Var på besiktning idag med en MB 312D Sprinter, 1997. Där fanns en ung besiktningsman, en riktig petimeter. Nyutbildad?
Han började med vanliga bromsprov.
1 Handbroms hade ”för stor slaglängd”. Den funkar ju?
2 Bromsskiva bak vänster skadad. (Den är påverkad av rost. ”Måste bytas. Då måste båda sidor bytas”. Vad finns för kriterier för detta? Det är ingen formel 1 bil. Kan det vara nödvändigt?
3 Belysning. Höjdjustering hö+vä ur funktion. Aldrig använt denna. Köpte bilen 2010 och denna har aldrig fungerat och aldrig behövts. Men, är det krav på finltion?
4 Axlar, hjul, däck. Spindelled framvagn, undre höger+vänster glapp. (=skall bytas).
Bytte nedre spindelled samt nedre bärarmar h+v, krängn hämmare och buss ingar för 600 mil sedan. Är detta samma komponenter?
Dessutom gick han runt och knackade på karosserplåtarna nedtill (som är rostiga men inte har ngt med bärighet att göra).
Skall jag opponera mig? For därifrån sur och med krav på ombesiktning efter rep för några 1000- lappar.
FÖRSLAG?
Kommentarer
Ja det finns nog inget värre ställe än att bli kränkt på än hos Bilprovningen. Du får nog laga din bil, göra ett återbesök och få upprättelse.
Bilen är kanske för ny, men på tidigare modeller kan man smörja lederna i framvagnen, det görs lämpligtvis innan besiktning, och tar bort glapp.
Ny, från 1977?....
Ja den är på tok för ny, det bör finnas smörjnipplar på lederna om fett ska lyckas ta bort glappet.
Du kan ju åtgärda det enklaste och åka till en annan besiktningsanläggning.
Handbromswiren kan du ju spänna och bromsskivan är ju enkel att fixa, lägg i en växel och låt skivan snurra samtidigt som du slipar bort rosten med en vinkelslip.
Det går bra på utsidan, det är värre på insidan där skölden sitter i vägen men ibland går det att ta bort skivan och vända den medan man slipar av den på samma sätt.
Om du bytt spindelleder är det knepigt om det är samma, får du nedslag även nästa gång får du be besiktningsmannen visa på vilka det gäller.
När det gäller höjdjustering av ljuset måste det gå att justera, men någon automatisk inställning finns inga krav på mer än på xenonljus och det har du knappast.
Lycka till.
Blir lite förvånad över det där med höjdjusteringen, har inget minne av att något kollat på den... eller så har jag bara inte lagt märke till det.
Tyvärr kan man råka ut för övernitiska (osäkra antagligen) bes-personer.
När jag testade skåpbilen förrförra gången, startade hon den, rusade några gånger och konstaterade: "den ryker ju inte alls" (vilket är sant, den ryker inte ens vid full belastning, till skillnad mot många andra dieselbilar)
Förra gången kopplades det på mätare, och den skulle bli varm, och det gasades helvilt - länge. Fast nån rök syntes inte till då heller. Han var nöjd.
Det framgår inte hur bromsverkan var. Om en skiva är rostig kan den ändå ha tillräcklig verkan och då är rosten endast en kosmetisk anmärkning, men är skivan rostig brukar det bero på otillräcklig bromsverkan. Men skivan kan bli rostig av för försiktiga inbromsningar.
Det är inte ljusbilden, det är manuella höjdinställningen vilken saknas på många bilar.
Den tror jag inte att man kan ställa krav på.
Men jag vet att det finns bes.personal som påstår att "finns det, ska det fungera!", men jag undrar om det finns grund för det.
Ja, märkligt. Jag har besiktigat 7 ggr tidigare med samma och inte fått anmärkning. Ej kollsts heller. Ska jag anmälanbes-föreyaget för försimmelse?
Tycker definitivt att du skall a upp det med chefen. Kanske även begära ombesiktning av en erfaren person?
Jag har försökt kommentera i ett dyn snart men det är bara felmeddelanden på¨sidan.
VolvoXC90; Läs innan du kommer med dumma kommentarer. Jag har inte sagt man skall vara utan bromsar. Alla bromsvärlden inkl för handbromsen är godkända. Så du tycker jag gott kan betala 4-500 kr för att åtgärda kosmetiska synpunkter?
Fick nerslag på spindelleder på min Hi Lux vid första besiktningen. Vi fråga på verkstan sa man, smörj framvagnen, det finna inga nipplar, men pluggar där man kan skruva i nipplar. Jag gjorde det och smorde.
Bilen gick 9 år 27.000 mil utan byte av nån del i framvagnen, men smörjning inför varje besiktning.
Nej! BM ansåg att skivan vä bak var skadad. Dvs angripen lokalt av rost. Bromsprovet hade, om du läst min text ingen anmärkning,
Svårt att säga något om bromsskivan utan att ha sett vad som menas. Det kan ju vara bara ytrost som försvinner vid en kraftig inbromsning. Eller så är det rost som går djupare, och på lite sikt kan innebära att stora delar av bromsytan bli skadad. Känns ofta som vibrationer i pedalen, men då det är bakbromsar måste man nog bromsa rätt hårt innan det känns. Bromsvärdena kan vara bra även om det finns kraftig rost på skivan, men livslängden är då så pass kort att byte nog är att rekommendera ändå.
”du har, heter det” Hjälp, kan du inte läsa innantill? ”Omöjligt att ...” jag har upprepat två ggr. Du låter ungefär som ”min pappa är polis och min bil är större din”! Håll dig till saken. Jag har skrivit om det flera ggr
Och det är möjligt bm har rätt men, det var inte min fråga som du ännu ej fattat. Jag slutar nu kommentera dig. Jag har inte skrivit att bilen är bra.
Nån mer än jag som är lite undrande?
Sorry, står 1997 ovanför. Hade ett hjärnsläpp.
Besöket hos Mercedes kostade ”bara 30 000 kr!” så det var ju kul. I klass med en begagnad bil men utan rep är den ju inte värd något. I summan ingick en ny framfjäder som bm inte såg var brusten vid besiktningen. Det var mindre viktigt än ljushöjdsregleringen. Har nu varit på besiktning och där kollade inget av repåtgärderna. Bara ikryss av papper.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.