Satt och funderade lite i regnet.
Att manuella bilar drar minst bränsle har alltid varit allmänt känt, men detta stämmer ju inte längre alla gånger.
Men, vid t.ex stadskörning, och framförallt kökörning, funderade jag över om inte en automatväxlad bil är snålare.
Förklaring:
Manuella bilar kräver mycket fotarbete, blir ju hur man än gör mycket torrvarvande, grundgasande och varvtalsändringar, vilket ökar förbrukningen. Med en automatlåda kan man lägga i neutral vid stopp, och sedan glida sakta fram på tomgång utan att gasa med driven i, inget varvande och inte slirande på kopplingen. Detta måste ju, trots att automaten går tyngre, göra att det går åt mer bensin.
Känns även som att en diesel trivs bättre ihop med automat än bensinare, som på något sätt inte har de bottendraget som behövs för att lådan ska orkar driva ordentlgit på tomgång. (Stora motorer udantaget, typ lågvarviga sexor och åttor 4 liter och uppåt).
Däremot på landsväg fungerar en manuell ofta bättre, vissa automater har en tendens att växla ner lite oönskat vid minsta motstånd, något man slipper med manuell växellåda, dock är inte alla lådor sådana.
En modern automat däremot, torde alltid gå snålare då de ju har många växlar och vid normal körning alltid håller det varvet motorn lämnar mest vridmoment.
Funderingar mest, så kanske är lite osammanhängande, men skulle köra hoj idag och möts av spöregn på morgonen så man knappt ser handen framför sig...
Kommentarer
Var nyligen i Swinousjscie en vecka och det blev mycket körning dagligen i den sämsta tänkbara stadskörning man kan tänka sig för bränsleförbrukningen, sällan man kommer upp i 50 km/h med ideliga stopp för rödljus, fotgängare, köbildning osv. plus köer/krypkörningar till och från alla båtar. Hur som helst brukar dessa körningar resultera i förbrukning på mellan 2-2,3 l/mil med tidigare mest Saab manuella. Denna sista körning med Peugeot 508 SW 1,6 e-hdi ESG blue lion, förbrukningen stannade vid 0,64 som max blandad på hela turen. Helt otroligt vad man kan spara på en automat, el. i detta fall robotiserad låda som den väl skall kallas och ja, så klart diesel. Förövrigt en automat som jag kommer väldigt bra överens med och passar mig perfekt. Vid övrig körning hemma där min sambo kör det mesta, 8 mil t. o. r. jobbet och en del annan småkörning ligger den ganska precis på 0,4 l/mil blandad, draget över hela tiden.
leifer, vid normal stadstrafik ligger Peugeoten också på 0,50 el. under, jag pratar ovan om extremt svår, bränsletörstig stadskörning. Går knappast att hitta mer bränslekrävande körning. Ganska stor bil och dessutom tungt lastad.
leifer, vad är det för bil du har exakt ? Vad tar den på blandad körning ?
leifer, jag känner bilen ifråga, lite mindre, lättare och klart bränslesnål. Blandad strax under 0,5 ja, det är jag med på med dom däcken. Däremot är det orimligt att du skulle klara körningen i Swinoujscie på 0, 5 med en bensinare och knappast under dom 0,64 som jag sa, men förstår att du aldrig varit och kört runt där då. 508an blue lion har också start stop och är en microhybrid, laddar batteri och en superkondensator vid inbromsningar. Det går fortare att promenera runt än köra där, men har man packning och folk som har svårt att röra sig med blir det tvunget, dessutom om man ska ha med sig en massa från butiker osv. Gången före jag körde där nere var med en Peugeot 208 bensin och den drog strax över litern på samma körning, den saknar dock start stop, samt manuell, men liten, lätt och bränslesnål ändå. 208an klarar sig annars lätt under 0,5 vid blandad körning.
leifer, vet att du har rätt i att din Prius är extremt snål vid sådan körning, men tvivlar ändå vid den körningen. Så klart jättebra om den nu klarar det och visst, som du säger en mindre bil.
Jag kör hellre en 9-5 eller en V70 med momentomvandlarlåda, den tar säkert mellan 0.8-1,4 vid samma körning, men det tycker jag det är värt
Jag är inte snål!,,,,
Vilken tur att det är skillnad på smaken då.
leifer, jag garanterar, jag krypkör inte 9-5an!
Skulle aldrig falla mig in att vara så korkad att jag kör bil i Stockholm frivilligt, även om jag tvingats till det flera gånger.
De gånger jag kan välja blir det givetvis kollektivt resande!
Men jag har flera gånger under stark protest tvingats leverera vissa varor, men jag har lyckats få ersättning för obekväm samvaro vid dessa tillfällen.
Jag menar givetvis inte de kamrater jag samarbetat med utan de obehagliga individer jag tvingats dela trafikled med.
Men jag förstår dig leifer, att åka manuellt växlat i Stockholm är förfärligt.
Jag tänkte ju framförallt på momentomvandlarlådorna.
Är det så himla säkert att det tar så mycket mer då, vid långsam, forcerad körning? Convertern slirar, visst, men du behöver sällan öka varvet eller mer än dutta till på gasen. Kör du med manuell låda är det ett idogt kopplande, växlande och gasande, något som drar bränsle iom den ojämna belastningen.
En diesel påverkas nog förbrukningen mindre på än en bensinbil, och en modern common-rail påverkas nog mer än en gammal Pump-düse som liksom har sitt varv på ett annat sätt och där förbrukningen påverkas mer av varvtal än belastning..
När jag i slutet på 1:a inlägget skrev "De moderna automatlådorna" menade jag CVT och robotlådorna.
Lägg till en faktor:
Du har släpet på, säg att du hämtat ett lass marksten på runt tonnet. Förbifartsleden är stängd för vägarbete så du måste köra genom stan, klockan är någonstans mellan 15.30 och 17.30.
Vad vill du ha för drivlina?
Jag vill ha converterlåda ihop med turbodiesel av den gamla typen. Kalla det stenålder, men det är trevligt med det lilla extra momentomvandlaren ger precis i starten och en bit upp, ihop med pumpdieslarnas enligt mig mer lättdoserade effekt.
Många CR-dielar jag kört har varit väldigt explosiva i leveransen när turbon börjar ladda...
Jag har bara provat CVT en gång, och den var faktiskt trevlig men alldeles för trött för släpvagnskörning. Var i en Avensis -10. Har inte provat fler så har inte fler att jämföra med.
De centilitrarna betalar jag gärna för att få en momentomvandlarlåda.
Men jag är inte snål :o)
En modern automat med 7 växlar eller mer och CVT är väldigt lika en manuell låda förbrukningsmässigt idag.
I en del fall snålare pga högre utväxling vid landsvägskörning.
Momentomvandlarautomat av äldre typen är dock rejält törstig i stadskörning och ofta även lite törstigare på landsväg vid körning i kuperad terräng.
junkers, då gäller det momentomvandlarlådor utan lockup! De moderna tar mer i stan, men på landsväg är det knappt mätbart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.