Har försökt att få klarhet i bonus/malus problematiken utan framgång...så lite hjälp hade inte skadat ;-)
Motormännen sa följande:
”Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.”
Men VAD gäller egentligen för bilar TILLVERKADE före 2018/06 men REGISTRERADE 2019/07–> ?
Jag syftar på SAMTLIGA privatimporterade bilar, jag menar det finns GOTT om firmor som livnär sig på att importera pickisar från USA till Sverige. V8 bestyckade Dodge, ford f150 och Toyota Thundra. Är det bara att ”stänga butiken nu då eller”?
(Om man inte får tag på etanolmodifierade Toyota thundror från californien)
Om en mustang skulle få 21.700kr i skatt om året, vad kommer då inte en pickis att kosta?
Vad blir skatten för alla Camaron, mustanger chargers/challengers som kommer in ”post” bonus/malus?
Och andrahandsvärdet på samtliga V8 kärror registrerade FÖRE 2018/07 måste ju då stå sig RIKTIGT bra eller?
Tankar funderingar och mothugg emottages tacksamt.
Vroooooooooooom
Kommentarer
Skulle stå ”MALUS” i rubriken, jäkla autocorrect...
Ok, redigerat
/Saabnisse
Nja du missar en viktig sak och det är att skatten på bensinbilar är förhöjd endast under tre år därefter återgår det till dagens nivåer.
En Mustang blir alltså på tre år ca 50000:- dyrare vilket väl kan vara ok medan elbilen blir 60000:- billigare, också ok.
Jag har dock beställt en Mustang 2018 för leverans före skattehöjningen.
En sak till är att många entusiastbilar endast är i trafik under halva året vilket också dämpar kostnaden till hälften.
Min nuvarande Mustang kostar mig ca 2300 i skatt per år.
Efter nya skatten skulle kostnaden under tre år bli ca 10000 för att fjärde året återgå till 2300.
Kommer troligen att få tjänstefordon till våren så då försvinner Volvo V90:n till förmån för en Kia Optima SW Laddhybrid som det ser ut nu, om leverans sker efter 1/7 ökar bonusen på den från 20000:- till 31000:-
Kommer dock bara betala förmånsvärdet på 1300 i vilket fall.
Junkers, jag har nog inte missat att skatten endast är förhöjd under 3år, det är nämligen EN av anledningarna jag undrar, en pickis eller 2015/2016 mustang borde väl även de få den nya högra skatten?
...och en 4dubbling av skatten borde väl i rimlighetens namn lägga band på privatimporterande av både pickisar och jänkebilar en stund framöver?
Den andra ”frågan” är väl om jag fattat rätt, alltså kommer ALLA bilar som inregistreras EFTER 2018/07 få den nya högre skatten(om de är nyare än årsmodell 2006)?
Gissar att det är regdatum som gäller.
Intressant fråga.
Men enbart fråga två är väl relevant redan reggade bilar påverkas inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.