Alltså .. Nog kan jag se en hel del fördelar med elbil, såsom jag också kan se många fördelar med fossilbil.
Men det här tar nog priset på minus-polen för elbilförare; Jag räknade 9 elbilar (o en A-traktor) med soppatorsk på ölandsbron midsommarafton. Hur fasiken tänker man? Har man elbil borde man väl för tusan begripa att det inte bara är att hämta en reservdunk .. eller hur tusan fungerar hjärnan på de som valt elbil?
Kortslutning? 🤠
Elbilar med soppatorsk på ölandsbron .. o midsommar
Uppdaterat: 2022-06-26 21:25
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠
Kommentarer
Skulle tro på många glada nya elbilsägare som bommar på hur man bör hantera en elbil. Kan vara så enkelt som att man står i en stillastående kö och ”stänger av” bilen för att man tror att man skall spara på batteriet. Slår på ”tändningen” och lyssnar på radion. Vipps står man där med en bil med tomt 12V batteri och kan inte få fart på bilen trotts att det finns gott om ström i högspänningsbatteriet.
Man får ligga i och ignorera en massa varningar om man skall kör tomt på ström i högspänningsbatteriet.
Och efter att ha följt fler FB-grupper under en längre tid så är jag inte förundrad. Vissa verkar inte ens ha öppnat instruktionsboken, eller förstått skillnaden mellan bilens 12V system och högspänningssystement som driver bilen framåt och laddat 12V batteriet.
Mr Snoid, räcker det verkligen med att lyssna på radion för att tömma 12V- batteriet?
Är radion så effektkrävande funderar man ju på om det är en gammal rörburk man satt dit eller är batteriet ett litet ficklampsbatteri?
Nåja, elbilsägare får väl ta efter förståndiga fossilbilförare som har en fylld bränsledunk med sig, att ta med ett reservbatteri när det tydligen inte går att tappa av från högspänningsbatteriet!
Nej så klart inte bara radion slukar energin i batteriet, men en massa andra system i bilen som drar ström när bilen har ”tändningen” påslagen. Vill man vistas i bilen längre tid med alla bekvämligheter påslagna så ställer man bilen i ”camp/dog mode” eller har bilen i ”färdigläge” dvs redo att köra. Allt detta kan man lära om man läser manualen. Eller för den skull läser på på FB eller elbilsgrupper.
Jag kan konstatera på min bil att elektroniken förbrukar ca 400W
Det gör den troligen när man har på ”tändningsläget” det har jag aldrig kollat, Men med 33A strömförbrukning så tömmer man fort ett 60Ah 12V batteri.
Jag får kolla nån gång vad bilen förbrukar då den inte är ”startad”
Är som att slå på tändningen i en ICE bil och hoppas på att batterit inte tar slut.
Är spänningen för låg i 12V batteriet ”startar” inte en elbil. Därav ligger det en start booster i frunken på min bil då jag läste om alla problem med bilar som vägrade lägga i växel. Skulle tro att 95% av dessa är rena handhavande fel.
400W är rätt mycket, vad i din bil konsumerar dessa?
Mr Snoid,
"Är spänningen för låg i 12V batteriet ”startar” inte en elbil. Därav ligger det en start booster i frunken på min bil då jag läste om alla problem med bilar som vägrade lägga i växel."
Det var just det jag menade med att ha ett reservbatteri med sig.
Men varför ska det inte kunna ordnas så att 12V kan laddas från högspänningsbatteriet?
Borde inte vara så svårt.
Har samma undring som MC - kan detta vara möjligt ? Är t ex klimatanläggningen igång ? Och gäller dessa 400 W alltså förbrukning från det lilla 12V-batteriet ? Det är väldigt hög belastning på ett sådant batteri om det inte samtidigt laddas - vilket det rent tekniskt skulle kunna göra om bara viljan fanns. Märkligt att laddnivån i detta lilla batteri kan bli ett problem när man har ett stort högspänningsbatteri till förfogande.
Inte en aning, har bara kollat när jag kör bilen.
Det finns fyra uppgifter.
Drivningen av bilen
AC, den förbrukar från 0-knappt 1kW. Ca 500W när bilen är nedkyld och det är så varmt som det är nu
Elektronik, det verkar vara allt annat som krävs för att bilen skall fungera
Batterikonditionering, det är kyla och värme av batteriet. Vanligen ingen förbrukning alls
Ja det är hög belastning på ett 60Ah batteri. Nu vet jag inte om ”elektroniken” förbrukar 400W då bilen endast är i ”tändningsläge”
Men oavsett så förstår jag inte varför det läget över huvud taget finns.
Är ju bättre att starta upp bilen så att högspänningsbatteriet försörjer bilens 12V system.
Enda skillnaden är ju att bilen kan köras.
Även en ICE bil förbrukar väl en hel del ström när tändningen är påslagen.
Min bil tillverkad 2012 stänger av strömmen efter max 30 minuter radiolyssning eller när spänningen blir för låg. En modernare bil än min förväntar jag mig också klarar den uppgiften.
Verkligen!
Jag sitter ofta o väntar i bilen med radion på, kan vara 30-60min. Hämta någon vid tåg, flyg, träning, eller plocka upp i jobbet.
På vintern vill man har stolsvärme på. Kupevärme behövs då inte.
Går det inte i elbilar?
Såklart det går, men precis som med fossilbilar är det skillnad på elbil och elbil med tydligen....
Jag sitter ofta och tar online-möten i min elbil, kan lätt sitta över en timma med bilen på i form av klimatanläggning, infotainment m.m. och sen köra vidare utan problem. Ibland flera gånger om dagen med småkörningar mellan. Har lagt in ett "mobilkontorsläge" i stolsminnet som är perfekt när man sitter och jobbar och nedanför mittskärmen är en plan slät yta som passar perfekt för datorn och mittarmstödet är perfekt som musmatta när man behöver sitta och datorjobba med lite.
Vad gäller detta med "massa" stillastående elbilar på Ölandsbron kanske det är lite som med alla de elbilar som blev stående på E6 i vintras.......med andra ord det var en rejäl jädra överdrift. Har någon vart källkritisk?
Om det nu var elbilar som stod, hur vet vi att det var pga. urladdat batteri? Kanske berodde på fel som lika gärna kunde drabbat fossilbil som punka eller nåt. Jag har inte en aning.....har du?
Så klart det går. Du kan bo i bilen med AC påslagen och ett behagligt klimat i bilen i ett par dygn utan problem, även vintertid.
Du kan plugga in din medhavda espressomaskin och våffeljärn i 220V uttaget.
Enormt mycket möjligheter, men du bör först lära dig HUR du skall använda din bil.
Det är när du ”förväntar dig” , i stället för att ta reda på hur, som du kan ladda ur 12V batteriet.
Var i tyskland i lördags, laddade i danmark, 700 kr att ladda 65%, inte billigt tycker jag.
Skulle tagit min fossilbil istället, finns åtminstone fler bensinstation och man tankar fortfarande snabbare.
Danmark är iallafall bättre på att skylta var det finns laddstationer än vad Sverige är.
Svårt att veta hur mycket du laddade när du inte skriver vad för batteri/elbil det var. ;) 65% är ganska ointressant siffra utan nån form av referens på vad 100% hade varit...
Men ja, en del snabbladdare har ett pris som gör att man ligger på samma kost som en fossilbil beroende på vad för abonnemang/elbil och kontra vilken fossilbil man jämför med. Sen tror jag att 90% av elbilsförarna inser dels varför, och dels att man inte kan titta på enskild resa, utan årssnittet av sin laddning.
Skyltade laddstationer? Man använder väl app eller navigatorn för att hitta till laddstationer…
En gissning från mig.
ACn, d.v.s kompressorn går på det stora batteriet, medans kondensorfläkten går på 12V.
Förr kunde man ha en bilradio igång ett dygn, effekten var 2x5 watt max.
Idag kan slutstegen ha flera hundra watt, och de drar en del även på tomgång.
Men fortfarande undrar jag varför inte 12V-batteriet kan laddas från högspänningsbatteriet?
Det gör det på iaf Tesla, borde vara liknande på andra elbilar med, sen troligtvis lite olika uppbyggt när det laddas och hur gränser ligger för urladdning. Vad som för uppstart behöver tas från 12V respektive stora batteriet.
Men biltillverkare måste ju ändå utgå från att det är apor som ska använda deras produkter och göra dem extremt användarvänliga. Det brukar ju gälla för alla andra produkter med chips inuti.
Det gör det och det har kommit uppdateringar som fixar det än bättre. Även Tesla, guds gåva till elbilsfolket, har drabbats av samma fenomen. Det har jag läst på Teslaforum.
Men det finns så många variabler som inte mjukvaruutvecklarna tänkt på. T.ex smartladdning när en app kollar bilens laddnivå och strömpriset och skall pytsa i lite ström i bilen när det är billigt. När man kommunicera med bilen ”väcker” man den och det förbrukas mer ström från 12V batteriet.
Min Ioniq5 hade en egenhet att batteriet laddades ur om bilen stod med laddluckan öppen och laddkabeln ansluten några dygn. Fixat i en uppdatering.
Nu fixar bilen att ladda 12V batteriet, från högspänningsbatteriet, när behov uppstår även när bilen är avstängd.
Jag har själv aldrig haft några problem, ännu, men låter bilen stå i fred i sin dvala då jag inte använder den.
Nått nytt behov hos den ”yngre” generationen att övervaka och mäta allt. Man kan tydligen inte ens bo i ett hus utan att ha en jäkla massa elektronisk styrning och övervakning av hemmets elektriska infrastruktur.
Är samma på alla elbilar skulle jag tro. Tesla har längst erfarenhet men har även de haft problem. Men nyttjar man bilen mycket och låter bli att mixtra med massa via appen så verkar som fungera bra.
Sammanfattningsvis är det tydligen arvet från generationer av fossildrivna bilar som skapat förutfattade meningar som ligger till grund för hantering även när det gäller elbilar.
Eftersom den egna bilens instruktionsbok är den minst lästa litterära produkt som framtagits, borde det kanske vara vettigt med någon halvtimmes obligatorisk genomgång av den nya bilen innan den överlämnas till kunden?
Krönikören Johan Norberg i ViB bad säljaren att ställa in nya bilens alla funktioner i ett slags grundläge, dvs i "gubbläge..."
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.