Vi Bilägares forum

Bränslekostnad/kilometerrapportering plug-in-hybrid som tjänstebil

Bränslekostnad/kilometerrapportering plug-in-hybrid som tjänstebil

Hej,
Jag har beställt en Passat GTE pluginhybrid som kommer levereras i Mars.
Vårt företag har operationell leasing med bränslekort utställda till bilen, dvs all bensin ska jag tanka på företagets kort.
Jag kommer som det ser ut inte ha möjlighet ladda el på jobbet utan enbart hemma, och sen köra till/från jobbet på el, ca 30 km tur och retur per dag.

När jag däremot åker på tjänsteresor (eller längre privata resor) kommer jag behöva tanka bensin också.
Det vanliga upplägget på kilometerrapportering vs bränslekostnad är att kostnaden man tankat för under en månad delas procentuellt på milen samma månad och den del som allokeras till privatkörning förmånsbeskattas.
Men med laddhybrid blir det ju annorlunda.
Om jag t ex på en månad kört 150 mil varav 50 privat på el jag laddat hemma och 100 mil tjänsteresa på bensin blir det ju fel om bensinkostnaden delas på 150 mil och sen förmånsbeskattas jag för 1/3 av kostnaden trots att de 50 milen har jag kört på el jag betalat själv.
Dvs hur kan man gå tillväga för att allokera hela bensinkostnaden till de 100 milen tjänstekörning i detta exempel?
Och hur gör man månaden jag kört 50 mil på el jag redan betalt själv och 100 mil privat med bensin och 100 mil tjänsteresa på bensin, dvs full mix?

Vore intressant att höra om någon redan har erfarenhet om hur man löser bränslekostnad/kilometerrapportering på bästa sätt med laddhybrider och betalt bränsle.

Mvh
Linus

Uppdaterat: 2015-12-15 21:53

Kommentarer

Tack för tipset. Har löst på regelverket men inte hittat något exempel som förklarar min situation. Hade även varit intressant att få praktiskt erfarenhet ifall någon redan stött på detta.
Mvh Linus

Uppdaterat: 2015-12-16 23:25

Kan återkomma med att rekommendationen från leasingbolaget är att med laddhybrid enligt mitt exempel använda huvudregeln istället vilket innebär att betala allt bränsle privat och få ersättning med 9,50 per tjänstemil av arbetsgivaren. Sålänge verklig kostnad inte överstiger 9,50 är det en positiv eller kostnadsneutral lösning. Men vad en GTE drar i praktiken på långkörning på bensin och hur bensinpriset utvecklas återstår att se....
Mvh Linus

Uppdaterat: 2015-12-29 23:26

Limpo, du vet väl att det även är OK att få en skattad del utöver 9:50 skattefritt?
Självklart skall företaget tycka att det är ok, men rent ersättningsmässigt är det görbart. Kolla med din arbetsgivare.

Uppdaterat: 2015-12-30 15:37
*Robban

Tack för tipset. Men som jag tolkar det är då ersättningen likställd med lön och tveksamt att arbetsgivaren är sugen på det. Jag får göra en kalkyl :)

Uppdaterat: 2015-12-31 14:38

Vi har 9,5 kr skattefritt på bensin samt 7 kr som beskattas.
Detta är inte ovanligt när man kör på egen bränslenota på tjänstebil.

Uppdaterat: 2016-01-04 10:17
*Robban

Har kalkylerat lite mer baserat på min nuvarande körjournal och vad jag läst på nätet.
Jag räknar med att köra ca 25% tjänsteresor på bensin och resterande privat varav 50-75% på el i bästa fall, som jag alltså bekostar privat hemma.
Hittar två intressanta saker:

1. Se nedan exempel från http://www.saljarnas.se/Trygghetspaketet/Lon--arbetsvillkor/Bil-i-tjansten/Drivmedel/

Bensinkostnaden för privatkörningen en månad uppgår till 1 000 kronor. Det skattepliktiga förmånsvärdet uppgår då till 1 200 kronor och utgör därmed underlaget för preliminärskatteavdrag.
Underlaget för arbetsgivaravgifterna uppgår däremot till 1 000 kronor. Observera att uppräkningen med 1,2 bara gäller för den som blir beskattad för förmån av fri bil. Om arbetsgivaren betalar allt drivmedel till en anställds privata bil ska den anställde beskattas för en förmån som värderas till marknadsvärdet utan någon uppräkning.
Alternativ 1. Företaget betalar allt drivmedel
Du får skatta för Din privatkörning genom att drivmedelskostnaderna för dessa uppräknas med 20 % av marknadsvärdet. Vid ett bensinpris om 14 kr/lit och en förbrukning på 0,7 lit/mil ger det ett skattepliktigt förmånsvärde på 12 kr/mil. Med en marginalskatt på ca 50 % ger det en nettokostnad om ca 6 kr/milen.
Alternativ 2. Du betalar allt drivmedel själv
Om du själv betalar allt drivmedel och begär ersättning via reseräkning för tjänstemilen får Du skattefritt dra av 9 kr 50 öre (bensin)alt. 6 kr 50 öre (diesel). Om företaget ersätter Dig med högre belopp än dessa blir överskjutande del skattepliktiga. Av stor betydelse blir därför hur mycket bilen drar per mil. Ett bensinpris om 14 kr/lit och en bil som drar 0,7 lit/mil ger en milkostnad om 10 kr.

Oftast blir alternativ 1 ovan mest fördelaktigt för tjänstebilsinnehavaren, d.v.s. när alla drivmedelsfakturor direkt sänds till företaget från bensinbolagen. Företaget har då även möjlighet att få dra av den ingående momsen, något som inte är möjligt i alternativ 2. Företaget behöver inte heller betala några arbetsgivareavgifter på det uppräknade beloppet om 20 %.
En situation då alt 2. Skulle kunna vara fördelaktigt är om man har en tjänstebil som drar lite bensin/diesel och man samtidigt har en omfattande tjänstekörning, ex bilen drar 0,6 lit/mil, samtidigt som man har en tjänstekörning på 3.500 mil och ex. ett bensinpris på 14 kr/lit. Det skulle generera en total bensinkostnad om 29.400 kr.
Den skattefria ersättningen för dessa tjänstemil blir då 33.250 kr (3.500 mil x 9,50 kr), således ett mindre överskott.
En annan situation skulle ju kunna vara att företaget ersätter tjänstebilsinnehavaren med högre belopp än de avdragsgilla beloppen, men då blir de överskjutande beloppen föremål för såväl inkomstbeskattning som debitering av arbetsgivareavgifter.

2. Skatteverket skriver under punkt 7.2, https://www4.skatteverket.se/download/18.77c3569d151a97c9d2cd42/1450343666965/SKVM+2015_17.pdf

Avdrag för tjänsteresor medges inte en anställd med bilförmån som enbart delvis bekostar bilens drivmedel. Det kan t.ex. gälla den som har en laddhybridbil och själv bekostar laddning av el vid bostaden medan arbetsgivaren bekostar bensin till bilen eller laddning av el vid arbetsplatsen. Arbetsgivaren kan i sådant fall inte ersätta den anställde med någon skattefri milersättning för tjänstekörning, utan eventuell ersättning redovisas som lön.

Dvs det finns två saker som talar för att det förmånligaste med nuvarande regler för mig är nog att fortsätta få all bensin betald och sen förmånsbeskattas för privatdelen men vid beräkning av privat förbrukning i förhållande till tjänstekörning per månad ta hänsyn till att merparten av milen körts på el om det är möjligt och kan bevisas genom t ex journal över laddad el.

Mvh Linus

Uppdaterat: 2016-01-04 22:15