Först skall sägas att jag är inte guds bästa barn, har som många andra ägt en himla massa olika bilar med V6, Turbo, GTI och allt vad som stått på bakdelen på bilen. Men ju äldre man blir, ju mer det kommer fram om fossildrivna fordon och dess påverkan på klimatet, desto mer irriterad blir jag på biltillverkare.
Tycker att de gömmer sig bakom "våra kunder vill ha dessa typer av bilar". Tänker då ex på nya BMW M3 och M4 som får en 3,0-liters dubbelturbosexa på över 470 hästkrafter under huven.
Eller varför inte RAM 1500 som har en Hemi-V8 på 5,7 liter med koldioxidutsläppet på 274 g/km, förbrukning på över 1,3 l/mil. Med etanol nästan 1,7 l/mil.
Det är ju hedenhös i uppförande från biltillverkare år 2020.
Ovanstående var bara ett par färska exempel på bilar som lanseras hösten 2020, de skall föreställa nytänk från biltillverkare i en tid då Regeringar runt om i världen diskuterar högljutt att begränsa fossildrivna fordon, eller rent av förbjuda dem att säljas p.g.a deras utsläpp. Se bara på den temporära förbättringen av smog i såväl Kina som några andra länder under coronaperioden.
hur kan då biltillverkare bara fortsätta som om inget har hänt. Ja ja, jag vet att de satsar på eldrivna fordon, men det är just läpparnas bekännelse tycker jag. Samtidigt som de lanserar bilar som ovan.
Är det bara jag som reagerar på deras dåliga produktansvar?
Kommentarer
Det där med skiljelinjen mellan moral och behovet att tjäna pengar kan vara svår att dra. Ska livsmedelsindustrin få tillverka och sälja onyttig mat? Godis? Läsk? Osv. Detta är ju produkter som bara skadar oss...
Ett annat exempel på dåligt produktansvar var när Philip Morris försökte skyla över att de cigaretter som de skeppade till Sydafrika för försäljning innehöll 10-20 ggr mer nikotin än de som de sålde i Europa. Det var för ett antal år sedan när diskussionen gick hög om hur farligt det var att röka. Hur kan man som stort internationellt företag, bara fortsätta producera skit trots att världen runt omkring verkligen är medveten om deras farliga innehåll. Det är väl mest det som irriterar mig.
Förstår att det är en jäkla balansgång, men jag skulle i alla fall inte kunna vara en del av den företagsledningen som bara fortsätter som om inget har hänt. Skulle inte kunna titta mina barn i ögonen, det är trots allt de som skall ta över skiten efter oss.
Ser jag till mitt eget liv så har jag ingen möjlighet att beklaga mig över andra. Jag lever på att sälja elektroniska komponenter. Merparten av det jag säljer är producerat i olika delar av Asien och skeppas till Spånga där vi stoppar saker i nya blandningar av rullar och skickar till någon som monterar dem på kretskort. Inte alltför sällan står de maskinerna i samma land som komponenterna tillverkades i.
Att kunderna handlar av oss är ofta för att den som äger slutprodukten finns här och vill vara säker på att ingen köper in fel saker.
Det känns ändå galet att skriva Country of Origin: China på dokumenten när något ska tillbaka dit.
Jag tror det är svårt att kräva produktansvar av biltillverkare när det enbart gäller moral, för det är ju något som är väldigt flytande.
Biltillverkarna tar ju fram produkter som kunderna vill ha och slutar de med det går de givetvis under.
När det gäller miljö och säkerhetskrav är det oftast något man tvingas till av myndigheter eller eventuellt genom konkurrens.
Jag tycker nog att en RAM 1500 med sin hemiV8 är ganska oförarglig, även om den tycks onödig.
Men vad ska man då säga om Koenigsegg eller Bugatti?
De går att sälja och hur ska man tänka moraliskt då?
Rent praktiskt är de ju fullständigt onödiga.
Biltillverkarna har ju egentligen bara några få saker att förhålla sig till, vad kunderna "vill ha", vad ägarna vill ha och att uppfylla de regler som finns.
Moral är inget som går att tjäna pengar kortsiktigt på...
Det är ju egentligen inte svårare än att se på mig själv, mitt senaste bilval är av ett företag som valde att ta rejäla genvägar och påvisade brutal omoral, men "vi kunder" skiter uppenbarligen i det. Hade moralen segrat hade inte VW fortsatt varit en av världens största biltillverkare.
Det där att "kunderna vill ha" tror jag att det går att gömma sig lite bakom. Det är en för enkel förklaring att de skall tillverka sånt som kunderna vill ha, är inte riktigt övertygad om att det är en sanning. Tror snarare att biltillverkarna "skapar ett behov", lite grand att de skapar drömmar hos presumtiva kunder att köra omkring i exempelvis en BMW M3 med 450 hk.
Är övertygad om att ex BMW inte går under om de slutar sälja M3. Men jag tror däremot att M3, driver varumärket BMW. Så det är mer en varumärkesfråga än en överlevnadsfråga. BMW är inte ett känt varumärke vad gäller miljö, däremot sportighet.
Däri ligger problemet.
Sedan blir jag inte riktigt klok på USA, ett spretigt land minst sagt. Kalifornien som länge varit ledande i hårda regler för bland biltillverkares utsläppsnivåer. Samtidigt kommer sådana monster som RAM 1500 med hemi V8 och 275g/km, vilket är en horribel siffra idag, med tanke på Sveriges 95 g/km annars malus.
Där sitter Hedin Bil som importör och plockar in RAM 1500 med Hemi V8, konverterar den till etanol. Säljer den sedan under miljöflagg.
Hej hopp, inget samvete där inte.
Slår inte detta tillbaka på Hedin Bil.
Eller hamnar allt tillbaka på oss kunder att vi måste börja säga ifrån.
Ungefär som det blev ramaskri över besprutade bananer. Alla slutade som ett trollslag helt enkelt att köpa dessa. Därefter försvann dessa typer av bananer från livsmedelsbutikers hyllor. Nu är alla bananer eko-odlade.
Så ibland kan vi kunder faktiskt åstadkomma saker med vårt agerande.
Optimus, de gamla biltillverkarna vill ju egentligen inte ställa om och det är ju så att inte heller människor i gemen vill ställa om, det är bara några få "Fundamentalister" som tror på detta och vill se en omställning.
Jag är en av dessa unika, för vissa, ganska unkna människor...
Robban, det är i själva verket fräscht och modernt att vilja ha en "omställning". Att inte vilja, är det som är unket och gammalt. = )
Håller absolut med Optimus om att man som tillverkare kan skapa behov - och det gäller inte bara bilbranschen.
Branschen skapar ju behov genom att göra produkterna attraktiva eller vice versa.
Jag tror att biltillverkare har bra koll på vad majoriteten av kunderna vill ha och väljer ut vilka önskemål de ska uppfylla.
En pigg och rymlig elbil med 50+ mils räckvidd som kostar Max 300.000kr? omöjligt ekvation.
En suv med 500hk som säljs för typ en miljon? Det tar BMW fram i sömnen.
+1
På tal om att glömma och moral...
Det tog ett dygn innan tilldelningen av ID.4 sålde slut i USA, landet där VW i princip kölhalats och rullats i tjära eller kanske diesel och fjädrar...
Vet inte hur man skapar ett behov. Mig veterligen utgår de flesta produktutvecklingsstrategier från att identifiera de behov som finns (ofta via förstudier), rangordna dem givet sin målgrupp och skapa en prioritering givet den av ledningen fastställda budgeten. Budgeten i sin tur är kopplad till marknadspriset och tillverkningskostnad.
Att skapa ett behov - såsom jag tror att ni avser - är förenat med mycket höga kostnader och en ännu högre risk. Därför är det i princip inga industriproducerande företag som ägnar sig åt det eftersom man i så fall riskerar att gå i konkurs.
Tesla tänker då någon? Ja de har inte skapat behovet. De har däremot visat för marknaden att de kan vara ett alternativ till fossilbilen och för transporter. Att man sedan använt - hmm - lite annorlunda metoder för att bedriva sin verksamhet kan vi ju lämna därhän.
MVH AL
A.L. Den som verkligen använde lite annorlunda metoder till sin verksamhet var väl ändå DeLorean?
Det där med USA, splittrat land i sin uppfattning om fossildriven bilpark. Läste nu att myndigheter i Kalifornien planerar att stoppa försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer senast 2035. Visserligen är det ett förslag och mål men i alla fall. Kalifornien har 11% av USA:s bilflotta, vilket gör att ett sådant förbud skulle slå ganska hårt. Tänker då på RAM 1500 med Hemi V8, enligt ovan.
Angående behov kom jag att tänka på uttrycket "du visste inte att du behövde det". Ett sätt att skapa behov för företag är helt enkelt att ta fram produkter som ingen tänkt på att de behöver. Jag menar att man inte alltid behöver göra någon större undersökning innan man släpper en produkt på marknaden, för mycket kan lösa sig på vägen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.