Vi Bilägares forum

Bilars värdeminskning

Bilars värdeminskning

Edmunds skriver att en nybil tappar 11% av värdet redan efter första körning.
https://www.trustedchoice.com/content/dam/trustedchoice/Blog/wheels-wings-motors/CarDepreciationInfo.jpg
Efter 3 år ska 46% av värdet vara borta. När jag kollar på 3 år gamla (under 45 kkm) bilar via Blocket, så ser jag att värdeminskningen är inte ens i närheten av 46%.

Några exempel:
* Toyota Yaris tappade mindre än 30%
* Volvo XC60 tappade mindre än 20%
* Kia C'eed tappade mindre än 15%
Endast vissa mindre lyckade modeller som Fiat 500L tappar runt 50%
Alla priser är jämförelser mellan 3 år gamla, under 45k km bilar från svensk ÅF vs svenska nypriser på samma bilar.

Är det bara jag som har svårt att hitta 3 år gamla (under 45kkm) bilar som har tappar över 40% av nypriset?

Uppdaterat: 2017-07-19 15:25

Kommentarer

Du tittar ju på försäljningspriser!

Färdigprutade priser ligger lägre.

Inbytespriset är 10-15% under försäljningspriset.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:28

Använd bilpriser.se istället och titta på privatpris, i neddre delen av det spannet eller strax under är vad du får i inbyte.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:31

Ford Mondeo ligger exempelvis på ca 50% av nypriset.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:33

Bilden du målar upp stämmer nog ganska bra, har också märkt att många bilar har otroligt högt andrahandsvärde. Volvo och Toyota har trots relativt stora utbud förvånansvärt högt beg pris. En handlare på vägen hem har 5-6 st XC60 alla över 200 tkr som minst gått 7000 mil... ingen vill ha dem, men priset är alldeles för högt för att ens vara intressant. Många i mitt kvarter har köpt nya XC60 istället för en begagnat, antagligen för att man får mer för pengarna. Ett tag såldes begagnade Avensis till högre priser än en ny, det var 50 års jubileum och nybilspriserna var lågt satta. Inom 1-3 år så kommer nog proppen gå ur beg marknaden, ett överskott på begagnade bilar som ingen vill ha, speciellt begagnade SUV's som är för dyra att äga som begagnat. Undra hur många XC60 som kommer att få tillägna sina liv i bilhallarna istället för på vägarna?

Uppdaterat: 2017-07-19 15:42
Styggavargen

XC60 har haft ett fantastiskt andrahandsvärde liksom kia ceed så det är inga bra typexempel.

Toyota ligger också bra till med undantag för vissa modeller såsom Prius.

Det är också enormt viktigt att betala rätt vid inköpet det ger en låg kostnad om man köper en bil ny.

Jag har ju lyckats köpa en ny bil en gång och byta in den efter 1 år till ett högre pris!

SUV:ar är väl inte dyrare att äga än nåt annat som begagnat snarare tvärtom med stigande popularitet.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:49

Vad andrahandsvärdet egentligen är, är svårt att veta. Jag antar att det är likadant i Sverige som här i Australien. När man köper från en bilhandlare och har ett inbyte så är mellanpriset en förhandlingsfråga. När vi skulle byta vår Hyundai i30 kombi 2013 mot en ny Renault Captur 2017 så var första budet inbytesbil plus $18000 (117000:-). 20 minuter senare när jag slutat skratta så erbjöd jag dem $10000 (65000:-) i mellanpris. Vi landade till slut på $12000 (78000:-) i mellanpris inklusive mörktonade rutor och mattor. Vad vi fick för gamla bilen och hur mycket var rabatt på nya bilen vet jag inte. Listpriset för en tvåfärgad Captur Expresion 1,2 turbo automat är $26990 (175400:-) Som sagt, skulle bli mycket förvånad om det inte går till på samma sätt i Sverige.

Uppdaterat: 2017-07-24 14:44

Kan vara svårt att veta nypriset också då många bilar säljs med en hel del extrautrustning som driver upp nypriset. Utbud och efterfrågan spelar också roll och kan variera beroende på modell och utrustning. Fel färg kan vara ödesdigert.

Min förra bil var av en relativt ovanlig modell i Golf-klassen. Trots detta fick jag 85 000 kr i inbyte efter 6 år och 7 000 mil. Nypriset var 170 000. Modellen har gott rykte och efterfrågan på begagnatmarknaden var större än utbudet.

Uppdaterat: 2017-07-24 15:00

Fråga alltid efter pris utan inbyte så vet du sen.

Uppdaterat: 2017-07-24 16:15

Jag ser att ni värderar bilar i %, jag har aldrig vid någon bilaffär betalat bilen i %. Kan någon redovisa för mig hur det går till? AutoBild som är Europas största biltidning brukar en gång om året utse de bästa bilarna värdemässigt. De redovisar i och för sig oxå % men även i euro och det är där jag tycker det kan vara intressant läsning. De bilar som vinner i % brukar inte återfinnas i den lista där man betalar/gör affärer i euro. Det märke som under flera år nu har fått epitetet "Wertmeister" är Dacia. Detta gäller som sagt för dem som handlar med valuta och inte %.

http://www.autobild.de/bilder/wertmeister-2017-11633959.html#bild42

Uppdaterat: 2017-07-26 13:40