I senaste numret av ViB rapporteras om dyra laddkablar(EVSE). Håller med om de hutlösa priserna. Äger en Nissan Leaf och det priset på en kabel är rent hemskt. Dessutom är originalet begränsat till 10A. Det är ju trots allt inget super high tech i boxen. Jag löste problemet genom att skicka efter en byggsats från USA Det är en open-source (arduino) baserad kontrollenhet med kontaktor och kabel(silikon) som klarar 60A, dvs långt över vad vi kan använda i vanliga hushåll och min Leaf har originalladdaren på 16A. Kan alltså justera den 6-10-16A med potentiometer om behov skulle uppstå. Jag kör alltid 16A och vid kallt väder är det en fördel då laddningen funkar mycket bättre. Nackdelen med laddaren är att kabel och box är kraftiga och därmed lite klumpiga. Då tänker jag på prislappen och blir nöjd, hela med frakt och tull gick löst på 2800kr. Finns smidigare nu från Kina men kablarna brukar stelna till i kyla.
Muntermek
Dyra laddkablar till elbilar
Uppdaterat: 2014-10-14 20:42
Kommentarer
Tycker faktiskt priset till trots att det är fel att fokusera på vad en laddkabel kostar. Gemene man borde vid det här laget ha mer än lite klart för sig vilka kampanjer som sker MOT elbilen och detta är bara ännu en sådan. Elbilarna säljs knappast i sådan utsträckning att detta kommer att bli ett problem för särskilt många. Vi skall alltså irritera oss för något som de flesta utav oss aldrig behöver köpa?
Vad skall vi lära oss utav det här? KÖP INTE en elbil för sladden är dyr?
Läser man hela testet så framgår det också några anledningar till varför kablarna är så dyra men jag anser att priset spelar en väldigt liten roll. Den insatte kan dessutom hitta billigare lösningar vilket även TS gjort.
Skulle vara kul att en dag få läsa ett positivt elbilstest men det lär väl inte ske förrän bensinen kostar 25 kr/litern!?
Saker man måste ha till bilar har alltid varit dyrt, och speciellt då nya tillbehör innan eftermarknaden kommit ifatt.
10 meter anslutningskabel till en Defa motorvärmare kostar på Mekonomen 1113:-, klarar kyla utan problem.
10 meter CEE-kabel IP44 klassad till husvagn kostar 299:- på Biltema, klarar kyla utan problem.
Hur svårt kan det vara att få ner priset om man bara vill?
Speciellt om man vill sälja elbilar som redan har det tungt på marknaden, en sådan här sak kan få vågskålen att tippa åt fel håll för den som ännu inte bestämt sig.
Så är det "Prestigelös" men hela saken ligger i följande ord: OM man VILL sälja några elbilar och svaret på den frågan är väldigt enkel.
Nu är det ju inte bara en rak kabel vi talar om så kostnaden att framställa den är nog trots allt betydligt högre än för an vanlig, jordad 1-fas förlängningssladd. Därmed inte sagt att dom inte är dyra men det är nog lite som att jämföra äpplen och päron. Och kostar det som i detta fallet 2800 kr att bygga den själv så är nog inte en eller ett par tusenlappar till alldeles uppåt väggarna. Sen är det väl inte heller nån produkt som behöver köpas speciellt ofta och de flesta elbilar har väl nån kabelvariant med i köpet kan jag tro.
Men nånting måste vara snett om en bit kabel (om än avancerad kabel) kostar lika mycket som en dator eller en avancerad mobiltelefon.
Å andra sidan kan ju ett par torkarblad kosta tusenlappen...
Fast nu sitter det ju en "dator" i "kabeln" för det är ju som sagt inte en rak kabel vi talar om här... Materialkostnaden är säkert också högre än för många smartphones eftersom det finns både elektronik och mekanik i "kabeln"...
Tror priset kan gå ner om det blir större produktion på elbilar, dvs om de börjar sjunka i pris och blir konkurrenskraftiga prismässigt med diesel & bensin bilar. Ju fler som köper ju lägre blir kostnaden att producera. Som det är nu så tycker jag att de är alldeles för dyra att köpa och har ett obefintligt andrahandsvärde. Då blir även delar dyra att inhandla även om de är dyra även till vanliga bilar också.
Kul att några kommenterade mitt inlägg. Min avsikt var att tipsa om andra vägar än de vanliga kanalerna för inköp av laddkabel. Själv kör jag elbil av miljöskäl och då jag kör 2000mil/ år vill jag att laddningen skall fungera så optimalt som möjligt även om jag inte är på platser med ChaDeMo eller fast kabel. Är väl rätt teknikintresserad och har önskat elbil länge. Nu finns de trots eller tack vare "kampanjer".
Muntermek
Som redan nämnts så hade ju ViB ett reportage om just kostnaden för laddkablar (1-fas) i senaste numret. Värstingen prismässigt var Nissan Leaf (8.400 kr) medan Opel och Ford var billigast (3200 kr). Så det lägsta priset var väl rätt OK men jag kan förstå TS som hade en Leaf - den var kabeln verkligen dyr. F ö kan jag rekommendera att läsa http://www.elbil.no/ där man kan hitta info om del flesta elbilarna på marknaden eftersom Norge oftast får nya modeller först. Sen är det visserligen norska priser och dom är ju obeskattade men man ser ju prisrelationerna mellan olika modeller. Tydligen har Kia Soul börjat säljas och det verkar dessutom vara en rätt trevlig elbil till ett pris som "bara" överstiger t ex motsvarande Zoe med runt 10.000 kr - och då talar vi om de mera utrustade versionerna. Och Zoe säljs faktiskt MED batteri i vårt grannland i motsats till övriga Europa där man tvingas hyra batteriet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.