Jag har blivit lite sugen på att byta bruksbilen till en MB W211, 2007-08.
Jag tycker det är den snyggaste modellen MB gjort, sedan har det gått utför med designen, och de nya "rumplösa" är ju rent tråkiga.
Jag har kikat på några olika annonser med objekt, och tittade in på bilpriser.se för att få en skattning på värdet.
Döm om min förvåning när de sätter E200 med 17.000 mil till 10-20.000 kr!
Det är ungefär en tredjedel av de billigaste kostar....
Om det blir något byte får jag se, känns lite mysko att de är så snikutrustade. Sånt som är standard på min C5 finns knappt på en W211. Typ: p-varnare fram o bak, elfällbara backspeglar, regnsensor.
Verkar också mest vara halvskinn, där sätet redan är luggslitet, trots långt under 20.000 mil. Ger inte kvalitetskänsla. Helst skulle jag vilja ha heltyg, men har ännu inte sett nån sådan.
Kommentarer
Skulle jag köpa "något gammalt" från Mercedes så skulle det vara en S-modell. Känslan är speciell.
https://www.bytbil.com/sodermanlands-lan/personbil-s-350-l-7g-tronic-svensksald-5659-13966596
Jag är själv inne på samma spår en 07-08 bensinare/lågmilare, helst en V6 så man får 7-gtronic, känns lite modernare. Har en stående sökning på mobile, även på CLS vilket är samma bil i en annan kostym, nästan ännu snyggare. Den perfekta versionen skulle vara en 230-280 Elegance med skinn och lucka, inte i silver.
En S-klass nja, där får man vara beredd på dyra reparationer, speciellt om luftdämparna havererar.
Kan det var då som nu, typ allt är extrautrustning, och köparen har bara kryssat den absolut nödvändigaste för sin egen del. Simplare bilar som tex Fransoser, Asiater har ju typ allt i nått paket, och bilar utan paket har man inte ens tagit in.
TV testar 4 helt olika bilar utan koppling i senaste numret MB A 180d med Renaultmotor är billigast, men de svarta prickarna som betyder "Standard" i utrustningslistan lyser med sin frånvaro, det är bara en massa olika priser, allt kostar extra, man kan t.o.m köpa ett års extra garanti.
Lite OT. Men chefen köpte en Vito 112 CDi 2001, han hade kryssat mycket och den var välutrustad, automat, värmare, farthållare, för att vara en skåpbil (och kostade där efter) men han hade glömt kryssa i extra innerbelysning. Bilen hade bara en lampa i hytten som tändes med dörren. 2 läslampor (som alla bilar har sen 30 år tillbaka) 2 lampor i skåpet kostade extra.
Det slår verkligen olika när bilpriser värderar.
På min välutrustade octavia så fick jag bra betalt för all utrustning I deras värdering som redan var bra rabatterad vid nyköpet.
Dom låg betydligt högre än vad vissa handlare gav.
Och till slut så blev det ett inbyte där inbytespriset blev 6000:- högre än deras värdering.
Summa sumarum så blev milpriset kring 24:- totalt på 7000+ mil.
Så ibland stämmer deras värdering bra.
Se då till att undvika V6:an med balansaxeldrevet från helvetet.... Gamla motorn (M272) kan ge viss huvudvärk. Efterföljaren M276 är däremot felfri.
Jo jag har hört om problemet. Egentligen är 220CDI det jag vill ha men skatten är för hög för att motivera ett köp med så liten körning per år.
"Skulle jag köpa "något gammalt" från Mercedes så skulle det vara en S-modell. Känslan är speciell."
Min svåger har en sådan, en S350, och fick lägga mååånga pengar på att byta de omtalade dreven till balansaxlarna. Han lyckades dock pruta ner det från 70k till 40k...
"Jag är själv inne på samma spår en 07-08 bensinare/lågmilare, helst en V6 så man får 7-gtronic, känns lite modernare"
Jo, jag har sneglat även på V6an, några hundra mer i vägskatt kan man leva med.
"Se då till att undvika V6:an med balansaxeldrevet från helvetet..."
Jo, den känner jag till (se ovan), men jag tror det bara är 350 som har de problemen, inte de mindre, 230 och 280 ( som dessutom är på 2,5 och 3 liter...)
Kanske fel av mig.
" Egentligen är 220CDI det jag vill ha men skatten är för hög för att motivera ett köp med så liten körning per år."
Samma här, de är ju otroligt snåla, men vägskatten blir för dyr i förhållande till milen.
hultarn, det är M272 (V6) och M273 (V8) som har detta problem. Vad gäller M272, så är både 3,5 och 2,8 liters motorerna påverkade. De du refererar till i form av 280 och 230 är nog en annan motorfamilj.
http://www.mercedesmedic.com/check-my-mercedes-benz-for-balance-shaft-issue-by-vin-m272273/
Audi: jag googlade lite, och det är tydligen samma motor M272 fast i olika storlekar. Men, volymerna stämmer inte med benämningarna. 230 är 2,5, 280 är 3,0, medan 350 faktiskt är 3,5.
Låter inte aptitligt om inte ett kvitto på reparation kan visas...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.