Det verkar som det pågår två olika projekt för att elektrifiera vägar nu i Sverige som finansieras av bl.a. energimyndigheten. Det kan bli intressant att se hur detta kommer funka framöver eftersom de nu ska ut på vanliga vägar med systemen verkar det som. Det ena är ett samarbete mellan Siemens och Scania och körs i gävletrakten, det andra ett privat bolag och körs i arlandatrakten. Det ena har strömavtagare i luften, det anda i marken.
Det ena stänger ute bilar och skåpbilar men är "färdigt", det andra kan användas av alla men är på ett tidigt stadium.
Man kan söka på elvägar på nyteknik och läsa lite om det...
Det andra systemet ger ju mer nytta men kräver eventuellt mer utveckling, frågan är ju vilket system som kommer vara att föredra i framtiden. Vad tror ni? Personligen skulle jag inte vilja åka runt med 4m hög elavtagare på taket på bilen, däremot en fungerande markavtagare kan jag tänka mig!
Dessutom kan det ju funka som laddstationer på parkeringar och liknande utan att behöva koppla in sladdar osv.
Systemen lär ju uppfylla säkerhetskrav eftersom de verkar bygga större teststräckor nu...
Elvägar
Uppdaterat: 2016-03-09 21:17
Kommentarer
Elvägar rimmar tyvärr illa med salt så jag tror att modellen med strömavtagare i vägen inte kommer på fråga. Saltvatten är ledande.
Det är intressant att man väljer att göra två fullskaliga för att testa möjligheterna med el-vägar. Båda systemen har ju definitivt sina utmaningar, med salt, väglag och förare. Ska blir kul att följa utfallet av båda försöken, de ska ju vara klara till 2018.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.