Jag skulle verkligen vilja se Sveriges samlade motorjournalistkår i samfällt vrål ta upp diskussionen om bilar med DRL-ljus utan autofunktion.
Senast journalistkåren stod upp som en man var ju i brytningstiden mellan 80-90 tal då bilar utan airbag och ABS blev osäljbara. Snälla gör samma insats nu. I var test, i var bedömning, kontrollera om det finns autofunktion på DRL och undersök att/hur den fungerar.
Nu i vintertid så går till och med trafikradion ut med uppmaning att tända bakljusen, problemet finns och det finns nu.
Kommentarer
Det är märkligt med bestämmelserna kring DRL.
En bil före 2011 får ha DRL, men det måste vara kopplat så att även bakljusen alltid är tända.
Efter 2011 blir DRL standard på nya bilar och plötsligt behöver inte bakljusen vara tända mer än i nedsatt sikt, vilket är något som bilföraren måste avgöra i de fall de inte är automatiska.
Hur har man tänkt? Kan det vara så att risken för att bilar före 2011 är svårare att upptäcka bakifrån än de efter 2011?
Det är ju dumheter, ingen bil skulle godkännas om inte även bakljusen var tända under körning dagtid!
Annars är ju problemet rätt enkelt att åtgärda även utan automatik och det är att låta vredet stå i "halvljus-läget". Idag bör väl de allra flesta bilarna slå av allt ljus automatiskt när man slagit av tändningen och tagit ur nyckeln (eller motsvarande på nyckellösa system). Eller är man rädd att slita på sina dyra Xenon/LED-ljus ?
Det är otroligt slappp och nonchalant om en som köper en ny bil med DLR inte kollar om bakljuset är tänt tillsammans med DLR eller inte. Hur svårt är det att gå bakom bilen och kolla en gång för att förvissa sig? Även på en ny bil är det bra att ibland gå runt bilen och kolla så att alla lampor fungerar.
Det väl i princip bara Volvo som har behållit att auto-ljus innebär automatiskt tänd baklampor..?
Ja detta kan vi tacka EU för då en ny bil ska vara helhetsgodkänd i hela unionen.
Och Sverige säger som vanligt "ja tack och amen" till alla påfund som EU pådyvlar oss med försvaret att nu måste i alla fall övriga Europa också minsann köra med tänt halvljus fram, att vi nu inte behöver tänt bak är en överkomlig kompromiss...
Hur fanken rimmar detta med nollvisionen kan jag då undra???
"nollvisionen" är bara något man pratar om för att kunna sänka tillåten hastighet på våra vägar gång på gång när andan faller på. Attityder struntar man fullkomligt i.
Volvo+Opel=Sant
I princip enkelt att tända ljuset på vanligt sätt men då blir samtidigt DRL meningslöst, om strålkastarna ändå måste brinna på dagen är det ju bortkastad utrustning.
Med viss förtjusning noteras att Opel Astra är nästan ensam (groteskt nog) om att kunna tända bakljusen med enbart DRL.
Jag skrev till Opel om detta för tre år sedan och påpekade alla fördelarna med att Astra måste få fortsatt brinnande bakljus, inte minst som säljargument och tydligen höll man med.
Svårt att förstå vad man menar med luddiga beskrivningar av div. tekniska funktioner, men det är möjligt att nya Megane också kan ha bakljusen brinnande?
Regeln kom till för att man sparar någon mikromilliliter per mil om man har lyset släckt.
Det hade varit bättre att införa krav på led-ljus i bakljusen istället.
Min VW står och lyser om jag stänger av bilen med lyset påvridet.
De som litar på ljusautomatiken verkar ha svårt att få sensorn att reagera på dimma. Det har gett några aha-upplevelser på senare år.
...och min VW släcker ljuset när jag tar ur nyckeln ur rattlåset.
Har man en bil före 2011 går det utmärkt att montera DRL och koppla till parkeringsljuset via ett relä som släcker DRL då halvljuset slås på.
Ett utmärkt sätt att spara de dyra xenonlamporna.
Dom där milliliterna blir såklart mer om man räknar hela den europeiska trafiken....
Och mängden uttjänta glödlampor är inte föraktlig.
I större delen av europa är ju drl ett fall framåt, tidigare var det inte tänt alls.
Men visst kunde man önska att baklyset var tänt alltid, eftersom folk glömmer.....
Jo men samtidigt är ju detta en övergångsperiod. Hur länge kommer det tillverkas bilar som har konventionella bakljus? Korkat att sätta upp regler för ett "problem" som kommer att försvinna av sig själv.
Lagen kommer ju inte försvinna även om lamporna gör det.
Det spelar väl ingen roll om det är konventionella bakljus eller inte.
Huvudsaken är väl att bilen syns bakifrån!
Ja det är ju det jag menar. Korkat att att sätta en regel på släckta bakljus när det finns så strömsnåla alternativ att en sådan regel ej behövs.
Då hade det varit bättre att tvinga in led så bakljusen hade kunnat vara fortsatt tända.
Folk borde lära sig att hantera en bil istället. Om man inte fattar att bakljusen är släckta i mörkret borde lappen försvinna illa kvickt! Det finns symboler som visar om lamporna är tända eller inte på INSTRUMENTBRÄDAN, för att inte tala om att halvljuset är släckt.
Personligen tycker jag inte bakljusen ska behöva vara tända tillsammans med DRL. Det är ju självklart att man ser bilens bak dagtid(klart väder) även om bakljusen inte är tända. Om man inte kan se en bils bakdel när bakljusen är släckta kan man lika gärna bränna upp lappen på direkten. För övrigt tycker jag det är självklart att man slår på halvljuset när det är allt annat än dagtid och klart väder...
Jag håller med och tyvärr är det så att i många fall så är förarna av dessa nedsläckta bilar helt omedvetna om att det inte lyser i bak. Vet inte hur många som jag har försökt att förstå att det inte lyser i bak, men 90% av dem gör inget åt det utan undrar nog mest vad det är för en stolle som blinkar där bakom...
Bilar med DLR+bakljus
Volvo har det i Auto-läget, men bara DRL i "off-läget" Auto fungerar också mycket bra på S60:n och tänder tidigt, dock inte i dimma som LM påpekade.
Audi har det på många nuvarande modeller
Opel uppenbarligen, bra där!
Om bilar utan Auto ändå hade släckt instrumentbelysning skulle folk fatta att de inte ser instrumenten och tända, men men...
Alternativt gör folk som min kompis, det lyste inte där bak så han vred ljusomkopplaren ett steg så nu lyser det både fram och bak... P-ljus fram visserligen men...
Vad jag vill säga är att om motorjournalister påpekar och tjatar om autoläge och om DRL-ljusens funktion och begränsningar så kommer det att påverka våra köpvanor som i sin tur påverkar industrin. Det är inte förrän det börjar svida i plånboken på biltillverkarna som det blir en förändring till, förhoppningsvis, det bättre
Luke, om folk inte bryr sig om huruvida det lyser eller inte, tror du dom låter det påverka bilvalet?
För jag håller med viking, det är inte bilen det är fel på, det är föraren!
Det är klart att vi som är intresserade håller koll på våra bilars funktioner och i en underbar värld hade alla som körde bil haft samma intresse och kunskap. Men så är inte riktigt fallet. Dessutom tror jag att jag inte nått fram med budskapet. Jag vill att det skriv om DRL och att bilar som saknar autoläge blir osynliga i gryning och skymning när de framförs av förare som inte har kunskap och intresse.
Tror ni att Airbag så snart hade blivit standard istället för ett (dyrt) extratillbehör, självklart extratillbehör för de som hade intresse och kunskap men en fördyring för alla andra. Om inte motorpressen så flagrant gett urusla betyg för bilmärken som inte hade detta som standard. Likaså med ABS.
Jämför gärna med Dacia som hade antisladd bara som tillbehör på en årsmodell, det blev ett dj-a liv om det och nu är det standard. Tänk om autolägen med DRL-ljus också blev standard. vad mycket bättre det skulle bli
Det behövs väl inget autoläge?
Brinner bakljuset kopplat till lysdioderna fram så brinner det ju, oavsett vad några rattar står inställda på.
Att sedan det inte ser så ut på nästan alla är ju en annan sak.
Astras bakljus lyser lika, oavsett med eller utan något autoläge.
Jag ser varje kväll bilar som körs med enbart DRL fram ,och svart därbak, EU har lyckats igen!
På tal om obligatorisk ljus framåt, så sitter det fortfarande skyltar efter tunnlarna på Kanarieöarna, som påminner om att släcka lyset...
Om man inte vill köra med halvljus hela tiden så finns säkert möjligheten att låta verkstan programmera om så att bakljuset skiner även tillsammans med DRL-ljuset. Men jag håller med om att det borde vara standard.
Pi, tyvärr går det inte på alla bilar i det som verkstäderna har tillgång till.
Christer, alla bilar med DRL har nedbländning på DRL:erna i hop med halvljus. Dock håller jag med om att vissa märken har lite väl starka DRL:er även nedbländade, typ min S60.
Jag har till och med kollat och jämfört hur de ser ut normalt och nedbländat och det skiljer en hel del, även om jag tycker att de fortfarande lyser ganska starkt ... Ögat drar sig gärna till det vita ljuset vid möten av sådana bilar.
Och hur vi än vänder på det så är det 100% föraransvar att man har en adekvat belysning på sin bil, avsett väder och ljusförhållande, men vist tusan skulle det underlätta med Auto på ljusen då vi sedan 1976 har haft automatiskt halvljus på "alla" våra bilar i Sverige.
@Robban: Om man skall vara petig så vet vi som hade körkort och bil på 1970-talet att vi fick en lag om halvljus eller e-godkända varselljus 1977 och det var aldrig krav på att det skulle vara automatiskt. Däremot fanns det krav på belysning vid nedsatt sikt ännu tidigare.
Visst kan man tycka att det är ett förarproblem, själv tycker jag dock att ansvaret ligger hos fordonstillverkarna och lagstiftarna i första hand. De borde vara medvetna om att det finns förare som i nuvarande ordning av olika skäl kommer att åka omkring utan belysning.
Har t ex noterat att många bilar i hemtjänsten är snikmodeller utan ljusautomatik. Där körs bilarna av olika förare som ofta arbetar enligt ett snävt schema, där tid att reflektera över bilens funktioner eller huruvida baklyktorna är tända eller ej antagligen är obefintlig. Med tanke på att bilar avsedda för den svenska marknaden sedan länge haft halvljusautomatik tror jag dessutom att många är helt omedvetna om den säkerhetsmässiga tillbakagång som skett de senaste åren när det gäller DRL och släckta bakljus.
På min egen bil är för övrigt bakljusen släckta dagtid i DRL-läge, trots att de är av LED-typ. Frågan är hur många nanoliter bränsle det sparar per mil i körcykeln?
Det är nog inte bara "snikmodeller" som saknar autoläge på belysningen. Dock finns bl a på min bil den funktionen att kör man på DRL och det börjar skymma så släcks instrumentbelysningen automatiskt så den förare som inte börjar ana ugglor i mossen då är nog rätt ouppmärksam på det stora hela. Men som sagt - automatiskt halvljus löser ju det mesta. Och att byta en utbrunnen halvljuslampa är i mitt fall dessutom klart billigare än att byta den kombinerade helljus/DRL-lampan som är en betydligt ovanligare typ av lampa. Sen har alla lampor ändå hållit hittills under de drygt 4 år jag haft bilen.
Wheeler, vet att det inte blev krav på automatiska halvljus, men marknadskrafterna gjorde att "alla" svensksålda bilar hade det för att förenkla vardagen för bilisterna som ju ändå behövde ha halvljuset/varselljuset på...
Om instrumentbelysningen släcks automatiskt när det börjar skymma har ju bilen rimligen en ljussensor som skulle kunna användas för ljusautomatik.
I mina öron låter det ganska bakvänt att använda en ljussensor för att släcka instrumentbelysningen. Det rimliga vore ju att tända ytterbelysningen när sensorn känner av minskat ljus.
Vilka nyare bilmodeller saknar ljussensor annat än i snikversion?
Sorry Christer, då missuppfattade jag dig, men är till 100% enig. Är det regnigt och mörkt bländar de av bara f-n.
Sedan ställer jag mig fortfarande frågan till vilken nytta dessa dimljus är på en lastbil, man borde inte ens se innebörden av dessa och absolut inte låta blicken vara där, ett fåtal meter framför bilen.
Ducce eller Gäsp, ni som kör lastbil, hjälper verkligen dimljusen på en lastbil till något vettigt, handen på hjärtat?
Hjälper de till något vettigt på något fordon?
Men inte är det väl lagligt med båda på samtidigt eller har jag missat nåt nu?
Johan, jag ställer mig samma fråga, kan inte se någon nytta av dem de gånger jag av nyfikenhet testat, men det borde bli ännu mindre nytta i ett fordon där föraren sitter ett par meter upp och inte ser marker fören många meter framför fordonet...
Lagligt? Nope, inte nu heller, men enligt EU-förordning så får bilarna numera ha möjligheten att tända dessa ihop, det fick man inte ha på svensksålda bilar för ett antal år sedan tillbaka, även om det i de flesta fall endast var en bygling eller ett extra relä för att kringå det...
Körde i tät dimma och sedan snöstorm för några år sedan ute på små vägar vid Skara och Hornborgasjön och hade inte bilen haft dimljus hade det knappt gått att köra alls.
Kör man enbart på stora vägar, motorvägar och i stan är det något annat, men ute i "vilda landet" där man möter en bil i halvtimmen har man nytt av dimljus.
Men då hade du bara dimljus tänt va? Inga halvljus.
Jag har assymetriskt halvljus, har alltid haft fullgod sikt i dimma...
@robban, nä, dom där dimljusen ger nada, lika lite på lastbil som på personbil, inte ens i dimma kan man ha dom för att se nåt....
Det som finns i deras belysningsområde är historia, påkört innan man upptäcker det, typ. ...
På den lite äldre bil jag kör, 2011, finns inte drl, så jag använder dom dagtid som varselljus för att spara på xenonlamporna.....
I mörker blir jag mest störd av ströljuset dom ger, jag tittar en kilometer framåt, dimmar ner instrumentpanelen rejält, för att jag inte vill störas av nåt i närseendet.
Förmodligen kör folk runt med dom tända för att det ser coolt ut eller nåt, vill jag av nån anledning titta på vägkanten drar jag igång mina 8 backljus......
Dom främsta sitter vid fotstegen, bara för att jag kör mycket på lantgårdar och grusvägar i mörker.....
Dimljus ihop med halvljus är ju inte tillåtet, så varför kör man runt så ändå, jo för att bristen på poliser längs vägarna gör att man kan skita i tom det uppenbara.......
Att många skiter i sina medtrafikanter är ju bekant, ibland sitter jag och retar upp mig på den ena efter den andra med kass "ljusdiciplin" så när måttet är rågat får nån titta på 1600 watt helljus........
Tack Ducce, gissade att det var så.
Allt som flyttar in blicken närmare bilen är av ondo så länge som vi har någon hastighet på ekipaget.
DRL+halvljus är ju dock tillåtet. Förstår för övrigt inte poängen med dimljus fram överhuvudtaget. Är det när man inte vill se något alls men ändå blända mötande?
@mawno: DRL och halvljus är INTE tillåtet. Ljuskällorna för DRL är ofta också parkeringsljus och lyser med svagare sken vid parkerings och halvljus.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.