Var på Speed Arts i Mariestad i helgen och där presenterades ett projekt som Lunds Universitet jobbar med. Elfordon med relativt små accar som laddas av kablar i vägen där även energi till framdrivning erhålles. Accumulatorerna används vid förflyttning mellan "elvägar".
Men det märkliga var just kablarna som kunde rullas ut ovan befintlig beläggning och de var endast strömförande då fordonet befann sig över dem och enbart på den platsen.
Någon uppgift om spänning och ström gick inte att få endast att det var väldigt kostnadseffektlvt.
Elektrifierade vägar
Uppdaterat: 2016-09-04 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jaha, låter som trådbussledningar, dom ska också bara vara strömförande vid kontakt med pickupen på bussen....
Trådbussarna i landskrona går med diesel till och från ledningen.
Jag har hört talas om detta med, fast jag tror att det var någon form av (typ kolskena eller dyl.) ovanpå asfalten indelad i sektioner om 1-2 m. Kontaktytan var endast spänningssatt nät ett fordon passerade sektionen och hade kontakt med den.
Tror det var denna: https://www.youtube.com/watch?v=M-JPLFlLrV0
Tack för den Grosser, det gav svar på några undringar, men vad händer på vintern med påbyggnad av isbark t.ex.?
Elslinga längs med, det finns redan eluppvärmd motorväg i jönköping, göteborgsbacken på rv 40....
ducce, det här läggs ut på bef. väg, om det sätts fast framgår inte, men det blir som en längsgående kulle.
Även om man klarar nerisning, vad händer vid snöröjning?
Men jag kanske är onödigt skeptisk.
Slut på användandet av plogstål borde väl göra alla TrVs entreprenörer glada. ;-) Skämt åsido, kanske man behöver börja borsta av de belagda vägarna istället.
Jag tycker personligen det är väldigt kul att man väljer att prova många spår för elektrifierade vägar - kontaktledning, släpkontakt och kontaktsskena - dock inte induktion ännu, men det kanske är på gång så småningom?
Mja, fjärrvärme används i Göteborgsbacken..
Jo visst är det kul med nya ide'er och det här verkar kunna vara en kostnadseffektiv lösning vid första anblicken.
Men det blir många frågor:
Hur reagerar övrig trafik på en längsgående vägbula?
Hur klarar kontaktskenan mekaniskt slitage och hur påverkar vårt kära vägsalt skensystemet och strömavtagare?
Det handlar om ganska hög likspänning här för att inte få för hög ström till avtagaren och ökat slitage, hur klarar man nödvändiga elsäkerhetskrav?
Frågan är om de inte "överhajpar" hela konceptet?
Jag tror att det i första hand är realiserbart (som de nämner i filmen) i taxiköer, parkeringsplatser och garageuppfarter. En aning svårt att få det korrekt elsäkerhetsmässigt tillsammans med vägsalt-sörja, även att det inte är spänningssatt för jämnan.
Jag tror det här är en akademisk tankevurpa där man glömt hur det kan se ut utomhus.
Kanske kan konceptet fugera runt medelhavet.
Men man vet ju inte, det påstås att bl.a. Mariestads kommun är villiga att satsa på ett pilotprojekt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.