I ledaren i Vibilägare diskuterades däckbuller. Sommardäck är tydligen värst. Jag har varit med så länge, 63 år, att jag minns att det var dubbarna som var problemet. Dagens problem skulle reduceras om fåfängan fick stå tillbaka. Välj fälgar med mindre diameter och smalare däck. På "köpet" ( det blir billigare) får man förvisso en bil som är mindre anpassad för banracing, men konfortablare och tystare.
Bullriga däck
Uppdaterat: 2020-05-04 11:45
Joakim L
Kommentarer
Ja Joakim. Vi är riktigt fåfänga.
8 av 10 lägger utan att blinka på 10 tusen och uppgraderar nybilen med större däck och fälg utan att reflektera över buller men vill ända ha en tyst bil.
99% väljer inte att minska fälg och däck för att få en tystare bil.
Det visar bara vilka reptil hjärnor vi har:)
Men minska fälgdiametern är inte alltid så lätt, det sägs ofta av okunnighet, för det finns något som heter bromsok och de skall ju också få rum.
Nu är det ju inte alltid så enkelt som Joakim ovan skriver, man kan/får inte byta dimensioner hur som helst utan man är hänvisad till det bilen är typad med samt ett litet spelrum upp och ned.
Sen ska däcken ha rätt bärighet samt hastighetskod m.m.....
Visst finns det begränsningar i fälgdimensioner. Men mina fyra senaste bilar har dock två godkända storlekar. Det gäller också för nybilsköpare att påverka det lilla man kan. Vill kunden ha stora fälgar så får den det.
Ingen regel utan undantag och speciellt vanliga Svenson bilar.
Jag skulle kunna sticka ut hakan och säga att 7 av 10 normala Svenson bilar är typade och, testade i wltp med mindre däck och godkända med en mindre däckdimension än vad dom säljs hos den svenska handlaren.
Kolla era reg bevis. ;)
Hur var det själv mso 1000 - vill minnas att din förra Octavia hade 18" hjul och det är inte standard på den modellen...:)
Nu är faktiskt alla däckdimensionerna testade för att få ett korrekt WLTP värde. Så en ny bil är oftast registrerad med korrekt däckdimension.
Ja jag är pinsamt medveten om det.
Jag föll för lockelsen att uppgradera till 18” för 2000:-
Snyggt men dumt ??
Ja kanske från sista året då med wltp.
Tidigare myglade nog alla med detta då vissa bilar hade överförbrukning på 40% och lite av det var nog däcksrelaterat som inte man blev upplyst om.
Visst är det så, men jag skulle hävda att det är ganska få bilar som har så stora bromsok att de måste ha 20-tums fälgar. Oftast är det rejält med luft runt bromsarna på bilar med jättefälgar. Flertalet bilar har inte större bromsar än att de får plats i en 17 tums fälg.
...och många av de vanligare bilarna i C-segmentet klarar faktiskt ner till 15"-fälgar - t ex Golf.
Exakt så är det Pi.
Bromsutrustningens dimension kopplas oftast till hög motoreffekt / tung bil. .
En std Golf med 17” kan levereras men 15, 16, 17, 18” från fabrik.
En BMW 330 kan levereras med 17”, 18”, 19”. Från fabrik.
Sedan ska man komma ihåg att det är ju i huvudsak profilen på däcken som orsakar bullret. En BMW 3-serie har 225/50-17 som minsta storlek, men det är ändå lika mycket profil som en Golf med 16-tum.
Nja, bredden skapar det mesta av bullret vill jag påstå
Nu är det väl lite så att ni båda har rätt.....följer profilen med bredden så blir ofta ingen direkt bullerökning, däremot så minskar man ju ofta profilen när man ökar bredden och då blir det bullrigare.
Min uppfattning är att det är som Henrik säger att om profilen är konstant och man ökar bredden så borde inte bullret öka, alltså 225/50 borde inte bullra så mycket mer än 205/55. Men sådant här är väldigt svårt att leda i bevis tror jag, eftersom det finns så många olika varianter av däck nuförtiden. Kollade lite på Pirelli Cinturato P7 på bythjul.com bara för att se om det är någon skillnad i ljudnivå, men, till exempel, för 225/45-17 finns det 11(!) varianter med allt mellan 68-72 db i ljudnivå.
Men, rent generellt, så kräver lägre profil en styvare sidvägg som fortplantar mer vibrationer och därmed buller in i bilen.
Det ni glömmer är hastighetsindex på däcken som jag vill påstå är det som mest påverkar bullernivå. Högre index ger allt igenom ”hårdare” däck med mer buller genom chassiet in i bilen, extra märkbart på ”billigare” konstruktioner. Utvändiga däcksljudet som anges för däcken, fixar en bra isolering i bilen.
Så vill man ha tystare däck sån köp framförallt ett med lägre hastighetsindex, det hävdar jag ger störst skillnad, och det är oftast kopplat till profil. Svårt att hitta däck med H (Max 210km/tim duger gott till 99% av alla bilar) på 45 profilsdäck är det väl vanligt med W 270km/tim .
Sen hänger det ju förstås på bilen också. Kan intyga att 295/40-21 går tystare i en MB GLS än vad 225/60-17 gör i en BMW X3 :-)
Jag vände mig bara mot det slarviga uttrycket att det är BARA att minska fälg storleken, för t.ex min XC60 kräver 18 tums fälgar. Så där stämde inte din sista mening om 17 tum. Jag fick allt vackert köpa nya vinterdäck på 18 tums fälgar vid bytet i Januari och skicka med mina gamla vinterdäck på den gamla bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.