Håller som bäst på att kolla på nyare bil (så man har garantier osv.) och till detta även att få en avtagbar dragkrok monterat.
Har kollat med märkeshandlarna/verkstad, och har fått prisuppgift på allt mellan 11000 till 14000 till en Seat Leon eller VW Golf för montering, detta gäller även om man köper bilen hos märkeshandlaren.
Kollar man på webben hos Dragkrokskungen så verkar priserna ligga på ca 5000-6000 med montering beroende på modell.
Går man till Mekonomen eller Autoexperten så är det ytterligare några tusenlappar, dock under 10 000.
Autoexperten säger att jag måste åka in med bilen till märkesverkstaden för att koda in att jag har dragkrok, så att inte backsensorerna får spunk, har dock ingen kostnad för detta ingrepp.
Att dragkrok skulle vara ett sådant projekt, och framförallt så kostsamt kom lite som en överraskning..
Någon som har erfarenheter av att inte anlita märkesverkstaden?
Hur blir det med garantier?
Tankar, funderingar och rekommendationer rörande dragkrokar tas emot med öppna armar. :-)
//The Reverend
Kommentarer
Har man dragkrok behöver man inga backsensorer, bara att backa tills det tar emot ;-)
// Krister
Nja...hade jag bott i Italien så kanske jag applicerat denna teknik. Sen kommer jag förhoppningsvis köra avtagbar krok. ;-)
Skoja bara lite, har själv avtagbar krok på bilen, men den monterades av återförsäljaren, kostade ca: 11.000 och var egentligen billigare än en fast dragkrok. De hade nog kunnat göra ett snyggare jobb om ni frågar mig, sågat ur i plasten bak med en sticksåg och det ser rätt hackigt ut om man tittar underifrån. Tar av den på vintern för att slippa få in en massa saltslask i låsmekanismen, har den monterad på sommaren, men mest som stötupptagare. Hyr ett släp nån gång emellanåt för att köra grejer till sortergården, inte så mycket mer.
// Krister
Jag kommer aldrig mer att acceptera avtagbar dragkrok och jag fattar inte finessen med den, antingen har den fastnat när den ska tas bort eller så går den inte att montera för allt skit som finns där.
Nej en dragkrok ska sitta fast! Och inte sjutton känner backsensorerna av kroken, de reagerar nog bara för det som hänger på kroken.
Att några garantier på bilen om kroken skulle monteras av någon annan än märkesverkstad tror jag inte.
Skall du köpa en VAG-bil så finns det väldigt många bilar med fabriksmonterad avtagbar eller infällbar krok. Och på i alla fall VW så får man oftast bättre stereo och backkamera på köpet och det brukar maximalt kosta runt 7.000--8.000 kr när den köps fabriksmonterad - och utan bättre stereo och backkamera ändå mindre. Så tipset är att leta efter en bil som redan har krok för det finns rätt många sådana fordon inom VAG-familjen.
crister_1 - det kanske är en häftig funktion på en Opel, men fällbara krokar som stänger av backsensorer automatisk har funnits på marknaden i evigheter.
Exempel? Jag har haft ut/infällbara krokar på de Audi och BMW jag haft. Även elektriska sådana som manövreras innifrån kupén, så det är varken sig nytt eller unikt för Opel.
Vi har avtagbar krok på en bil som är ca: 15 år och en som är drygt 3 år och ingen har rostat fast så problemet är nog liiite överdrivet... Men lite kul var det när besiktningsmannen vid senaste besiktningen skulle ta bort kroken på 15-åringen och uppenbart förväntat sig att det skulle gå tungt för han höll nästan på att falla baklänges när kroken gled av ytterst lätt...
Satte krok på en C5 -06, och där satt en brytare i kontakten som slog av backsensorerna när elkontakten sattes i.
Tack för all info so far.
Anledningen tlll just avtagbart är att några av krokarna monteras så att man slipper göra hål i stötfångare.
Och hade jag inte sneglat på en lagerbil eller nästan ny bil så hade jag försökt köpa en där drag var monterat från fabrik.
@Juppe, var den kroken du körde på Audi något som var monterat från fabrik ?
@Lason1, var detta något som behövdes justeras i bilens programvara just att brytaren stänger av sensorerna?
Det finns massor av lagerbilar från VAG med dragkrok så kolla lite mera är mitt tips.
@crister_1
Var dessa krokar monterade från fabrik eller i efterhand?
Tack för tipset, ska kolla runt lite mer. Har dock hittat en modell som jag kan få för ett bra pris (Q4 och säljarna kryper för dig) dock har den inte krok.
Tyvärr är det inte alltid så enkelt att montera ett drag och det kan vara svårt att få rätt information om vad som gäller.
Monterade själv en dragkrok på en Megane Touring -08 vilket var väldigt enkelt. Avtagbar krok inkl elsatsen kostade bara 3000kr (Thule ),..förvisso kampanjpris men ändå.
Ingen programmering krävdes trots att många brukar att dra skrönor om hur känsliga dessa bilars elektronik är. ( Att montera ett drag fungerade i alla fall fint )
När nästa bil köptes så ville jag ha draget monterat direkt vid köpet ( Peugeot 308Sw -12 ) men jag tyckte att det var dyrt ( drygt 10.000kr för fast drag ) Såg att dessa krokar kostade runt 3000kr på nätet samt att det inte skulle innebära några problem med programmering och liknande.
Kollade med samtliga tillverkare på nätet och ringde för säkerhetens skull även Peugeot och inte heller de trodde att det skulle krävas någon programmering.
Köpte därför en krok och blev till min förvåning glatt överraskad över hur lätt den var att montera. Man behövde inte ens ta av stöfångaren,..men sen tog det tvärstopp! Den elsatsen som hade skickats med var rena skämtet med extremt tunna kablar som skulle "skarvas" in i bilens elsystem med "strömtjuvar" ...( kändes sådär säkert )
Pratade med Autoexperten som efter mycket arbete plockade fram rätt elsats till bilen men det var inte billigt. Instruktionerna var dåliga men det framgick att man behövde klippa i elsystemet... Som om detta inte var nog så stod det i manualen att bilen även skulle behöva en programmering efteråt. Var absolut inte intresserad utav att klippa i elsystemet på en ny bil och på så vis riskera att garantierna upphörde. Inte heller kändes det så kul att riva ner all inredning då en del utav kablaget skulle ända fram till instrumenteringen. Insåg att det skulle bli ett helvete och att klipps m.m skulle gå sönder.
Ringde därför till Peugeot och fick reda på att det skulle kosta 1500kr att få färdigt bilen så det var ju inte så mycket att diskutera...Tidigare hade de sagt att om en programmering blev nödvändig så kostade enbart den 1500kr.
Total kostnad för mig landade på runt 7500kr och med facit i hand så var det mycket elände för att spara en så liten slant.
Varför inte tillverkarna själva vet vad som gäller är skamligt. En släkting som samtidigt köpte en krok ifrån en annan handlare blev lovad att det inte skulle bli några problem med backsensorerna men det blev det. Det skulle krävas en omfattande insats för att montera rätt elsats för hans modell varpå han till slut struntade i att montera någon krok.
Så nog KAN det vara omständigt att montera detta tillbehör och ibland är det helt enkelt inte lönt att göra arbetet själv.
På tal om avancerade system med infällbara krokar så finns det dokumenterat mycket strul med dessa. De må vara hur coola som helst då de fungerar men jag anser nog att om man behöver en krok så är det nog bäst med en vanlig och väl beprövad fast krok som dessutom fungerar som ett skydd för bilen 24/7
@Mistro.
Tack för den infon/berättelsen.
Det förklarar lite varför varje tillverkare verkar ha två typer av el-kit.
Ett generellt samt som alltid är dyrare som är "modellspecifikt".
Benny - om du kan tänka dig Skoda så finns det många lagerbilar med krok från Skoda Rapid och uppåt. Även Seat har bilar från Toledo och uppåt med standardmonterad krok. Samt givetvis Golfar och Passater av olika modeller. Och väljer du t ex en Golf så får du nog ofta backkamera på köpet vilket är ett väldigt användbart tillbehör. Exempel på billig Toledo med drag - http://www.blocket.se/orebro/SEAT_Toledo_1_2_TSI_STYLE_56561565.htm?ca=9&w=3
När jag köpte min i40 så ville Hyundai ha 10.000:- för att montera en fast krok.
Jag kom undan mycket billigare.
Kollade på ebay (tyskland,UK) och hittade en godkänd krok komplett med elsats för 1.200:- ink frakt. (Exakt likadana säljs på tex. dragkrokslagret.se) Det va en krok som man inte behövde göra inverkan på kofångaren.
Efter jag fick hem paketet så kollade jag med en mekaniker om han kunde montera och det va inga som helst problem. Dock ville han att jag köpte en modellanpassad elsats just för att kablarna är väldigt tunna på den som är med. Kabelsatsen kostade 1.000:- och montering 1.000:- alltså totalt 3.200:- Det följde även med en liten databox som stänger av backsensorerna vid kopplat släp. En annan fin funktion med databoxen är att om en lampa går sönder på släpet så ersätter boxen den med en annan. Tex om höger blinkerslampa inte fungerar så blinkar släpet med höger bromsljus.
3.100:- är en bra bit under 10.000:-
Benny, den A6 -08 jag hade eftermonterade jag draget på. Gjorde det på märkesverkstad. Det är mer elektronik inblandat än vad man tror på en modern bil.
Sen behöver det förstås inte vara så att det innebär några problem att själv köpa och montera draget billigt men är man det minsta osäker på att få fel delar samt hur allt skall monteras så är det kanske bättre att låta bli. Även kvaliteten tycks variera kraftigt då draget som jag monterade på min 308:a var rostigt efter ett år trots att det var utav ett välkänt fabrikat och knappt användes. Nu har jag bytt bil igen och lät den här gången märkesverkstaden montera draget direkt. Draget är ännu ej använt efter 4 månader men verkar lite bättre i finishen än det förra. Får hoppas att det ser bättre ut om ett par år.
Har låtit Volvo montera/byta dragkrok på mina senaste bilar.
Byte av sönderrostad krok på 960 kostade för några år sedan runt 3.500:- , blev ett akutbyte inför husvagnssemestern.
Montering av en ny fast krok på en C30 kostade 6.000:- inkl. besiktning av verkstaden för två år sedan.
Nöjd med resultatet båda gångerna.
Vågade mig inte på att sätta dit ett nytt drag själv med kabeldragning och backsensorer, avskräckt av en kollegas förehavanden med sin BMW 320 :-)
Tack för all info rörande krokar, grymt bra info.
Blir nog till att försöka hitta en märkersverkstad och se om jag kan få till någon bra deal, om det inte blir en bil med krok från början.
Allt beror på hur sugna bilförsäljarna är på att sälja bil ;-)
Lite OT men såg att Westfalia har en riktigt smart lösning för cykel på sommaren och skidställ på vintern för dragkrok, perfekt för vintersemestern.
Sådär, då blev man med ny bil UTAN drag (då den var begagnad) så nu ska det bli intressant att se vad de olika firmorna tar för att montera dra på min Seat Leon TGI.
So far så har jag begärt in kostnad från DinBil i Södertälje och K.W bilservice...ska bli kul att se vad dom vill ha för allt monterat och klart.
Vad blev det för bil?
Vissa bilar är riktigt omständiga, det ska mätas, borras, sättas in förstärkningsstag, programmeras, dras kabel m.m. som tar en hel dag
Andra har förborrade hål, alt. ersätter stötfångarbalken, och har vanliga strömtjyvar från bakljusen till lyset, eller en färdig kontakt någonstans för plug n play och sätts dit på nån timme...
Det blev en nästan ny Seat Leon Biogas (TGI).
Förutom känslan att känna sig som tankkillen som står i depån på en Formula 1 tävling när man tankar så är jag positivt överraskad än så länge.
Den är tyvärr inte förberedd för dragkrok (finns något tillägg för detta) så blir till att köpa hela kittet.
Förhoppningsvis har killarna på märkesverkstaden koll. Bara "hårdvaran" går loss på ca 5500, så ska bli kul att se vad dom tar för monteringen.
Edit:
Första prisförlag från DinBil 15100:-, fast efter lite bästa kompis pris/rabatt så hamnade vi på 13700:-. Avtagbart drag med eldragning monterat och klart.
Jag är kluven till fast/löstagbart drag. Har testat båda.
På V50:n hade jag fast och använde det ganska ofta.
På Passaten hade jag ett original löstagbart och det var känsligt för skit/rost på ytan där infästning och krok möttes.
På V70:n hade jag åter igen ett fast men använde det inte så ofta.
Nu på Golfen har jag ett original löstagbart igen och det är lika känsligt som på Passaten (ser lika ut...)
Fast: Inte så snyggt, man slår i eller skitar ner byxorna på det när man lastar in i skuffen. Bra som krockskydd...
Löstagbart: Syns inte när man inte använder det och kan således inte slå i eller skita ner byxorna. Dock skitar man ner sig när man skall montera det och som sagt, det är känsligt för skit och minsta rost på den fasta delen "hylsan" där kroken skall upp. På min är det som ett "V" som skall göra att kroken kommer helt sätt i riktning, men är det lite rost där så låser inte vredet riktigt.
Och, JA, man tar bort draget när man har använt det klart!
Får jag välja igen kommer jag att välja ett fast, dess fördelar övervinner det lösas nackdelar.
Har också Golf med fabriksmonterad löstagbar krok. Inga problem hittills men om jag skulle eftermontera så skulle det bli en fast eftersom dessa också brukar vara billigare - och löstagbar krok behöver man ju egentligen inte.
15.000 för att få på ett drag???
Måste vara titan eller nåt annat exklusivt.
Jag tyckte det var lagom med 500 kr för ett beg på skroten till min Partner. Men, det är klart, den har ingen backvarnare.
Fast eller löstagbart? Mja.. jag tar ju aldrig bort det på min andra bil, det sitter där ständigt. Och, så får man förstås se till att smörja det ändå.
På frugans slog de ner, för det "gick inte att lossa". Tydligen var besiktningspersonalen väldigt klen i nyporna, jag hade ju bara dragit åt ratten för hand...
Det svåra beslutet att spendera 15 kakor på en dragkrok blev det en lätt lösning på.
Efter att ha fått offert (efter jag lämnat regnummer) från dinbil och k.w (k.w skulle ha 18000 för orginalkrok) så återkom Verkstadskillen från K.W Bilservice och sa att han ringde Seat HQ och dubbelkollat om det verkligen går att montera krok på TGI varianten av Seat Leon.
Svaret blev ett tydligt NEJ, det går inte att montera dragkrok på TGI modellerna.
Det som gör detta extra intressant är att man kan välja till "dragkroksförberedelse" när man bygger bilen på Seat's webbsida. Skumt tillägg om man inte kan montera en dragkrok tycker iallfall jag.
Får ringa och dubbelkolla med deras HQ själv och ställa frågan varför det finns att köpa dragkroksförberedelse för 900 kronor när man inte kan montera en krok.
@Jes.
Har sneglat på TGI/G-Tron och de övriga märkena en tid, och blev sugen på att testa.
Dom har gjort en snygg lösning där man inte förlorar så mkt utrymme och körmässigt är det ingen skillnad alls, den går lika bra på gas som bensin.
Du kan faktiskt inte välja aktivt vad du vill köra på, den använder gas om det finns.
Sen så fick jag bilen till ett OK pris, och det hjälper ju alltid till :-)
När det gäller att tanka gas så är det lite läskigt första gången, men man vänjer sig fort, och tanktid är inte mycket längre än att fylla en 60-70 liters bensintank.
Konstigt, karossen, bromsar m.m bör ju rimligen vara samma på en gas-leon som på en vanlig.
Men vet att en av bilprovningsstationerna i stan hade satt dragkrok på någon av deras tjänste-miljöbilar (Tror det va en Golf eller Focus), men dom fick vackert ta bort den när det visade sig att den inte fick ha dragkrok...
Inte så vidare logiskt heller som sagt att det går att välja till dragkroksförberedelse...
Jodå, om man bara vill tillräckligt mycket... ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.