Angående de låsta artiklarna om bullret från asfalten i våra bilar: Varför byter vi inte successivt ut den perverst grova asfalten mot en slät asfalt? När man åker bil nere på kontinenten är asfalten just slät och fin, och man hör bara ett svagt "swish" från däcken. Väl hemma i Sverige igen chockas man av det enorma dånet. Länge förklarades den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare (vilket jag inte tror på mer än möjligen ytterst marginellt), men att dånet nådde oanade höjder (både i och utanför bilen!), att bränsleförbrukningen skenade och att däckslitaget var i det närmaste löjligt högt, brydde sig ingen myndighetsperson om. En av de värsta sträckorna har varit mellan Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås. Rena tortyren - och så oerhört tröttsamt! Är inte den enklaste vägen framåt för att komma till bukt med problemet att vi undan för undan byter ut den grova asfalten mot en slät?
Däck, asfalt och buller
Uppdaterat: 2019-11-11 15:18
Kommentarer
Det är väl som vanligt en kostnadsfråga.
På vissa sträckor i Sverige finns det tystare asfalt, som är riktigt skön att åka på. Men, sedan med hjälp av vinter och dubbdäck så blir även de uppruggade och bullrigare.
Utanför Köpenhamn finns en provsträcka som är helt underbar att köra på. Det bara susar runt däcken.
Att däckbuller är tröttande är det nog ingen tvekan om, och det vore skönt att slippa.
Bullret går ju att isolera bort dock. Har kört och åkt i en Mercedes GLS och den är nästan helt befriad från däcksbuller, trots 295/40-21 däck. Även nya Mercedes GLE är nästan helt bullerfri.
Grovasfalten är den enda som håller någorlunda mot slitaget från däcksdubbarna. Så länge som bilister envisas med att köra med dubbdäck även på sydsveriges isfria vintervägar, ja så länge kommer vi att ha denna bullriga vägbeläggning...
+100
Helt riktigt, det är helt och hållet våra vintrars och dubbdäckens fel. Det gör att vi måste ha beläggning med mycket och grov sten i 11mm och massa bindemedel för att hålla ihop det hela. Dubbdäcken sliter först bort bitumen mellan stenarna så att vägen blir skrovlig och skapar ljud.
Finns faktiskt sträckor med bullerdämpande asfalt, (En skelett asfalt som även dränerat bort vattnet bra) men hållbarheten är så låg på den så den används bara på ytterst få sträckor med mycket bullerutsatt bebyggelse längs vägen.
Men jag gör så gott jag kan för att få ned bullernivån genom att förebyggande köra med odubbade däck och har valt en bil med bra bullerisolering. Så jag stör mig Inge speciellt på detta längre.
Vi skulle ha än mer skadliga ämnen om vi försökte oss på att lägga sydeuropeisk stenhård asfalt med liten stenstorlek.
Asfaltens hårdhet är anpassad för deras sommarhetta och avsaknad av tjäle.
Skulle det läggas sådan asfalt i Sverige så lär den vara helt förstörd efter ett par vintrar när tjälen fått härja.
Och det är väl ändå inte gummit som slits från däcken som ger dom skadliga partiklarna.
Det närmaste vi kan komma är att bygga fler vägar med betong i överbyggnaden. Men det är jäkligt dyrt att bygga. Men har lång livslängd innan den behöver slipas. Ja man slipar bort spårbildning på betongvägar.
Men har du en lösning på utmaningarna att få till en hållbar asfalt som bullrar mindre ocv står emot vinterns härjningar så är du säkert välkommen till både Trafikverket eller en stor asfaltentreprenör som expert.
Guran, även betongvägarna blir jävligt bullriga när de blir slitna. Vi har ju Betongväg från Uppsala till Björklinge på E4:an och den är värre än grov asfalt. När man kör norr ut och passerar Björklinge-avfarten blir det "tyst" i bilen
Är det någon som vet vad asfalten som används på varmare breddgrader kostar jmf med den som används här i norden? Är det någon skillnad?
Har dock aldrig hört (från trovärdig källa) att den ena skulle vara bättre än den andra. Och skulle det vara så skulle det nog rätt snabbt ta ut sig i att man får lägga ny beläggning oftare om man inte lägger det bästa för platsen.
Är troligen ingen större skillnad i kostnad. Är bara ett mycket hårdare bindemedel (bitumen eller i dagligt tal asfalt) i asfalten för sydliga breddgrader. Vi använder flera olika hårdheter på bindemedlet även i Sverige. Hårda på högtrafikerade nybyggda vägar. Mjukare på lågtrafikerade och längre upp i norr, detta för att klara kylan bättre och även kunna självläka lite.
En mjukare bitumen blandas i asfaltverket vit lägre temperaturer, 135-150grader hårdare bitumen kräver högre värme och blir därmed dyrare att tillverka. Även känsligare vid utläggningen då asfalten måste vältras innan den blir för kall.
Men läs gärna här om asfaltbeläggningar, och allt är inte asfalt som är svart på vägen.
https://www.trafikverket.se/contentassets/46aaaeff7d264c71b8ec953091e24ace/1994_26_bitumenbundna_lager.pdf
Och vad har vi i Sverige som de länderna saknar som Intelligentes räknar upp, jo dubbdäck.......precis som Guran och någon mer redan förklarat.....
Det var absolut ingen fix idé.
Man la för ett antal år sedan 16mm sten i toppbeläggning på högtrafikerade vägar i hopp om att dessa skulle stå emot dubbslitage bättre. Det övergavs för ett antal år sedan. Nu mer lägga oftast 2,5cm med hård stenrik (11mm sten) asfalt på högtrafikerade vägar. Eller än tunnare lager med något som heter tunnskiktbeläggning (TSK) vid omasfaltering och även vid nyproduktion.
Så du kan skippa alla dina konspirationsteorier. Bullret och grovheten är i stort sett helt och hållet ett resultat av beläggningens förfall och för lite pengar till beläggningsunderhåll. Skattepengarna skall ju räcka till såååå mycket annat viktigt.
Och när det är riktigt slutet och spårigt så att toppbeläggningen är utsliten så kommer man ju ner på grövre beläggningar i bindlager eller bundet bärlager (AG16 oftast)
Och kom ihåg att Tyskland har dubbdäcksförbud.
Du verkar sitta fast i tanken, att grovasfalten bara finns för att korta bromssträckor. Det vore bra om du kunde ange källor på det, jag har aldrig hört det resonemanget. För övrigt, så kan vi lämna politiken utanför detta forum...
Regeringen har ALDRIG haft någon sakkunnig på asfaltbeläggningar. Dom fanns på Vägverket.
Det var, som jag skrivit, endast för att få en mer slitstark beläggning som man gjorde detta.
Men man övergav ganska snart detta då det blev problem med sten som släppte och förorsakade massa stenskott. Och inte höll den längre heller för den delen.
Det utvecklades i stället nya beläggningar ABS (asfaltbetong stenrik) med krav på slitstark sten, t.ex kvartsit eller porfyr. Som läggs i tunnare lager på toppen.
Men läs länken du fick så kan du samtidigt lära dig något.
Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...
Det röda var porfyr. Och ja den är hård som stål och blir blankpolerad. Krävs mycket dubb för att den skall ruggas upp. Men det är problemet med alla ABS beläggningar, den hårda stenen blir lite halkig och behöver slitas på med dubbar. Men alla krav på stenmaterialets beskaffenheter är reglerat.
Det är alltid så tillfredsställande att läsa när någon med kunskap visar att de med åsikter/tyckande lämnas att Googla sig blodiga;-)
Som någon innan nämnde så säger det sig självt att en grov asfalt är bättre mot t.ex. vattenplaning än en helt slät yta. Borde också vara bättre på bromssträcka på vintern om istäcket är tunt, men vid större istäcke spelar det ju ingen roll.
Men vill vi verkligen ha grov asfalt? inte jag i alla fall. Hatar dessa bullriga obekväma vägar. Då har jag hellre lite dyrare och bättre däck.
Tänk att en del alltid hamnar i att skylla på en politiker som gör eller inte gör något.
Knappast en infrastrukturminister som varit inblandad i valet av material i asfalten utan garanterat trafikverket, eller närmare bestämt Vägverket på den tiden.
Bejje, så länge som folk väljer att köra med dubbdäck så kommer slitaget att äta fram de grova stenarna, men totalt sett hålla längre. Jag har inte som Guran jobbat med vägar, men har växt upp i en asfaltläggares värld då min pappa har jobbat med det större delen av sitt yrkesliv
Infrastrukturministern kan jag garantera dig inte kan ett skit om asfaltbeläggningar.
Men nog om detta, jag har bara jobbat med vägprojektering, där vi bland annat dimensionerar överbyggnaden och föreslår typ av beläggning, sedan 1992. Men troligen så har både du och infrastrukturministern betydligt mer djupgående kunskap.
+1 på ditt inlägg, Robban !
Nu lägger man oftast inte grövre asfalt än 11mm stenstorlek. Vill man verkligen minska faran för vattenplaning och minska bullret lägger man ABD (asfaltbetong dränerad) men som jag tidigare skrivit så är den lättsliten trotts att det är polymerer inblandat för att öka vidhäftning mellan bitumen och sten då det är så lite bitumen inden asfalten för att den skall bilda ett skelett som är genomsläppligt.
Jag tror bestämt att du blandar ihop grova asfaltbeläggningar med de tankbeläggningar som görs på gamla vägar. Dvs man sprider bitumen på vägen och sedan grus/makadam uppe på. Dessa vill jag minnas sades skulle ge en minskad bromssträcka. Och dom bullrar då dom inte alls är lika släta som en nylagd vältrad asfalt. Domar var faktiskt betydligt grövre än sliten asfaltbeläggning. Men även där jag man minskat stenstorleken.
Som jag sagt allt som är svart är inte asfaltbetong, det som vi vanligen kallar asfalt.
Det är ju inte så lätt att förstå då du kommenterar en låst artikel. Och då jag vet att inte det förekommer så grov beläggning längre så blir diskussionen denna.
Och den största orsaken till bullret är inte att asfalten är så grov, snarare att beläggningarna har årtionden av eftersatt underhåll och att våra slitstarka beläggningar mer består av ”gårdsgrus” dvs singel som saknar finmaterial vilket gör att det bullrar då bitumen blir bortsliten mellan ytans stenar och vägen blir skrovligare och skapar mer buller.
Men det är en helt annan sak. Och i et fallet faller det tillbaka på våra politiker som gör andra prioriteringar av skattemedlen.
Men gör gärna en test nästa gång du tycker asfalten bullrar. Kör vid sidan av hjulspåren skapade av dubbdäcken, endera in mot mittlinjen eller ut mot kanten. Då skall du höra på skillnad i ljudnivå.
Jag ser det som naturligt att försöka åka bredvid hjulspåren när jag kör. Tyvärr jobbar bilen mot mina intentioner då den försöker ligga mitt i filen.
Personligen har jag svårt att jämföra buller nu mot för några decennier sen. Jag har inte ens samma bil kvar som då.
Men Intelligentes.
Du kan börja den diskussionen med en analys av bilarnas däck och hur dom på decennier vuxit på alla ledder förutom höjden på däckssidorna som konstant minskat.
Dvs. jag påstår att inget har hänt med asfalten utan detta med buller i kupén blir ett resultat av att dagens bilar har fått gigantiska däck som klarar 270km/tim
Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.
Stämmer bra detta med smalare däck och lägre hastighetsindex, nya sommardäck för I år och det gjorde stor skillnad på vår ena Octavia!
+100 på den. Dessa lågprofildäck på standardbilar borde avskaffas fortare än kvickt. Kommer hädanefter alltid välja minsta möjliga fälgstorlek på alla bilar jag köper. Vid körning i lagliga hastigheter på allmän väg så finns det bara nackdelar med breda lågprofildäck som jag ser det. Extra idiotiskt blir det ju när SUV:ar har 22-tums fälgar med ett lager eltejp runt. Möjligtvis motiverat på en Lamborghini Urus, men varför köper man en Nissan Qashqai med jättefälgar?
Ja jag har ju bara 255/45/20 på min SUV, helt idiotiskt, men dom satt på bilen. Och den är både välisolerad och däcken tysta. Så lider faktiskt inget av någon försämrad komfort gent emot dom odubbade 18” vinterdäcken.
Du kanske ändå har bromsar som fyller upp fälgarna, vilket en Qashqai inte har :-) Sedan är väl Merca förståndiga nog att montera vanliga däck på sina bilar, så någon spårkänslighet borde du väl också slippa.
Ja så är det och Pirelli Scorpion Verde SUV är tysta enligt tester jag läst.
Så bra
Men en fråga om den ökända vägen. Nu var det ett drygt sedan jag åkte mellan Örebro - Arboga och resten av sträckan än längre.
Körde för övrigt till Gotland på den turen och absolut djävligast var mellan Strängnäs och Eskilstuna vill jag minnas.
Men är det sådant oväsen nu mer på vägen så kan jag nästan garantera att det är en tankbeläggning som lagts uppe på asfalten. Speciellt som det bullrar vid sidan om spåren.
Den typen av bitumen + sten blir jäkligt högljudda.
Men som jag sagt tidigare, ett resultat av prioriteringar av skattemedel.
Har man möjligheten att välja rätt bil och med akustikrutor, går det utmärkt att färdas komfortabelt med 225/45-18 fram och 245/40-18 bak. Den kombon är sannolikt lite tystare än förra bilens 17" med 55-profil (A4) och väl i paritet med förr-förra A6:an med 19" (minns inte profilen).
Nu rullar MB:n med 17" och 225/50 runt om (vinterdäck). Utan att kunna jämföra direkt, så har - enligt mina öron - det inte gjort färden tystare. Möjligen lite mjukare och med sämre styrrespons.
Min Fabia satt dubbdäck Nokia Hakkapeliitta 9 och känner inte så buller och går tyst.
Intelligentes skrev: "Sedan har jag ett högt IQ, även om det inte verkar ha gått fram här i tråden."
Jag har sugit på denna kommentar ett tag och avstått från att kommentera den. Tills nu.
Hur man nu än vill framhäva sig här i Forumet, så är det där i mina ögon det ett rejält dåligt sätt att göra det på. Sen begriper jag inte hur den egna beskrivningen över det egna egot skulle ha en möjlig påverkan på oss andra stackars satar som har ett gemensamt högst mediokert IQ (sannolikt, eftersom vi inte har "kollat" vår IQ). Möjligen ska vi känna oss lite underlägsna - vad vet jag. Återigen - möjligen - indikerar "Intelligentes" (sic) hur han ser på oss andra.
I så fall borde den höga intelligensnivån vidimeras via ett intyg från Mensa.
Mensa, tänkte på att kravet för att bli medlem är ett IQ >130 och oftast är ett bevis på en hög intelligens, eller snarare ett mätetal för hjärnans logiska förmåga.
Högskoleprovet är väl snarare en kunskapstest som vidimerar djup och bred kunskap. Visst hänger detta oftast ihop med en normal till hög intelligensnivå för att kunna tillskansa sig denna bredd av kunskaper som provet innebär. Dvs man är kunskapsrik inom ett brett spektra av områden.
Men ber om ursäkt om du känner sig påhoppad som person.
Högskoleprovet ja, det skrev jag 2.0 på, antagligen därför jag kör VW... :-)
Annars är S90 med måttliga 18 tummare, bakre luftfjädring och akustikrutor bland det tystaste du kan välja idag för en rimlig penning, och med en rimlig penning menas strax söder om 400,000:- gränsen.
Är man med i de lättkränktas förening så är man. Ju större ego, ju lättkränktare.
Ja det tog inte länge innan propparna for...
Ja det tror jag absolut på. Varför kan dom inte testa en bil med olika hjuluppsättningar. Från minsta möjliga dimension till största.
T.ex BMW 5-serie är utvecklad för bästa komfort med 17 tums hjul. Men att finnas en sådan är som att leta en nål i en höstack. Där är 18-20 mer av standard med stadigt försämrad komfort allt efter ökad dimension.
Är de tystare än MB E-klass? S90 ser ut att kosta från 358, men när man börjar bygga står det 398. Måste man aktivt välja bort något?
Ja, gjordes inte ett bullertest med olika nyare bilar, där även gamla Volvo 240 ingick?
Den senare var ju faktiskt tyst när det gäller vägbuller, förmodligen beroende på de smala och höga däcken.
Guran - har för mig att bl a ViB gjort den test du efterlyser men kommer inte ihåg resultatet.
Har också läst någon gång att ingenjörerna optimerar bilen utifrån minsta fälgstorleken. Men marknadsavdelningen vill förstås pracka på kunderna gigantiska fälgar, eftersom de kostar mer. Och bildesignerna hakar på. Tittar man på designskisserna på olika bilmodeller så har de nästan alltid jättefälgar och eltejpsdäck.
Om jag minns rätt från ViBs stora bullertest så var V90 (S90 testades inte) tystare än MB E-klass sedan. I alla fall totalt sett. E-klass var tystast i baksätet av alla testade bilar. Volvo har dock haft en hel del problem med vibrationer på SPA-bilarna och det verkar även som att vissa fabrikat av däck fungerar dåligt med chassit och bullrar avsevärt. Finns en hel del att läsa på jagrullar.se.
I ViB:s test av däcksbuller, så vann Volvo V90 CC, alltså skogsmulleversionen. Den hade visserligen 19-tumsfälgar, men höga och smala däck. Minns jag fel? Rätta mig i så fall...
Nej, smala är de inte, men relativt höga i sidan 235/50R19. (det är ju skillnad i höjd på däcksida om det är 185 eller 235 vid samma profil)
Enligt mina kollegors erfarenheter är V90 olidligt (vi snackar plåga) bullrig med dubbdäck. En fick däcken gratis utbytta från dubbat till dubbfritt. Hur S90 är, har jag ingen aning om.
Vad jag däremot har erfarenhet av, är att en E-klass - och speciellt sedanen - är rejält tyst. Men - icke att förringa - en C-klass är helt OK med akustikrutor.
Nä, och det var väl ganska väntat. Beteendet känns på något mystiskt sätt väldigt bekant...;-)
Ja, denna framhållning av sitt ego även i nicket, påminner om han som för några år sen hade sitt påstådda adelskap som bevis för sina åsikters överlägsenhet. Tror att Deeds till slut terminerade honom permanent...
Där tror jag du missar målet rejält. Uno var ett troll, men det var ett tag sen vi såg honom här.
Nu går vi tillbaka till tråden - som förvisso var intressant. Mest tack vare Guran, vars input har lärt mig ett och annat. Tack Guran!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.