Vi Bilägares forum

Bilgarantier i Norge - en sammanställning

Bilgarantier i Norge - en sammanställning

För er som inte har en susning om norska bilgarantitider så finns en sammanställning här - http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/unders%C3%B8kelser/_attachment/1173107?_ts=1452c06f967
Så - visst kan t ex både BMW och Volvo lämna 5 års garanti även i Norden...
Då inställer sig frågan - är detta nån form av statliga krav i Norge eller är deras konsumentorganisationer avsevärt vassare än våra ?
Och en länk där det står lite mera om norska bilgarantier - http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/unders%C3%B8kelser/den-store-bilgarantiguiden

Uppdaterat: 2015-02-07 00:05

Kommentarer

Ja - jag vet att du inte gillar garantier Jes men många av oss övriga uppskattar dessa. Och tittar du på det vi kallar supermiljöbilar så är priserna fördelaktiga och även småbilar - typ VW Up - ligger i ungefär samma prisklass som i Sverige. Fast nu var det ju garantier jag avsåg diskutera i denna tråd och inte det norska bilbeskattnings-systemet. Vill vi diskutera det så får väl "nån" skapa en egen tråd för den frågeställningen så jag är tacksam om vi håller oss till ämnet. Garantier har ju trots allt inget med statens bilbeskattningssystem att göra.

Uppdaterat: 2015-02-07 00:57

Jes - de flesta bilägare vill nog ha längre garantitid än de 2 år som flera av de "stora" märkena lämnar standardmässigt i Sverige. Garantikostnader är ju nåt som slås ut över alla försålda bilar och på samma sätt som försäkringskostnader och därmed så bör kostnadspåslaget för en längre garantitid bli tämligen begränsat - om bilarna har bra kvalitet så att inte mer eller mindre varenda bil från den tillverkaren tvingas till dyrbara reparationer inom 5 år. Och i så fall vill i alla fall inte jag köpa den bilen med bara 2 års garanti. Så dina argument är tyvärr lite tunna även om du givetvis får ha din egen åsikt men försök inte få oss att tro att kostnaderna är så stora att vi konsumenter inte skulle vilja ha dessa bättre garantier. För om så är fallet måste det ju tyda på att inte ens tillverkaren tror på sin produkt. Och de märken som idag vågar sig på längre garantitider i Sverige är ju knappast överprisade märken utan snarare tvärtom. Sen har ju utrustningsnivåerna jämnat ut sig mellan länderna och i synnerhet mellan näraliggande länder och varför dessa överhuvudtaget skall ha nån betydelse på garantilängden i länder som Sverige och Norge är också för mig oförståeligt. När man resonerar garantier med dig Jes så känns det inte som en diskussion konsumenter emellan utan snarare som du representerar en biltillverkare som inte insett att marknaden och konsumentkraven ändrat sig. I så fall kan vi väl lika gärna återgå till 1-årsgarantier - eller ?

Uppdaterat: 2015-02-07 10:35

En lördagsmorgonsfundering såhär när promillen hittat ner mot noll.

Om nu dessa tillverkare lovar några fler års garanti i andra länder så betyder ju detta att dom tror på sin bil och att komponenterna kommer hålla.

Sen verkar (OBS VERKAR) ju vissa tillverkare som erbjuder långa garantier komma undan med diverse skumma texter i avtal eller att hävda att saker inte går på garanti då det inte är tillverkarfel osv. Ta t.ex. Kia och Hyundais bränslefilter strul, det måste väl vara ett bra exempel på en garanti som inte fungerar.

Jag har inget emot lång garanti, inte alls och tycker själv VW är snåla med detta. Men ett sätt är ju att som Gäsp säger, erbjuda det mot lite extra flis.

Uppdaterat: 2015-02-07 11:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast nu var det ju varken skatter eller utrustningsnivåer vi diskuterade utan garantier. F ö har jag svårt att tro att speciellt norrmännen nöjer sig med sämre utrustningsnivåer än vi fattiga svenskar. Men som sagt - det har ju inget med trådens ämne att göra.

Uppdaterat: 2015-02-09 19:52

Då får du väl fundera över den frågan Jes,

Men jag skulle absolut föredra 5 års garanti framför 2 års - oavsett vad du anser.

Jag har trots allt köpt rätt många fabriksnya bilar och alla har inte fungerat utan problem - ja, snarare har ingen gjort det utom en Ford Focus. Så nog vill jag gärna ha lite hållhakar på tillverkaren även efter 2 år...

Fast köper man bara några år gamla begagnade bilar så är kanske inte intresset för längre nybilsgarantier speciellt stort.

Uppdaterat: 2015-02-09 21:22

Jag är inte insatt i hur bilkonsumenter är organiserade i Norge med tanke på längre garantitider, men i Sverige lider vi väl av den vanliga

Svenska konflikträdslan +oförmågan att säga i från och ställa krav som bl a bilkonsumenter. 2 års garanti på en ny bil år 2015 är ett skämt. Bilimportörerna/tillverkarna måste ta ett bättre ansvar för sina produkter med tanke på all avancerad teknik i bilarna. Bilköparna skall inte vara försökskaniner och stå för riskerna vid bristfälliga konstruktioner. Jag anser att det är ett rimligt krav att allt skall fungera på en ny bil i 4år eller 8000mil. Det är märkligt att många av de dyraste fabrikaten är snålast med garantier t ex Audi, BMW, Mercedes, VW-endast 2år. Jag skulle aldrig köpa en så dyr bil med så dåliga garantier-de är dessutom ofta dyrast att reparera. Skall man finna sig i att bilmärket inte tar sitt ansvar om växellåda, turbo, klimatanläggning broms/parkeringsassistans etc. rasar efter 3 år 0ch 6000mil?

Uppdaterat: 2015-02-09 21:52
von-Klotenhjelm skrev:

En ny BMW i Norge har två års garanti, ingen limit på körsträckan. Vi är ganska bortkämda i Sverige, även med låga försäkringspremier.

Enl tabellen ovan så har en BMW 5 år/20.000 mils garanti i Norge så frågan är vad man skall tro på...

Det står dessutom i den relaterade artikeln:

"Siden 2011 har standard-nybilgarantien i Norge vært 5 år/100.000 km. Det betyr at garantien varer i 5 år eller til bilen har gått 100.000 kilometer. Hvis du i gjennomsnitt kjører mer enn 20.000 kilometer i året vil garantien altså ikke vare i fem år."

Därefter:

"Hos BMW og Mini får du riktignok ikke mer enn 5 år. Til gjengjeld kan du kjøre inntil 200.000 km før garantien utgår. "

Det är trots allt Norges motsvarighet till Konsumentverket (Forbrukerrådet) som distribuerat denna information så nån sanning borde det ju ligga i den.

Och åter - varför blanda in ytterligare variabler (försäkringspremier denna gång) som inte har med garantin att göra. Förstår ärligt inte varför ni som hela tiden tillför andra kostnader, som inte har med garantierna att göra, tycks ha så stort motstånd mot längre garantitider. Köper ni aldrig nya bilar eller vad är orsaken ?

Uppdaterat: 2015-02-10 07:55

BMW i Norge är inne på rätt spår. Minst 5 år/20.000 mil borde vara standard överallt idag, nått förtroende måste de väl ha för sina egna produkter?

Uppdaterat: 2015-02-10 19:45
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Klotenhjelm - om vi nu absolut måste blanda in annat än trådens ämne i denna diskussion så är rimligen den enda koppling en försäkring kan ha till garantin är ju att ju kortare garanti - ju mera kommer att hamna på maskinskadedelen i försäkringen och därmed lär knappast försäkringspremien påverkas positivt av KORTA garantitider. Alltså tvärtemot vad du tycks tro. Sen skall du vara glad för att jag och andra köper nya bilar så att du har nån hyfsat fräsch begagnad att köpa - och nån bank är aldrig inblandad i mina bilköp för mina bilar rår jag själv om och ingen annan. Och det lär vara en stor mängd begagnade bilar som också ägs av banken i så fall - om nu detta anses höra till garantifrågan vilket jag inte alls ser nån koppling till. Åter - vad är det som irriterar dig med längre garanti-tider ? Är det för att du aldrig ägt en ny bil måhända.... Men t o m du skulle ju ha nytta av längre garantitider om det verkligen är bilar som bara gått ett par tusen mil som du köper för då är de rimligen bara runt 1 år gamla. Fast "ett par tusen" kanske var lite i underkant...

Uppdaterat: 2015-02-11 06:24

"Unikt dåliga" har jag aldrig påstått men de märken som bara lämnar 2 års garanti på såpass dyra produkter som bilar är idag - ja, de har en dålig (alltför kort) garantitid. Sen finns det ju märken även i Sverige som matchar de norska bilgarantierna så det går ju i Sverige bara viljan finns hos aktuellt företag. Jämförelsen med Norge är intressant eftersom det är vårt grannland och där bilarna rimligen är snarlikt utrustade och likaså används på ett snarlikt sätt men trots detta så lämnar t ex VW i Sverige bara 2 års garanti medan man i Norge lämnar 5 års garanti. För mig som privat nybilsköpare så är detta en avsevärd skillnad.

Uppdaterat: 2015-02-11 09:57

Visst är det intressant att se hur olika garantitiderna är i olika länder. Det är ju lite konstigt att det bara fortsätter över tid.

Vill minnas att både Saab och Volvo hade 5 år /100 000 miles i USA medan man här bara hade ett (eller var det två?) års garanti.

Bra och lång garanti ÄR ett bra argument vid nybilsköp. Det som kan få kunden att nappa/rata affären.

Uppdaterat: 2015-02-11 17:07
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag lutar åt att svenska konsumentorganisationer inte ställer lika höga krav som övriga världen. Att sen så många konsumenter verkar nöjda med att vi har sämre garantier än andra länder inverkar säkert också... Kommer spontant att tänka på detta ärende: http://www.vibilagare.se/nyheter/vw-aterkallar-inga-dsgbilar-i-sverige Där man i USA får 10år/16000mils garanti på DSG-lådan!

Visst vore 5-års garanti på en ny bil bra även här! Skulle göra det tryggare köpa även en 2-3 år begagnad bil!

Uppdaterat: 2015-02-11 19:30

Jag trodde att generositeten gällande bilgaranti var kopplat till hur stor bilmarknaden är -folkmängd/köpkraft, därav bl a längre garanti i bl a USA,

men Norge är ju en mindre bilmarknad än Sverige.

Uppdaterat: 2015-02-12 18:45

I Norge har vi rett til 5 års reklamasjonrett. Derfor kom forhandlarna på banan og gav 5 år garanti. Det gäller dom flesta märkerna.

5 år og 10000 mil er stadand. Tycker det är guld värt det

Uppdaterat: 2015-02-17 22:14

7 år på KIA i Norge ...best garanti ..

Uppdaterat: 2015-02-18 12:11

Inkluderar denna garanti igensatta bränslefilter?

Uppdaterat: 2015-02-18 12:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nope det gör det inte.. Det har jag fått erfara ;)

Och i mitt fall så är inte KIA dyra alls när det gäller service. Dock är det en bensinbil men service överstiger inte 1.800:- en enda gång i serviceschemat. Det kallar jag billigt.

Uppdaterat: 2015-02-18 13:54

Köper man bensindriven bil slipper man bekymra sig över igensatta bränsle- och partikelfilter. ;-)

Ett flertal tester jag läst visar också på att Kia har dyrare service än motsvarande Hyundai. Om jag stod i valet mellan dessa två märken skulle jag välja Hyundai!

Uppdaterat: 2015-02-18 16:56

Så kan det kanske vara Gäsp. ;-)

Uppdaterat: 2015-02-18 21:01
Gäsp skrev:

Kanske billigare att serva i Norge?

Finns väl inget som är billigare i Norge än i Sverige!!! När jag är uppe i Luleå på somrarna så är det nästan omöjligt att få en servicetid eftersom norrmännen är helt tokiga på att boka upp sig när dom är på semester.

Uppdaterat: 2015-02-18 21:54
Pär

enda som kansje er billigare er El-bilar. Säls som smør har borta da staten suvensjonerar dom. Eller så är allt med bil svindyrt her.

Uppdaterat: 2015-02-18 22:08

men lönnen är mye bedre :-)

Uppdaterat: 2015-02-18 23:51

Norge är fryspizzans land.

För folk med låglönejobb så är det helt klart intressant att jobba i Norge. Eller att säsongsjobba i Norge och bo permanent någon annanstans. Har man ett hyfsat jobb i Sverige så är det oftast dålig affär att flytta till Norge, 25% högre lön, 25-500% dyrare varor/tjänster.

Uppdaterat: 2015-02-19 11:35