Färsk artikel i SVD
http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att-sla-ut-kollektivtrafiken
Skrivet av en S-politiker vilket förvånar mig lite.
Han om någon borde väl veta att politiker och särskilt vänsterpolitiker är mästare i att hitta på skatter på bilar.
Självklart kommer alltså elbilen bli dyr också i framtiden att använda om den blir vanlig i landet med världens högsta skatter.
Kommentarer
Om elbilar kommer att slå ut kollektivtrafiken så ligger det väldigt långt fram i tiden.
Jag tror nog att det blir tvärtom, åtminstone i större tätorter. Men kollektivtrafik och elbilar kommer säkert inte att se ut som det vi vant oss vid. Kanske blir det små kollektiva elbilar som kommer att fungera likt en taxi idag.
Det blir ju bara spekulationer, det enda säkra är ju att staten kommer att se till att ta betalt även i fortsättningen om vi ska kunna ha en samhällsstruktur.
Vi är fortfarande inte ledande i skatter!
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
Jo hos vissa med den agendan!
Det var kanske Danmark videstige menade?
Det finns väl inget egenvärde i kollektiva trafiklösningar. Om man tillåter en fungerande marknad så kan mycket väl andra lösningar uppstå framöver. Uber är ett exempel på det... i andra länder.
Ja Danmarks skatter på nya bilar är hemska. Men skattetrycket har ökat igen sen vi fick en rödgrön regering och snart är vi ikapp och förbi Danmark. Här var det en S politiker som inte fattar att skatteuttaget på elbilar är mycket lågt och självklart kommer det inte fortgå om elbilar blir vanliga. Just nu är det vi som tankar bensin och diesel som betalar för elbilarna.
Elbussar möjligen men inte elbilar. Självkörande elbussar kommer säkert någon gång och det är bra för då slipper man busschaufförer som kollar på film medan de kör buss.
Oavsett skatterna lär väl el, elinfrastruktur och batterier göra att det inte är självklart att det kommer att vara särskilt billigt att äga och köra en elbil. Särskilt inte om de ska finnas i större utsträckning än vad förbränningsbilar gör i dag och minska behovet av kollektivtrafik.
Att "alla" ska ha en egen bil, som majoriteten av tiden står outnyttjad, tror jag inte heller hör framtiden till. Det är inte hållbar resursanvändning.
Själv tror jag mer på att autonoma elbilar, som du beställer efter behov och inte äger, är framtiden. Då behöver du inte äga en bil med ett batteri som är överdimensionerat för 99% av resorna, bara för att du ett par gånger om året åker en längre sträcka. Du behöver inte heller äga en bil som mest bara står parkerad. Du behöver inte leta parkering eller lida i bilköer.
Men alltså...
Sist jag kollade så behövde även en elbil parkeringsplats, och inte blir det fler parkeringsplatser bara för att alla byter till elbil (om det inte är typ Renault Twizy då, där man kan stå 3-4 i en ruta.
Så ni i storstan behöver inte bekymra er för kollektivtrafiken än på länge.
Vi utanför centralorten undrar fortfarande vad kollektivtrafik är.
Tror också att det kommer att bli som muskorv säger. Autonoma elbilar kommer man inte att äga. Man jobbar ju hårt på att beskatta bilägare på vartenda korvöre man äger och detta för att "minska bilkörandet" och detta är ok i framtiden om man vid behov beställer en autonom elbil från en pool och åker dit man skall möjligtvis i sällskap med andra passagerare som skall år samma håll.
Detta kommer att minska bilkörandet och man slipper vara bilägare med alla kostnader det innebär men staten kommer förstås att förlora en massa skattepengar och biltillverkarna kommer att sälja färre bilar, bilverkstäder får lägga ner och det är ju bra för miljön. Men oroa er inte, de skattepengar staten förlorar på att folk inte äger bilar längre kommer med all säkerhet att tas in på andra sätt.
Jag är själv öppen för att "beställa en bil endast när den behövs". Man betalar en summa varje månad till en bilpool baserat på ungefär hur mycket man utnyttjar poolbilen per månad.
Jag undrar hur det blir för oss som bor på vischan där kollektivtrafik bara är ett ord på ett papper!
Elbilar är naturligtvis ett alternativ, när och om de kommer till en acceptabel totalkostnadsnivå!
Men sånt går ju alltid att styra med hjälp av mupparna som inte har en aning om landsbygden.
Har de nån aning om något föresten?
Kan det vara så att kollektivtrafiken på landsbygden minskar just för att alla åker bil?
Dålig kollektivtrafik = mera bilåkande. Men så är det ju rätt enkelt att lista ut att kollektivtrafiken inte fungerar t ex på landsbygden - t ex om man skall besöka "grannen" en mil bort för att hämta en grej. Däremot borde elbilar fungera ypperligt på landsbygden inte minst för att "mackarna" blir allt sällsyntare och med elbilen har man ju macken hemma vid huset.
Jag förstår inte detta enorma motstånd mot privatbilism. Visst finns det miljöaspekter, men läser man artikeln så verkar inte miljön vara huvudargumentet mot bilen utan "minska trycket på infrastrukturen". Jämfört med städer som Peking så har Sverige inte det minsta tryck på infrastrukturen. Efter morgonrusningen så är ju framkomligheten utmärkt med bil i Stockholmsområdet. Sen undrar man ju om den bilismfientliga politik har någon som helst stöd bland de väljare som röstade fram nuvarande regering. Jag tvivlar på det. Hittade denna artikel från 1997 om just detta, känns som att politikerna har svårt att komma med något nytt:
http://www.timbro.se/bokhandel/rapport/fulltext/r1697.htm
Ja, trasten, man kan ju undra.....
Eller så satsar man allt på ett kort.
Nu återöppnar man järnvägen hemmavid, sätter in lokaltåg mellan 2 knutpunkter.
Byn får station och 7 tåg per dag.
Mellan denna och nästa station i vardera riktning är det en mil.
Då drar man in anslutningsbussen som gått med en tur i timmen 06-22....
Alla som bor mellan de båda knutpunkterna blir tvungna att ta bilen, men kör de till tåget?
Det är 4 mil till malmö respektive helsingborg, 2 till lund, 2 till landskrona 1 till eslöv respektive kävlinge.....
Jag skulle kunna tågpendla, jobbar vid godsbangården och ramlösa station, men får köra 11 km till stationen, där ryker vinsten......
Behöver likförbannat 2 bilar, då kan jag lika gärna köra mina 46km.....
Skulle behövas en modern miljörörelse som bejakar bilen istället för att motarbeta den.
Med bra parkeringslösningar, väglösningar och trafiklösningar i Stockholm ska det inte vara nåt problem med bil heller.
Låt folk bestämma själva vad dom vill ha, så länge dom betalar för sig.
Grejen nu med trängselskatten i Stockholm är ju nu att man får in stora pengar och dom pengarna lär man ju inte vilja vara utan.
Dvs biltrafiken betalar för sig även i staden nu.
Där är du något på spåren trasten. Detta är ett slags moment 22. Du måste ha bil, men är ibland i behov av kollektivtrafik. Men då stämmer inte busstiderna, för bussarna går ju inte en gång i kvarten som i stan, så därför tar du bilen. Ungefär som Pi skriver : Dålig kollektivtrafik = mera bilåkande. Men så är det ju rätt enkelt att lista ut att kollektivtrafiken inte fungerar t ex på landsbygden - t ex om man skall besöka "grannen" en mil bort för att hämta en grej.
Man lägger ner busslinjer även i Stockholmsområdet, men det är enbart för att spara pengar, underlaget finns.
Problemet är att dom som åker inte betalar för sig.
Ja för att det inte går?
Precis Lason1. Där jag bor infördes SMS biljett för att betala med på bussen, men bara för dom i stan. Vi på landet fick ta oss 40 km till stan för att köpa biljett, för chauffören får inte hantera pengar. Gissa om vi åker buss eller bil till stan?
nej för att biljetterna inte ens täcker halva kostnaden. månadskort är det ännu värre med.
Varför inte bara ha en simpel kortläsare på bussen?
Jag är här och vill dit.
Tack det blir 80 kr.
Swish kanske? Fler och fler företag börjar med det nu...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.