GoodYear har sålt sitt varumärke Dunlop till japanska Sumitomo Rubber Industries (SRI). GoodYear kommer tillverka och sälja Dunlop-däck året ut, med möjlighet till förlängning. Men tanken är att SRI ska ta över märket. SRI äger sedan tidigare varumärket Dunlop i Asien och Afrika. Det nya är att SRI nu tar över varumärket även i Europa och Amerika.
SRI började som partner till Dunlop i Japan efter andra världskriget och tog över Dunlop Japan på 60-talet. SRI gör även sportprodukter under Dunlop-varumärke (golfbollar, tennisbollar, racketar… ).
I Europa är SRI mest kända genom sitt varumärke Falken (i den övre mellanklassen) men de gör även budgetdäck under Sumitomo-märket.
GoodYear gör stora förluster och de knoppar av Dunlop för att få in mer pengar. GoodYear behåller varumärket för MC och cykeldäck i Europa, det är personbilsdäcken som SRI tar över.
GoodYear har inte släppt några nya Dunlop-däck på flera år. SRI har meddelat att de tänker positionera Dunlop som ”a global premium tyre brand”, det kan innebära att Falken eventuellt blir mer nischad.
SRI ägde varumärket Dunlop även i Europa från mitten av 1980-talet in i 1990-talet, efter att det brittiska företag som ägde Dunlop gick i konkurs. Under 1990-talet köpte GoodYear in sig i SRI Europa och formade en allians med SRI där GoodYear tog över varumärket, produktutveckling och tillverkning av Dunlop i Europa. Nu återgår varumärket till SRI.
Dunlop blir japanskt
Uppdaterat: 2025-03-10 20:23
Kommentarer
Dunlop är väl ett gammalt märke ??
Ja det stämmer. Märkets historia går tillbaka till Irland 1888 då John Boyd Dunlop lanserade det första kommersiellt gångbara luftfyllda cykeldäcket (för sin sons cykel). Dunlop vann flertalet cykeltävlingar tack vare sitt däck, och ordföranden för det irländska cykelförbundet - Harvey du Cros - såg en stor marknadspotential och därför startade upp företaget Dunlop för att tillverka, kommersialisera och marknadsföra John Dunlops produkter.
Med tiden så utvecklades bolaget från cykeldäck till en mängd olika gummiprodukter: däck för personbilar, lastbilar osv. men även flera andra produkter. Idag är Dunlop ett varumärke för däck till transportfordon och för olika sportsprodukter (t.ex. golfbollar, tennisbollar, badmintonbollar, simkläder/badkläder och mycket mer). Golfbollarna introducerades 1909 i Storbritannien.
Den japanska kopplingen är att Dunlop startade en verksamhet i Japan, det var redan år 1909. Från början importerade de Dunlops produkter till Japan från Storbritannien men redan 1910 började Dunlop Japan tillverka cykeldäck. År 1913 producerade Dunlop Japans första bildäck.
Kopplingen till Sumitomo Rubber Industries (SRI) är att det var japanska Sumitomo Group som var med och finansierade Dunlop Japan när de öppnade 1909. Sumitomo Group var alltså delägare i Dunlop Japan från dess början. År 1963 övertog Sumitomo Group hela ägarskapet för Dunlop Japan och bildade Sumitomo Rubber Industries och fick rätt till varumärket i Asien, och de sålde däck och sportsprodukter under Dunlop-namnet.
Det brittiska företaget sålde däck och sportsprodukter i Europa och USA, men hamnade i ekonomiska svårigheter under sent 1970-tal och in i 1980-talet. Det togs över av brittiska BTR (som började som British Goodrich Rubber 1924, och sedan blev British Tyre & Rubber Company när amerikanska BF Goodrich drog sig ur).
BTR sålde däck-delen av Dunlop (personbilar, transportbilar osv) till japanska SRI, så SRI tog över den delen i Europa också.
År 1997 ingick SRI och GoodYear ett samarbetsavtal där GoodYear tog över varumärket för Europa och USA, för däckdelen. GoodYear köpte 75% av det brittiska Dunlop Tyres, och även gick in med pengar i den amerikanska delen Dunlop Tires Corp. SRI gick även in med pengar till GoodYear. Så det blev en komplicerad historia av korsvist ägande och samarbete.
Rent praktiskt innebar det att GoodYear utvecklade, tillverkade och marknadsförde Dunlop däck i USA och Europa, och SRI fortsatte med samma för andra marknader. I däckutvecklingen samarbetade de och delade erfarenheter och kunskap med varandra, deras utvecklingsavdelningar jobbade tillsammans.
2015 drog sig GoodYear ur samarbetet med SRI. Rent praktiskt innebar det att GoodYear fick fullt ägandeskap för varumärket i Europa och USA och SRI på andra marknader. De samarbetade inte längre med att utveckla däck tillsammans och Dunlop-däcken i Europa/USA och i Japan/Asien/Resten av världen blev helt skilda produktlinjer. Dunlop blev hos GoodYear märket under GoodYear, men över GoodYears märke Fulda. Dvs Dunlop var inte lika mycket premium som GoodYear, men mer premium än mellanklassdäcket Fulda.
Det som hänt nu är att GoodYear helt har sålt sin del av varumärket Dunlop till SRI, som alltså en gång i tiden (senare delen av 1980-talet) ägde det. GoodYear kommer fortsätta tillverka Dunlop-däck under en övergångsperiod till året slut, men sedan är tanken att det bara är SRI som ska tillverka däck under varumärket Dunlop - över hela världen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.