Vi Bilägares forum

Bilismen betalar för mycket.

Bilismen betalar för mycket.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161202/bilisterna-betalar-mer-an-de-kostar-lastbilar-tag-och-flyg-aker-snalskjuts

Uppdaterat: 2016-12-02 10:12
Lås inga trådar.

Kommentarer

Bilismen betalar för mycket, tågen för lite.

Undrar vad MP tycker om det.

Uppdaterat: 2016-12-02 10:18

Problemet är nog snarare att det finns för mycket som ska betalas offentligt.

Uppdaterat: 2016-12-02 10:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Märkligt att privatbilismen har blivit den syndabocken som alltid skall betala, medans flyget som är en riktig miljöbov i sammanhanget har klarat sig undan så smärtfritt. Klart, det kanske är lättare för politiker att höja bränslepriset och skatter för oss privatbilister än att försämra för näringslivet.

Uppdaterat: 2016-12-02 18:32

Hörde för ett antal år sedan att en enda enkelresa till Thailand för en person motsvarar vad en bensinbil släpper ut på ett helt år.

Miljöaktivister åker väl till Thailand, fram och tillbaka (dvs som två bilar på ett år), och klagar sen på bilismens utsläpp.

Snacka om dubbelmoral och förljuget.

Uppdaterat: 2016-12-02 18:48

Har inte läst rapporten i sin helhet och kommer inte göra det heller, men frågan är hur korrekt den egentligen är? Känns som att det är svårt att komma fram till en objektiv sanning i så komplexa jämförelser, utan att den riskeras att färgas av personliga uppfattningar, antaganden och tolkningar. Vad som är samhällsekonomisk nytta kan man till exempel komma fram till ganska olika slutsatser kring, beroende på hur man räknar och hur man värderar. En sådan här rapport framställs gärna som en objektiv sanning, särskilt om den innehåller något som stärker en egen uppfattning (t ex att en biltidning som är positiv till bilism skriver om rapporten som om det är den absoluta och enda sanningen).

I den länkade artikeln står det t ex att bilismen sänkt sina avgasutsläpp. Om man utgår från tillverkarnas deklarerade utsläpps- och förbrukningssiffror enligt EU-cykeln ger ju den en helt annan bild än vad bilarna faktiskt släpper ut i verkligheten (och då syftar jag inte bara på fuskande VAG-motorer). Samtidigt beror en hel del av de teoretiska minskningarna på att många bilar gått över från bensin till diesel.

Vidstige skrev:

Miljöaktivister åker väl till Thailand, fram och tillbaka (dvs som två bilar på ett år), och klagar sen på bilismens utsläpp.

Snacka om dubbelmoral och förljuget.

"Skön" halmgubbe. Men jag håller naturligtvis med om att det är anmärkningsvärt hur flyget beskattas i jämförelse med andra trafikslag.

Uppdaterat: 2016-12-03 11:15

muskorv, är ingen halmgubbe, att leva som man lär tycker jag är det mest centrala av allt. Vad gäller flyget tycker jag det vore helt fel att införa en flygskatt nu, det skulle bara drabba Sverige som helhet negativt på alla sätt.

Uppdaterat: 2016-12-03 11:56

Klart att det är en halmgubbe att påstå något om en meningsmotståndare och sedan anklaga dem för det.

Att leva som man lär tror jag att de flesta misslyckas med i någon mån. Men den som predikar för andra bör naturligtvis ha sopat rent framför sin egen dörr om den vill uppfattas som trovärdig.

Uppdaterat: 2016-12-03 12:16

muskorv, att leva som man lär nämner Leonardo Di Caprio som ett grundläggande problem i sin film "before the flood". Det är verkligen centralt i detta och många som moraliserar lever inte alls som dom lär. Frågan är om ens nån gör det. Och frågan är vidare hur viktigt det är eller vilka åtgärder som är viktigaste för miljön. Personligen tror jag det mest akuta just nu är att komma tillrätta med den befolkningsexplosion vi ser i Afrika och Asien, men av nån märklig anledning tycks det finnas en tyst överenskommelse i nya miljörörelsen att inte nämna befolkningsmängd som ett problem. Och därmed blir ju också en slags tillfällig lösning att västvärlden ska ha massinvandring, tycker man inte det så är man ja, typ dom fulaste ord som finns.

Uppdaterat: 2016-12-03 12:24

"De uppskattade utsläppen för (svenska innevånares) internationella flygresor (ca 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter) motsvarar utsläppen från all bilkörning i Sverige år 2014."

Källa Naturvårdsverket

En höjning av flygskatten är på väg...

http://www.dn.se/ekonomi/flygskatten-i-sverige-blir-hogre-an-vad-regeringen-havdar/

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det var väl i stort sett det jag skrev, "att leva som man lär tror jag att de flesta misslyckas med i någon mån".

När det gäller befolkning så finns det ett tydligt samband med fattigdom och stora familjer. Jämför med antal barn per familj i svenska familjer idag jämfört med innan och under industrialiseringen så är skillnaden tydlig. Den tendensen finns i många länder med god ekonomi. Som jag ser det är den problematiken – inklusive att många människor väljer att lämna fattigdom och krig för att söka en ny framtid i t ex Europa – till stor del beroende på ojämlik resursfördelning i världen.

Uppdaterat: 2016-12-03 12:43

Japp jag unnar mig en V8 på sommaren men flyger aldrig som kompenstion.

Uppdaterat: 2016-12-03 13:58
muskorv skrev:

Som jag ser det är den problematiken – inklusive att många människor väljer att lämna fattigdom och krig för att söka en ny framtid i t ex Europa – till stor del beroende på ojämlik resursfördelning i världen.

Nej, fattigdomen beror på en felaktig politik/kultur/religion i dom länder dessa människor vill lämna.

Uppdaterat: 2016-12-03 14:17

Det finns 46 miljoner fattiga i USA. Är det politiken, kulturen eller religionen som gjort dom fattiga?

Uppdaterat: 2016-12-03 14:30

trasten, om du frågar mig så tror jag det handlar en hel del om kultur. Bl.a. annat har man ju nu problem med s.k. vita män, arbetarklassmän. Detta är ju nåt Trump vill ändra på genom att skapa fler subventionerade arbetarklassjobb men jag tror inte det är lösningen, lösningen tror jag är att dom gör en klassresa, utbildar sig och skaffar ett "medelklassjobb" (Clintons lösning). Detta är ju en stor politisk strid i USA nu. Men den innehåller även en stor konflikt mellan storstadsregioner och övriga landet. Vi har liknande problem i Sverige även om våra bidragssystem är generösare och då viss mån döljer problematiken. Det svenska systemet har ju visat sig också ha stora brister, bl.a. många pensionärer nu som har svårt att få ekonomin att gå ihop.

Uppdaterat: 2016-12-03 14:50

Att gå på collage kostar pengar, något dom alltså inte har så där är dom fast. Dom rika har råd att utbilda sig till de välbetalda jobben, de fattiga inte. Och då är vi tillbaka till den ojämlika resursfördelningen.

Uppdaterat: 2016-12-03 15:04

Är väl ingen nyhet heller.

Trasten, USA har mer problem med fattiga/rika än utbildning.

Vad kostar ett simpelt benbrott där jämfört med här (och jämfört med grannlandet Kanada)

Kanada är det gratis (skattefinansierat), här kostar det 500 kr (Trots höga skatter) och i USA? 15-20000 kr eller mer, och ibland täcker inte försäkringen heller...

Uppdaterat: 2016-12-05 04:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ska folk göra den klassresa som Vidstige föreslår så är det utbildningen som är problemet. Förövrigt har du helt rätt.

Uppdaterat: 2016-12-05 06:56
trasten skrev:

Att gå på collage kostar pengar, något dom alltså inte har så där är dom fast. Dom rika har råd att utbilda sig till de välbetalda jobben, de fattiga inte. Och då är vi tillbaka till den ojämlika resursfördelningen.

Ja visst skulle man behövt göra nånting när arbetarjobben försvann i rostbältet. Men man ska komma ihåg att det finns liknande problem i Europa med arbetarklass och jobbtillfällen. Där det då inte kan förklaras så enkelt med att utbildnignar är för dyra.

Uppdaterat: 2016-12-05 09:04

Nej här kanske tillgången till grundutbildning ett större problem, speciellt i öst.

Uppdaterat: 2016-12-05 11:44

trasten, finns även en s.k. "anti-plugg kultur" hos arbetarklassen. Detta tycks slå extra hårt mot männen i arbetarklassen i och med att industrierna har lagts ner samtidigt som många kvinnodominerade servicejobb finns kvar. Skulle säga att mycket av vi ser idag politiskt i USA och Europa är en kris hos männen som vi måste ta på allvar.

Uppdaterat: 2016-12-05 12:30