Ja, mitt körkort har börjar spricka litegrann så tänkte ta en behörighet till, kan ju inte förnya plastbiten i förtid utan att få en bokstav till tänker jag.
CE-körkort är ju bra att ha tänker jag, och jag har en god vän som sagt att han gärna bistår med sin Volvo FH13 -07 som övningsobjekt och sin kompetens som handledare.
Det jag är ute efter är praktiska tips på vägen, och om någon nyligen tagit, som kanske har en teoribok liggande, min kompis tog sitt 2011 så den boken är inaktuell på många plan, men har ett skapligt färskt BE (2012) i bagaget, mycket av teorin är liknande vad gäller lastsäkring, klassning på spännband et.c har jag fått höra via en annan vän som nyss gjorde sin uppskrivning.
Detta ska tas i rent egenintresse, varför en intensivutbildning eller vuxenutbildning inte är aktuellt p.g.a pris och tid. De fasta avgifterna är inte speciellt dyra så alla förutsättningar finns. Jag har kört lastbil förr, men då begränsat till in och utfart från verkstad... Har klarat fyra teoriprov innan så den biten är jag inte orolig för. (Traktor 2005, B 2006, A 2010 och BE 2012).
Och detta är inte ens en fyllegrej.. Har funderat länge med bestämde mig igår. Papper för ansökan om körkortstillstånd och bilagan för hälsoundersökning är på väg till mig i skrivande stund, beställdes i natt efter jobbet.
Önska mig lycka till.
Kommentarer
Lycka till.
Jag fick mitt C-körkort utan annat prov än hälsoundersökning och administrationskostnad för körkortet.
På 80-talet förändrades bestämmelser för C-körkort och under en övergångsperiod kunde man få sitt C-körkort enbart genom att någon med lastbil intygade att man kört dennes lastbil. Jag hade en kompis som intygade detta och efter en hälsoundersökning och sedan en avgift på ca 150:- när man hämtade ut körkortet på posten så var det klart.
Ingen uppkörning och inget prov behövdes göras, man skulle dock såklart ha ett giltigt bilkörkort redan.
Man kunde tom intyga själv , det gjorde jag.
Hade kört, mycket, i lumpen.
E-behörigheten fick jag dock ta senare, när jag fick ett chaufförsjobb.....
Inget svårt, dock är proceduren bakvänd med att man inte får övningsköra med släp, förrän c-kortet är klart.....
Två uppskrivningar, två uppkörningar, knasigt, om det inte ändrats sen -97......
Praktiska tips har jag inte mycket att komma med i fråga om körkortstagning, utökade till full bokstavsrad för 21 år sen.
Sen har jag varit handledare åt praktikanter från skolan, med handledarbevis för körningens skull får dom prova på yrket som det är, inte sitta bredvid och glassa.....
Lycka till!
Tänker man på det ducce så har man ju fått körkort ganska billigt. Bilkörkortet fick man ta men MC-körkortet och lastbils-körkortet var i princip gratis.
Jag har alla bokstäver utom tungt släp på tung lastbil, körde upp för bil, mc och buss.
Bra träning också att ta körkort för tungt fordon, ger en annan syn på trafiken.
Är ju mer av en professionell utbildning än att ta körkort för bil.
Gratis?jag fick betala för bokstaven A, men jag är nog en ung man i det här sällskapet....
Tror det var 77 den bonuslappen försvann, då gick jag i grundskolan.....
Min fru har sånt bonus-a, jag är glad att hon har självkritik nog att inte köra, när jag skulle lära henne gick det aldrig över 40, och såg ändå livsfarligt ut.....
Stämmer att det var 77 A-bonusen försvann. Jag gjorde lumpen då på P7 i Ystad.
Körkortet tog jag 1974 i Malmö. Kostade ca 1000:- då, hade väl ca 2700:- i månaden i lön då. Min lägenhet i Limhamn kostade 300:- per månad för en tvårummare.
Jobbade gjorde jag i kalkbrottet i Limhamn.
Och min första lägenhet kostade 625 spänn för ett rum och kokskåp, 1981, precis efter lumpen.....
Tog lappen 1980, körde upp på artonårsdagen, kostade halka och 2 lektioner, farsan lärde mig köra.....
Fick c-kortet som du 1983, egen intygan, bra att ha när jag sen började jobba på scaniaverkstad.
Hojkortet 1987, resten av det tunga 1997.....
Har busskort men aldrig kört buss sen, vill slippa prata med lasten....och bära slips, detta jävla påhitt....
Haha.. :-D den var bra.
Gå till ditt lokala bibliotek, har oftast teoriböcker eller så beställer de från någon annan filial.
A bonusen försvann redan 1976. Jag tog körkort i augusti -76 och jag har inget A. Klasskompisar ansökte om körkortstillståndet före nyår -76 och dom fick A på köpet. Jag var väl lite onödigt ärlig där...
Ett steg närmare!
Tid för läkarkontroll tog exakt 6 månader att få, kostnade 810 kr.
Körkortstillstånd kom efter två veckor, och min kompis fick sitt handledatillstånd efter ytterligare två à 150kr/st.
Nästa vecka befinner jag mig i en Volvo FH13 på eftermiddagen.
En sak numer, man måste köra upp för C-kort först à runt 700 kr i avgift, först därefter får man köra upp för CE à drygt 2000 kr. Man får alltså inte göra det enkelt och köra upp för bägge samtidigt, däremot går det bra att övningsköra CE...
Sommaren blir intensiv, jag ska vara handledare åt honom på A-kort och han åt mig på CE...
Kunde oxå fått C kort, farsan hade t.o.m eget åkeri, men lathet då gör att jag står utan nu.
Jag fick mitt c 83, vid körkortsomläggningen, på egen intygan.
Började köra som extraknäck, på en scaniaverkstad lär man känna åkare....
Med påbyggnad till resten av bokstäverna lever jag nu på mitt körkort, det var en god affär....
När jag skulle bygga på, genom af's försorg fick jag vara "hjälplärare" på kursen tills övriga gruppen kört upp för c....
Numera behövs ju även ykb på 180 timmar för att få köra allt annat än egen ägd bil med sitt eget byggmaterial eller veteranbil....
Jag gick 35 timmar förra året, vi som kört innan hade ju dispens, och lärde mig allt som jag redan vetat i 20 år.....
Först måste du ta C sedan CE.
Jag vet.
Har övningskört en del nu, ingen konst egentligen, särskilt inte med tomt flak.
Kör med en Volvo FH13 med manuell låda på 100k mil, man ska lära sig ordentligt direkt.
Min kompis och jag byter, jag övningskör lastbil med honom, och han övningskör hoj med mig :)
Nä, det är ingen konst, större men typ samma...
Dwssutom har man tid att tänka efter, tack vare höjden går det i ultrarpid runt en, man ser över häckar, brett i rondeller osv...
Ja sikten är fantastisk, känner sig nästan blind när man kör personbil sen.
Däremot förstår jaag nu mer varför lastbilsförare så ogärna stannar, är ju ett jävla jobb att komma upp i fart igen ;)
Och kostar så in i he.....bränsle och miljö.
Men överblicken över tex rondeller och trafik framför gör ju att det är lättare att anpassa rullet.
Vi kör på dynafleet, volvos managementsystem, vilket ju scania är kompatibelt med, sen vi började med det har jag minimerat stopp, minskat antalet bromsningar, ökat utrullning, växlar upp innan lådan gör det själv....
Nu har jag blivit sån taliban att det sista trixet är segling.....
Lägger i friläge på opticruisen, volvo har det ju som funktion i i-shift, men på scania får man sköta det själv.
Har blivit kul att köra igen när man aktiverar sig och tänker, inte bara åker....
Kör fn en r440 med släp och medellast på 18t på 3.66l, uträknat på 3600 mil, regional distributionstrafik vilket innebär många stopp på dagliga 25-50 milen, det är rätt ok faktiskt.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.