Vi Bilägares forum

Design av LED-strålkastare

Design av LED-strålkastare

Vet inte om ni tänkt på det men LED förändrar design och utformning av strålkastarna.

Har tillverkaren strålkastare som enbart är designade för LED så kan dom göras mycket smalare.

Exmpel nya Volvo XC90, som förstås då har LED som standard.
Aftonbladet hyllade f.ö. detta ljus nyligen och sa att det var bäst just nu.

Annat exempel är nya Prius.

Kanske en tillväjning men jag tycker det är spontant svårt att gilla om det är för smala glipor där framme på bilen så att säga.

Prius tycker jag blir för smal vad jag sett hittills, XC90 har man ju med "Tors hammare" fått lite större så där tycker jag det är snyggt och passar i bilens övriga design.

Ett plus med LED är att man kommer slippa enögda bilar i trafiken, så detta är väl lite av en revolution.

Uppdaterat: 2016-01-04 11:20

Kommentarer

Slippa enögda bilar ? Nja - där tror jag du önskar lite väl mycket, Vidstige. Har sett åtskilliga exempel på bilar som haft fel på DRL-ljuset (LED-slingorna) och även på LED-bakljus så jag vill nog avvakta innan jag drar dom slutsatserna. Och vem kommer att ha råd/prioritera att byta ett LED-framljus den dan det lägger av och ingen garanti gäller ? Har sett uppgifter på kostnader runt 10.000 kr - både i tidningar och hos bilhandlare jag frågat.

Uppdaterat: 2016-01-04 12:02

Har ett svagt minne av att när Xenon kom, sades det att de skulle hålla bilen ut.

Riktigt så blev det ju inte, och tusenlapparna ryker när de ska bytas på märkesverkstad....

Uppdaterat: 2016-01-04 12:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi, tror inte du kan kvalitetsmässigt jämföra LED som används i halv- och helljus med andra LED. Sen är dom LED jag sett hittills alla uppbyggda av flera separata enheter medan väl Xenon bara är en enda lampa. På min bil finns 3 stycken (3x11w på varje sida för halvljus). Så går en sönder så lyser i alla fall 66 %. Sen är det ju bra om bilprovningen slår ner på LED-halvljus som är delvis trasigt så det krävs ombesiktning, återstår väl att se. Jag antar att man i alla fall får en varning på instrumentpanelen om/när LED är deltrasigt.

Men såg ni hur smal XC90s lyktor är? Gillar ni looken?

Uppdaterat: 2016-01-04 13:10

Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar. På Ebay uppger kineserena 50.000 timmar på en LED??

Uppdaterat: 2016-01-04 13:34
www.bockenbruse.com
Bocken Bruse skrev:

Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar. På Ebay uppger kineserena 50.000 timmar på en LED??

Xenon är numer föråldrat. Knappt några nybilar säljs med det längre... Endast vissa gamla modeller som fortfarande tillverkas, såsom större delen av Volvos bilsortiment, några skoda, vw, audimodeller, hyundai i30 och syskonet kia ceed. Min gissning är att xenon, i alla fall på den europeiska nybilsbilmarknaden, är totalt väck inom 3 år. Största anledningen till Xenons försvinnande är nog att produktionskostnaden för Xenon är dyrare än LED, trots sämre ljus från Xenon. Halogen kommer nog finnas i diverse budgetbilar ett bra tag till då halogen för det mesta fortfarande är billigare än LED(om man pratar om LED som avger tillräckligt starkt ljus för bilar). Volvo XC90 finns till exempel med halogen, i basnivån Kinetic

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-04 13:59
Viking skrev:

Bocken Bruse wrote:Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar. På Ebay uppger kineserena 50.000 timmar på en LED??

Xenon är numer föråldrat. Knappt några nybilar säljs med det längre... Endast vissa gamla modeller som fortfarande tillverkas, såsom större delen av Volvos bilsortiment, några skoda, vw, audimodeller, hyundai i30 och syskonet kia ceed. Min gissning är att xenon, i alla fall på den europeiska bilmarknaden, är totalt väck inom 3 år.

Jag kan ju inte dra mig till minnes när Xenon-lampan började dyka upp på vanliga standardbilar men det innebär ju i så fall att inte Xenon-lampan blir speciellt långvarig. På gott iof sig eftersom LED-lampan både är billigare, drar mindre energi = mindre värmeutveckling samt att den är avsevärt mycket billigare.

Uppdaterat: 2016-01-04 13:59
www.bockenbruse.com
Bocken Bruse skrev:

Viking wrote:Bocken Bruse wrote:Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar. På Ebay uppger kineserena 50.000 timmar på en LED??

Xenon är numer föråldrat. Knappt några nybilar säljs med det längre... Endast vissa gamla modeller som fortfarande tillverkas, såsom större delen av Volvos bilsortiment, några skoda, vw, audimodeller, hyundai i30 och syskonet kia ceed. Min gissning är att xenon, i alla fall på den europeiska bilmarknaden, är totalt väck inom 3 år.

Jag kan ju inte dra mig till minnes när Xenon-lampan började dyka upp på vanliga standardbilar men det innebär ju i så fall att inte Xenon-lampan blir speciellt långvarig. På gott iof sig eftersom LED-lampan både är billigare och drar mindre energi = mindre värmeutveckling.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:00
www.bockenbruse.com
Viking skrev:

Volvo XC90 finns till exempel med halogen, i basnivån Kinetic

Säker på det? Vad jag läst så är LED standard och halogen skulle väl kräva en liten annan utformning av strålkastarna.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:12
Bocken Bruse skrev:

Bocken Bruse wrote:Bocken Bruse wrote:Viking wrote:Bocken Bruse wrote:Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar. På Ebay uppger kineserena 50.000 timmar på en LED??

Xenon är numer föråldrat. Knappt några nybilar säljs med det längre... Endast vissa gamla modeller som fortfarande tillverkas, såsom större delen av Volvos bilsortiment, några skoda, vw, audimodeller, hyundai i30 och syskonet kia ceed. Min gissning är att xenon, i alla fall på den europeiska bilmarknaden, är totalt väck inom 3 år.

Jag kan ju inte dra mig till minnes när Xenon-lampan började dyka upp på vanliga standardbilar men det innebär ju i så fall att inte Xenon-lampan blir speciellt långvarig. På gott iof sig eftersom LED-lampan både är billigare och drar mindre energi = mindre värmeutveckling.

Håller med fullständigt!!

Uppdaterat: 2016-01-04 14:12

Viking, läs gärna min fråga i förra inlägget.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:14
Vidstige skrev:

Viking, läs gärna min fråga i förra inlägget.

Basnivån xc90 kinetic säljs inte i Sverige, så här går den inte att få med halogen, men i resten av världen är det fullt möjligt! Byggde en xc90 kinetic på både Volvos amerikanska och norska hemsida, båda var då utrsustade med halogen standard. Här är bilder som både visar och säger detta(den amerikanska bilens specifikation jag fick när bilen var färdigbyggd):

Uppdaterat: 2016-01-04 14:26

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:26

Dåliga bilder, försöker igen....

Uppdaterat: 2016-01-04 14:26

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:28

Bild borttagen.

http://www.volvocars.com/us/buy/shopping-tools/build-your-volvo?VBSModel=256#/driveline/256/813-6USGCC-90-x-en-55117916-USD-162803085-x-0162803118-0162803153-0162803138-0162803175-0162803121-0162803125-0162803112-0165735694-0171034110-0171034112

Uppdaterat: 2016-01-04 14:31

Vidstige - det jag angav var alltså icke fungerande LED på bilar. Och tror ni på allvar på Kina-annonser om t ex 50.000 timmars brinntid...

Sen att LED är "billigare" är nog inte riktigt rätt när det kan kosta typ 10.000 kr att ersätta en trasig led-strålkastare. Är det "billigare" - och än vad då ?

Och precis som hultarn så påminner jag mig också att Xenon påstods skulle hålla bilens hela livslängd när dessa introducerades.

Och fortfarande så säljs det ju en hel mängd bilar på den svenska marknaden med halogen-belysning - i alla fall till privatköparna.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:39

Viking, ok, antar att strålkastaren får en annan utformning då även om det torde bli trångt. Synd, tycker det hade varit coolt om LED var standard och halogen helt utgått. På nya Prius är det nog i alla fall inte halogen-möjlighet, särskilt som den bygger på att vara extra energisnål.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:45
Pi skrev:

Vidstige - det jag angav var alltså icke fungerande LED på bilar. Och tror ni på allvar på Kina-annonser om t ex 50.000 timmars brinntid...

Sen att LED är "billigare" är nog inte riktigt rätt när det kan kosta typ 10.000 kr att ersätta en trasig led-strålkastare. Är det "billigare" - och än vad då ?

Och precis som hultarn så påminner jag mig också att Xenon påstods skulle hålla bilens hela livslängd när dessa introducerades.

Och fortfarande så säljs det ju en hel mängd bilar på den svenska marknaden med halogen-belysning - i alla fall till privatköparna.

Vad jag menar är att LED-lampan tekniskt sätt är billigare att producera än xenon-lampan. Lampinsatsen är en helt annan grej. Dock behöver man inte skapa en sådan avancerad insats som många biltillverkare använder. Basnivån av mercedes e-klass är utrustad med led-ljus i halvljuset, och där används de gamla halogeninsatserna. Det finns även ett dyrare tillval(ILS) där en annan ljusinsats används för LED-ljuset(vilket dock kostar 17000kr, se bild).

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-04 14:47

Pi, jag har ännu inte hört om problem med LED på halvljus på nån bil, men kanske kommer. Sen vet jag inte säkert att den lyser när den är halvtrasig (olika enheter som jag beskrev), men det är väl en rimlig gissning. Jag antar att dom matas med vanlig 12 volt eller nån som vet detaljer där?

Uppdaterat: 2016-01-04 14:47

I många bilar så ger ju LED mycket sämre ljus än Halogen och Xenon har ju varit länge bäst men nu har man ju sparat in på strömmen hos dom också så att dom blivit markant sämre. Tycks vara ett riktigt problem med att hitta en bil med lika bra ljus som förr i tiden, ska det verkligen få vara så? LED håller ju inte i bilarna, speciellt enögda Mercedes-bilar har förekommit men även andra. Den som förstår hur LED är byggda förstår också varför dom inte kanske håller så länge man skulle våga hoppas?

Uppdaterat: 2016-01-04 14:56

Ja - alla önskar vi väl bättre billjus och helst till lägre pris dessutom...:) Idealiskt vore om det kom standard-LED-lampor a'la halogen-lamporna för då borde kostnaden för att ersätta en trasig lampa kunna hållas rätt låg. Men biltillverkarna är väl mera intresserade av att kunna ta ut höga reservdelspriser än att göra det billigt och enkelt för oss kunder.

F ö provkörde jag två snarlika bilar (mörkerkörning - Mazda CX-3 med LED, Mazda 3 med Xenon ) för ett par månader sen och min personliga, totala bedömning var att Xenon-ljuset var bättre. LED-lamporna i CX-3 tyckte jag personligen lyste alltför intensivt relativt nära bilen och så var det även på helljus. Det var bättre "balans" i Xenon-ljuset i Mazda 3.

Nån som vet om bilarnas nybilsgarantier även tar LED-lampor som lagt av eller betraktas detta som naturlig "förbrukning" ?

Uppdaterat: 2016-01-04 15:02
Pi skrev:

Ja - alla önskar vi väl bättre billjus och helst till lägre pris dessutom...:) Idealiskt vore om det kom standard-LED-lampor a'la halogen-lamporna för då borde kostnaden för att ersätta en trasig lampa kunna hållas rätt låg. Men biltillverkarna är väl mera intresserade av att kunna ta ut höga reservdelspriser än att göra det billigt och enkelt för oss kunder.

F ö provkörde jag två snarlika bilar (mörkerkörning - Mazda CX-3 med LED, Mazda 3 med Xenon ) för ett par månader sen och min personliga, totala bedömning var att Xenon-ljuset var bättre. LED-lamporna i CX-3 tyckte jag personligen lyste alltför intensivt relativt nära bilen och så var det även på helljus. Det var bättre "balans" i Xenon-ljuset i Mazda 3.

Nån som vet om bilarnas nybilsgarantier även tar LED-lampor som lagt av eller betraktas detta som naturlig "förbrukning" ?

Om du kollar mitt inlägg på föregående sida om Mercedes+LED, så finns ju redan denna lösning i och med att mercedes nu har börjat montera LED lampor i sina halogeninsatser som ett billigare alternativ till de dyrare LED-insatserna

Uppdaterat: 2016-01-04 15:06

Jodå - jag läste ditt inlägg Viking men där framkom ju inte om det finns nån form av standard-LED-lampa a'la H7-lampor m fl - bara att Mercedes använder samma grundinsats som för halogen. Finns det standard LED-lampor som tillverkarna enkelt kan sätta i sina halogen-insatser ? Måste det vara automatisk höjdreglering på LED-strålkastare liksom på Xenon ?

Uppdaterat: 2016-01-04 15:13

Man måste vara medveten om teknikutvecklingen som sker med LED, tror inte alla fattar det. Det är grym skillnad varje år på ny LED. Tror det är först idag man kan prata om LED som riktigt bra för halvljus och helljus.

Den jag har själv är från 2010 och känns som snäppet bättre än halogen bara i ljus. Dock verkar hållbarheten vara mycket god, ännu inga tecken på problem och över 10,000 mil. Har heller aldrig bytt helljus trots att det är halogen, men använder inte särskilt ofta. Halvljuset är på jämt.

Uppdaterat: 2016-01-04 15:16
Pi skrev:

Jodå - jag läste ditt inlägg Viking men där framkom ju inte om det finns nån form av standard-LED-lampa a'la H7-lampor m fl - bara att Mercedes använder samma grundinsats som för halogen. Finns det standard LED-lampor som tillverkarna enkelt kan sätta i sina halogen-insatser ? Måste det vara automatisk höjdreglering på LED-strålkastare liksom på Xenon ?

Ja det är frågor som tyvärr överstiger min kunskap inom området!

Uppdaterat: 2016-01-04 15:18

Vet att det finns en del H7 led att köpa och läst en del forum där folk gjort detta, men det är inte helt utan problem.

Många bilar verkar larma och påtala kabelfel osv.

Sen bör det väl vara en viss skillnad om man köper 3,e partsgrejjer och stoppar i då dom inte utvecklar värme på samma sätt som vanliga H7 lampor.

Det är nog sådant som MB och andra tillverkare tar med i ekvationen vid ritbordet.

Uppdaterat: 2016-01-04 15:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det finns H7 LED att köpa redan idag, men att sätta dessa i ett halvljus-hus är inget som jag vill, då ljusbilden inte kommer att bli som tänkt.

Det kommer att bli lika illa som alla Ful-Xenon-konverterade V70 som kör omkring och bländas...

I helljuset, ja fast jag kan tycka att lamporna fortfarande är ganska dyra.

Original så kommer ju LED att ta över från Xenon som fler varit inne på och Ja, det kommer att bli dyrt att byta.

LED:en i sig kostar inte många kronor, men hela systemet med styrenheter och kretsar kostar och det kommer troligen inte att gå att byta en LED på samma sätt som en glödlampa idag och absolut inte på bilar med LED-Matrix.

Men även här kommer det att komma någon standard på lampor som kommer att gå att byta, en L7:a eller nått så småningom.

Uppdaterat: 2016-01-04 15:57
*Robban

Såvitt jag förstått så fungerar det nog inte så bra att ta en H7-LED och stoppa in i en halvljus-strålkastare. Det måste säkert till en ny standardsockel/lampdesign som är anpassad till hur en LED "strålar ut" om det skall fungera bra - och om det överhuvudtaget går.

Uppdaterat: 2016-01-04 15:58

Ska bli intressant när nu LED tar över helt. Bilar som inte har LED kommer antaligen kännas duktigt omorderna ganska snabbt nu. Både då funktionell och designmässigt.

Fördelen är ju också att man med LED får automatisk nivåreglering av ljuset, så risken att blända blir mindre.

Inte sällan man möter nån med halogen där laporna lyser för högt. Kanske också för att man bytt lampor och att dom inte sitter riktigt perfekt efter det.

Uppdaterat: 2016-01-04 16:22

Ja - än så länga har definitivt inte LED-halvljus/helljus "tagit över helt" - lika lite som Xenon gjort. Men det kommer säkert men främst på dyrare bilar till en början. Men åter - kostnaden att ersätta dessa "lampor" den dag de ger upp är nog tyvärr väldigt hög med dagens lösningar. Troligen ingen biltillverkare som vågar ge längre än max 3 års garanti på dessa skulle jag gissa - även om dom har längre nybilsgarantier generellt. Men lampor i olika former brukar sällan räknas in i garantiåtagande speciellt länge. Sen är det ju inte bara LED-tekniken i sig som ger bättre ljus utan i minst lika hög utsträckning är det ju utformning av reflektorer m m. Och redan idag finns det ju LED-ljus som inte är speciellt mycket bättre (kanske t o m sämre) än motsvarande halogen-ljus på aktuell bil har jag förstått. Vitare ljus betyder ju inte per automatik bättre ljus - det måste man ha i åtanke.

Uppdaterat: 2016-01-04 16:56

Pi, LED på min är projektionslins. Tror det är alltid är så på LED. Dvs ingen reflektor. Det innebär då också att man slipper problemet med reflektorer som blir sämre med åren och egentligen skulle behöva bytas men sällan gör det.

Jag kanske är lite av teknikoptimist men för mig är det en dröm att äntligen slippa halogen. Att det möjligen kan bli dyrare när bilarna är riktigt gamla är förstås nånting man får tänka på men å andra sidan brukar ju halogenljus vara under all kritik när dom passerat typ 20,000 mil och 10-15 års brukande. Då tror jag LED klarar sig betydligt bättre.

Uppdaterat: 2016-01-04 16:59

Kostar kanske fortfarande lite extra med LED strålkastare men är värt varenda krona, iaf. för mig. Nu ser jag ju även på våta regniga vägar i mörker, vilket var väldigt dåligt tidigare. Guld värt för gamla trötta ögon.

Tyckte nog lite i början att det inte var så stor skillnad mot vanliga strålkastare men nu tycker jag skillnaden är som natt och dag.

Uppdaterat: 2016-01-04 17:28
Bocken Bruse skrev:

Lite märkligt att de inte kan tillverka en Xenon-lampa som håller längre än 2.000 - 3.000 timmar (enl Xenonkungen hemsida) när en LED-lampa garanteras 15.000 timmar.

Det är ju helt olika tekniker! Xenon-gasen tar slut efter ett tag. Något liknande finns inte i en LED.

Uppdaterat: 2016-01-04 17:44

Vart tar Xenongasen vägen då?

Köper inte det, säger inte att du har fel däremot, men mig veteligen är de liksom halogenlampor helt gastäta.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vidstige - nu tror jag inte en sekund på att alla LED-strålkastarlampor kommer att hålla typ 10--15 år och 20.000 mil innan dom har fått nog. Visst får man hoppas och tro att billamporna är av bättre kvalitet än hushållslamporna av LED-typ för annars är vi nog rätt blåsta på livslängden.

Visst gillar också jag ett bättre ljusutbyte men det får inte ske till vilket pris som helst - varken vid inköpet av bilen eller när lamporna går sönder. Men som jag redan nämnt - kommer det nån form av standardlampa a'la H7 så kommer ju allt i en annan dager.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:42

Att tro att LED-lampor håller typ 10 år är naivt. De går såklart sönder förr eller senare och kanske inte p.g.a. dålig kvalitet utan p.g.a. åverkan, väder, vind, stenskott och annat. Kan man då inte ta skadan på sin försäkring så kommer det att bli svindyrt att byta och man kan räkna med större försäkringshöjningar när det på sikt kommer in skador på LED-lampor som man vill att försäkringsbolagen skall ersätta.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inte naivt med 10 år, snarare troligt. Men som jag sa, tekniken utvecklas mycket hela tiden. Tycker ni är lite väl kritiska till LED och överdriver problemen.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:14

Verkligen Christer, hur vet du att de som har Xenon som är 10 år gamla idag aldrig har bytt lampor?

Jag bara undrar för har jag fel är det ju verkligen hållbart.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ljuset är fortfarande lika bra?

Uppdaterat: 2016-01-04 19:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tveklöst är bra LED strålkastare för mig värt både mer i inköp och ev. fortsatt högre kostnad. Det förhöjer säkerheten i bilkörandet väsentligt och så mycket trevligare på alla sätt.

Hur länge det håller bryr jag mig inte så mycket om i förhållande till vilken nytta dom gör. Bra ljus går före väldigt mycket annat extra som kostar.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:31
Lason1 skrev:

Vart tar Xenongasen vägen då?

Köper inte det, säger inte att du har fel däremot, men mig veteligen är de liksom halogenlampor helt gastäta.

Den kan brinna slut utan att ta vägen någonstans. Jag antar att du är bekant med lysrör? Precis som med Xenon så tar de slut efter ett tag.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:46
ffodil skrev:

Tveklöst är bra LED strålkastare för mig värt både mer i inköp och ev. fortsatt högre kostnad. Det förhöjer säkerheten i bilkörandet väsentligt och så mycket trevligare på alla sätt.

Hur länge det håller bryr jag mig inte så mycket om i förhållande till vilken nytta dom gör. Bra ljus går före väldigt mycket annat extra som kostar.

För mig är det en central sak också att man slipper byta lampor. Visst kan det paja på sikt men dom ska hålla otroligt bra, enl vad jag läst säger Toyota själva 15 års hållbarhet. Och dom som tillverkas idag håller möjligen ännu bättre.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:56

Lämnar Toyota 10 års garanti på dom, Vidstige ? Det borde dom väl kunna göra om dom påstås hålla 15 år.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:59

LED är redan old stuff. Det är laser som gäller. ;)

Nej men LED kommer ta över mer och mer. Xenon är en återvändsgränd.

LED kommer vara steget mellan xenon/halogen och laserdiodtekniken.

Att det var bättre ljus för beror på att det var cirkelformade lyktor i alla bilar. Dessutom "gigantiska". Nu ska lyktan vara designad och visa vilket bilmärke och modell som kommer upp bakom en.

Uppdaterat: 2016-01-04 20:26
It's a very good idea to leave a sinking ship

Pi, letar som tusan på nätet efter mer information om Prius LED men hittar inte så mycket. Dock har jag upptäckt att det verkar bara vara två projektionslinser på bilen per halvljus, inte tre. Handboken har jag för mig inte var nån hjälp heller men kanske ska kolla en gång till. Sen finns ju maskinskada som ska täcka elektronik också, 10 år och 15,000 mil på min försäkring. Kanske ingår LED då, om det nu skulle paja.

Uppdaterat: 2016-01-04 20:31

Träffade en kund som hade en Audi A6 avant med Matrix-Led. Respektive strålkastare har 50 lysdioder som sitter placerade i en matris. Han var riktigt nöjd med ljusbilden.

Uppdaterat: 2016-01-04 21:05

Nej men LED kommer ta över mer och mer. Xenon är en återvändsgränd.

Nej xenon är ingen återvändsgränd, det är en del av utvecklingen, det kommer ständigt bättre grejer får vi hoppas, för tillfället är det LED.

Halogen ger avsevärt bättre ljus än gamla glödtrådslampor och xenon ger ju avsevärt bättre ljus än halogen och nu LED som ger avsevärt bättre ljus än xenon vid samma effekt.

Allt under förutsättning att strålkastarna är optimerade för resp. ljuskälla.

Men så till kostnaderna, halogen blev dyrare än de gamla glödtrådslamporna, men efter några år var det obetydligt.

Xenon är ju avsevärt dyrare än halogen, de skulle hålla avsevärt längre, vilket ju stämmer, men inte så länge att det kompenserar det högre priset.

Och nu LED där det inte kommer att gå att byta lampor utan hela strålkastaren måste bytas och eftersom alla biltillverkare designar sina egna lampor, unika på alla modeller, kommer kostnaden för byte att bli väldigt hög.

Nej, det är LED i sin nuvarande form som är en återvändsgränd!

Hoppas jag!

Uppdaterat: 2016-01-04 21:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, det är en extrem kostnadsutveckling på LED! Och som jag sa tidigare, också teknikutveckling. Så jag tycker inte man ska se LED som ett problem ur kostnads- och hållbarhetssynpunkt, tvärtom. Nu börjar äntligen det komma LED till även mindre och billigare bilmodeller och dom kommer lysa bättre än halogen. Dom bästa och dyraste lösningarna nu lyser bättre än Xenon. Får se vad som händer med dom enklare och billigare varianterna men som utvecklingen är nu så är det inte långt borta förrän även dom slår Xenon. Skulle t.ex. gissa att Prius gen4 gör det men det återstår att se. Men redan gen3 som kom 2010 är ett lyft från halogen, och den är då 5 år gammal nu. Det är lång tid med tanke på vad som hänt med LED dom senaste åren.

Uppdaterat: 2016-01-04 21:47

Vidstige, jag tror inte du förstod mina farhågor riktigt. Det spelar faktiskt ingen roll hur kostnadsutvecklingen på LED är. Så länge biltillverkarna bestämmer över sina egna modeller och sin egen design, bestämmer de också över kostnadsutvecklingen.

Vi kan ju jämföra med hur det var när alla amerikanska bilmodeller hade 7" runda insatser, man kunde köpa en insats som pssade de flesta bilar för 36:50 på ClasOhlson!

Nu kostar en LEDinsats 10000:- eller mer, är det relevant?

Uppdaterat: 2016-01-04 22:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt korrekt Saabnisse att byta Led-strålkastare är svindyrt. På min Passat så tar Din Bil runt 10000 kr. Nu har vi olika behov, men för min del som kör många mil mörkerkörning så ger Led en helt outstanding ljusbild och gör i alla fall mig mer alert. Med hjälp av Led strålkastarna i min bil har jag upptäckt vildsvin och rådjur i god tid och kunnat anpassa farten.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:02