Hett ämne.
Spinner vidare från min andra tråd.
Diskutera, vad är billigaste försäkringen?
Vad gör de för bedömning?
Fortsätt från tidigare tråd.
Jag kör mycket och noterade precis att den delen som ökar mest med ökad körsträcka är vagnskadan, skiljer marginellt på trafik och delkaskobiten. På trafiken skiljer det 500 kr på bilen jag kollar nu mellan upp till 1000 mil och över 2500 mil. på halvförsäkring exakt 1000 kr.
Men med helförsäkring skiljer det plötsligt 2200 kr.
Dock kapas nästan en tusing om man väljer förhöjd självrisk.
Står det alltid i proportion till bilens värde? Varför skiljer då trafikförsäkringen också, som inte ersätter egna bilen?
Kommentarer
Trafikförsäkringen utgår från skaderisken, elaka bilar kostar mer än snälla och det är det statistiska underlaget som bestämmer, men inte enbart, även förutfattade meningar uppbyggda på rykten är med och bestämmer. Tänk på att det faktiskt är påverkbara människor som sätter nivån.
Vagnskadan är proportionerlig mot bilens värde och körsträcka.
Trafik endast mot körsträcka.
Att trafik ökar är inte så konstigt, kör man dubbelt så långt så ökar risken.
Trafik borde dock inte skilja jättemycket mellan olika bilar, inte mer än de olika fabrikatens riskbenägenhet.
Motorjournalister är bra för oss toyotaägare då, vad gäller försäkring iaf ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.