Nu börjar det komma lite första rapporter;
http://www.di.se/artiklar/2016/1/20/farre-aker-essingeleden-efter-avgift/
Citat;
Åtta procent färre på Essingeleden och ungefär fem procent färre bilar in och ut ur innerstaden. Det är bedömningen av den första hela arbetsveckans facit av de nya trängselavgifterna i Stockholm.
"Trängselskatten har förbättrat framkomligheten, men vi måste tolka dessa siffror med försiktighet. Det handlar om bara fem dagars mätning under en period som normalt sett har mindre trafik än andra tider på året", skriver projektledare Birger Höök på Trafikverket i en kommentar.
Annons:
De rent faktiskt uppmätta siffrorna under förra veckan visar på en trafikminskning med 11 procent på Essingeleden och 12 procent in och ut ur innerstaden, jämfört med motsvarande vecka i fjol.
Men eftersom trafiken brukar vara lägre i början på året har den beräknade effekten av den höjda respektive den på Essingeleden nya trängselavgiften justerats ner något.
Kommentarer
Det är en smula tidigt att avgöra om det funkar. Min misstanke är att man har en minskning nu när folk gör sig omaket att byta färdsätt för att slippa utgiften, men när de inser varför de åkte bil tidigare så kommer de att återgå till den vanan.
Enda sättet att minska trafiken på Essingeleden är att ge andra alternativ än att åka via Värmdö-Vaxholm eller Strängnäs-Enköping. De som kör i köerna på Essingeleden av rent okynne lär vara lätträknade.
Om bilkön har flyttat sig 50 meter längre fram jämfört med tidigare, är det någon vinst att tala om....knappast
Optimus, effekten av högre avgift tar nog lite tid innan det slår igenom. På sommarhalvåret finns dessutom fler alternativ så då kan det bli ännu bättre effekt och flyt i trafiken. I halka blir det dessutom automatiskt mer köer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.