Kikade lite på däckonline för att bilda mig en uppfattning om vad det bör bli för sommardäck till nästa säsong. Glädjande nog (?) redovisas merparten av däcken med bullernivå, i den dimensionen jag tror jag ska ha på min bil verkar det skilja otroligt lite. I princip samtliga däckmärken (vi undantar de mest obskyra namnen) har bullerangivelse på 69-72db. Frågan är då, rent bullermässigt, är skillnaderna inte större mellan ett billigt däck kontra en däckjättes flaggskepp till däck?
En annan fundering, det måste vara nån normaliserad mätning de har utfört för olika bilar, är ju olika dämpade, det är väl liksom därför Bentley säljer lite bättre till folk med höga komfortkrav på ljudnivå? Kan man på nått vis veta att ett visst däck är tyst för just min bilmodell? Det vore intressant information så man kan välja rätt.
Blev lite förbryllad på däckonline, när man söker på däckdimension och tex Michelin. Då kan man få upp ett knippe förslag på däck som heter samma. Man undrar då vad skillnaden är, nån som har koll? Priserna skiljer inte alltid men ibland så man får ju med utgång från det, anta en skillnad.
Kommentarer
Men det är väl bullret utvändigt som anges. Inte hur det bullrar i kupén
Och som heter samma och har samma dimension är väl fullt normalt.
Olika hastighetsindex och olika lastindex för samma dimension ger många val.
Helt rätt Guran - det är det utvändiga bullret som mäts. Vilket inte ens alla däcksverkstäder tycks veta efter vad man hört och sett.
Tack, det var intressant. Då är det ganska vaga siffror som visas, kan undra hur man ska jämföra bullernivå på däck då.
Enbart genom egen erfarenhet.
Du får helt enkelt köpa en uppsättning av varje fabrikat och prova på din bil, efter fyra-fem uppsättningar hittar du förhoppningsvis rätt däckstyp.
Dyrt? Javisst, men du har ju gjort en grundlig marknadsundersökning och kanske hittat rätt däck till just din bil.
Nästa alternativ är ju att fråga på olika däckverkstäder vad som bullrar minst och då får du samtidigt indirekt reda på vilka däck de tjänar mest på.
Och så återstår ju att fråga bekanta och det brukar resultera i att man får reda på att alla har de bästa däcken trots att alla har olika fabrikat.
Det är svårt, jag har alltid varit i samma sits, jag har kört Pirelli, Continental, Michelin och senast Good Year på samma bil och de senaste var nog tystast, men oj vad de slets.
Nu tänkte jag prova Dunlop, ett syskon till Good Year, men det påstås att de har bättre slitstyrka?
Satans så bra sammanfattat Nisse.
Det man inte skall köpa är i Nexen däcken som sitter på Hyundai Kona, hemskt bullrande saker.
Jag har haft Dunlop, Good Year och Vredestein senast och skulle nog säga att Vredestein har varit tystast men knappt märkbart.
Men oavsett så vill man ha tyst i bilen får man se till att köpa en bil med bra ljudisolering och helst även aktiv buller reducering. Då är inte däcken så jäkla noga.
På min senaste bil fick jag den först utan filtmatta i däcken. Den bilen (en V90) vägrade jag att ö.h.t ha kvar eftersom det var ett resonansljud i den i paritet med dubbdäck (19-tum). Efter en vecka beställdes nya däck med filt och helt plötsligt blev V90 så tyst som den skall vara.
Så min rekommendation är att köpa med filt, det gör stor skillnad.
MVH AL
Jag har köpt sista två uppsättningarna med ljuddämpade däck, gör mer skillnad än man kan tro! :) Särskilt i elbil.
"filtdäck"?
Ok, utveckla gärna lite.
Sitter en filtmatta mot slitbanan inne i däcket.
Tusan att jag inte läste det tidigare, då kunde jag klistrat i filt innan jag monterade däcken på fäljarna.
Rikard, det är inte vilken filt som helst och det är naturligtvis knepigt med klistringen, det kan bli en helsikes obalans.
Självklart skulle du gjort det Rickard. Ett halvt får i varje däck är ypperligt.
Jag hade kardad fårull och filt i 3/4 vågs transmissionline högtalare jag byggande en gång för länge sedan. Var dock ett jäkligt svårt att hitta fårullen. Det var långt innan internet fanns.
Har 25 meter till 80 får, dock inget att klippa med.
Tack för input, inser att det återigen blir en chansning. Jag hade Michelin Energy 205/55-16 på förra bilen med gott resultat men det däcket finns inte i nuvarande bilens dimension tyvärr. De däcken var otroligt bra i vått, bullrade väl tyvärr men betydligt mindre än Generaldäcken som satt på innan. En stor fördel var slitstyrkan. Förvånande lite däckmönsterdjup, knappt 6mm som nya men slets otroligt lite. Livslängd på typ 6000mil och det på en TDI bil med vrid, det brukar inte vara snällt mot däcken.
Får väl ringa runt lite och höra med däckhandlarna, kanske har de några erfarenheter att dela med sig av. Jag har ju ingen lust att köpa 5 uppsättningar för att testa, det känns dyrt (och inte minst krångligt) men är det nån som köpt däck de blivit missnöjda med och lyckats få däckhandlaren att ta tillbaka dem och byta mot nått annat? Nu talar jag om rimlig tid och inte efter 1200 mil förstås.
Nu är det dags att skaffa nya sommardäck till gammelsaabarna och det kommer att förhandlingar om 8 hjul samtidigt.
Det blir Dunlop SP, Good Year eller Michelin, vi får se vad bästa erbjudandet blir.
Vid senaste körningen med den ena hördes ett välbekant oljud från höger fram, men det är bara 200 mil sedan den var inne på årlig service så det var lite förvånande, men vid kontroll visade det sig att det var 11000 mil sedan beläggen byttes!
Men varför slarvades det vid servicen? Ska bli intressant att höra förklaringen, återkommer om det.
Känns lite grymt ändå att slänga ut pengar som kommer att motsvara 1/3-del av bilens värde!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.