Vi Bilägares forum

Dubb eller friktionsdäck

Dubb eller friktionsdäck

Har en Nissan Qashqai som är körd snart 7000 mil med. Bor i Helsingfors där vi har rätt ombytligt väder på vintern. Ibland på plusgrader långa perioder, svartis när det fryser, skitmycket snö ofta i Jan -feb. Kör nån gång i veckan lite längre på landsvägar som är mörka och hala. Har nu friktionsdäck som varit ok förutom på dessa hala landsvägar. 
De är nu 6 år, inte så slitna men borde kanske pga ålder bytas ut. Vad i fridens namn ska jag köpa? 😊

Uppdaterat: 2023-11-07 12:28
jungfrun

Kommentarer

Dubbdäck.
På svartis är det bara dubbar som gäller, låg hastighet och stort avstånd till övriga!

Uppdaterat: 2023-11-07 13:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är väl bara att säga som en gammal rallyförare uttryckte saken en gång i tiden.

Dubbfritt är väl bra - i alla fall så länge det inte är halt😁

Tycker det var rätt träffsäkert. Fysikens lagar gäller. Är det is så har dubb bättre prestanda.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-11-07 15:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tycker ni att däckens ålder är skäl nog att byta, även om de inte är alls slitna?

Uppdaterat: 2023-11-07 17:19
jungfrun

Nej!

Uppdaterat: 2023-11-07 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känner du dig osäker när det är halt och du måste köra så köp BRA dubbade däck - s k Premium-däck. Kolla årets däckstester och välj det du verkar mest "bekväm" med-
Men - behöver du inte ut och köra när det ä'r värsta ovädret så funkar säkert dina nuvarande helt OK - i alla fall om även dessa är s k Premium-däck.

Uppdaterat: 2023-11-07 19:31

Har kollat Goodyear  UltraGrip Arctic 2, och även Hakkapeliitas 10 samt Michelin X-Ice North 4 .

Uppdaterat: 2023-11-07 21:20
jungfrun

AL har fel. De bästa dubbfria är bättre på is än dubbat lågpris. Dvs dubbfritt biter bättre på is än dubbat.

Här har vi en genomgång av testet: 4 premium dubbfritt mot 4 lågpris dubbat.

https://www.tyrereviews.com/Article/2023-Studless-vs-Studded-Snow-Tyre-Test.htm

Så det stämmer inte att dubbat alltid biter bäst på is.

Det som stämmer är att man får vad man betalar för. Premium är bättre än lågpris. Mellanklass är bättre än lågpris och billigare än premium, men inte riktigt lika bra som premium.

Kör man mycket på barmark men vill ändå ha dubbat, så är alternativen:

GoodYear Arctic 2
Michelin X-Ice North 4.
Pirelli Ice Zero 2. GoodYear och Michelin är bäst på broms is. Pirelli är anständiga på is, men inte riktigt GoidYear och Michelin-klass. Dock har Pirelli riktigt fina köregenskaper och känsla på snö, barmark, vått och torrt. Och är snäppet över de andra där. Däck är en kompromiss.

Nokian Hakka excellerar alltid på snö och is, men är sämre på barnark, vått och torrt än de andra.

Bridgestone Blizzak Spike 3 är lika bra som Nokian på is och snö, faktiskt bromsar ännu bättre på is men ännu sämre på barmark. (Nokian har utvecklat Bridgestones dubbdäck, i Nokians testanläggning). De är främst snö och isdäck.

I den övre mellanklassen på gränsen till premium finns Falken WinterPeak F-Ice och Hankook iPike RS2.
Falken har något bättre grepp på is och snö, och klarar vattenplaning (och därmed slask) bra. Dock har det högt rullmotstånd - drar mer bränsle. Hankook är dock något tystare men ändå bullrigt (alla dubbdäck bullrar jämfört med dubbfritt, en tröttande ljudmatta). Hankook har lägre rullmotstånd, bland det lägsta hos dubbdäck.

Alla dessa är bra val om det är dubbat man vill ha. Men de har gjort lite olika prioriteringar i utvecklingen.

Uppdaterat: 2023-11-16 19:26

Idag har det nu satts Goodyear UltraGrip Arctic 2 på bilen.
Antar att jag också borde köpa nya till sommaren eftersom de också är 6 år gamla. Tips?

Uppdaterat: 2023-11-16 19:39
jungfrun

Sommardäck behöver du inte byta bara för att de är 6 år gamla.
Vinterdäckens prestanda försämras när det mjuka gummit i dom åldras och blir hårdare. Inte alls samma problem med sommardäck som har betydligt hårdare gummiblandning.

Uppdaterat: 2023-11-16 19:43