Under alla år jag varit intresserad av bilar (46?) har det funnits olika bildelar som regelbundet blivit stulna. Turbohuv till 240, bakljus till 264, backspegel från M5, M3-spoiler, drivdon till xenon ljus och så vidare.
På senare tid har jag hört att det som ofta försvinner är katalysatorer från Toyota Prius. Är det för att de är enkla att plocka loss eller är det någon annan anledning till att just de drabbas?
Bildelsstölder
Uppdaterat: 2020-09-24 21:03
Kommentarer
Det är för att alla ägarna är gamla o skröpliga så tjuvarna tänker att de kan springa ifrån lätt om de blir upptäckta....
"Why are Toyota Prius cats getting stolen?"
https://www.youtube.com/watch?v=jE2Ix_h8zIQ
Gissar för att de innehåller mycket dyra metaller. Kanske en kombination av lättåtkomlig och bra innehåll?
På de flesta bilar idag är katen integrerad i grenröret och ett helsike att få bort, kanske har Prius sin hängande under som förr ?? och Japanskt enkel att skruva bort. Vanligtvis används M10x1 (fingänga) rostfri mutter med skurna spår och 14 mm grepp. Konstruktionen är gjord för att det ska gå att skruva bort efter många år, inte som på VW där man får ta fram vinkelkapen.
Fast tjuvarna idag kanske inte skruvar bort grejerna, det finns ju så fina batterimaskiner att kapa med.
Måste vara lagom irriterande att precis få hem bilen efter en stöld och någon dag senare saknar man katalysator igen.
Toyota får väl börja med popnitar istället för att ha vanliga skruvar. = )
Passerade en Prius på motorvägen idag som lät som att avgassystemet var av väldigt tidigt.
Hörde av en bekant att på hans släktings Prius hade de använt tigersåg så det behövdes helt nytt avgassystem för halva bilens värde.
Alla batteridrivna maskiner som finns idag underlättar för tjuvarna. Vi får väl gissa att katten sitter enkelt till på Prius.
Polisen är på tårna tydligen, eller bara ren tur.
https://xn--vrnamo-bua.nu/nyheter/polis-grep-tre-misstankta-tjuvar/
Rattar med airbag och många knappar är poppis också. De försvinner till och med inne i bilhallarna.
Förmodligen skeppas de över till forna öststaterna där de återupplivar svårt krockade bilar.
Det är tydligen några årsmodeller som har extra mycket av några skojiga metaller och så blir inte katalysatorerna på Prius lika förstörda som på bilar där motorn går konstant.
Jag tycker förstås att det borde vara tvärtom att bilar där motorn stannar mest hela tiden får mer ojämn temp i katalysatorn med efterföljande problem.
Polisen i Uppsala hade jagat någon gynnare till Västerås i natt innan han stannade och sprang. Han hade katalysatorer i bilen och blev såklart plockad av bröderna Grip
https://sverigesradio.se/artikel/7576275
Repotage på tv4 nyhetetna nyss. De pratade med en Priusägare som blivit av med katalysatorn 2 gånger. På eftermiddagen efter intervjuen blen de stulen igen, mitt på dagen i centrala stan.
De visar även övervakningsfilm från England, på mindre än 1 minut är den borta.
Borde inte krävas någon raketforskning för att få fast katalysatorerna bättre på Prius.
Är väl inte så enkelt att sätta fast den annat än i avgasröret. Man bultar ju inte direkt fast den i chassiet utan den sitter där den sitter under bilen, två snitt med en batteridriven tigersåg. Klart och herr tjuven några tusen rikare på det Rhodium som finns i katalysatorn, kostar drygt 3000kr/gram i dagsläget.
https://youtu.be/KGctBq4bwOQ
Jag har alltid sett en fördel i att äga en medioker bil. I fallet med Prius verkar det inte hjälpa.
Måste spana nån dag under särbons bil hur katten sitter.
På BMWn borde det inte vara nån större risk, där får man jobba länge för att få bort katalysatorerna, de sitter direkt efter grenröret bredvid motorn.
Borde gå att sätta någon form av svårforcerad skyddsbygel runt om intresse fanns.
Med en rondellslip fixas ju även en sådan men det kan ta lite mer tid och det väsnas.
Bygel i rör fylld med olja.
En sån kapar man bara en gång med vinkelharry liggandes under en bil. Det ryker nått fruktansvärt när man kapar ett oljefyllt rör.
OT: En kompis fick inbrott i sin lackeringsverkstad, de hade kapat dörrens bom med vinkelslip.
Han tillverkade en ny bom. Ett fett fyrkantsrör, inuti en rostfri axel med ett kullager i varje ände.
Det provades med en prototyp, tog en evighet att kapa den med stor vinkelslip, axeln bara snurrade, med en mindre batteridriven skulle det vara omöjligt.
Som grädde på moset monterades några fettnipplar så bommen kunde fyllas med fett.
Nu blev det aldrig mera nått inbrott, men om nån hade försökt, hade de fått problem.
Rikard smart, det finns påhittiga figurer, jag kom att tänka på den flerskiktsplåt som togs fram för värdeskåp för att försvåra intrång med skärbrännare.
När det gäller skyddsbygel för katten kunde den göras av rör fyllt med flash paper!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.