Vi Bilägares forum

Dags att byta till sommardäck

Dags att byta till sommardäck

Det är inte april än, men nu har jag bokat in däckbyte då jag har däcken på däckhotell.
31a mars, samma dag som lagen om vinterdäck går ut, så ska jag sula om.

Har varit lite kallare här senaste veckan, men solen blir allt ljusare och varmare så det finns i min mening inte en chans att det kan vara vinterväglag i Kalmar i början av april.

Uppdaterat: 2020-03-23 19:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommentarer

Ja det är inte utan att man börjat fundera här uppe vid Norrlandskusten också.
16 tummarna mot 18 tummare, spännande.

Uppdaterat: 2020-03-23 19:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

17 april kl 11:30 åker 20-tummarna på :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Suger på den karamellen någon vecka till, trots att jag bor på Västkusten.

Uppdaterat: 2020-03-23 20:51
Power to the people

Håller span på Blocket efter 2 bättre framhjul, en tusenlapp för 2 tycker jag är lagom, inte 2000:- st.

Uppdaterat: 2020-03-23 21:11

Igår morse hade vi minus 8 grader. Jag väntar någon dag till.

Uppdaterat: 2020-03-23 21:22

Blir nog skifte under den närmaste veckan för även om det är nån minusgrad på morgonen så är det ju inga problem med sommarsulorna på bilen - när man inte måste ut den tiden...:) Kanske redan imorrn om det vill sig...

Uppdaterat: 2020-03-23 21:29

Bytte till sommardäcken redan den 9 mars. Det blev ju ingen vinter här, och jag blev utless på dubbdäcken mot barmark.

Uppdaterat: 2020-03-23 21:52

Är ju ingen vinter här i Kalmar, så kunde byta idag, men tänkte att jag tar det när jag är ledig den 31 mars, passande dag då lagen upphör och jag dessutom är ledig.

Uppdaterat: 2020-03-23 22:20
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Är ju ingen vinter här i Kalmar, så kunde byta idag, men tänkte att jag tar det när jag är ledig den 31 mars, passande dag då lagen upphör och jag dessutom är ledig.

Ja men lagen säger bara att du måste ha vinterdäck ifall det är vinterväglag.
Du borde kunnat kört med sommardäck i stort sett hela vintern i Kalmar :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nu sitter sommarsulorna på - och bilen är nytvättad...:)

Uppdaterat: 2020-03-24 15:32
Pi skrev:

Nu sitter sommarsulorna på - och bilen är nytvättad...:)

Snyggt! Dags för en bild? ;-)

Uppdaterat: 2020-03-24 21:13
Power to the people
Grosser skrev:

Snyggt! Dags för en bild? ;-)

Jodå - lite trevligare stil med sommarsulorna..:)

Uppdaterat: 2020-03-24 21:46

Väntar lite också här på västkusten.
Sedab får det bli inköp av dom kraft, den jag hade lyckades inte lyfta bilen så hjulen blev fria.
Fick bli en saxdomkraft för gången. Tror att jag nästan vevade ihjäl mig.

Uppdaterat: 2020-03-25 06:21

Patrik, det är inte bara vevandet som kan ha ihjäl dig. Jag hade en gång för länge sedan en bekant som hissade upp sin Volvo med en saxdomkraft. Han kröp under för att kolla något när bilen plötsligt föll ner. Han satt fast ett par timmar innan hans läge blev uppmärksammat och han kunde bli utdragen, Ett knäckt revben och en knäckt självkänsla. Det visade sig att gängan i mutterstycket på domkraften satt kvar på gängstången!
Man ska använda riktig hydraulisk domkraft av bra fabrikat och pallbockar!

Är det någon som minns domkraften som följde med VW-baggen?
Ett slätt rör där enbart friktionen höll bilen kvar upphissad!

Uppdaterat: 2020-03-25 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag nyttjar saxdomkraft men lägger alltid ett hjul på strategiskt ställe under bilen IFALL domkraften skulle vika sig. Har varit nära nån gång när jag slarvat så jag tog lärdom av det.

Uppdaterat: 2020-03-25 09:31

Jag köpte billigaste tänkbara garagedomkraft av kinesisk härkomst för ca 30 år sedan för några hundralappar. Den har fungerat oklanderligt i alla år utan att svikta. Dock skulle jag inte krypa in under bilen ens med säkring. Vad ska man dit att göra när det finns professionella helbilslyftar men framför allt folk som begriper vad som finns därunder. ;-)

Uppdaterat: 2020-03-25 10:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Absolut minns jag den domkraften, saabnisse, Såg lite skumt ut helt klart men den fungerade trots allt.

Uppdaterat: 2020-03-25 10:34

Funderar inte det minsta på att krypa in under. Blir att fixa riktig domkraft, dom som har Suv och stora hjul borde ha hamnat i samma sits som jag, att den gamla inte funkar på nya bilen :)

Uppdaterat: 2020-03-25 16:00

Dessutom är de numera stora och breda hjulen tunga att hantera så "nån annan" får gärna göra jobbet. Som dessutom har bättre arbetshöjd när dom byter hjulen.

Uppdaterat: 2020-03-25 16:12
Patrik Österberg skrev:

Funderar inte det minsta på att krypa in under. Blir att fixa riktig domkraft, dom som har Suv och stora hjul borde ha hamnat i samma sits som jag, att den gamla inte funkar på nya bilen :)

En ordentlig garagedomkraft med gummipadda på fixar även en SUV med 20" hjul. Min köpte jag på Biltema på 80-talet. Dagens på Biltema är lite "vekare" så då får man gå till proffsen och lägga på några hundralappar som jag gjorde till sonen. Bra verktyg är halva jobbet.

Uppdaterat: 2020-03-25 17:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja jag hade kunnat byta redan nu eller för en vecka sedan då det inte råder vinterväglag här, men man vet ju aldrig vad som händer i livet. Helt plöstligt måste jag åka upp till Dalarna kanske, inte troligt, men kan hända, då vore det kanske mindre bra.

Så jag tar det säkra före det osäkra och byter när det är lagligt för hela landet.

Uppdaterat: 2020-03-25 22:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Så nu var sommarhjulen på! Go'väder väntar imorgon. :-)

Uppdaterat: 2020-04-05 21:44
Power to the people

Mina sommardäck var på redan 31 mars. Nu kommer dock stötigheten tillbaka. Mina sommardäck är 18" och vinterdäcken 17".
Märker enorm skillnad i stötighet mellan dom. Inte bara att det är mer gummi på vinterdäcken utan även hårdheten på gummit.

Men märker också en prestandavinst med sommardäcken. Sen ser det ju finare ut med större däck även om det bara handlar om en tum.

Uppdaterat: 2020-04-05 22:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Idag, jag har byt till sommardäck är Dunlop Sport BluResponse, jag har körd 1019 mil efter mönsterdjup på alla 4 däck är lika 7 mm djup.
Vinterdäck är Nokian Hakkapeliitta 9, jag har körd 1278 mil efter är 152 st dubb per däck och jag kollat noga på alla 4 däck är helt felfri som inte enda lossnar dubb och mönsterdjup på alla 4 däck är lika 8 mm djup. Nokian är mycket bra kvalitet!

Uppdaterat: 2020-04-08 19:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag fick mina sommardäck på bilen för 14 dagar sedan. Upplevelsen var intressant, då Däckia plockat in en del extra personal. Bilen var skodd med 245:or på höger sida och 225:or på vänster sida. Någon hade missat att upplysa "Lärlingarna" att bilar kan ha olika hjul fram och bak;-)

Notabelt är att sommardäcken är ljudligare (eller hjudligare) än vinterdäcken. Men visst är det skönt att bilen numera pekar dit man styr:-)

Uppdaterat: 2020-04-08 20:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag fick mina sommardäck på bilen för 14 dagar sedan. Upplevelsen var intressant, då Däckia plockat in en del extra personal. Bilen var skodd med 245:or på höger sida och 225:or på vänster sida. Någon hade missat att upplysa "Lärlingarna" att bilar kan ha olika hjul fram och bak;-)
Notabelt är att sommardäcken är ljudligare (eller hjudligare) än vinterdäcken. Men visst är det skönt att bilen numera pekar dit man styr:-)

Men drar den inte till höger då du tydligen skall köra med dom trögrullade 245:orna på högersidan.
Men onekligen befängt att ha olika stora däck fram och bak, inte ens BMW har detta på sina fyrhjulsdrivna modeller. Men X-drives fördelningslåda är extremt känslig för olika rullomkrets fram och bak så det är väl en säkerhetsåtgärd för att undgå haverier.
Men oavsett så borde du kunna i sommar köra mycket fortare i vänstersvängar :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Skulle vara snabb och byta däcken innan service. Slutade med att jag på något sätt drog sönder gängorna på vänster bak i hjulnavet. Notan blev över 5.000:-

Nu sitter sommar däcken på sedan 1 vecka iaf.
Vinterdäcken med dubb klarar ett år till. Alla dubb kvar och med mycket grepp.

Uppdaterat: 2020-04-10 08:20

Bild borttagen.

Mina vinterdäck är av kontinental typ dvs lite hårdare än nordiska och håller därmed lite bättre för körning på det väglag som vi har här på Västkusten på vintrarna. Mina har gått sju vintersäsonger och fick faktiskt även sitta kvar en sommarsäsong för några år sedan som ett litet test. Jag tyckte att de fungerade bra, särskilt när husvagnen (som syns som spegelbild i skärmen intill mig) skulle dras på sura gräsmattor. Så byte till de hårda sommarsulorna brådskar inte ännu.

Bilden tagen 20-04-08 kl 11:51.

Uppdaterat: 2020-04-10 11:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Michelin är inget för de som vill byta däck ofta, har man köp en omgång får man dras med de länge.

En bekant skulle nu vid byte lägga på nya vinterdäck, däckfirman hade sagt att det var dags efter 4 år, jag tyckte däcken såg ut som nya.

Uppdaterat: 2020-04-10 12:00
Rikard skrev:

Michelin är inget för de som vill byta däck ofta, har man köp en omgång får man dras med de länge.
En bekant skulle nu vid byte lägga på nya vinterdäck, däckfirman hade sagt att det var dags efter 4 år, jag tyckte däcken såg ut som nya.

Det är det minsta man kan säga om mina!
Good Year EfficientGrip, knappt 3000 mil och bak närmar det sig slicks!
Nä, det har varit Michelin jämt tidigare bortsett från ett mellanspel med Pirelli och nu blir att gå tillbaka.
Men dubbdäcken som lades på nya strax före jul har aldrig sett snö så de är som nya!

Uppdaterat: 2020-04-10 21:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inte bytt hjul på bruksbilen C5 än, men det kanske händer i Påsk.
Ser fram mot tystnaden och komforten som de av somliga så förhatliga Landsail ger.

Uppdaterat: 2020-04-11 18:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
pinjong skrev:

Mina vinterdäck är av kontinental typ dvs lite hårdare än nordiska och håller därmed lite bättre för körning på det väglag som vi har här på Västkusten på vintrarna. Mina har gått sju vintersäsonger och fick faktiskt även sitta kvar en sommarsäsong för några år sedan som ett litet test. Jag tyckte att de fungerade bra, särskilt när husvagnen (som syns som spegelbild i skärmen intill mig) skulle dras på sura gräsmattor. Så byte till de hårda sommarsulorna brådskar inte ännu.
Bilden tagen 20-04-08 kl 11:51.

Även mina däck är av kontinental typ och bilen går både tystare, mjukare och spårar mindre med dem. Speciellt som de numera är icke runflat. Så jag tänkte vänta till maj att byta när all däckbytarhysteri har lagt sig.

Uppdaterat: 2020-04-11 20:37
Skodaägare skrev:

pinjong wrote:Mina vinterdäck är av kontinental typ dvs lite hårdare än nordiska och håller därmed lite bättre för körning på det väglag som vi har här på Västkusten på vintrarna. Mina har gått sju vintersäsonger och fick faktiskt även sitta kvar en sommarsäsong för några år sedan som ett litet test. Jag tyckte att de fungerade bra, särskilt när husvagnen (som syns som spegelbild i skärmen intill mig) skulle dras på sura gräsmattor. Så byte till de hårda sommarsulorna brådskar inte ännu.
Bilden tagen 20-04-08 kl 11:51.
Även mina däck är av kontinental typ och bilen går både tystare, mjukare och spårar mindre med dem. Speciellt som de numera är icke runflat. Så jag tänkte vänta till maj att byta när all däckbytarhysteri har lagt sig.

Förutsätter att du då byter bort eventuella runflat däck på din BMW. Det är djävulens påfund. Jag har bytt däck då dom var utslitna på mina två tidigare BMW och kört en knapp sommarsäsong för att sedan byta bil. Heldumt då bilen bilen blir så mycket bättre på alla vis, ja som båden skall vara från början. På min GLC har jag de största däck jag ägt, Pirelli Scorpio Verde 255 45 20, tysta och spårar inte. Betydligt bekvämare än BMW:arnas mindre runflat däck. Så mitt råd, skit i om däcken inte är utslitna, dom blir bara sämre med milen och skillnaden är enorm på komforten och körkänslan i bilen. Se till att få njuta av komforten och körkänslan i bilen utan att förstöras av hemska slitna runflat däck.
Rekommenderar faktiskt Pirelli sulorna, jag testkörde en GLC med 18” hjul bara för att försäkra mig att dom stora hjulen, på den lagerbil jag köpte, inte skulle påverka komforten och ljudnivån, innan jag slog till på bilen. Jag hade aldrig kryssa för valet om jag specat själv.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag bytte sista veckan i mars. :)
Kändes onödigt att fortsätta köra med vinterdäcken på barmark med plusgrader. Jag räknade med att det inte skulle bli någon mer vinter och det har stämt.

Uppdaterat: 2020-04-12 18:22
Raphael skrev:

Jag bytte sista veckan i mars. :)
Kändes onödigt att fortsätta köra med vinterdäcken på barmark med plusgrader. Jag räknade med att det inte skulle bli någon mer vinter och det har stämt.

Jag bytte första veckan i mars! Utledsen på rasslet från dubbdäcken på barmark under den vinter som aldrig kom.

Uppdaterat: 2020-04-12 19:28
Vorwärts skrev:

Här i norr har det hittills idag fallit drygt en decimeter snö och det snöar fortfarande. Vinterdäcken får nog hänga kvar i förrådet till maj.

Går det bättre med sommardäcken i snö?

Uppdaterat: 2020-04-12 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Rikard wrote:Michelin är inget för de som vill byta däck ofta, har man köp en omgång får man dras med de länge.
En bekant skulle nu vid byte lägga på nya vinterdäck, däckfirman hade sagt att det var dags efter 4 år, jag tyckte däcken såg ut som nya.
Det är det minsta man kan säga om mina!
Good Year EfficientGrip, knappt 3000 mil och bak närmar det sig slicks!
Nä, det har varit Michelin jämt tidigare bortsett från ett mellanspel med Pirelli och nu blir att gå tillbaka.
Men dubbdäcken som lades på nya strax före jul har aldrig sett snö så de är som nya!

Som jag alltid sagt: Hur Good Year kan vara en av värdens största däcktillverkare, är för mig en gåta.

Uppdaterat: 2020-04-12 22:39
saabnisse skrev:

Vorwärts wrote:Här i norr har det hittills idag fallit drygt en decimeter snö och det snöar fortfarande. Vinterdäcken får nog hänga kvar i förrådet till maj.
Går det bättre med sommardäcken i snö?

Hah, jag menade såklart sommardäcken :) Allt skottande under dagen måste ha gett mig en mindre hjärninfarkt.

Uppdaterat: 2020-04-12 23:08

Här i norr har det hittills idag fallit drygt en decimeter snö och det snöar fortfarande. Sommardäcken får nog hänga kvar i förrådet till maj.

Uppdaterat: 2020-04-12 23:11

Ursäkta, jag försökte, men kunde inte låta bli att försöka vara lite flisig.
Det kanske beror på påskisoleringen?

Uppdaterat: 2020-04-13 08:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är det flingor i luften idag. Antar att det inte blir mer än så.

Uppdaterat: 2020-04-13 10:02

Sen tycker jag inte att dubbdäcken rent ljudmässigt är så störande längre inne i bilen jft sommardäcken men det beror säkert på vilken bil man har. Men visst är det ändå skönt med sommarsulorna på - om inte annat för att vi då har sommaren nära förestående.

Uppdaterat: 2020-04-13 10:21

Jag håller med där Pi, men det är ett annat ljud, liksom "slätare" eller hur man ska beskriva det. Buller är det inte.
Det är skillnad mot de 16 år gamla dubbdäck jag sålde för flera år sedan, det var bakelit med rejält antal spikar.
Det var skrammel som från en vägvält.
Killen som köpte dom var hellycklig, "Precis vad jag letat efter!". När jag talade om att de var väldigt hårda svarade han, "Bra, då håller de längre!".

Uppdaterat: 2020-04-13 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag håller med där Pi, men det är ett annat ljud, liksom "slätare" eller hur man ska beskriva det. Buller är det inte.
Det är skillnad mot de 16 år gamla dubbdäck jag sålde för flera år sedan, det var bakelit med rejält antal spikar.
Det var skrammel som från en vägvält.
Killen som köpte dom var hellycklig, "Precis vad jag letat efter!". När jag talade om att de var väldigt hårda svarade han, "Bra, då håller de längre!".

Som dubbdäcken till min C3, de är sedan bilen såldes ny 2004. Mycket dubb, mycket mönster, mycket oljud. Var sååå skönt att byta till sommardäck. Bilen har numera rullat 6500 mil, snart inkörd.. ;-)

Uppdaterat: 2020-04-14 10:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag bytte i lördags. Sen har det kommit 2 decimeter blötsnö.

Nåja, ingen kommer ihåg en fegis ;-)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Rålle G. skrev:

Jag bytte i lördags. Sen har det kommit 2 decimeter blötsnö.
Nåja, ingen kommer ihåg en fegis ;-)

Enligt lagen om alltings jäklighet förstås...
Jag bytte på frugans bil i går, och det började genast hagla. Fast, det smälte lika fort.

Uppdaterat: 2020-04-14 11:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bytte på firmabilen igår, så nu får man köra lite långsammare !!!
Vinterhjulen är levererade i fel storlek, så hastighetsmätaren visar mer rätt med sommarhjulen på.
I motsats till privatbilen är firmabilen betydligt tystare med sommardäcken, och det är ju trevligt.

Uppdaterat: 2020-04-15 15:37

Det blev bytt på hustruns Skoda idag. Lastade in hjulen och begav mig till lokala däckverkstan. Då fick han åtminstone pengar till lunch.

Uppdaterat: 2020-04-15 17:55
L. Mäkinen skrev:

Det blev bytt på hustruns Skoda idag. Lastade in hjulen och begav mig till lokala däckverkstan. Då fick han åtminstone pengar till lunch.

199:- Av öststatarna på jula parkeringen❓
Eller blev det dyrare

Uppdaterat: 2020-04-15 18:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nyttjade i alla fall ett etablerat, lokalt företag men visst var det "öststatare" som gjorde jobbet....

Uppdaterat: 2020-04-15 19:02