Vi Bilägares forum

Bullrigt avgas = dålig vrid?

Bullrigt avgas = dålig vrid?

Är det nån mer än jag som har noterat hur annorlunda bilar med bullrigt avgassystem körs jämfört med likadana bilar med original?

Det körs på 2:an i 40-50, alltså i jämn fart. I andra bilar körs det på 3:an eller kanske till och med 4:an.

Dessa bullriga avgassystem ger ingen effektökning vad jag vet, däremot verkar de försämra vridet, så man alltid kör på för låg växel.
Nu menar jag inte välsjungande sexor eller sköna V8:or, utan små fyror.

Det är inte heller ovanligt att bilarna förses med löjligt mörka rutor, även i framdörrarna, vilket är inte bara trafikfarligt utan också direkt olagligt.
Det finns ingen möjlighet att få ögonkontakt med föraren.
Å andra sidan är han kanske ändå inte nåbar, där han sitter i en dimma av luktagott-odörer...

Uppdaterat: 2018-04-26 12:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Det är en subjektiv känsla de får som bara hänger på ett bullrigt avgassystem. Man inbillar sig att bilen blir snabbare men avgassystemen som sitter original är anpassade till motorn och är det mest optimala såvida man inte gör en tuning på motorn för att anpassa till ett effektavgassystem.

De som har bullrigt avgassystem kör förstås hela tiden med lite högre varv på motorn för att det skall låta sportigt.

Åkte en gång i en Golf med effektavgassystem och jädrar vad det bullrade även inne i bilen. Jag var helt lomhörd när vi var framme.

Uppdaterat: 2018-04-26 12:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men om bilen LÅTER som en sportig racerbil så bara MÅSTE den ju vara just så grymt snabb och sportig...? Ganska sällan skulle jag säga men om man bara har god tro så. Visserligen kan man få nån procent effektökning med sportavgassystem men det är nog oftast (o)ljudet som ökar till omgivningens förtret.

Uppdaterat: 2018-04-26 13:15

Jag har noterat samma fenomen med italienska sportbilar runt Stureplan. Där är det gärna ettan som gäller och slovenska pipor som förstärker ljudet. Även amerikanska kromade jordbruksredskap lider av samma sjuka.

Uppdaterat: 2018-04-26 13:37

Mest intressant är ändå de som har högtalare i avgasningsröret för att förhöja stämningen för åskådarna. T.ex BMW I8 har ett maffigt V6 ljud ur sin lilla 1,5l turboladdade trepip.

Finns till och med som originaltillbehör på Volkswagen Golf GTD.

Men båda dom har ganska så bra vridmoment

Uppdaterat: 2018-04-26 14:27

Det är billigare att göra så här... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=0UotZ_ZLB5A

Uppdaterat: 2018-04-26 14:33

Haha, det roliga är att de åker på en elscooter, så den är nästan ljudlös. Men, det låter fint mellan husväggarna! :-))

Uppdaterat: 2018-04-26 16:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det finns ju de som ljudförstärkning i hytten också, jag gillar nedväxlingarna. Woooossssh! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=1Bet9jmfdHU

Uppdaterat: 2018-04-26 16:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Som sagt, ibland behövs inte ens en bil :-)

https://www.youtube.com/watch?v=j2qpvww1F-o

// Krister

Uppdaterat: 2018-04-27 06:13
Lite krokigt är också rakt

Haha, han är riktigt duktig! Tack för dagens skratt!

Uppdaterat: 2018-04-27 08:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det var roligare förr, när bilarna hade förgasare. Ville man väsnas varvade man ur motorn, vred av tändningen, väntade en stund medans farten minskade, och vred på igen....... Boooooommmmm.

Kompisen gjorde det i då nya Söderledstunneln här i Stockholm med en Mazda RX3a, smällen kunde väckt döda, och bakre ljuddämparen blev ett minne blott.

Uppdaterat: 2018-04-27 15:14

Det handlar självklart om mängd/blandning av luft och bränsle och hur snabbt detta måste gå gjennom exhausten.

Ja bullrigt om inte orginal eller gjorts optimerad forlorar på alla sätt forrutom "bullret".Inte så många tvåtaktare kvar annars fyrtakt måste ha visst motstånd osv."annars pissar man i motvind"

Uppdaterat: 2018-04-27 19:25

Det är väl snarare tvåtaktare som behöver ett visst motstånd, därav utformningen på en tvåtakts ljuddämpare.

// Krister

Uppdaterat: 2018-04-27 19:49
Lite krokigt är också rakt

Jo en tvåtaktare kräver ett visst mottryck, eller hellre ett avstämt avgassystem.

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141006/vad-skiljer-ljuddampare-till-tva-och-fyrtaktare/

Uppdaterat: 2018-04-27 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tvåtaktare jobbar mycket med resonanser, vilket kan ses t.ex. på EU-moppar som har en liten "blindtarm" på avgaskröken. Blockerar man den, så ger det direkt 15 km, utan att man rör något annat i hela avgassystemet.

Men, nu kom vi långt från tråden.

Här är en som får sota för att han väsnas: (hehe)

https://www.youtube.com/watch?v=tMamYY4eJEQ

Uppdaterat: 2018-04-30 10:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Eller så kör de på lägre växel för att uppskattar mullret? Är det så svårt att förstå för gamla gubbhjärnor? ;)

Uppdaterat: 2018-04-30 11:10

Ja man ändrar nog perspektiv när man blir äldre. Det är inte lika fränt med högt ljud utan bara barnsligt. I alla fall när ljudet som sådant inte har "täckning" utan kommer från en uppenbar lågprestandamotor. Lambon här ovan får godkänt.

Uppdaterat: 2018-04-30 11:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nu finns det ju väldigt få sportavgassystem som ger ett lagom muller, och de som gör det kostar skjortan. Folk med en bil för 20 000, men som vill göra nåt kul vill kanske inte lägga 30 lök på ett måttanpassat och utprovat titansystem.

Uppdaterat: 2018-04-30 22:05

När jag hade min Mustang Mach 1 så beställde jag en Thrush-dämpare per postorder och väckte förmodligen en och annan sovande på sena kvällar. Som sagt, man växer ifrån sådant.

Uppdaterat: 2018-05-01 13:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Filmen: Vad fåglarna är det som tar eld och brinner så pass bra?

En annan hade ju kommit där som en riddare i nöden med min pulversläckare och BOFF ;-)

Uppdaterat: 2018-05-01 18:50

Mest troligt en eftermarknadsutrustning avsedd att pytsa ut lite oförbränt bränsle i avgasrören, allt för syns skull. Fast en del Aventadorer var rätt eldfängda av sig redan i originalutförande: https://www.caranddriver.com/news/lamborghini-aventador-finally-recalled-for-engine-fires-including-ultra-rare-veneno-models

Uppdaterat: 2018-05-04 16:48