Imponerande vad snabbt deras egenutvecklade låda växlar, knappt nåt stopp i fart-kurvan alls vid växling, utom möjligen sista växlingen (6 växeln). Man kan ju då också konstatera att sjätte växeln inte är nån direkt överväxel i detta fall, toppfarten nås inte på femman.
Fy fan... Heels sjuka siffror, 0-400 på 26,88 och under 2000m, 0-300 på typ 13 sekunder, nästan linjär ökning upp till 300.
Det är lite häftigt med CvK och hans visioner och att de har blivit en spelare mer respekt i super/megabilskretsar!
Jag är glad att ha fått varit där i ett tidigt stadie medan de var kvar i Margaretetorp, när de skulle ställa ut den första CC8 på Parissalongen för många år sedan.
Intressant att titta på varvtalet, han ligger och drar på växlarna mellan 6000 och 8000 bara, inte lägre. Så ganska kort varvtalsområde för växlarna och jobba i men tydligen är det så man maximera accelerationen. Vilket då säger att det gäller att maximera antalet hästkrafter hela tiden för att accelerera så fort som möjligt. Kanske skulle en CVT fungera ännu bättre, just saying...
Helt klart gäller det att maximera hästkraftsantalet i varje givet tillfälle. En CVT som tål den effekten är nog inte helt enkelt att konstruera och bilen ska ju användas till mer än att bara accelerera. CVT är inte lika praktiskt när man ska köra på krokiga vägar.
Annars är det ju nära den principen man använder i en Top Fuel-dragster (eller Funny Car). De startar med slirande koppling som låser mer och mer längs vägen och så ökar diametern på däcken ju fortare det går. Det gör att motorn kan gå på i princip maxvarv hela vägen trots att farten ökar. De har dock en del slitage på kopplingen. Här syns att det blir lite damm.
CvK har ju sin växellösa låda i Regera som är rätt intressant, men då är det en momentomvandlare i kombination med elmotorer som gör att bilen kan starta på "högsta växeln" från stillastående så det är säkert inte helt optimalt för max acceleration...
Klart att acceleration kräver största effektuttag, vem har påstått annat? Hästar ger maxacc.
Robban, absolut, men det är ju nåt annat att se nåt sånt här rekordförsök och det är ju inte som att bilen är klen på 4000 varv om man säger så. En sak man kan notera är ju att varvtalstoppen verkar ligga på 8000 varv, inte värt att gå över i alla fall ser man på växlingarna. Man kan notera ytterligare en sak, bilen var nära 8000 varv på högsta växeln när den kom upp till 400 km/h. Med det kan man ju anta att den inte går så mycket fortare, annat än möjligen om man ändrar utväxlingen på högsta växeln och har en mycket mycket lång raksträcka.
Uppdaterat: 2017-10-06 14:33
Gäst (ej verifierad)
Topphastighet rakt fram säger inte så mycket om bilens prestanda, förutom just accelerationsförmåga.
Om bilen gör 400 eller 430 är ganska irrelevant, ytterst få ställen man kan köra så fort på.
Det många väntar på är Koenigseggs varvid på ringen, ingen slump att Bugattin lyser med sin frånvaro där.
Fast nog kommer Koenigsegg klara av en bra tid på ringen med, de har ju visat sig synnerligen effektiv på Spa bland annat. Det som ställt till det var att Ringen först skulle stoppa alla rekordförsök, men sedan släppte på det och då lyckades de krascha en Agera så de behöver mer tid. Det är ju inte heller så att man sladdar ner till garaget och plockar fram nästa bil som står och skräpar...
Att Koenigsegg inriktat sig på att vara snabba som fasen i toppfart är ju deras val, andra är vassare när det börjar svänga, men som sagt, en tid på ringen säger rätt mycket om det senare så vi får väl se...
Jag kan ändå inte låta bli att imponeras över 0-400 på typ 28 sekunder
Niklas Lilja har varit ute och kört bil igen. Utanför Pahrump i Nevada har han kört i två riktningar med ett snitt på 447 km/h (459,85 norröver och "bara" 436,36 km/h söderut). De passade på att testa 0-400-0 igen och kapade det till 33,87 s.
Man kan inte annat än imponeras av denna lilla firma, de plockar fram egna smarta lösningar, prestanda och väghållning i världsklass. De har ju utveckling in-house på de flesta områden.
Jämför man då med Bugatti som har hela VAG i ryggen, blir det ännu mer påtagligt.
Även om det kanske är en onödig biltyp, så tror jag att Koenigsegg kommer även att bidra till t.ex. el- eller hybridbilarnas utveckling.
Det är aldrig fel med folk som törs tänka utanför boxen.
Inte ens dubbelt så snabbt som Blitzen-Benz kördes 23 april 1911, alltså för 106 år sedan!
Det är kanske tur för mänskligheten att hastigheten i andra sammanhang har fördubblats på kortare tid än 106 år.
Nu är det ju inte riktigt samma sak. Jag har lite svårt att tänka mig att Blitzen kunde svänga ens i närheten av en modern standardbil.
400 km/h passerades redan 1932, men återigen: det var knappast en bil som gick att köra varje dag, inte heller kunde svänga, än mindre var något som kunde rulla många tusen mil.
Kommentarer
Imponerande vad snabbt deras egenutvecklade låda växlar, knappt nåt stopp i fart-kurvan alls vid växling, utom möjligen sista växlingen (6 växeln). Man kan ju då också konstatera att sjätte växeln inte är nån direkt överväxel i detta fall, toppfarten nås inte på femman.
Fy fan... Heels sjuka siffror, 0-400 på 26,88 och under 2000m, 0-300 på typ 13 sekunder, nästan linjär ökning upp till 300.
Det är lite häftigt med CvK och hans visioner och att de har blivit en spelare mer respekt i super/megabilskretsar!
Jag är glad att ha fått varit där i ett tidigt stadie medan de var kvar i Margaretetorp, när de skulle ställa ut den första CC8 på Parissalongen för många år sedan.
Intressant att titta på varvtalet, han ligger och drar på växlarna mellan 6000 och 8000 bara, inte lägre. Så ganska kort varvtalsområde för växlarna och jobba i men tydligen är det så man maximera accelerationen. Vilket då säger att det gäller att maximera antalet hästkrafter hela tiden för att accelerera så fort som möjligt. Kanske skulle en CVT fungera ännu bättre, just saying...
Klart att acceleration kräver största effektuttag, vem har påstått annat? Hästar ger maxacc.
Helt klart gäller det att maximera hästkraftsantalet i varje givet tillfälle. En CVT som tål den effekten är nog inte helt enkelt att konstruera och bilen ska ju användas till mer än att bara accelerera. CVT är inte lika praktiskt när man ska köra på krokiga vägar.
Annars är det ju nära den principen man använder i en Top Fuel-dragster (eller Funny Car). De startar med slirande koppling som låser mer och mer längs vägen och så ökar diametern på däcken ju fortare det går. Det gör att motorn kan gå på i princip maxvarv hela vägen trots att farten ökar. De har dock en del slitage på kopplingen. Här syns att det blir lite damm.
CvK har ju sin växellösa låda i Regera som är rätt intressant, men då är det en momentomvandlare i kombination med elmotorer som gör att bilen kan starta på "högsta växeln" från stillastående så det är säkert inte helt optimalt för max acceleration...
Robban, absolut, men det är ju nåt annat att se nåt sånt här rekordförsök och det är ju inte som att bilen är klen på 4000 varv om man säger så. En sak man kan notera är ju att varvtalstoppen verkar ligga på 8000 varv, inte värt att gå över i alla fall ser man på växlingarna. Man kan notera ytterligare en sak, bilen var nära 8000 varv på högsta växeln när den kom upp till 400 km/h. Med det kan man ju anta att den inte går så mycket fortare, annat än möjligen om man ändrar utväxlingen på högsta växeln och har en mycket mycket lång raksträcka.
Topphastighet rakt fram säger inte så mycket om bilens prestanda, förutom just accelerationsförmåga.
Om bilen gör 400 eller 430 är ganska irrelevant, ytterst få ställen man kan köra så fort på.
Det många väntar på är Koenigseggs varvid på ringen, ingen slump att Bugattin lyser med sin frånvaro där.
Fast nog kommer Koenigsegg klara av en bra tid på ringen med, de har ju visat sig synnerligen effektiv på Spa bland annat. Det som ställt till det var att Ringen först skulle stoppa alla rekordförsök, men sedan släppte på det och då lyckades de krascha en Agera så de behöver mer tid. Det är ju inte heller så att man sladdar ner till garaget och plockar fram nästa bil som står och skräpar...
Att Koenigsegg inriktat sig på att vara snabba som fasen i toppfart är ju deras val, andra är vassare när det börjar svänga, men som sagt, en tid på ringen säger rätt mycket om det senare så vi får väl se...
Jag kan ändå inte låta bli att imponeras över 0-400 på typ 28 sekunder
Frågan är om inte 0-300 var ännu mer imponerande, närmast spikrak acc dit och gick väl på 13 sek.
Helt klart, nästan linjärt till 300, sedan gick det som LM sa, "lite trögt" till 400...
Dessutom har han lite jobbigt att få fäste upp till typ 200...
Niklas Lilja har varit ute och kört bil igen. Utanför Pahrump i Nevada har han kört i två riktningar med ett snitt på 447 km/h (459,85 norröver och "bara" 436,36 km/h söderut). De passade på att testa 0-400-0 igen och kapade det till 33,87 s.
Rask liten bil.
Men vad har den för praktisk funktion?
Den ger jobb åt folk i Ängelholm och testar tekniska gränser. Kul leksak för den som har råd.
Jaha.
Man kan inte annat än imponeras av denna lilla firma, de plockar fram egna smarta lösningar, prestanda och väghållning i världsklass. De har ju utveckling in-house på de flesta områden.
Jämför man då med Bugatti som har hela VAG i ryggen, blir det ännu mer påtagligt.
Även om det kanske är en onödig biltyp, så tror jag att Koenigsegg kommer även att bidra till t.ex. el- eller hybridbilarnas utveckling.
Det är aldrig fel med folk som törs tänka utanför boxen.
Jag är också imponerad av Koenigsegg och jag ser upp till dem speciellt för satsningen på ny teknik.
Det är ju också de satsar på bilar i en alldeles speciell klass, det är ju de pengarna som möjliggör tekniken.
Det är ju helt onödiga bilar med fartresurser som knappast kan utnyttjas någonstans.
Men det är imponerande att hitta kunder till dem!
Måste vi vara imponerade?
Inte ens dubbelt så snabbt som Blitzen-Benz kördes 23 april 1911, alltså för 106 år sedan!
Det är kanske tur för mänskligheten att hastigheten i andra sammanhang har fördubblats på kortare tid än 106 år.
Det går att färdas mycket snabbare om man tar till sig all utveckling sen 1911'
Det är en läcker körning, gubbkörning upp till typ 250 sedan accar det rejält!
Även när han släpper av och rullar ut farten och kommer ner till 300 så ser det riktigt sävligt ut...
Skulle tro att Niklas har skaplig puls när man matar på i 450... finns inget utrymme till misstag då
Nu är det ju inte riktigt samma sak. Jag har lite svårt att tänka mig att Blitzen kunde svänga ens i närheten av en modern standardbil.
400 km/h passerades redan 1932, men återigen: det var knappast en bil som gick att köra varje dag, inte heller kunde svänga, än mindre var något som kunde rulla många tusen mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.