Vi Bilägares forum

E4 - Södertäljebron

E4 - Södertäljebron

Fler detaljer om olyckan och skadorna

http://www.dn.se/sthlm/kraschen-pa-sodertaljebron-ar-ett-mysterium/

Verkar nåt skumt med det hela, lastbilen kan väl knappast ha tappat grepp när den har fräscha däck.

Uppdaterat: 2016-07-07 15:30

Kommentarer

???? Vad kan du om däck vill jag fråga?

Olje eller drivmedelspill, rullgrus, en plåtbit eller massa andra saker kan skapa halka för vilket däck som helst. Finns inget "skumt" i detta alls, en ren olycka med tråkiga påföljder.

Uppdaterat: 2016-07-07 22:16

Om det låg något på vägbanan som orsakade halka, borde man inte ha sett det efter olyckan?

Uppdaterat: 2016-07-07 22:20

Låt säga att det var en plåtbit, då kan man nog lika gärna behöva söka efter det i diket eller i vattnet under bron. Med tanke på hur bilen såg ut så var det nog ytterst tveksamt att det eventuella lösa föremålet låg kvar.

Att man dessutom har så pass höga förhoppningar om att första patrull på plats skulle fatta misstankar mot att ett löst föremål på vägbanan skulle vara orsaken hellre än "något från kraschen som ska städas bort" är lite väl överambitiöst. Vi pratar trots allt om samma instans som inte lyckades utreda om en bil hos en handlare i norrköping var mätarskruvad eller inte. Enligt tidigare ägare så var bilen backad nästan 11000 mil och enligt polis var det "svårbevisat".

Det säger är en hel del.

Uppdaterat: 2016-07-07 22:33
DeesL skrev:

???? Vad kan du om däck vill jag fråga?

Olje eller drivmedelspill, rullgrus, en plåtbit eller massa andra saker kan skapa halka för vilket däck som helst. Finns inget "skumt" i detta alls, en ren olycka med tråkiga påföljder.

Var artikeln som var inne på att förutsättningarna verkade bra, jag vet inte hur vägbanan såg ut. Du vet ju inget heller, kan ju t.ex. vara föraren som nickade till.

Uppdaterat: 2016-07-07 22:45

Den åkaren är åtminstone seriös, med ordentligt folk anställda och fina bilar, så ett misskött fordon eller överstressad öststatschaffis är inte orsaken iallafall.

Haverikommission har ju varit där, så om det varit något på vägbanan hade det nog hittats....

Vi kan ju spekulera hur mycket som helst, ingen av oss har en susning.

Men jag håller med om att det är skumt, framhjulspunka är ju nära till hands, att hålla sig kvar på vägen med en sån är bara tur, skicklighet är inte inblandat..

Har man aldrig haft en sån, så vet man inte vad som hände.....

Jag har haft en, min räddning var att det var uppför backe i låg fart, höll ändå på att åka i diket.

Uppdaterat: 2016-07-07 22:48
DeesL skrev:

Låt säga att det var en plåtbit, då kan man nog lika gärna behöva söka efter det i diket eller i vattnet under bron. Med tanke på hur bilen såg ut så var det nog ytterst tveksamt att det eventuella lösa föremålet låg kvar.

Att man dessutom har så pass höga förhoppningar om att första patrull på plats skulle fatta misstankar mot att ett löst föremål på vägbanan skulle vara orsaken hellre än "något från kraschen som ska städas bort" är lite väl överambitiöst. Vi pratar trots allt om samma instans som inte lyckades utreda om en bil hos en handlare i norrköping var mätarskruvad eller inte. Enligt tidigare ägare så var bilen backad nästan 11000 mil och enligt polis var det "svårbevisat".

Det säger är en hel del.

Jag antar att om man kör på en plåtbit stor nog att få en 24-meters att sladda av vägen så märker man nog det! Hon verkar ju inte veta vad som hänt.

Förövrigt så förutsätter jag att en haverikommission redan började jobba så fort alla var omhändertagna.

Uppdaterat: 2016-07-07 22:51

Hur det en gått till så visar det på hur extremt känslig trafikapparat Stockholmsregionen har. Detta är ett enormt problem nu och det kommer ta lång tid att bygga en ny modern och tåligare bro. Spelar alltså ingen större roll hur olyckan gått till och jag kan lida med detta åkeri, inte deras fel att regionen har så känsligt vägnät. Tydligen utsätts dom för hatattacker.

Uppdaterat: 2016-07-07 23:00
von-Klotenhjelm skrev:

En plåtbit skickar inte en boggiebil med fyraxlat släp in i ett räcke.

Med en orutinerad 20-åring bakom ratten så är det inte omöjligt, jag har själv varit påväg att åka av med likadant ekipage tack vare en vägarbetsskylt i en kurva.

Uppdaterat: 2016-07-07 23:04

"Förövrigt så förutsätter jag att en haverikommission redan började jobba så fort alla var omhändertagna."

Jag är ledsen men att haverikommissionen skulle åka ut till en trafikolycka som sker halv tre på natten har jag väldigt svårt att tro. Möjligtvis efter några dar när man förstod hur allvarligt det var. Tom det är väl lite tveksamt.

Uppdaterat: 2016-07-07 23:11

Ojdå, hur f-n gick det till deesl, satt du och sov och blev skrämd eller...?

Klotis har rätt, skulle vara en väldigt stor plåtbit, tror inte ens en saab 9-5 hade räckt....

En boggibil med släp snurrar inte bara sådär, det får vara ren isbana för det, inte en oljefläck eller plåtbit.....

På en hal fläck släpper drivhjulen , men löphjulen har fäste, dom är frirullande, och släpet hindrar sladden.....tills man bromsar.....

Skulle säga att en fällkniv med ett sånt ekipage uppstår av antingen minst 50 meter snorhal väg, eller förarfel, typ panikbromsning när det redan jazzar.....

Tror ändå på framhjulspunka, eller sovande, telefonpillande osv.....

Uppdaterat: 2016-07-07 23:28
duccedriver skrev:

Ojdå, hur f-n gick det till deesl, satt du och sov och blev skrämd eller...?

Klotis har rätt, skulle vara en väldigt stor plåtbit, tror inte ens en saab 9-5 hade räckt....

En boggibil med släp snurrar inte bara sådär, det får vara ren isbana för det, inte en oljefläck eller plåtbit.....

På en hal fläck släpper drivhjulen , men löphjulen har fäste, dom är frirullande, och släpet hindrar sladden.....tills man bromsar.....

Skulle säga att en fällkniv med ett sånt ekipage uppstår av antingen minst 50 meter snorhal väg, eller förarfel, typ panikbromsning när det redan jazzar.....

Tror ändå på framhjulspunka, eller sovande, telefonpillande osv.....

Precis så gick det till... Att bli skrämd och i panik dra i ratten kan ställa till mycket.

Uppdaterat: 2016-07-08 07:39

Läge att sätta upp en fartkamera vid bron och sänka hastigheten . När den väl har blivet reparerad.

Uppdaterat: 2016-07-08 08:19
Lås inga trådar.

Det är alltid lätt att skita när arslet är fullt...

Uppdaterat: 2016-07-08 08:52
Leif Larsson skrev:

Läge att sätta upp en fartkamera vid bron och sänka hastigheten . När den väl har blivet reparerad.

Även blinkande lampor före bron som gör en uppmärksam på lägre hastighet och vikten av det.

Uppdaterat: 2016-07-08 09:23

Som läget är nu så hålls farten behagligt låg...

Uppdaterat: 2016-07-08 09:40
*Robban

Jamen då snackar vi ju förarfel, deesl.....

Inte en plåtbit.

Att bli rädd för en skylt, och rycka så jävligt i ratten att det snurrar, vojne vojne.....

Jag har gjort en undanmanöver (helt filbyte)i 85 km/h med sånt ekipage, fullastat, i ösregn med full broms, tror jag stod på pedalen, hade ont i foten sen.

Det varken snurrade eller välte, och bilföraren som körde i räcket överlevde...

Så det ska väldigt mycket till, även i halka

Se på tranarpsbron, inga rapporter om att det snurrade, men en jäkla kökrock blev det, och där var det halt......

Som sagt, en punka kan man inte hjälpa, ett hjul som lossnat är att betrakta som förarfel, händer ibland även om man efterspänt......

Men plåtbit, nja....

Uppdaterat: 2016-07-08 10:00

Vad jag menade var att skylten (triangelformad vägarbetsskylt) låg på körbanan och när jag svängde på den så röck bilen till. Förarfel i all ära, men vad säger att inte olyckan i Södertälje också var förarfel?

Innan bron är en kurva, chauffören kan ha tappat kontrollen i kurvan och rattat fram och tillbaka innan denne kom ut på bron, mitt i natten kan du ofta korsa filerna ganska mycket utan att någon hamnar i vägen. Att chauffören påstår att denne inte vet vad som hänt kan vara lika mycket lögn som verklighet. Jag misstror inte chauffören men jag anser att det är ett dåligt argument att stödja sig emot.

Allt kan hända, även med bra däck. Således inget skumt i detta... Allt enligt min första utgångspunkt.

Uppdaterat: 2016-07-08 15:51

Massiva köer just nu nä vi passerade åt andra hållet. 4 trasiga bilar i köerna gör inte saken bättre, 3 Audi och en Golf !!

Uppdaterat: 2016-07-08 16:44

Jag vet inte vad som hände, är bättre än att erkänna att man gjort fel.

Erkänner man sitter en allsmäktig polisutredare och skriver ut böter, ett halvår senare kommer den verkliga kallduschen, transportstyrelsen vill låna körkortet....

Erkänner man inte kan man tänka över i lugn och ro tills åklagare hör av sig, eller den möjligen kommande rättegången.....

Eftersom man slipper rättegångskostnader, tar man den, om man är vid sina sinnens fulla bruk som yrkesförare.

Att kunna förklara sig, och tom vädja till rättens möjlighet att lindra straffet, kan betyda mycket.

Böter är några tusen, tre månader utan körkort kan rasera ens ekonomi.....

Jag erkänner inget, efter att jag har varit i den sitsen efter en olycka.

Tog böterna, dumt nog, polismannen i telefon var så jävla dryg.....rätten hade troligen friat, tror jag i efterhand.

Ts lyssnade dock på mig och jag fick behålla kortet, men det var ett långt brev och flera samtal innan vi kom dit.....

Böterna var peanuts.........

Uppdaterat: 2016-07-08 17:26

Guds vilja?

Tänk så mycket skrik, stök och annat elände vi slapp när så många kisar satt i kö midsommarafton :))

Uppdaterat: 2016-07-08 17:46

Jag noterade på annan plats på nätet att folk har ringt och mailat hot till åkeriet som ägde lastbilen. Visst bör det vara deras ansvar, men riktigt så ska det nog inte fungera.

Uppdaterat: 2016-07-08 17:46

Åkeriet är ett välskött sådant och chauförerna betalda enligt svenska avtal.

Olycka kan hända vem som helst, när som helst och var som helst. Nu råkade denna beröra sveriges mest högröstade stugägare .. fiskmåsarna.

Uppdaterat: 2016-07-08 20:05

Knappast åkeriets ansvar ens, kanske chaufförens, men en olycka ställer man sällan till med av fri vilja,

tänk om man skulle bli hotad för att man kört på ett trafikljus så det blinkar gult och folk får börja använda hjärnan.....

Var det norr eller södergående?

Var det söderut innebär det att det blir svårare för fiskmåsarna att komma till vår del av landet, skulle kanske skicka en tårta till åkeriet som motvikt.....

Uppdaterat: 2016-07-08 20:16

Har de stora tunga fordonen helt klarat sig undan tekniskt stöd som varnar (eller t.o.m. korrigerar) för "vandring" över streckade linjer t ex? Tror iofs att tunga fordon relativt sällan orsakar olyckor men effekterna av kollisioner är ju betydande. Här skulle tekniken verkligen kunna hjälpa uttröttade förare när uppmärksamheten brister.

Uppdaterat: 2016-07-08 20:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nä, lane assist finns hos de flesta tror jag, har kört mercedes med sån för åtminstone 8 år sen.

Men den stängde jag alltid av, det funkar inte eftersom man hela tiden är nära linjerna, så det rasslade i höger eller vänster högtalare vid minsta lilla vingel, och en långtradare vinglar alltid lite.

Ögonscanning har funnits ett tag, som varnar när blicken fastnar, typiskt trötthetssymotom.

Autobroms, adaptiv farthållare, abs, antispinn, robotlådor, allt sånt kommer ofta på lastbilar först, mercedes är stora på säkerhetsutveckling, och mycket sker nog hos lastbilsdivisionen.....

På mercan från -07 fanns allt detta, robotlådor kom på 80-talet osv.....

Uppdaterat: 2016-07-08 21:22

Lär ta längre tid än vad vi trott att få södertälje-bron reparerad.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/entrepenor-far-sparken-efter-broarbete

Uppdaterat: 2016-07-27 21:25
Lås inga trådar.

Litar man på lane assisten är det inte tekniken det är fel på......

Den styr inte bilen, den varnar när man är för nära linjer.....

Uppdaterat: 2016-07-27 23:30

Entreprenören som skulle laga bron saknade autobroms och därför fick man inte stopp i tid och den misslyckade lagningen var ett faktum.

Uppdaterat: 2016-07-27 23:48

,

Uppdaterat: 2016-07-28 00:59
Elbil2

Man får förstå Trafikverket också, det kan inte vara lätt att styra allt från kontoret när bron ligger så långt bort. Trafikverket lyckas inte få bort allt sly på bangården utan för sitt kontorshus i Sumpan som ett exempel ,hur tror då någon att man kan lyckas med att svetsa fast en en hel balk ända borta i Södertälje. Tänk om man jobbade på Trafikverket där man inte verkar behöva ta ansvar för något överhuvudtaget, har man lyckats med något enda projekt hos Trafikverket? Är det någon här som känner till ett exempel på lyckad myndighetsutövning från deras sida?

Uppdaterat: 2016-07-28 01:01
Elbil2

De försöker väl ha överblick på allt från världsmetropolen Borlänge?

Nu var det väl den utvalda leverantörens underleverantör som skadat en balk genom felaktig svetsning. Min dräng har också en dräng...

Uppdaterat: 2016-07-28 07:41

http://www.trafikverket.se/contentassets/5a35b97f5b6043149f8247b9d1183e78/bilder/sodertaljebron_1171_highres.jpg

Bild på den omtalade svetsen!

Uppdaterat: 2016-07-28 10:36

Passerade kl 9, ingen kö, verksamheten bestod av att 3 personer stod och tittade på nämda balk.

Uppdaterat: 2016-07-28 10:45

I konkurrensutsatt verksamhet är det 168 timmar på en vecka. Om våra maskiner inte har gått 168 timmar får vi frågor varför...

Men trafikverket har det nog lugnare.

Tittade närmre på bilden (tack för länken) och det var den taskigaste svets jag sett på länge. Den som gjorde den kan aldrig ha svetsat förut.

Rekommenderar att hen håller sig till silvertejp i fortsättningen.

Uppdaterat: 2016-07-28 11:16

Det där är inte ok att kalla svetsskarv.

Uppdaterat: 2016-07-28 12:25

Åkte tillbaka 12.30, 2 gubbar bearbetade en bräda, den ena höll i, den andra sågade.,

Nollade trippen och mätte köerna till 4, 4 km.

Uppdaterat: 2016-07-28 13:20
Skeptikern skrev:

I konkurrensutsatt verksamhet är det 168 timmar på en vecka. Om våra maskiner inte har gått 168 timmar får vi frågor varför...

Men trafikverket har det nog lugnare.

Tittade närmre på bilden (tack för länken) och det var den taskigaste svets jag sett på länge. Den som gjorde den kan aldrig ha svetsat förut.

Rekommenderar att hen håller sig till silvertejp i fortsättningen.

Instämmer!

Uppdaterat: 2016-07-28 17:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det verkar ju helt klart vara ett undermåligt svetsförband, men det måste ju ha funnits kontrollanter!

Alla konstruktioner i det här avseendet, är underkastade besiktning, varför har inte besiktningsföretaget fullföljt sitt åtagande?

Uppdaterat: 2016-07-28 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det var ju precis de som de gjorde. Svetsen på bilden är "lagningen" som inte godkändes vid kontroll och som ledde till att entreprenören fick leta andra uppdrag. (Men kan sätta lagning av Södertälje bron som referens på sin hemsida) :o)

Uppdaterat: 2016-07-28 22:00

Ja jösses, har dom satt en outbildad praktikant bakom svetsen, hade dom bara 1,5 mm pinnar ??

I den där grovleken borde det väl vara en fylld V-fog.

Nu tycker jag nån borde hängas, inte åkeriet, utan ansvarig myndighet, dom leker med våra pengar, hur svårt kan det vara att svetsa dit en balk, i Sydkorea svetsar dom ihop hela oljetankers på 2 månader, och dom håller för orkan på havet.

Uppdaterat: 2016-07-28 22:06
Lyteskomik skrev:

Men det var ju precis de som de gjorde. Svetsen på bilden är "lagningen" som inte godkändes vid kontroll och som ledde till att entreprenören fick leta andra uppdrag. (Men kan sätta lagning av Södertälje bron som referens på sin hemsida) :o)

Den kontrollansvarige är skyldig att ta reda på att de som ska utföra svetsning är behöriga!

Här har efterkontrollen visat att det tydligen inte skett.

Uppdaterat: 2016-07-30 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Schaktfirma ?? är det inte en smed man behöver just nu.

Uppdaterat: 2016-08-03 09:05

Och denna killen har näringsförbud...

Fan, jag har svetsdiffat många gamla Volvo genom åren, jag fixar ;)

Hur går det vid Nyköping? Vart en lastbilsolycka där också för typ två veckor sen...

Uppdaterat: 2016-08-03 09:57
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Skönt att de inte kollar minoritetsägare på företagen de gör affärer med. I detta fallet ägde han bara 49,9%.

Det lät mysigt i fredags när Mälarbron inne i Södertälje inte fungerade som tänkt och slussbron blev det huvudsakliga stället att röra sig genom stan.

Uppdaterat: 2016-08-03 11:22

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23611137.ab

Uppdaterat: 2016-09-28 12:52
Lås inga trådar.

Även jag har kört lastbil med släp och vill nog påstå att med ny bil o bra däck så händer inte saker bara hur som helst om man kör ordentligt.

Jag kan tro som så att det var som med bussen som rände in i min bil, det gick för fort och chauffören kliver ur med nallen fortsatt i näven -hallå- hallå? -Ehhh du jag måste avbryta för det har hänt något här....

Den fan erkände givetvis ingenting utan det bara va? Allt var någon annans fel, typ mitt....den åkte dit men hade iofs inte sin far med sig.

Uppdaterat: 2016-09-28 14:56