Vi Bilägares forum

Bilhandlares marginaler?

Bilhandlares marginaler?

Vad tror ni behandlarna har för marginaler på begbilar?

Försöker hjälpa mina föräldrar med ett eventuellt bilbyte.

Bilen är en blå Opel Astra från 2014 1,4T, halvkombi.
Gått drygt 2000 mil.

Och när man använder en bil som inbyte, borde man inte kunna få lite extra bra då?
Bilhandlaren har ju två bilar att tjäna pengar på.

Har varit hos en bilhandlare hittills och hans spontana bud var 100,000 kr i inbyte.
Känns som 20,000 för lite i alla fall.
Det var då hos en handlare som har en bil som kan vara extra intressant i detta fall.

Kollar man på blocket verkar Astran säljas av bilhandlare för kring 140,000 med dom milen.

20,000 kr i förtjänst borde väl räcka då?
Sen är det väl förvisso moms inblandat också.

Tackas för tips och hur man får bra pris utan att vara duktig på att pruta, budgeten är tight i detta fall.

Ett alternativ jag funderar på är möjligheten att sälja tillbaka den till Opel handlaren där den köptes och sen köpa begbil utan inbyte hos en annan handlare.

Uppdaterat: 2016-07-04 23:39

Kommentarer

Allt hänger ju på vilken bil dom vill byta till och hur mycket utrustning dom är villig att kryssa i, ju mera tillval man tar ju bättre pris får man på bil och inbyte... Vad ska dom köpa för bil?

Uppdaterat: 2016-07-04 23:51
Pär

Handlar alltså enbart om beggade bilar här.

Byta en 2 år beggad mot nåt annat beggat med angivet begpris.

Uppdaterat: 2016-07-04 23:56

Enklast är att använda bilpriser.se och mata in uppgifterna.

Bilhandlare betalar oftast under det lägsta privatpriseg i inbyte mot en färdigprutad ny bil.

Du kan inte både pruta på en ny och förvänta dig enormt bra för den begagnade.

Jag brukar alltid fråga pris på en ny utan inbyte först, då vet du sedan med säkerhet vad du får för inbytet och kan om du orkar försöka sälja den privat.

Uppdaterat: 2016-07-04 23:58

Ofta får man bättre pris om man köper utan inbyte. Vill man ha bra betalt är det bäst att sälja själv.

Sist jag bytte bil bjöd de flesta handlare ungefär samma pris för min inbytesbil, utom VAG-handlaren som låg 20 000 kr under näst lägsta bud.

Fick 85 000 för bilen och den låg sedan ute hos handlaren för 104 900 kr. Med lite rekond och andra omkostnader, prut och garanti blir nog marginalerna inte så jättestora på inbytesbilar. Samma handlare hade kort innan bytt in en kollegas Passat, som drabbades av motorhaveri under en provkörning. Ingen bra affär för bilfirman!

Uppdaterat: 2016-07-05 00:05

De bilhandlare jag gjort affärer med vill gärna ha 20-30.000 "under blocket" på inbyte. Har hört att detta är på grund av att de lämnar frikostiga garantier på bilarna när de säljs vidare och hämtar på så sätt in en buffert för den gången det kommer ett riktigt måndagsex ;)

Uppdaterat: 2016-07-05 07:33

20-30000 är nog vanligt och det som troligen behövs också.

Det betyder samtidigt att den finns 10-20000:- att hämta om du säljer privat för du kan inte ta bilhandlarpris privat.

Jag avstår dock numera privat pga att det finns så mycket skojare, det är inte värt besväret och osäkerheten längre.

Uppdaterat: 2016-07-05 08:33
junkers skrev:

20-30000 är nog vanligt och det som troligen behövs också.

Det betyder samtidigt att den finns 10-20000:- att hämta om du säljer privat för du kan inte ta bilhandlarpris privat.

Jag avstår dock numera privat pga att det finns så mycket skojare, det är inte värt besväret och osäkerheten längre.

Precis!

Jag avstod också att sälja min i40 privat. Min syster har sin till salu och det är svårt att sälja bilar i 160.000 kronors klassen privat.

Hon har lagt sig under den billigaste på blocket men ändå är det tungt. I det prissegmentet så köper man nog helst av en handlare.

Det hon får är samtal från "kompisar" som bjuder 100.000:- Hon har nu gett upp och kommer att byta in bilen till ett lägre värde för att slippa allt krångel.

Uppdaterat: 2016-07-05 08:47

Tack för bra funderingar!

Uppdaterat: 2016-07-05 08:53

Kan tillägga att hos dem sex handlare jag begärde offert av sist så hade alla ungefär samma pris på den nya bilen men det skiljde 29000:- i inbytespris för den gamla.

Uppdaterat: 2016-07-05 09:12

Skulle byta in en SAAB 9-3 en gång, blev bjuden 35000 kr och sålde den senare privat via blocket för 70000 kr. Så ja, handlare vill oftast ha lite för mycket i mellanskillnad på varje bil. Detta går nog lite i vågor, just nu tror jag det finns ett överutbud av begagnat. Många vill ha SUV och har då lämnat in en kombi som varit kanske max 4-8 år gammal. Nu leasar folk också i större utsträckning vilket ytterligare spär på begagnat utbudet. När vi pratar 100.000 kr eller mer för en bil vill nog de flesta köpa via handlarna.

Uppdaterat: 2016-07-05 09:25
Styggavargen

Som någon skrivit innan, är det mellanpriset som är intressant.

För att bilhandlaren gör 2 "förtjänster" är ju inget som ska sänka marginalen på respektive, han gör ju 2 affärer, och man kan aldrig göra en "backaffär" i bytet, då får man skjuta till momspengar......

När du skriver att bilar säljs för 140, menar du skyltpris, eller slutpris.....

I det förra fallet kan du dra av 10 som prutmån....

Att bilhandlare betalar mindre än på blocket är ju inte konstigt, bilarna på blocket är ju inte heller sålda än, de som är sålda finns inte där.....

Ska man jämföra med privatmarknaden, måste man ha kontinuerlig koll på vilka bilar som drar direkt, det är vanligen dom som är rätt prissatta från början.

Och sälja tillbaks till handlaren, varför skulle han betala mer vid rent inköp, det är ju oftast en sämre affär än en bytesaffär som blir 2, och blir 3 och.........

Dom brukar inte vara sugna på att köpa in rakt av.

Det strular till det med momsen på samma sätt som en backaffär, en annan sak om han har en kund som väntar på just den bilen, och han är säker på att få iväg den snabbt.....

Jag har aldrig bytt in bil hos handlare, men ibland tagit inbyte när jag sålt en bil, och tjänar jag inte betydligt bättre på totalen ,då blir det ingen affär.

Säg att jag annonserar för 100 kan släppa kontant för 90, inbytesbilen tror jag mig kunna dra iväg för 50, då vill jag ha 60 mellan för jag vill ju ha 110 om jag ska jobba dubbelt, typ....,bedriver ju inte välgörenhet......jag tar ju även en risk, så gör bilhandlaren också.....

Jag har dock gjort omvänd affär hos mc-handlare, pengar mellan gick han inte på, men det blev en fin affär för bägge parter, jag fick prylar och verkstadsjobb för 20,000 för mina 16 mellan....

Då köpte jag ändå en grymt prissänkt årsgammal lagerhoj, och bytte in en begagnad av dyrare modell.....

Det gäller att ha klart för sig innan vad det ska kosta en och vara snabb i beslutet, bilhandlare gillar såna affärer, då kan man ofta få ihop en bra affär.

Det där med bilaffärer är trixigt, och ett evigt värderande och chansande för bägge parter.

Bilhandlare värderar högst olika, beroende på hur han vill att slutnotan ska se ut.

Märkeshandlare håller priset uppe på sitt märke, samtidigt kan han tänka sig en lägre slutnota, och få kunden tillbaks i verkstan, och till ny affär.....

Buskhandlaren ska maxa varje affär, han säljer ju bara bilar, oftast.

Uppdaterat: 2016-07-05 09:37

Bilhandlarna använder ofta det lägsta priset på Blocket som utgångspris (för motsvarande bil). Sen drar han givetvis av för att ha egna marginaler. Det lägsta priset just nu för motsvarande Astra är 129.000 kr. Så ni får knappast mera än typ 110.000 kr för bilen - i bästa fall. Och du lär inte få mera av Opelhandlaren - och speciellt inte om du inte köper en ny bil samtidigt. Minst dåliga affären är antagligen att behålla bilen eftersom den är såpass ny.

Uppdaterat: 2016-07-05 09:49

Håller med pi.

Är budgeten tight, så är ett byte nu dumt, ett år till borde ge mindre värdeminskning över tid, efter 2 år är nog sämsta tidpunkten att byta bil.

Sen kan man ju ha andra skäl för att byta, förstås.

Uppdaterat: 2016-07-05 10:27

Problemet här är att min mor helt inte gillar Astran och dessutom vill ha automat.

Men visst är det en stor kostnad att byta, även om man så skulle byta till ungefär samma.

Så inte bra tindpunkt men samtidigt kan man ju hitta nåt vettigt att byta med som är begagnat och som också tappat mycket i värde sen nytt.

Uppdaterat: 2016-07-05 11:04

Har nåt förändrats sen ni köpte Astran för då vill jag minnas att du ansåg att det var en mycket bra och trevlig bil med hög kvalitet.... Och att dina föräldrar i egenskap av köpare också gillade den. Frånvaron av automatlåda kan jag helt klart förstå men står dom ut typ ett år till eller så så lär inte värdeminskningen bli riktigt lika avskräckande - om man ser den per körd mil. Och den bil dom ev köper kommer ju också att drabbas av värdeminskning under den tiden - troligen i ännu högre grad. Fast är automatlåda numera ett oavvisligt krav så är det nog bara att bita i det sura äpplet, tyvärr. Ni får väl besöka er Opel-handlare och kolla på en ny Corsa med automat - dessa säljs ju till rimliga priser (typ 140.000 kr) med hyfsad utrustningsnivå.

Uppdaterat: 2016-07-05 11:10

Om man ska räknar mot privatleasingkostnader så kostar en sådan där astra ca 2200:- per månad så efter 24 månader har man betalat ca 53000:-

Tappar man runt dem pengarna i inbyte så är det inte mycket att hånga läpp för utan helt ok, så kan man också se på det.

När jag byter min Auris kommer den vara 14 månader och privatleasing av en sådan kostar ca 3000:- per månad.

Tappar jag runt 42000:- så är det alltså helt ok för mig.

Jag hamnade på 44000:- mot den jag har beställt så jag tänker inte hänga läpp för det, speciellt inte efter så kort tid dessutom kan den ju bli försenad som det ser ut med 1-2 månader och då blir det bättre tom.

Uppdaterat: 2016-07-05 11:19

Pi, oklart forfarande vad som hänt med kopplingen, står fortfarande på verkstan (5 års garanti borde täcka). Annars är det fortfarande en bra bil tror jag men min mor gillar den inte av olika skäl. Hon provkörde nyligen Renault Captur med automat men gillade inte den heller så detta är lite knepigt.

junkers, gillar ditt sätt att tänka ekonomiskt och det viktiga är ju att man trivs med bilen.

Uppdaterat: 2016-07-05 12:59

Klart man ska trivas med bilen.

Men man får nog inte till det bra om man ska byta till något i liknande prisklass, bilhandlarn vill ju ha pengar mellan, åtminstone så det täcker en del av momsen han får ligga ute med, och den är ju runt 30k i den prisklassen.

Så ju större mellanpris, ju lättare att få ett vettigt inbytesvärde, kan man utgå från.

Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inte hänga läpp.....

Uppdaterat: 2016-07-05 13:54

En kompis köpte en VW Golf GTI - 05 med 7000 mil på mätaren för 100. Det var 4 år sedan. När han ringde till tidigare ägare och enda ägaren så berättade han att han fått 80 i inbyte av bilfirman. Så det verkar stämma att bilfirman tar en marginal på minst 20.

Vidstige :

Har det varit mycket fel i övrigt på dina föräldrars Opel Astra 1.4T? Vad är det som dom inte gillar?

Uppdaterat: 2016-07-05 15:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, tror inte varit nåt fel i övrigt. Kan återkomma lite mer senare med anledning till önskan om byte.

Uppdaterat: 2016-07-05 15:45

Vi bilägare brukar ju regelbundet presentera prislistor för begagnade bilar. Det är utpriserna, prutat och klart. Dra av ca20% på dom så får du vad bilhandlaren oftast bjuder i inbyte. Men som tidigare sagts så rör det sig ofta om 20-30 tusen dom vill ha i vinst. Jämför sen vad den ni vill köpa kostar i samma lista så har ni ett skäligt mellanpris. Ofta upplever jag att priserna i butik ligger högre än denna lista, men då bör ju inbytet höjas i motsvarande grad.

Att låta bilhandlaren köpa tillbaka bilen är en sämre affär än att byta in den. Då bjuder han ändå sämre, är min erfarenhet!

Försök hitta en lämplig begagnad bil som är något dyrare än den ni har, så kan ni säkert göra en hyfsad affär och behöver inte lägga emellan allt för mycket. Räkna med att ni får lägga mellan 20-30.000 för att köpa en likvärdig som den ni har. Mer än ca30-50 tusen bör inte ett litet byte behöva kosta, givetvis beroende på vad ni köper, men som är 1-2år gammalt i samma storlek och med automat. Går ni ner i storlek kan det t.o.m. bli billigare.

Uppdaterat: 2016-07-05 17:15

Jo du skrev ju att automatlåda var ett önskemål. Minns att när VIB hade den som långstalls testbil upplevde dom att man satt ganska instängd i Opel Astra och hade dålig sikt runt om pga A-stolparna. Den väger ju ganska mycket också vilket kan göra det svårt att åka iväg i stadstrafik. Nya Astran är ju nedbantad med 150 kg.

Uppdaterat: 2016-07-05 17:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Problemet var väl det vanliga, när det kommer till kritan så är det "regeringen" som bestämmer.

http://www.vibilagare.se/comment/281657#comment-281657

Uppdaterat: 2016-07-05 17:22

Ofta är det ju så att man tar höjd för att kunna ge ett hyfsat inbytesbud när man sätter skyltpriset.

Eller så hålker man lägre skyltpris och ger sämre för inbytet.

Mellanpriset brukar vara ganska likartat hos handlarna, det förra gör att kunden köper för att inbytet blev bättre än väntat, det andra för att priset känns rätt....

Bilförsäljare som kan läsa människor är ofta framgångsrika.

Är det viktigt med högt inbyte, då ger man bra och prutar sämre, är priset a och o kommer man med nåt som inte går att säga nej till, men byter in sämre.......

Uppdaterat: 2016-07-05 18:24

Ligger mycket i det du säger ducce, men jag upplever även att storleken på handlaren avgör hur stor marginal dom behöver. Vid ett byte räknade jag på en viss bil hos den större märkeshandlaren och fick ett pris. När jag sen hittade en likadan beg. bil hos en mindre handlare, fast en årsmodell nyare och med färre mil, så fick jag dels mer för mitt inbyte (+10.000) och dessutom lägre pris på bilen jag köpte, så totalt blev skillnaden den gången 20.000kr till min fördel. Så nog kan det löna sig jämföra priset hos flera handlare! Större handlare har väl större kostnader för lokaler och personal...

Uppdaterat: 2016-07-05 18:57

Vilka krav har dina föräldrar på den nya bilen, Vidstige ? Eller har du bestämt att det skall vara en Auris HSD...:)

Uppdaterat: 2016-07-05 19:05

Pi, nej, just nu är inte Auris HSD aktuell faktiskt av några skäl.

Har en idé men vet inte ännu om den kan gå i lås...

Berättar mer sen.

Uppdaterat: 2016-07-05 19:07

Det måste inte bara Auris HSD att ha för det beror på om dom behov dragkrok max 1300 kg då finns alternativ Auris 1.2T.

Uppdaterat: 2016-07-05 19:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vidstige - klarar dom sig med en mindre bil så är nya Mazda 2 med automatlåda en trevlig liten bil - och mjuk och smidig automatlåda. Och den borde kunna få OK från dig också...:) Bara dom inte väljer Yaris HSD för tråkigare bil är svårt att hitta.

Uppdaterat: 2016-07-05 21:04
Vidstige skrev:

Har en idé men vet inte ännu om den kan gå i lås...

Berättar mer sen.

Nånting säger mig att Arathorn och Gilraen snart kommer att susa fram i en väldigt fin Prius. Medan en forummedlem kommer att byta in en Opel mot en... RAV4 kankse? Men vad vet jag.

Uppdaterat: 2016-07-05 21:15

Både Mazda 2 och Mazda 3 har ju konventionella smidiga automater, är snygga och driftsäkra så det är ju ett bra val, men testa bullret först dock.

CX3 kanske också, den är nog tystare eventuellt.

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3_Core__120hk__Automat___Privatleasing_67821994.htm?ca=16&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_2_Core__90hk____Privatleasing_fran_1950_67820455.htm?ca=16&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_CX_3_Core__120hk__Automat___Privatleasi_67821683.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2016-07-05 21:26