan ha minskats drastiskt genom ökad användning av fibernät.
Här kan man läsa om hur långt man kommit i olika projekt med bränsleceller. Allt från Norska lok, ubåtar,rastvärmare för lastbilar.
http://www.nyteknik.se/artiklar-om/Bränslecell
Om man kan produsera vätgas med hög verkningsgrad och kanske även lagra vätgasen utan komprimering så slipper man elektrifiera vägarna som även kräver underhåll av elektrifieringen när den väl är gjord så är naturligtvis vätgasen ett bra sätt att utnyttja inhemsk elproduktion för att driva fordon då utlänsk diesel i våra fordon varken inbringar några skattekronor och inte heller tillför vår hälsa något gott.
Ja - frågan är väl just "Om man kan producera vätgas med hög verkningsgrad och kanske även lagra vätgasen utan komprimering" - och det är väl f n en högst osäker fråga. Men lyckas man är det ju positivt för då har vi ett till tänkbart fordonsbränsle. Men just verkningsgraden för hela processen från framställning till dess den skapar kraften i våra bilar är nog en relativt svår process att lösa. Sen är väl inte heller livslängden på bränslecellen en fråga som vi har nåt slutligt svar på.
"lagra vätgasen utan komprimering"!
Jojo, det vore något det. Vad jag kan förstå finns det endast två metoder till sådan lagring, antingen en jätteballong där gasen lagras till ett tryck obetydligt högre än atmosfärstrycket eller genom nedkylning till under -253 grader C.
Eller kanske MSMH, metalliskt väte, men innan det blir möjligt kommer det nog att gå många, många år!
Så här produserar man vätgas på ett miljövänligt sätt som är mer än tio gånger effektivare än de bästa växternas fotosyntes. Sedan kan man lagra vätgasen i förkolnade kycklingfjädrar under nästan inget övertryck i en tank där det sedan frigörs vid 120 graders temperatur. Tanken behöver inte vara större än bilens vanliga bränsletank för att tillåta bilen att färdas lika långt som nuvarande bil. Prov med denna typ av vätgaslagring görs redan av NASA i deras rymdstation.
https://youtu.be/9vqfep1VtcI
Eftersom jag trafikerar E4:an mellan Stockholm och Helsingborg ganska frekvent och gärna på kvällstid så kan jag konstatera att man kör lätt om 500 tradare mellan HBG och STHLM en valkig vardagkväll. 80% är inte svenska dragare, men det händer att det är svenska släp...
Ja, massor av detta skulle kunna gå på järnväg, om vi hade en järnväg som fungerade och hade utrymme. Problemet idag är att vi har en så blandad tågtrafik, hade vi haft ett spår för godstrafik i 120km/h och ett personspår i 200km/h så skulle det fungera bättre.
Dessutom pratas det om att tåget är ineffektivt eftersom det inte går från dörr till dörr, vilket skulle ge ett par dagars extra frakttid... OCH?
Varför är allt så jäkla bråttom? Omlastning i HBG eller Malmö från kontinentala lastbilstransporter till tåg, leverans ut till närmsta tågknut och sedan distributionsbilar ut till kunden. Det skulle ge mindre trängsel på våra huvudvägar, mindre hastighetsskillnad och mindre utsläpp. Dessutom skulle de flesta distributionstransporterna köras av svenska åkerier...
pinjong, med biltullar löser du problemet i städerna. Bilister får då betala extra för att dom kör men gör ju då rätt för sig. Pengarna kan då användas för att bygga bättre väg som förbifart stockholm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.