En av världens dyraste superbilar går i graven. Det tog Volkswagen tio år att sälja slut på de 450 exemplaren av Bugatti Veyron. Det sista exemplaret hette La Finale och var en Gran Sport Vitesse med 1.200 hästkrafter. Hälften av bilarna såldes i Europa och en fjärdedel i USA.
Snittpriset för en Veyron var 22 miljoner kronor, skriver Bugatti i ett pressmeddelande. Trots det gick Volkswagen back på projektet, som beräknas ha kostat totalt 16 miljarder kronor. Enligt uppgifter från Bernstein Research gick koncernen med 44 miljoner kronor i förlust på varje såld Veyron.
Sån otur, som vanligt är man för sent ute.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150225/bugatti-veyron-ar-slutsald-44-miljoner-forlust-pa-varje-sald-bil?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=14283253&utm_campaign=2015-02-25
Men här är ju också en intressant lista över floppar, när det gäller Smart är jag inte förvånad däremot över Jaguar.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130927/bilindustrins-varsta-floppar-bugatti-och-smart
Kommentarer
Fasen också, skulle precis trycka på "beställa" knappen på deras hemsida.
Såg att man kunde lägga den på avbetalning i 238 år med Klarna, och då ingick även fri service.
Saabnisse: när det gäller X-type hade man säkert underskattat svårigheterna att anpassa Mondeo-plattan.
Ibland är ju anpassningar och kompromisser dyrare än att starta från noll.
Jag minns inte om Mondeo gjordes med 4WD?
När det gäller Weyron, så sörjer jag inte, har aldrig gillat den. Men, jag väntar ju på min nya One:1, ska bara lösa det ekonomiska först... ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.