Halvljus är en av dom, för mig viktigaste sakerna på en bil. ViB ljustest i all ära. Men ibland tycker jag inte att deras resultat stämmer, med min upplevda verklighet. Så varför inte några foton, från den riktiga världen. Tagna med samma kamera, på nästan samma plats. (skiljer 10-15 meter längsled, och någon halvmeter i sidled) Dom sista två, är dock under vintern med lite snö.
Audi A4 LED 2017
Volvo V90 2017 LED
Toyota Prius 2017 LED
Cadillac XT5 2017 LED
Kommentarer
Dom två nedersta kan ni bortse ifrån, dom kommer i ny post
Svårt att bedömapå telefonen, men Volvon verkar ha jämnast flöde av ljus och bäst bredd.
Honda CR-V Nya modellen LED (vinter) Trots hjälp av frost, och puder snö. Inget vidare ljus.
BMW 5 Nya modellen LED (vinter) Enklaste LED systemet förvisso, men otroligt dåligt ljus.
Jag håller med Rikard, och det stämmer med min egna V40 som jag beskrivit innan. Volvo har lyckats väl med att få till en bra bredd på ljuset plus att det lyser jämnt över vägbanan. Audin ser man tydligt hur en del av vägen bli belyst väldigt mycket och tunnare i övrigt.
Undra hur Passat upplevs bakom ratten. Jag vet inte hur många gånger jag har helljusblinkat på en sån innan jag kom till insikt att det är halvljuset som bländar:( Det är nog svårt att få till ett ljus som upplevs perfekt bakom ratten men som inte irriterar mötande. Min egna V40 ligger nog i gränslandet för dom jag möter i mörker upplever jag lite smått bländande.
Naturligtvis är Matrix bäst, även om funktionen ibland är lite tveksam vid möte, jag tycker Volvos senaste är lite sen på att släcka ned leddioderna individuellt. Men för föraren måste det ju vara en dröm.
Historiskt har väl också Volvo varit duktiga på strålkastare till sina bilar - även på halogen-tiden. Sen är det nog lätt att som förare bli "bländad/imponerad" av ett starkt ljus nära bilen a'la Audi ovan även om Volvons belysning säkert är betydligt bättre utformad. För är det starkt/vitt ljus nära bilen tror jag att många omedvetet drar slutsatsen att bilen har väldigt bra ljus. En psykologisk effekt helt enkelt.
Men är detta halvljus? Det står ju Highlight på alla bilderna.
Här är V90 Helljus, eller ja sedanen av den.
Japp, det är halvljus. Helljus heter High beam. Att highlighta något, är en annan sak
Med mina läsglasögon på näsan läser jag ”headlight”;)
Pi’s observation om en ljuspunkt nära bilen fick jag med eftermonterat xenon på min Seat, kändes inte optimalt.
Ja och efter det Highlight, därav min undran
Ja nu ser jag Guran, fick ta på mig ett par som var +0,5 extra så såg jag:)
Tycker också vissa av bilderna ser ut som att det lyser väl långt och med stark reflektion. Speciellt A4 har stark reflektion.
Om man zoomar i bilden på A4an så ser man att det kommer en mötande bil, vars ljus säkert också lyser upp vägbanan så ljuset ser längre ut än det är.
Jag laddade upp helljus från S90. Alla övriga bilder är med halvljus.
Ja jag har skrivit det förut men det viktigaste är ett bra halvljus.
Ett bra halvljus är inte garant för ett bra helljus.
Sedan jag fick bil med std monterat xenon och nu LED så har jag skippat extraljus för första gången på 30 år
Jag tycker att extrem bra helljus/extraljus i kombination av dåligt halvljus är det sämsta tänkbara kombinationen.
Precis Mso, halvljuset är det absolut viktigaste. Är helljuset kasst kan man montera dit värre grejor, det är svårare att fixa till ett dåligt halvljus, på laglig väg iaf. På min Alltrack är halvljuset (bi-xenon) bra, men helljuset värdelöst då det använder samma reflektor med bländningsluckan som åker upp och ned. Men på den bilen används helljuset kanske 2-3ggr/år.
På Volvon är både hel och halvljus (Led) helt suveränt, och det gör nog inte så stor nytta med en ramp eller annat extra. Möjligtvis att man skulle önska bättre räckvidd isf., då pratar vi bortom 200m typ. Men inom 200m är det ett fantastiskt ljus på Volvo med Led som jag råder alla att prova i vinter om man söker en bil med bra strålkastare.
Det som är sämre på bilar fortfarande är backljuset, det är inte mycket att hänga i granen.
Trots backkamera så vill jag ha bättre koll längre bakåt. Kunna vändaom i skogen. Backa in på en okänd plats osv.
Då får jag ALLTID byta lamporna beroende på reflektorer eller sätta ditt extra ljus.
Halvljuset som tråden handlar om så är ju som föregående skriver - Halvljuset är allt. Led är ju underbart. Skoda har lyckats såpass att inget extra behövs i form av andra lampor eller extraljus.
Ja det finns en modell och jag tror det är en nyare passat, kan annars vara Mercedes, svårt att se i allt ljus den skickar ut.
Men den har i alla fall fyra "halvljus" och jag hade för mig att en bil bara får ha två halvljus. Dessa lyser nåt helt förfärligt störande, särskilt om den ligger bakom en. Får blända av innerbackspegeln varje gång den modellen dyker upp. Den lyser upp längre och bredare än min bil trots att den ligger bakom mig.
Det är nästan så att jag blir tvungen att vinkla om sidobackspeglarna.
Dom flesta bilarna med Led-strålkastare har 4 ljuspunkter eller fler fram. Min V40 har 4, så även Passat och MB. Tror det har med värmeutvecklingen att göra, det blir för mycket effekt per ”lampa” om man bara har 2. Senaste Touareg och Q7 har väl 250 dioder fram som var och en styrs individuellt.
Blir ju lite svårt att reglera antal ljuskällor när strålkastarna är uppbyggda av väldigt många små ljuspunkter.
Det viktiga är ju att det inte bländar, vilket det ju tyvärr verkar finnas de som gör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.