Kan inte ViBilägare lobba för att bilar med DRL skall ha skymningsrelä och regnsensor. Det blir allt fler bilar, framförallt småbilar i instegsversioner som inte har någon autofunktion och som tämligen ofta framförs utan bakljus i mörker.
Där jag bor finns det många hemvårdsbrukare och hemtjänstpersonalen åker runt i ett antal Toyota Yaris som nästan utan undantag är mörka baktill under dygnet mörka timmar, timmar som just nu blir fler och fler per dygn.
Kommentarer
...och lägga något som helst ansvar på föraren är inte att tänka sig?
Håller med dig i sak, men många fordonsförare skulle må bra av att ha lite koll på hur deras bil fungerar.
DRL i min bil ger mig tips om att inte bakljusen är tända genom att på hastighets mätaren lyser bara visarna vid DRL så när det skymmer på ser man inte graderingarna i mätarna utan att tända halvljus och då bakljusen med.
Bra system för att inte glömma det.
Har precis samma funktion på min Golf som Hacken har på sin Skoda Rapid så risken att missa att slå på halvljuset är tämligen minimal. Men denna årstid har man ju ändå halvljuset på för jämnan så nåt större problem är det inte.
Dom som inte slår på till halvljuset när det är mörkt skulle jag säga att "Hissen går nog inte hela vägen upp" eftersom om dom tror att man har på lyset när det är helt svart framför bilen borde nog tänka till lite till... Inte ens när man blinkar till så fattar dom vad man menar...
När jag kom till en livsmedelsbutik förra veckan så kom en just med släckta ljus, då sa jag till han att " ett hett tips är att slå på lyset när det är mörkt, är väl ett av det första man lär sig när man tar körkort" han fattade inte vad jag menade... snacka om ljushuvud!!
Vi har ju haft automatiska ljus på bilarna i 30 år nu, så reflexen att slå på ljuset har avtagit kan man säga. Och under lång tid med automathalvljus så var det många bilar, framför allt tyska där inte instrumentbelysningen tändes förrän man slog på det vanliga ljuset.
Till hemtjänstpersonalens "försvar" så kan man notera att Yaris har ljusstarka DRL, att man förflyttar sig kanske bara några hundra meter per transport och man inte därför är beroende av instumentbelysning, och kanske inte ens vet att bilen är mörk bak utan utgår ifrån att det är samma automatik som det varit i bilar sedan 80-talet.
Jag vidhåller med en dåres envishet att motorjournalister behöver "klanka" ner på denna brist vid tester och i artiklar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.