Detta är alltid ett ämne som skapar oerhörda känslosvallningar hos många.
Då jag är både och så får man en ganska nyanserad bild av hur verkligheten ser ut.
Hur ser ni andra på relationen mellan dessa trafikantgrupper?
Man blir liiiiite fundersam på mänskligheten när man ser denna...
http://www.expressen.se/kvallsposten/ilsken-bilist-orsakade-stor-cykelkrasch/
Kommentarer
Jag brukar försöka ha förståelse för alla andra i trafiken, men just klungcyklister verkar inte ha några som helst insikter i vad de ställer till med. Området jag bor i är fyllt med kuperade och krokiga vägar som uppenbarligen lockar fram dem. Det kan vara grupperingar på 10-30 personer som kör i klump utan att fundera över om andra trafikanter ska kunna ta sig fram. Jag var väl i 10-årsåldern när jag fick lära mig att inte cykla i bredd, men de kan trots mogen ålder vara fyra i bredd även över krön och genom skymda kurvor. "Vi tar inte större plats än en traktor" har jag fått höra, men traktorerna brukar visa hänsyn och stanna vid kanten när de bromsar upp trafiken.
Att de internt i sina grupper inte håller avstånd mellan sina fordon har jag tydligen inget med att göra trots att jag betalar skatt för vårdkostnader.
Cyklistklungor kan även förekomma utspridda över långa sträckor och då blir det riktigt svårt att göra en säker omkörning.
Ibland har jag fastnat bakom en enstaka mindre klunga i en tätort i närheten. De kör då på vägen och vill absolut inte köra på cykelbanan alldeles intill. Jag kan på sätt och vis förstå dem även om de ofta bara är under "transport" och då faktiskt skulle kunna använda cykelbanan. Antar att det är under deras värdighet. :-)
Cykelbanor är bortkastade pengar. De cyklister jag helst vill slippa på vägarna använder dem inte för "de är inte dragna samma väg som bilvägen" vilket jag tycker vore en fördel om man ska träna, men vadvetjag.
Det som stör mig mest är när barn som vuxna cyklar vänstertrafik. Det är riktigt otäckt.
Cyklister är odödliga, det är vad jag förstått utefter deras beteende.
Och ännu värre kommer det bli om den s.k. zebralagen införs även för cyklister.
När jag cyklar söker jag ögonkontakt med bilisterna, annars ger jag mig inte ut och korsar körbanor.
Och, ja, jag har lysen som funkar och används.
Klunga... Jag körde landsväg i grupp under ett antal år och då försökte vi alltid välja lågtrafikerade vägar som för all del ibland hade både krön och skymd sikt, men lite biltrafik. Ofta så körde vi i två led eller egentligen i en ständigt pågående omkörning, där vänsterledet hela tiden körde om högerledet.
Idag cyklar jag oftast själv eller kanske två men det som jag som cyklist stör mig mest på om jag kör på landsvägen är den totala brist på att lämna plats åt mig som cyklist i samband med omkörning. Det resulterar i att jag har flyttat min placering typ en 30-50cm in på vägbanan innanför kantlinjen för att på så sätt vara "omöjlig" att köra om i samband med mötande bilar. Sägas ska att de allra flesta håller en bra lucka, men allt för många rötägg finns.
När det gäller klunga igen så är det säkrare för cyklisterna om de åker i två led för då kan de bara köras om när mötande fil är ledig, vilket många bilister inte klarar av att ta hänsyn till. Det är då det blir Roadrage som i länken jag la i första posten.
Cykelbana... Om det är en ren cykelbana, ren i form av rensopad och ren i form av inte gångbana i kombination så har vi alltid försökt att använda dessa, men att köra på kombinerad bana med 20-30 cyklister är inte hälsosamt för vare sig cyklisterna, gångtrafikanter, barnvagnsåkare eller hundar och därför inte riktigt görbart.
Sedan finns rötägg även bland cyklisterna så ingen i sammanhanget är ofelbar, men det gäller att försöka förstå de olika trafikantgruppernas behov och problem för att vi skall kunna samverka.
Jag skulle säga att träningsgrupper oftast inte ställer till med mest problem utan det är hellre kamikaze-pendlare med något rekord som skall uppnås, som kör över allt och alla, kors och tvärs genom städerna utan att ta någon vidare notis om något och ser röda rödljus som något spänningshöjande. Där har vi de största störningsmomentet skulle jag säga, men det kanske bara är jag...
Det jag också kan reta mig på som bilist är när cyklister som är ute på vägarna använder kläder i den coolaste färgen av alla, svart, från topp till tå, då kan det vara svårt att på bra håll se en cyklist även i dagsljus, men vill man inte synas så...
Som gammal cyklist: en av anledningarna till att cyklister kör på två led är att tåget blir hälften så långt och alltså lättare att köra om. (På de vägar som cyklister gillar är det oftast inte lämpligt att köra om ett singelled) Cykelbanor är hopplösa för cyklister, med utfarter, gropar, kanter, knixsvängar osv. Tyvärr. Efter lagändring för nåt år sedan så är det nu också tillåtet att köra på vägbana även om det finns cykelbana.
En klunga bör ju hålla närmare 30 åtminstone, försök fundera på hur många sekunder som faktiskt går förlorade innan det blir läge att köra om.
(Men visst, ibland kör cyklister i grupp slarvigt, kommer över på mötande körbana osv. Det är trist. Ingen ursäkt för livsfarligt beteende för den som framför 1500 kg metall i hög hastighet dock)
Det här är ju ett enkelt tekniskt problem. Det är inte fel på klungcyklisterna, det är ju cyklarna som är felaktiga. Med en längsgående stång och en tvärgående, kopplas cyklarna ihop till en klump som vore perfekt för klungcyklister!
För mig handlar det inte om tiden jag tvingas stå ut med färgcrescendot utan att det är lek på allmänna vägar som skapar fara för andra. Folk gör idiotiska omkörningar för att komma förbi dem, lägger man sig bakom i nån halv kilometer kommer det snabbt ifatt bilar som inte räknar med att farten är 25km/h förrän det nästan är för sent.
Jag försvarar absolut inte beteendet i ämnesstarten. Man får inte vara hur korkad som helst.
Jag tror att det största problemet är den allmänna olydnaden eller okunskapen att finna sig i de trafiklagar som finns.
Jag fick lära mig tidigt att inte cykla i bredd med kompisar, det var livsfarligt.
Men det var då det, idag är det kanske ofarligt?
Vad som förvånar mig mest är att så många 45+ plötsligt fått för sig att de ska bli tävlingscyklister och fått ett behov av kroppsnära plagg...
Som får vissa av dem att likna kålmaskar i jätteformat!
Haters gona hate...
Om man hänger upp sig på klädvalet så har man problem i mina ögon...
Det finns regler om klungcykling och det är OK, men det skall användas med förnuft för att inte störa mer än nödvändigt, men det är som vanligt i betraktarens ögon
Förstår inte hur en del cyklister är så våghalsiga. Full fart och endast en hjälm som skydd. Finns cyklister som kommer upp i avsevärda hastigheter. Har de ingen självbevarelsedrift. Egentligen skulle de ha skydd som många motorcyklister har, fast då skulle de inte komma upp i dessa hastigheter.
Nåja hjälm har nog alla som har något i huvudet, men övriga skydd är det nog knapert med.
http://www.expressen.se/tv/livsstil/allt-om-bilar-1/har-gar-det-undan-pa-motorcyklarna/
Vad många cyklister inte verkar känna till är att trafikregler gäller även för dem, även hastighetsbegränsningar!
Nä, trafikregelefterlevnanden bland cyklister generellt är riktigt dåligt, håller med till fullo, kanske blir så när förarna av fordonet inte krävs ha någon form av utbildning i vad för regler som gäller i trafiken! Egentligen ganska konstigt.
Det är ju knappt att stollarna i bil vet vad som gäller, trots att dessa har avlagt både teoretiskt prov och körprov.
Hastighetsöverskridande är inte så vanligt på cykel , men visst, en vass klunga knäcker ju en 50-sträcka om de ligger på lite, själv har jag fullt upp att försöka köra för fort på 30-sträckor ;-)
Tror inte risken att klungcyklisterna bryter mot hastighetsbegränsningen är så stor, har kört om ett flertal med min Skeppshult från 70-talet.
Den cykeln kan även stanna vid väjningsplikt, hålla in till kanten, hålla rak kurs utan att vingla om den blir omkörd och cyklisten kan ge tecken vid sväng samt kolla bakomvarande trafik innan avvikande manövrar utförs.
Den har även lysen och reflexer, något racercyklarna ofta verkar sakna trots lagkrav.
Larson, det är inte så ofta som räcercyklisterna kör race i mörker, varför lyse och reflexer inte behövs...
Däremot cyklister i allmänhet, det är sällan jag känner mig så socialt utanför som när jag cyklar genom stan på kvällen bland alla lyselösa cyklister...
Fast i väldigt många fall är det ju samma människor som cyklar och kör bil så utbildning finns nog men tillämpningen av utbildning och kunskaper tycks förändras för alldeles för många när man sätter sig på cykeln.
Fast där jag bor så är väldigt många (troligen) inte körkortsinnehavare och de har NOLL koll, eller anarkistiska snorungar som inte bryr sig...
Men nog är det så att den mest korrekte bilföraren kan bli en laglös cykelidiot bara denne får en järnhingst mellan benen...
Cykla i mörker eller inte, det är fortfarande krav på reflex och ringklocka även dagtid.
Larson, Nope inte reflexer, men väl ringklocka och broms, även i mörker ;-)
Dom gånger jag har blivit påkörd som gående så har det varit av cyklister. Inte bad dom om ursäkt heller!
Trasten, gick du i cykelfältet eller i gångfältet?
Väldigt många gående lallar runt i cykelfältet, likväl som många cyklister cyklar i gångfältet. Om vi skall få GC-banor/vägar att fungera så måste vi vara på rätt ställe, vilket allt för många inte är, gärna med en telefon i nyllet.
Höll på att bli överkörd av en cykelzombie härom dagen, när jag åkte rullskidor, han bara slutade cykla och svängde sedan in i gångfältet där jag för stunder körde... Helt utan aning, men med telefonen i fejset! Stolle!
Två gånger inträffade det på en gång/cykelväg med separata körfält. Jag gick där man ska men cyklisterna hade tydligen egen regler. En annan gång blev jag påkörd av en som cyklade mot rött.
Finns ingen grupp som är bättre eller sämre än den andra, cyklister, bilister och gående är lika stora kålsupare allihop...
Bilister skäller över cyklister och gående.
Cyklister ser ner på bilister och gående.
Gående hatar bilister och cyklister.
Och då har jag inte ens nämnt mopedisterna, men Lars Ekborg hade ju lösningen på det problemet redan 1968... :-)
Sammanfattningsvis, om man färdas på ett av dessa tre ovan nämnda sätt så tappar man respekten för de övriga två eftersom det färdsätt JAG valt är per definition det bästa och alla andra ska helt enkelt akta sig för mig, punkt...
Om bilister körde som cyklister skulle olyckorna öka markant. Vänstertrafik, strunta i lämna företräde, strunta i stopp-plikt, köra mot enkelriktat, köra ut i korsningar utan att kolla om det är annan trafik där, ingen belysning i mörker, ja listan kan göras lång.
Är ju uppenbart att cyklister är dom som mest skiter i trafikregler eller väljer bilväg när det också finns cykelväg.
Blir nu allt vanligare att det kommer män (oftast) på avancerade snabba cyklar i speciella cykelkläder och håller mycket hög hastighet på alla möjliga och omöjliga ställen. Man ska tydligen kasta sig åt sidan när man är ute och går.
Vidde, det är därför cyklister med dessa avancerade snabba cyklar och deras speciella cykelkläder kör på vägen istället för bland förvirrade gångare med hund i långt koppel och zombiecyklister, på GC vägar, det är säkrare för alla parter!
Robban, nu när du säger det, hundägare är om möjligt ännu värre än cyklister.
Ja, och det där är ju faktiskt verkligheten utan överdrift. Jag förstår inte hur så många cyklister kan tro att de är odödliga.... Varför så många cyklister litar på att andra ska rädda deras skinn.
Det spelar ju faktiskt ingen roll vems felet är när man ligger platt på gatan, bäst att ta det försiktigt, det är inte radiobilar vi pratar om.
Jag cyklar ofta och tar inte åt mig av detta, MEN, jag ser många andra som definitivt passar in på den här beskrivningen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.