I andra trådar har jag påstått att jag tror att det blir restriktioner för bilar att trafikera delar av Stockholms centrala delar relativt snart. Nu har en plan för framtiden presenterats.
http://bygg.stockholm.se/Web/Core/Pages/Special/ServiceGuideFile.aspx?source=constructionProjects&fileid=cad342c4e2a6481d8d01f815bd539947
Bilfria stadsdelar
Uppdaterat: 2017-05-08 20:03
Kommentarer
Personligen tycker jag det vore trevligare med cykelfria stadsdelar.
Och skulle cyklar tillåtas skulle de vara begränsade till den fart som gäller på gågator.
Alltså 7 km/ t.
För min del verkar det vettigt att begränsa biltrafiken inne i city. Jag är dock sällan där så andra kanske har andra åsikter. Det borde finnas nån möjlighet att bli av med sin bil på väg in mot stadskärnan också. Att parkera ända ute där tunnelbanans linjer slutar är inte så praktiskt pga tidsåtgången.
Visst är det fint med ett bilfritt city men vad händer då? Affärer får stänga för de flesta kör till stormarknader utanför city för att det är enklare och lätt att parkera där än att parkera bilen i utkanten av staden och kolla tidtabeller för buss eller tåg in till city. Sedan blir det förstå lite småjobbigt att asa inköpskassar på tåg eller buss för att komma ut till parkeringen igen till sin bil.
Redan idag drar jag mig för att köra in till city för att handla eftersom det i min närmaste stad är ganska svårt att hitta parkeringsplats dessutom ligger Maxi, Elgiganten, Rusta, ÖoB i utkanten av staden och de har nog det mesta av det jag behöver och de ligger nära varann så vad skall jag in i staden att göra?
Det är egentligen bara affären med den gröna skylten i city som jag måste ta mig till ibland vid behov men det är ganska sällan då jag inte är någon storkonsument av "hoppa högt" produkter.
...och hos oss så finns "gröna skylten" också i det stora köpcentret utanför city så för många finns inte speciellt stor anledning att ta sig in i city... Och själva centrum är ju redan i stort sett bilfritt men nu är ju inte detta nån storstad av typ Stockholm... Men stadens centrum har nog trots allt förlorat sin plats som just centrum för stadens affärsverksamhet. För mig personligen inget problem eftersom jag bor granne med det stora köpcentret men visst kan man tycka att det är lite sorgligt att många städers centrum förlorat sin för staden centrala funktion.
För de som bor i kärnan blir det ju bra för med mindre köer i affärerna där så går det snabbt att handla.
Nu var ju detta förslag en Stockholmsidé och inte något för alla centrum. Inne i huvudstaden finns det ganska gott om spårbunden trafik och tar man bort bilarna kan man fortsätta bygget av spår ovan jord.
I Sveriges Närmaste Stad (Enköping...) tycker jag centrum känns svåråtkomligt då det inte går att bli av med bilen i närheten förutom på Coopparkeringen där även Systembolaget finns. Fast då behöver man inte traska bort till torget för att handla.
Jovisst Mäkinen men jag ser att man i staden nära mig jobbar hårt för att minska bilåkandet i centrum. Fler gågator, minskande av parkeringsplatser o.s.v. så visst jobbar man med detta i mindre städer med men det är inte så uttalat utan sker lite i skymundan.
Håller med, centrum utarmas och husbilarna mfl stannar på ikea parkeringen för det är det närmast man kommer med bil och husbil.
Vi ska alltså göra plats för husbilar på Kungsgatan?
Det är bara husbilar som kör på Kungsgatan?
Vilka handlar mest i affärerna på Kungsgatan. De som går förbi skyltfönstret eller de som åker förbi i en bil?
Håller med Mäkinen, det kommer restriktioner på biltrafiken i delar av Sthlm centrum. Visserligen är jag i centrum varje vardag, min arbetsplats finns där, men att ta bilen dit är klart krångligt. Det är köer in till stan, köer i stan, köer ut från stan och ovanpå det så blir man skinnad när man skall ställa i från sig bilen. Ser skillnaden för min egen del om jag jämför tiden som förmånsbilstagare gentemot på senare tid när jag har blivit en normalt betalande privatperson. När jag körde förmånsbil, tänkte jag överhuvudtaget inte på tullar och p-avgifter. Det var fullt normalt att gå ut sätta sig i bilen på morgonen och köra rätt in i köerna och svära ve och förbannelse över alla andra som valde att köra bil. Att åka kollektivt är faktiskt inte så dumt som jag då trodde, förutom att det vissa tider kan vara trångt på t-banan.
Men, som sagt restriktioner kommer. Jag tror de kommer förr och inte senare.
Problemet med det förslag som lagts i Stockholm är det bakomliggande syftet att aktivt få bort privatbilismen. Det är värderingsstyrt, inte behovsstyrt. Samma sak gäller flera av de cykelbanor som ligger öde stora delar av dygnet. I en växande stad kommer det bli trängre och det blir viktigare att använda utrymmena på ett smart sätt. Ett smart sätt är att låta samma ytor få olika användning olika tider av dygnet, nu sker det motsatta. För cykelpendlare förstår jag behovet av bra separerade matarlinjer in till city, men väl i city behöver vi utnyttja ytorna bättre, exempelvis genom att sidogator under pendlingstid kan vara prioriterade cykelstråk, istället för att permanent låsa upp delar av gatuutrymmet. Många av de gågatustråk som är så vackra på skisserna är i verkligheten rätt glest besökta eftersom det blåser, regnar och snöar stora delar av året. Då blir det bara stora öde ytor.
Det finns erfarenheter av att trycka bort fordonstrafik från större delar av stadskärnan och de är inte så positiva, titta ex på Bryssel. Och det är dit borgarråd och förvaltning vill (jag har förmånen att träffa dem då och då kring gemensamma utvecklingsfrågor) med promenad- och cykelstaden.
En annan viktig åtgärd är förstås byggandet av östra länken så att det faktiskt går att ta sig runt centrala Stockholm utan att behöva åka rakt igenom, liksom de investeringar i tunnelbana som nu äntligen verkar bli av - kollektivtrafiken har på intet sätt hängt med regionens tillväxt och då blir bilen en nödvändighet för många (förutom att det är packade sillar-trångt i tunnelbanan).
Själv bor jag på Götgatan och har det kaos först C och sedan MP aktivt skapat rakt utanför fönstret. Miljönyttan är tveksam.
En planering som utgår från att alla trafikslag behövs och har sin plats kommer även det innebära omprioriteringar, men den linje Staden (både politisk nivå och tjänstemän) driver nu handlar om ett mycket starkt ideologiskt drivet motstånd mot bilar - om det är elbilar eller inte verkar spela liten roll. Det tror jag faktiskt är olyckligt.
+5 grader och 10:e maj i Stockholm. Global uppvärmning inverterat.
Fattar inte detta med att cykla, vi bor i ett kallt land och det är mörkt också stora delar av året.
För att inte säga halt.
Tycker miljörörelsen tänker fel, sikta istället på att bygga bort trafik i tunnlar och sikta på att bilarna blir miljövänligare. Tänket måste vara konstruktivt och positivt till bilismen, samtidigt som man ställer höga krav. Idén om att försöka bromsa och hindra är feltänkt. Ungefär som att en flygskatt är feltänkt då den bara är till för att bromsa, inte för att uppmuntra till miljövänligare teknik, alla avgångar betalar samma oavsett plan. Det måste finnas morötter också. Fordon som bullrar, drar mycket soppa och släpper ut mycket skit ska förstås bromsas, men inte alla fordon.
Jag är helt förundrad!
Jag håller helt med Vidstige här!
Håller också med Vidstige, är helt förundrad över cykelhysterin. Dessutom är det långt ifrån riskfritt. Har en bekant som ramlade med cykeln och bröt ett revben på väg till jobbet. Hade han nog inte gjort om han kört bil...
De som kan cykla till jobbet gör det nog redan.
De som kör bil har lite längre till jobbet och eftersom man inte kan lita på tågtransporter längre vågar man inte chansa utan tar bilen.
Det är ju inte alla i Sverige som bor i storstaden konstigt nog.
Busstrafiken i storstäderna brukar ju fungera bra eller vill man minska ner på det med?
Ett stort problem som borde diskuteras är att cyklister saknar särskild försäkring för att framföra sitt "fordon" i trafiken. Exempelvis verkar det vara standard att bilister får ta kostnader på sin försäkring om det uppstår en krock mellan cyklist och bilist. Alltså oavsett vem som är vållande. Man kan också undra över hur statstik tas fram när det gäller nollvisionen och om bilister blir skurken när cyklister framför sina cyklar oaktsamt. Det blir ju också ett stort frågetecken när cyklister krockar med fotgängare och vem som ska ta kostnaden. Nu börjar det dessutom bli populärt med elcyklar och dom framför ofta då i ganska hög hastighet även på ställen man minst förväntar sig det. Men som fotgängare är det ju numera standard att cyklister kommer i 50 km/h i nedförsbackar vilket kan skapa farliga eller obehagliga situationer när man är ute och promenerar i ett strövområde. Tycker man borde sätta upp skyltar som säger max 25 km/h för cyklar, där det finns fotgängare.
Alla skulle tjäna på att cyklister tar sitt ansvar i trafiken och inte cyklar som om de hade en dödslängtan.
Sen skall vi inte glömma alla trimmade moppar som far fram på cykelbanorna och inte minst där det är kombinerade cykel/gå-banor. De är ännu farligare än cyklisterna även om de lyckligtvis inte är lika många. Frågan är om moppar överhuvudtaget borde få köra på cykelbanor... Ja, EU-moppar är ju redan förbjudna men övriga...
Vidstige - en elcykels motor får inte driva cykeln i högre hastigheter än 25 km/h och kräver även att man rör pedalerna för att motorn ska aktiveras. Uppfylls inte dessa villkor är fordonet inte en elcykel utan klassas som moped med påföljande krav på såväl hjälm som trafikförsäkring.
Det största problemet vad gäller cyklisters interaktion med såväl bilister som fotgängare är att man som cyklist inte betraktas som ett eget trafikslag utan ibland tvingas ihop med bilar och ibland med fotgängare. Tittar man på hur cykelinfrastrukturen utformast i två stora föredömen vad gäller cykelstäder - Köpenhamn och Amsterdam - ser det helt annorlunda ut, och man kan bara hoppas att våra ansvariga ska ta till sig av deras modell.
Vi har en gång/cykelbana nära mitt hus där det varje vecka kör bilar, motorcyklar, mopeder och mindre lastbilar.
Hur tänker man som fordonsförare om man ger sig till att köra på en gång/cykelbana? Det är ju totalt hjärnsläpp.
Tror man biter sig själv i svansen när man tar bort parkeringsplatser och/eller stänger av stora delar för biltrafik. Olika arkitektförslag visar ofta upp innerstan med gulliga esplanader, fontäner, cafeer osv. dvs ett liv liknande det i Barcelona (sjutton så ofta jag träffade svenska stadsarkitekter när jag bodde där). Men vi har regn, snö och rusk åtta eller fler månader per år. Även om man bor inne i stan med familj (antar att det inte bara är dinkeys som skall bo där) så behöver man bil för att storhandla, aktiviteter, klädinköp mm. Visst, det man har ett val. Bo inne i stan eller i förorten. Men hur trevligt blir det med en stad full av endast cafeer, restauranger eller 7-11 samt några high end klädbutiker? Familjerna flyttar ut och med dem de mycket få vardagliga butiker som finns. Mat, kläder och kapitalvaror får köpas med hemleverans.
Många affärer i innerstan lever på helgens besökare förorten som handlar, går på bio samt äter något. Saluhallen eller Östermalmshallen lever inte på den lokala äldre damen som köper sparris för 28kr eller unga paret som vill ha några småsaker. Dom lever på förortsbor.
Hippa politiker som bor i innerstan brukar nu haspla ur sig "åk buss/tunnelbana/spårvagn då!". Hejsan. Försök att gå på en buss på lördagförmiddag med en barnvagn. Fullt dvs redan två barnvagnar på bussen. Försök sen ta er hem med buss och samma barnvagn samt trötta barn. Gärna med lite goda ostar på bussen som du just lyckades komma med....
Sakta men säkert så byggs många städer om till gated communities där tillträdet är själva muren. Rena gödningsmedlet för shoppingcenters i förorten. Liknar det ett visst land i väst? Jag bodde under många år där och har nu en deja vu känsla som inte känns riktigt OK.
Nu har många mindre städer/förorter plockat upp handsken och börjar bygga om sina stadskärnor dvs du kan parkera bilen och gå runt i småbutiker.
Så vad göra? Luften måste ju bli bättre. Det stämmer och det är allt annat än lätt. Jag tror att som nu när man stänger av gator, tar bort filer, tar bort parkeringsplatser är kontraproduktivt. Kan jag med familj ta oss in till stan och snabbt hitta parkering så smutsar vi ner mindre samtidigt som den levande innerstan behålls. Förbättra allmänna åkmedel dvs sänk priserna. Acceptera att bilen som fordon sett är här för att stanna. Nu gäller det att istället förbättra bilen och få ner utsläppen.
Argumentet att parkeringsplatser sponsras och kan användas bättre är kortsiktigt tänkande. Du kommer snabbt komma till en punkt där allmäna infrastrukturen hotas. Hur hämtar jag ett pass, besöker offentliga inrättningar, skattemyndigheten, banken osv om det inte finns parkeringsplatser? Det tvingar boende, företag och kommers ut till förorten vilket kommer att ge en död stad med lite kontor, förvaltningar, politiker och lunchrestauranger. Man försvarar ofta offentliga förvaltningars dyra innerstadshyror med att de skall vara tillgängliga för alla. Hoppsan. Innerstans värsta fiender är inte bilar eller shoppingcenters utan kortsynta politiker.
Ursäkta ett mycket långt inlägg men jag brinner för detta.
Att det blir kallt i Stockholm i maj beror på att Arktis är onormalt varmt. Jetströmmarna "veckas" så att både "onormalt" varma ELLER kalla luftmassor kan nå oss. Vore Arktis stabilt så skulle även vår temperatur vara det. Du får läsa på.
Sedan håller jag helt med om att det bästa vore att använda morötter men så har vi ju de där som aldrig, mot bättre vetande, vill förändra sitt beteende. Då kommer förbud och höjda skatter till slut. Det är otroligt trist för alla som t ex behöver komma till varmare länder under vintern. Vi kan dock ställa in oss på mer cykelanvändning och (genomsnittligt) mindre skidanvändning framöver så att planera för cyklar i städer är inte alls fel. Dock saknas den fina samarbetskultur som t ex finns i Holland eller Danmark där cykeln använts i storstäder länge.
Klart att det är bra om man gör städer mer cykelvänliga, cykeln är ett underskattat fordon som skulle kunna ta mycket av dagliga transporter om det fanns en vettig och säker infrastruktur.
MEN... Cyklister in generall är tyvärr en trafikantgrupp som beter sig rejält jäkla illa och tror att de står över allt och alla och det får till konsekvenser att bilister och gångtrafikanter inte vill blanda sig med dessa.
Att vi numer dessutom har dessa trottoarzoombies som med blicken på sina mobiler går runt helt i sin egen värld, ibland på gräsmattan bredvid gångbanan och ibland på cykeldelen av GC-banan, fullständigt opålitliga och gärna med ett par lurar i öronen.
Cyklister borde ha ett förarbevis eftersom de skall förhålla sig till de lagar och regler som även bilister skall i många fall, därav att det uppstår massa situationer, för många av dem inte vet vad som gäller. Tyvärr är det många som dock har körkort, men lika fullt blir "cyklister" när de gränskar sin järnhingst...
Eftersom jag även är en aktiv cyklist så läser jag lite "på andra sidan" och där finns rätt mycket intressanta historier om vad cyklister kan bli utsatta för, så problemet går åt båda håll...
Jag tror du får läsa på själv. Vad vi upplever nu är det som kallades förr för "väder". Och vädret kan växla år från år etc. Det handlar alltså inte alls givet främst om global uppvärmning eller följder av det. Det jag skrev om inverterat global uppvärming var dessutom ironiskt. Men jag vet att ni klimatalarmister vill dra stora växlar på varje förändring som kan kallas onormalt.
Fast nu handlar det inte om väder som isolerad företeelse utan om att du har upplevt kyla i Stockholm som ett resultat av kalla luftmassor just över Stockholm och norra Europa. Du får gärna fortsätta tro att det har varit en slump men skulle du börja intressera dig så finns det vetenskapliga förklaringar. Att "ironisera" över klimatförändringar får du naturligtvis göra men för mig framstår det som ett försök att förlöjliga vetenskap/kunskap.
Ursäkta franskan, men sicket jävla blaj! Detta jidder om urbana vardagsrum i det samtida flumpysande livet... Nåväl, vi som är lite mer nere på jorden konstaterar att cityhandeln till stora delar flyttat ut till Solna/MoS, andra delar av handeln har flyttat ut på nätet. I området bor knappt något folk och kontor har redan börjat fly fältet pga hyresbilder, biltullar, trängsel, omoderna lokaler osv osv -några hittas intill MoS, andra i Sumpan. När nu city ser ut att lida av en hel trave minustecken, så varför inte ställa till det lite till och förbjuda bilarna? Det går bra nu... För egen del är jag i princip aldrig i city, bor 8 km bort, men har inget behov av city alls -allt finns betydligt bekvämare tillgängligt. De cityfirmor jag har kontakt med orkar jag aldrig besöka, jag lurar ut dom till mig i hood:en istället, lockandes med p-platser och trängselfrihet.
pinjong, vadå slump? Jag sa att det kalla maj handlar om väder, om väderväxlingar i första hand. Det beror alltså inte mycket CO2 och global uppvärmning i först hand. Förlöjligar inte vetenskapen utan klimatalarmismen, för den är verkligen sjuk och sysslar med ständigt översitteri/härskartekniker. Jag tror dock inte det är vägvinnande att pissa på alla som inte ställer upp på klimatalarmismen, så du bör nog sluta med det nu.
Klimatalarmismen? Jag försöker få dig att ta reda på vetenskapliga fakta när det gäller jetströmmarnas påverkan på de luftmassor som ger värme eller kyla över Norden. Är det härskarteknik? Tror du jetströmmarna går snabbare eller långsammare när Arktis värms upp? Kolla upp det och vad som händer istället för att komma med pseudoargument.
I övrigt hoppas jag att du har en trevlig kväll och att temperaturen nu är mer behaglig.
pinjong, nej du högg från början på det jag skämtsamt sa om klimatförändringen. Vad vi har är en vädervariation men det var inte poängen med mitt första inlägg utan att vi helt enkelt bor i ett ovanligt kallt land. Snacket om global uppvärmning har snarare fått en del att tro att vi är på väg att få nåt slags sydeuropeiskt klimat på sikt, så är alltså inte fallet. Vilket igen var min poäng. Så du får läsa på själv som jag sa. Då kommer du kanske även finna att normaltillståndet i Sverige är istid, vi lever just nu i en interglacial period så det är alltså ovanligt varmt i Sverige och det har noll och intet att göra med global uppvärmning orsakad av människor. Normaltillståndet är alltså att Sverige är inte går att leva i pga tjock is året runt och att det snart är på gång en ny istid här, vi lever alltså på slutet av den interglaciala perioden.
Ja Vidstige, hugget bestod i uppmaningen att du får läsa på. Det var svårt att ta förstår jag men du är sanslöst illa informerad. Att ironisera från den utgångspunkten är inte särskilt välfunnet. Minst sagt. Oavsett om vi är "på väg" mot det ena eller andra så påverkas vi av ett varmare klimat. Vet inte om jag orkar upprepa men OK: tag reda på hur jetströmmarna styr luftmassorna över oss. Tag därefter reda på vad som styr jetströmmarna. Ser du då inte ett samband med klimatförändringarna så är det lugnt. Då har du ju ändå kommit till en egen slutsats. Angående "normaltillstånd" så är det som pågår på Jorden under mänsklig påverkan inget normalt alls, vissa vill kalla det Antropocen. Jag tar inte ställning till om det är rätt eller inte men något normaltillstånd råder i alla fall inte.
pingjong, som sagt, du har enorma behov att trycka ner andra. Jag skämtade om klimatförändringen och det kalla majvädret. Du har fortfarande inte alls förklarat på vilket sätt mitt skämt var helt felaktigt så när du säger dåligt påläst så verkar det som sagt vara ruggigt illa själv. Det jag säger är att vi har väderförändringar och att vädret skiftar, alldeles oavsett global uppvärmning eller inte, alldeles oavsett hur mycket människan påverkar klimatet eller inte. Du får väl berätta då hur mycket majvädret vi har nu beror på mänsklig påverkan, då kan jag bli imponerad av dina påstådd kunskaper där du tycker dig vara väl informerad. Annars tycker jag du ska vara tyst nu.
Från bilfritt på Kungsgatan till klimatförändringarna! Det svänger i hockey! =)
Flyttar till koldioxidtråden istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.