Vi Bilägares forum

Cyklister...

Cyklister...

Cyklister är en intressant grupp i trafiken. Jag tror faktiskt inte att det finns någon annan enskild grupp i samhället som har lika svårt att ta till sig självkritik som just cyklister. Iallafall när de organiserar ihop sig till lobbyistgrupper.

Häromdagen publicerade lokaltidningen en artikel om att polisen stått i Alvik (i Sthlm) under en timmes tid på morgonen och kontrollerat en vältrafikerad, trafikljusreglerad cykelöverfart. Resultatet var ganska skrämmande. 53 cyklister bötfälldes för att ha cyklat mot rött.
För några år sedan stod polisen vid Slussen och kontrollerade cyklister. Resultatet då var ännu mer skrämmande. Bötesblocken gick varma och böter för över 100 tusen kronor skrevs den gången på några få timmar.
Hursomhelst, diskussionerna bland cyklistbloggar och cykellobbyister går nu som då, varma men fokus ligger inte på cyklisternas bristfälliga beteende i trafiken utan på skev nyhetsrapportering, bristfällig infrastruktur, cykelhat osv osv. Inte någonstans kan man läsa något i stil med "vi måste skärpa oss och bli bättre i trafiken" utan fokus ligger på alla andra. Försöker man som jag faktiskt poängtera för cyklistlobyister att ni själva faktiskt har en stor del i hur ni beter er i trafiken och många av de olyckor som sker, då möts man av förakt och klassas som cykelhatare. Att det minsann är betydligt fler bilister som bryter mot trafikregler med x antal statistik etc etc. Går liksom inte att föra någon givande diskussion.

Jämför man med andra lobbyistgrupper inom trafiken som tillexempel Motormännen så ligger mycket fokus på hur vi, alltså bilisterna missköter oss i trafiken. Väldigt mycket fokus på olyckor och bristfällig respekt för trafikregler. Självklart är denna fokus oerhört bra och förhoppningsvis konstruktiv i längden.

Cyklistbloggar och cykellobbyister vill inte anamma självkritik i någon slags censur och rädsla för att svärta ner mycket av den nyanserade bilden av cykeln i samhället som tycks råda i dagens oerhört miljöfixerade klimat. Problemet är att de skjuter sig själva i foten, eller snarare stoppar pinnar i ekrarna för att tala klarspråk. Ska man eftersträva samspel i trafiken måste faktiskt cyklistlobyismen vakna och inse att de måste bli självkritiska och tillmötesgående och inse att de inte är ofelbara jämnt och ständigt.

Vad har ni för erfarenheter?

Uppdaterat: 2015-10-07 19:25

Kommentarer

Det är alltid den andre som är "skurken", aldrig en själv...

Uppdaterat: 2015-10-07 19:43
It's a very good idea to leave a sinking ship

Ni har väl sett filmen som nu florerar på sociala medier "Sveriges mest hatade cyklist"

Hade en diskussion med en cyklande svägerska för ett tag sen, hon menade att cykelbanor inte var till för dom som tränings/tävlingscyklar, det var farligt att cykla där bland "Vanliga" cyklister och gångtrafikanter.

Hon tyckte att jag förde en helt skev diskussion, när jag undrade om jag oxå kunde träna mitt intresse, racing, på allmän väg.

Uppdaterat: 2015-10-07 20:03

Kanske en bra ide' att öka kontrollerna av cyklister i trafiken.

Går det att plocka in så mycket i böter som Puggento skriver om, kan man ju intensifiera övervakningen och dra in årskilligt med mynt som skulle kunna gå till vägunderhåll för att göra det lite säkrare och trevligare för oss bilister.

Uppdaterat: 2015-10-07 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag brukar tänka: Om bilister skulle strunta i rödljus lika mycket som cyklister och fotgängare skulle det bli ett blodbad där ute...

Uppdaterat: 2015-10-07 20:16

Jo den filmen säger allt......

I helsingborg har vi en fullständigt livsfarlig cykelöverfart.

Där en motorvägsavfart tar slut, in i en rejält trafikerad cirkulationsplats, cyklisterna kommer från en nerförbacke från höger, skymd av buskage, samtidigt som så klart all övrig trafik kommer från vänster.....

Dom jävlarna saktar inte ens in......trots att väjningsplikt är skyltat för dom.....

Uppdaterat: 2015-10-07 20:49

Rikard, det finns i huvudsak två typer av cyklister, dels de som använder cykeln som ett praktiskt transportfordon och dels de som som till varje pris ska förbättra sin fysiska prestation för att ha bättre möjlighet att kunna skrävla om sina prestationer.

Nåja det finns en tredje grupp, en blandning av de två tidigare, men de kan också att råka ut för otrevligheter.

Men jag vet att det är väldigt svårt att förklara för dem, "Vadå, enkelriktat?, jag cyklar ju, då får man köra här!", "Va, rödljus, det kom ju ingen!", "Trottoar? Flytta på dig då, gubbe!"

Jo jag cyklar själv, på elcykel!

Uppdaterat: 2015-10-07 20:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg filmen tidigare i veckan men läste just i Teknikens Värld:

Uppdatering: Enligt uppgift ska lastbilen redan ha hunnit in i den avsmalnande vägsektionen när cyklisten i en väldigt fart (det råder 30 km/h på platsen) dyker upp framför.

// Krister

Uppdaterat: 2015-10-07 21:07
Lite krokigt är också rakt

Jag har ju cyklat en hel del tidigare, har bl.a avverkat 6 Vätternrundor plus allt vad träning som därtill hör, men alltid burit med mig att jag är mjuk och bilar hårda så det är bäst att hålla sig undan. Samma sak med motorcykeln, det går fint att samsas om man tar det lite lugnt. Här i Polen bor jag i en lägenhet på en enkelriktad gata och möter dagligen en mängd cyklister när jag är på väg hem på nyss nämnda gata. Senast idag så stannade jag bilen på väg att svänga in på gården för att släppa av en kollega, då en mötande cyklist (fortfarande enkelriktat) gav mig ilskna blickar för att han inte kunde passera på rätt sida om bilen. Han hävde även ur sig en harang, men min polska är så dålig så jag ruskade bara på huvudet, fattade inte vad han sa.

// Krister

Uppdaterat: 2015-10-07 21:16
Lite krokigt är också rakt

Ang cyklisten i filmklippet som nämns. En s.k paragrafryttare och samtidigt rättahaverist. I det fallet tror jag inte att valet av fordon spelade någon större roll. Han hade betett sig lika j*vla illa bakom ratten på en bil och blockerat för att hävda sin rätt och förkörsrätt. Jag stör mig inte på hans fordon men däremot enormt mycket på hans beteende.

Nog sagt om det.

Uppdaterat: 2015-10-07 21:39

Angående filmen, han får inte cykla där....

Finns cykelbana, vilket nämns i filmen, är det inte tillåtet att använda gatan........

Uppdaterat: 2015-10-07 22:07

Nej, man får cykla på gator även om det finns en cykelbana.

När det gäller cyklisten i filmens beteende är detta att in i absurdum hålla på sin rätt inget som är unikt för cyklister. Finns t ex ett liknande klipp från England där två bilförare står nos mot nos i en enfilig tunnel.

Uppdaterat: 2015-10-07 22:29