OM jag tvingats välja så hade det nog trots allt blivit en 508:a eftersom jag upplever att den generellt fått mera positiv kritik än C5. Men egna erfarenheter saknas helt av dessa 2 så mina åsikter är nog inte mycket värda...:)
Tycker C5'an är snyggare, iallafall med de största fälgarna som går att få till den. Annars ser den mest ut som ett sorgset mumintroll. 508 känns som en rätt tråkig bil i jämförelse. Då kan man lika gärna köpa en Passat.
C5 absolut, min granne som åker C5 talade om att efter en långfärd till Norrland i hustruns helt nya Quashqai kände han sig rejält omskakad, han var ju van att sväva fram!
Han har dock råkat ut för den franska elektroniken, stöldlarmet sätter igång kl 03 utan synbar anledning och är svårt att få tyst på, det kan komma när som helst. Det är under utredning, serviceverkstan har beställt hem en del delar att prova med. Det ska bli intressant att se vad det är. Jag återkommer om detta.
Uppdaterat: 2014-08-20 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nu har väl de flesta C5:or stålfjädring om jag förstått tidigare diskussioner i detta ämne rätt så gissningsvis är komfortskillnaden jämfört med 508 tämligen liten. Så mitt val kvarstår - trots obefintlig erfarenhet av båda modellerna...:)
Citroën C5 har visserligen fått 5 stjärnor i euroncap. Men efter att några bekanta råkat ut för whiplashskada i samband med krock så skulle jag hellre välja Peugeot 508. Whiplash skyddet i C5 är obefintligt. Whiplash skyddet i C5 har 0.6 påäng av 5.0. Peugeot 508 har 3.2 påäng.
Kan inte annat än hålla med Pär & Co. Kör själv en 508 GT och är otroligt nöjd. Går som en dröm ..... har visserligen 2,2 l motorn så det är kanske inte en riktigt rättvis jämförelse. Har dock studsat fram på de sämsta av Polska vägar ett tag och en fjädring á la DeSoto 1950 har kanske varit att föredra vissa stunder.
Har ingen erfarenhet utav just dessa modeller men det är prisvärda bilar som begagnade. Värt att tänka på kanske är att en två år gammal Peugeot har bättre nybilsgaranti ( 5år ),vilket kanske kan kännas lite tryggare. Samtidigt är Citroen billigare att serva med längre intervaller så kolla upp detta innan köp. Går man ner en storlek på motorerna så blir fynden än större och det finns många 508:or med 1,6 liters spisen till salu och även denna motorn är värd en provtur.
Vilken bil som är lyxigast eller finast om man så vill får nog var och en avgöra själv men C5 finns med en starkare dieselmotor och bilarna verkar överlag oftare ha större motorer än motsvarande 508:a ( färre bilar till salu med 1,6 liters motorn )
Tycker också att C5:orna verkar en hel del dyrare som begagnade.
Pi, de flesta C5 har gasfjädring ( kolla gärna på Blocket) och det är just den fjädringen som gör den komfortmässigt överlägsen de flesta bilar, även de som ligger i betydligt högre prisklass.
Uppdaterat: 2014-08-21 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag skulle välja C5, för fjädringens skull. Det handlar inte bara om komforten (särskilt på långturer), det handlar lika mycket om hur bra bilen tar lasten.
Ingen risk att åka runt som Volvokombis med ljusen i skyn....
Sen föredrar jag C5:s instrumentering framför 508:s, men det är jag det.
Nu har väl de flesta C5:or stålfjädring om jag förstått tidigare diskussioner i detta ämne rätt så gissningsvis är komfortskillnaden jämfört med 508 tämligen liten.
Nej, eftersom diskussionen gäller versionerna med tvåliters dieselmotor och de flesta C5 med denna motor såldes med gasfjädring i Sverige. Det är versionen med 1.6 diesel som såldes enbart med stålfjädring här. Tittar vi på en ny C5 idag så kan man inte ens få tvåliters dieseln med stålfjädring, utan gasfjädringen är standard även i den lägsta utrustningsnivå.
Ute i Europa är andelen gasfjädrade C5:or mindre än stålfjädrade, men i Sverige så är gasfjädringen ett populärare alternativ bland de lite dyrare versionerna och därför har Citroën Sverige valt att enbart erbjuda stålfjädringen för den billigaste varianten med minsta dieselmotorn.
Ursäkta Raphael att jag inte är sån Citroen-nörd att jag har 100 % koll på vad som är standard i olika utrustningsnivåer/motoralternativ. Men trots allt är nog 1,6 l dieseln tämligen vanlig här och då är det tydligen stålfjädring som gäller om jag fattar detta rätt...
Det är inte frågan om nörderi, utan om allmänbildning. :)
Kollar vi blocket så är 25 stycken C5 1.6 diesel ute till försäljning nu i hela Sverige, medan det finns 64 stycken med 2.0 dieseln och 12 stycken med 2.2 dieseln. 2.0 dieseln finns i två versioner - 140 hk och 160 hk. Alla 160 hk har gasfjädring och de flesta 140 hk har det (gasfjädring var tillvall i enklaste utrustningsnivå, standard i högre). Alla med 2.2 dieseln har gasfjädring. 1.6 dieseln var inte så jättepopulär, Citroën hoppas den skulle bli en hit för den gjorde C5 till miljöbil men den har inte sålts så bra som de hoppades på.
Oavsett detta så handlade frågan om modellerna med tvåliters motor och inte 1.6.
Kommentarer
OM jag tvingats välja så hade det nog trots allt blivit en 508:a eftersom jag upplever att den generellt fått mera positiv kritik än C5. Men egna erfarenheter saknas helt av dessa 2 så mina åsikter är nog inte mycket värda...:)
Tycker C5'an är snyggare, iallafall med de största fälgarna som går att få till den. Annars ser den mest ut som ett sorgset mumintroll. 508 känns som en rätt tråkig bil i jämförelse. Då kan man lika gärna köpa en Passat.
C5 absolut, min granne som åker C5 talade om att efter en långfärd till Norrland i hustruns helt nya Quashqai kände han sig rejält omskakad, han var ju van att sväva fram!
Han har dock råkat ut för den franska elektroniken, stöldlarmet sätter igång kl 03 utan synbar anledning och är svårt att få tyst på, det kan komma när som helst. Det är under utredning, serviceverkstan har beställt hem en del delar att prova med. Det ska bli intressant att se vad det är. Jag återkommer om detta.
Nu har väl de flesta C5:or stålfjädring om jag förstått tidigare diskussioner i detta ämne rätt så gissningsvis är komfortskillnaden jämfört med 508 tämligen liten. Så mitt val kvarstår - trots obefintlig erfarenhet av båda modellerna...:)
Citroën C5 har visserligen fått 5 stjärnor i euroncap. Men efter att några bekanta råkat ut för whiplashskada i samband med krock så skulle jag hellre välja Peugeot 508. Whiplash skyddet i C5 är obefintligt. Whiplash skyddet i C5 har 0.6 påäng av 5.0. Peugeot 508 har 3.2 påäng.
C5 helt klart. Peugeot är samma bil fast tråkigare.
Peugeot 508 alla dagar i veckan... Citroen är ju PSA:s budgetmärke och Peugeot deras "fin" märke.
Oavsett vilken är motorn dock samma, och den är otroligt trevlig!
Kan inte annat än hålla med Pär & Co. Kör själv en 508 GT och är otroligt nöjd. Går som en dröm ..... har visserligen 2,2 l motorn så det är kanske inte en riktigt rättvis jämförelse. Har dock studsat fram på de sämsta av Polska vägar ett tag och en fjädring á la DeSoto 1950 har kanske varit att föredra vissa stunder.
// Krister
Har ingen erfarenhet utav just dessa modeller men det är prisvärda bilar som begagnade. Värt att tänka på kanske är att en två år gammal Peugeot har bättre nybilsgaranti ( 5år ),vilket kanske kan kännas lite tryggare. Samtidigt är Citroen billigare att serva med längre intervaller så kolla upp detta innan köp. Går man ner en storlek på motorerna så blir fynden än större och det finns många 508:or med 1,6 liters spisen till salu och även denna motorn är värd en provtur.
Vilken bil som är lyxigast eller finast om man så vill får nog var och en avgöra själv men C5 finns med en starkare dieselmotor och bilarna verkar överlag oftare ha större motorer än motsvarande 508:a ( färre bilar till salu med 1,6 liters motorn )
Tycker också att C5:orna verkar en hel del dyrare som begagnade.
Lycka till
Pi, de flesta C5 har gasfjädring ( kolla gärna på Blocket) och det är just den fjädringen som gör den komfortmässigt överlägsen de flesta bilar, även de som ligger i betydligt högre prisklass.
Jag skulle välja C5, för fjädringens skull. Det handlar inte bara om komforten (särskilt på långturer), det handlar lika mycket om hur bra bilen tar lasten.
Ingen risk att åka runt som Volvokombis med ljusen i skyn....
Sen föredrar jag C5:s instrumentering framför 508:s, men det är jag det.
Jag skulle också utan vidare välja Cittran just på grund av den gashydrauliska fjädringen. Och så är den trevligare interiört.
Nej, eftersom diskussionen gäller versionerna med tvåliters dieselmotor och de flesta C5 med denna motor såldes med gasfjädring i Sverige. Det är versionen med 1.6 diesel som såldes enbart med stålfjädring här. Tittar vi på en ny C5 idag så kan man inte ens få tvåliters dieseln med stålfjädring, utan gasfjädringen är standard även i den lägsta utrustningsnivå.
Ute i Europa är andelen gasfjädrade C5:or mindre än stålfjädrade, men i Sverige så är gasfjädringen ett populärare alternativ bland de lite dyrare versionerna och därför har Citroën Sverige valt att enbart erbjuda stålfjädringen för den billigaste varianten med minsta dieselmotorn.
Ursäkta Raphael att jag inte är sån Citroen-nörd att jag har 100 % koll på vad som är standard i olika utrustningsnivåer/motoralternativ. Men trots allt är nog 1,6 l dieseln tämligen vanlig här och då är det tydligen stålfjädring som gäller om jag fattar detta rätt...
Det är inte frågan om nörderi, utan om allmänbildning. :)
Kollar vi blocket så är 25 stycken C5 1.6 diesel ute till försäljning nu i hela Sverige, medan det finns 64 stycken med 2.0 dieseln och 12 stycken med 2.2 dieseln. 2.0 dieseln finns i två versioner - 140 hk och 160 hk. Alla 160 hk har gasfjädring och de flesta 140 hk har det (gasfjädring var tillvall i enklaste utrustningsnivå, standard i högre). Alla med 2.2 dieseln har gasfjädring. 1.6 dieseln var inte så jättepopulär, Citroën hoppas den skulle bli en hit för den gjorde C5 till miljöbil men den har inte sålts så bra som de hoppades på.
Oavsett detta så handlade frågan om modellerna med tvåliters motor och inte 1.6.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.