Nu kommer det ett nytt batteri utan sällsynta jordartsmetaller som går 20 gånger snabbare att ladda och som kan återladdas 3 000 gånger utan nämnvärd försämring och med ringa värmeutveckling. Kan även urladdas helt utan att skadas vilket inga av tidigare batterier klarar.
"The dual carbon battery enables high-performance, high value products coveted by consumers. The battery is energy dense and could enable a 300-mile range electric vehicle. It also charges 20 times faster than the best lithium ion battery available.
The fast charge time of a dual carbon battery could yield even longer-range electric vehicles, as regenerative braking will be more efficient. Even more, the dual carbon battery can be 100% discharged, further extending the length of each usable charge cycle. The dual carbon battery is also more powerful than other advanced batteries, operating at 4 volts."
Läser man här.
http://powerjapanplus.com/battery/equation/
Elbilsbatterier.
Uppdaterat: 2014-06-29 20:10
Elbil2
Kommentarer
Hoppas dom börjar användas snart då så vi slipper de hopplösa battererna vi har nu...
Hoppas kan man ju alltid men ifrån idé till att användas i fordonsindustrin räcker nog inte 10 år - OM det nu fungerar vilket såvitt jag förståtts inte visats ännu. Sen är dess snabbladdningsmöjlighet knappast praktiskt användbar när vi talar om den energimängd som behövs för att ladda ett batteri till en eldriven bil. Eftersom man idag laddar ett LiIon på typ 1 timme (OM man har rejält med laddeffekt tillgänglig - typ Teslas Superchargers) så skulle detta innebära att en full laddcykel skulle ta ca: 3 minuter - tillåt mig tvivla och som sagt - det kommer att kräva mycket ordentligt tilltagen strömtillförsel till den laddaren som kan förmås ladda med den effekten...
Sen brukar ny teknologi ofta vara rätt dyrbar de första åren så även det kan vara en fara för framgångsfaktorn...
F ö vill jag inte kalla den nuvarande batteriteknologin i våra elbilar för "hopplös" - kolla bara vad Tesla åstadkommit med mer eller mindre standardceller....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.