Vi Bilägares forum

Bilar vi ägt som satt spår....

Bilar vi ägt som satt spår....

Fastnade efter Stoors foruminlägg i bilder på de bilar jag ägt och som fastnat på digitala foton....
Kunde inte låta bli så ett axplock av bilar jag ägt som lämnat nån form av intryck på mig, ni som följt mig lite här vet det passerat betydligt fler men alla finns inte digitalt sparade, annars hade ni fått se eminenta bilar som Fiat Croma Turbo i.e och Citroen XM Break blandas med japanska karameller som Eclipse och Galant Gti och härliga halvveteraner som Granada, Scorpio och Saab 99.....
Men här kommer iaf några bilar jag ägt som satt positiva spår, följ gärna efter med era positiva bilval. De negativa kan vi ta nån annan gång, konstigt nog är alla 3 VAG-produkter, men nu kör vi en positiv anda längs med "memory lane".....

Uppdaterat: 2019-09-15 00:18

Kommentarer

Här är tre bilar som var speciella för mig.

Den första köpte jag ny och behöll nästan ett år.

Bild borttagen.

Hondan bytte jag bort mot en gammal Opel.

Bild borttagen.

Några år senare gjordes ett försök att köra japansk bil på bana och dragstrip.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-15 20:08

Jag har aldrig haft de ekonomiska resurserna att kunna köpa de drömbilar och hojar jag velat ha, men några har det blivit.

För 32 år sedan när vi var nykära tyckte jag denna bilen var perfekt. En fransk Renault 5 eller superfemman som den också kallades. GTS naturligtvis så man fick en läslampa för passageraren och en varvräknare, det var då bakgrundsbelysta instrumenteringar kom så det kändes som en ganska lyxig bil.

Bild borttagen.

Tre år efter kom min drömhoj, radialdäcken var rätt nytt då och på den smala hojen såg det läckert ut plus ljudet naturligtvis :)

Bild borttagen.

När det företaget jag jobbat på i 18 år gick i konkurs infann sig möjligheten till en ny bransch. Jag investerade i mitt drömmärke Mercedes E-klass. Många säger att W124 var den sista riktiga mercan men jag hävdar att W211 ser: 2 (07-08) är väl så bra och riktigt snygg. Jag vill nog säga att efterkommande modeller är fulare, t,o,m så att senaste modellen har fått tillbaka den böljande instrumentbrädan. Jag specade den precis som jag ville ha den Elegance med xenon-ils m,m.

Bild borttagen.

Efter att ha levt med diverse sämre bilar privat gjordes en större investering 2002, valet stod mellan Chrysler 300M och Rover 75. Vilket var rätt val? Ja döm själva.

Bild borttagen.

Den har jag haft i 15 år, men då den började bli för problemfylld och dyr i reparationer så såldes den för 1,5 år sedan. Jag kan säga att skillsmässan tog 4,5 år. Hur den påverkade mig? Var jag på dåligt humör så tog jag en sväng och kom hem gladare.

Efter 26 års frånvaro av mc tyckte jag att det var dags igen och annonser luslästes. Sporttouring segmentet såg tunt ut, FJR GTR RT stora tunga inte så inspirerade hojar. Plötsligt fanns en annons som såg rätt ut, alla krav verkade rätt. Åkte dit för att kolla, mina objektiva bedömmningskriterier flög all världens väg när han startade den... jävlar vilket ljud! Så nu är man lycklig igen :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-15 21:50
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel: Ska säga dig att Rover 75 är en av de bilar jag fortfarande ångrar jag aldrig köpte, var riktigt nära köpa en lätt begagnad för många år sen och tycker än idag det är en av de vackraste moderna bilar som gjorts utan att överdriva, den har en mycket smartare elegantare design än många förstår om man nu kan uttrycka sig så, men har man en liten skvätt anglofili i sig så förstår man! :)

Även R5:an är en smart design, fast på helt andra sätt, en bil jag med tycker om men aldrig ägt. Och du har ju ägt Ducati, skulle nog säga du ägt en del en hel del andra med tittat efter :)

Sen har jag absolut inte alltid haft nån stor plånbok, men haft en närmast sjukligt bilbytarintresse så prioriterat det bitvis lite mera, och aldrig haft dragningar åt husvagn, båt, mc eller liknande. Men mest har jag investerat tid, och letat upp rätt bil vid rätt tillfälle, köpt, ägt ett tag och sen sålt och fått igen pengarna.

Kul med lite story bakom dock! Kanske ska uppdatera min lite...

Uppdaterat: 2019-09-15 22:02

Jag hade en MB 190e 2.3(136 hk) sista halvåret i gymnasiet. Älskade den bilen. Ångrar att jag inte lagade kardanaxeln och behöll den. Har tyvärr inga bilder på den.

Edit: Avgassystemet hade nog också behövt bytas och jag hade inte råd. Farsan tyckte att den var lite för farlig på vintern så han ville inte hjälpa till. Idag förstår jag honom. Fyllde bagaget med lite allt möjligt för att göra den körbar på vintern.

Uppdaterat: 2019-09-15 22:34

Henrik: Jag brukar avråda folk att köpa engelskt, för trampar man i det träsket så kommer man aldrig ur igen. En av mina topp drömbilar är just Jaguar XJ X350 ej 358. Likadant när de ansiktslyfte 75,an i slutet och tog bort del av kromet, det förstörde designen. Jag söker ständigt efter just XJ och E-klass lågmilare i de årsmodellerna. Brottas med om det är förnuftigt att satsa på de bilarna istället för en nyare småbil, vi kör bara 1000mil/år.

Uppdaterat: 2019-09-15 23:40
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel: För sent, som du ser ovan har jag redan ägt 3 Jaguarer :) De har nåt visst över sig som inte går att värja sig mot. Min drömbil börjar tyvärr blir för högt prissatt, en E-Type serie 1 eller 1,5. Men sneglar även på 420G som jag anser har en oöverträffad pondus över sig. Av nån skum anledning har på sista tiden MGA med börjat kännas intressant, nog en av de vackraste bilarna som går att köpa för de pengarna vad gäller klassisk sportbilsdesign. Men jag håller med dig om att 75:an tappade mycket karaktär med faceliften.

Uppdaterat: 2019-09-16 07:45

MK X/420G är även mina tyvärr ouppnåeliga drömmar.

Uppdaterat: 2019-09-16 08:14
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

En kompis hade en MG ZT V8 för några år sen. Den tyckte jag var charmigaste varianten av Rover 75. Jag har förstås aldrig gillat krom.

Uppdaterat: 2019-09-16 08:24

Nu har jag inte digitala bilder på allt, och inte här, men "lånade" bilder får duga.

En favoritbil, snabb, skön, körglad, rymlig, välutrustad: 605 SV 3.0 -91. Mörkt brun, nästan svart. Den gillade jag verkligen!

Bild borttagen.

Den värsta jag haft var en Saab 99 CC 3-D -76. Bara 9 år gammal, men hopplös. Ständigt nya fel, och ofta märkliga såna, som t.ex. torkararmarna skar i lagringarna (axlarna). Drog mycket olja, trögväxlad och lömsk att svänga med. Rent felkostruerad bitvis, de tjocka dörrsidorna medgav inte plats för baksätet, så det gick inte öppna dörrarna inifrån med baksätet fällt... mekanismen bara sviktade.En sånhär, orkidevit, men utan Incafälgar:

Bild borttagen.

MI16: köpt för 3000 kr, och aldrig har väl 3000 kr skänkt så mycket glädje! Snäll bruksbil när man så vill, varvvillig slyngelbil när man så vill. Motorns ton över 5000 rpm är klart beroendeframkallande! Varför sålde jag den..?

Bild borttagen.

Jaguar XJR -98. Köpt för 10 år sen och fortfarande i min ägo. Den motorkraften är skön, den låter aldrig ansträngd, men finns alltid där. Snygg, bekväm och i rätt färger: BRG med ljus inredning.

Min bil på bilden:

Bild borttagen.

Ja, det finns fler men jag stannar där.

Tillägg: Ducati har jag haft, och har gärna igen. ST3 och ST4 är trevliga hojar, och ljudet...mmm!

Uppdaterat: 2019-09-16 16:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min andra bil som jag ägde, och som gjort stort intryck är en Alfa(lånad bild men samma färg)

Bild borttagen.

Min tredje bil var en helt ny röd SAAB 99 EMS, tänk och ha en sådan i garaget nu. Blir lite lånade bilder men alla med samma färg som jag hade.

Bild borttagen.

Sen blev det 3 st olika typer av Golf GTI.

Bild borttagen.

En rolig variant av Golf som var en riktig kul grej var en V6 4motion.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-17 16:05

Mina barns absoluta favoritbil var en Cheva Trans sport med flyplansfåtöljer och el-dörrar bak.

Bild borttagen.

Min introduktion till SUV världen 2006 var en ny Opel Antara, därefter har det blivit 5st olika SUV:ar av olika märken på garageuppfarten.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-17 16:26

Jag är imponerad! Vi är bilnördar trots att vi gräver ned oss småbilen Fransk vs småbilen Tysk. Ganska hög andel engelskt tycker jag.

Uppdaterat: 2019-09-17 20:52
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Den här bilen ändrade mitt mönster att bo i garaget och byta bil stup i kvarten. Jag köpte bilen relativt billigt bara 3 år gammal/14.000 mil, med sliten koppling, ägaren sålde bilen för det var andra kopplingen frun slirat slut och hon skulle få en automat ist. Jag bytte kopplingen och åkte i 6 år13.000 mil utan att röra en skruv.

Den gjorde att nästa bil, och nästa bil, och nästa bil, och nästa bil blev en stor Japan med V6a.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-17 22:50

Vad är det för bil Rikard?

Uppdaterat: 2019-09-17 23:02

929:an var en väldigt bekväm bil, min storebror hade en, men jag mindes dem med bara med automat, men såldes ju troligtvis några enstaka manuella med då.

Uppdaterat: 2019-09-17 23:03

3 exemplar av årsmodell 1990 kom till Sverige med manuell låda, annars var alla automat.

Uppdaterat: 2019-09-17 23:25

Kul tråd hoppas att den inte dör ut

Dom bilar som jag har ägt som har satt spår är Alfa gtv 3.0 och Porsche Boxster 3.2 S.

Om jag ska börja med Alfan skulle jag kunna skriva en roman om hur många åkommor den hade men jag förlåter den med tanke på hur charmig den var och köra och titta på. Så fort man satte gång bilen startade problemen. Airbag-lampan lös hela tiden och lokala alfa verkstaden kunde inte lösa det, den käkade bussningar, servopumpfel fick jag i en rondell, generatorfel, solluckan gav upp och man satt som en ourangutang då det inte gick och ställa in ratten längsmed tillräckligt och stolen gick inte justera framåt och bakåt tillräckligt. Trots dessa fel så var den trevlig och kolla på och motorljudet var fint som snus samt att den hade fin väghållning.

Bild borttagen.

Min Tysk importerade Porsche Boxster hade jag grymt kul med. En välbalanserad bil med en härlig 6 växlad manuell låda. Denna bil kunde man pressa hårt i kurvorna. Den enda stora kostnaden som jag hade på denna bil var att jag hade det lite väl kul på en trackday och slet ut däcken och fick köpa nya för 7500 kr.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-19 00:58

Fick anledning att kolla i arkivet efter en tidning där jag figurerade.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-26 21:27

AMC Javelin?

Uppdaterat: 2019-11-26 21:30

Min favorit genom åren är ändå den Audi 90 som jag ägde. Var helt underbar att köra, bra med kraft och skön och stabil bil.

Stylad var den också och även om den här bilden inte gör den rättvisa så min hade mer styling och var mer åt Audi S2 hållet, så såg den ut något i den här stilen. Saknar än idag den bilen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-26 22:05
- Peugeot e-208 GT 2022
Henrik M skrev:

AMC Javelin?

Japp!

Hjulvinkeln fram beror nog på att tidningen böjt sig.

Uppdaterat: 2019-11-27 08:20
L. Mäkinen skrev:

Henrik M wrote:AMC Javelin?

Japp!

Hjulvinkeln fram beror nog på att tidningen böjt sig.

Ja, det skulle nog annars varit en smula udda... :-)

(även om man ser alla möjliga varianter på hjulvinklar på vägen idag)

Fanns nån kort variant på Javelin också? AMX?

Uppdaterat: 2019-11-28 08:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, AMX från 68-70 var i princip en Javelin där de struntat i baksätet. Hade jag haft pengar förra hösten hade jag haft en sån, men...

Enda sportbilen som fanns i USA på 60-talet. Om man bara räknar bilar i plåt och inte styrenjollar.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-28 09:47

Pontiac Firebird formula 400 cab, köpte den 1978 för 25000 de var inte mycket värda då. Enormt rolig bil. 375hk.

Uppdaterat: 2019-11-29 16:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag saknar min BMW med E30-kaross. Det var en sådan skönhet och jag älskade henne djupt, då för länge sedan. Ännu tidigare hade jag några V4:or - det var sjukt trevliga bilar: Man kunde laga nästan vad som helst med ståltråd och silvertejp. Mitt livs allra första egna bil för en V4:a, faktiskt.

Ägde en 945:a också som var sjukt lastvänlig. "Volvo - they are boxy but good". Det var tider det.

Min sämsta bil alla kategorier har väl varit en SAAB 900. Den saknar jag inte alls, men den har satt djupa spår i plånboken.

Min nuvarande Audi med V6:a (3.0) är en härlig bil. Den sätter sina spår varje dag, genom sin allsidighet, råa styrka och funktionalitet. Härligt med permanent fyrhjulsdrift. Härligt att kunna köra om en lastbil på typ ingen tid alls. Hela familjen får plats och en hoper resväskor tillika. Underbar att dra släp. Supersäker på foten när det är halt vid utfarten eller rondellen. Oerhört lång räckvidd på landsväg.

.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-29 23:20
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Ja den där Audin är nog väldigt trevlig Klarsynt, men den är inte PK ;)

Uppdaterat: 2019-11-30 09:54
Rikard skrev:

Ja den där Audin är nog väldigt trevlig Klarsynt, men den är inte PK ;)

Egentligen är den det, eftersom det är en diesel och den dessutom är elektroniskt trimmad och därmed sjukt optimerad, vilket gör den ännu bränslesnålare. Dessutom har den några år på nacken och jag ser heller inget skäl att byta ut den mot något mer modernt och sårbart. Så på så vis gör jag ju miljön den största gåva man kan ge: Genom att hålla liv i det som redan är tillverkat så länge som möjligt.

Det är väl mest jag personligen som inte är PK. Tack Gud för det, fast man börjar förstå hur de i Nordkorea har det: Där finns det säkert många som helt sonika ger upp för den ständiga strömmen av indoktrinering. :)

.

Uppdaterat: 2019-11-30 10:42
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Det känns som att idag är det som är mest PK att "annonsera" att man själv inte är "PK"....

Uppdaterat: 2019-11-30 10:48

Klaris, sen när blev det miljövänligt att skita i allt vad avgasrening heter?

Uppdaterat: 2019-11-30 11:13
*Robban
EnannanRobban skrev:

Klaris, sen när blev det miljövänligt att skita i allt vad avgasrening heter?

Pi wrote: "Det känns som att idag är det som är mest PK att "annonsera" att man själv inte är "PK"....

Det blir nog lätt så, när man anser att public service och tidningar i allmänhet är vänstervridna och det är hos darknet och avpixlat man hämtar all information.

Uppdaterat: 2019-11-30 12:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
EnannanRobban skrev:

Klaris, sen när blev det miljövänligt att skita i allt vad avgasrening heter?

Enanninis: Det är ett led i att optimera motorn och därmed sänka förbrukningen. Jag har alltså lyft blicken från det lokala planet till det globala och har prioriterat sänkningen av globala utsläpp av växthusgaser.

Vidare: Ju mer komplexa våra fordon görs desto sårbarare är de. Ju enklare de görs desto längre håller de och håller de längre så har miljön vunnit ännu mera.

.

Uppdaterat: 2019-11-30 15:10
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .
Klarsynt skrev:

Jag har alltså lyft blicken från det lokala planet till det globala och har prioriterat sänkningen av globala utsläpp av växthusgaser.

Så människan på gatan runt dig tar du ingen hänsyn till? Fast det är klart, lite snabbare ohälsa och ökat antal döda beroende på luftföroreningar kanske är bra i vissas ögon...

Uppdaterat: 2019-11-30 16:29
*Robban

Så hur gamla bilar är ok att åka runt i och vad ska hända med de åldersstigna åkdonen? När är brytdatumet då det är dags för pension?

Antar att mina passerat bäst före med åtminstone ett decennium.

Uppdaterat: 2019-11-30 18:03
It's a very good idea to leave a sinking ship

Enklast är väl att förbjuda alla bilar med lägre än euro 5.

Då blir dom gamla lortgrisarna borta. Vore bättre att ge den där 60.000kr premien till de som byter in sin gamla mot en modern bil.

Vad är annars syftet med denna iver att skärpa kraven hela tiden om inte de gamla lortgrisarna försvinner från vägarna?

Och varför skall det enkom subventioneras elbilar?

Det borde även vara ett tak, varför skall någon som köper en svindyr Tesla S/X, MB EQC, Audi E-tron. få subventioner till sin ”Lyxbil”. Bättre då att ha ett tak på säg 500.000kr för att subvention över huvud taget skall utbetalas.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Håller med dig helt i detta med ett takpris för att få subvention på elbilar, Guran. Är taket tillräckligt lågt så lär det dessutom hålla nere priset på elbilarna. Idag är det nog snarare tvärtom - alltså att subventionerna pressar upp priset på elbilarna.

Uppdaterat: 2019-12-01 11:01

Det skulle vara intressant att se hur landet skulle överleva ett sådant förbud. Var det inte ett klassamhälle innan så blir det definitivt ett efter.

Uppdaterat: 2019-12-01 12:11
It's a very good idea to leave a sinking ship
Klarsynt skrev:

Egentligen är den det, eftersom det är en diesel och den dessutom är elektroniskt trimmad och därmed sjukt optimerad, vilket gör den ännu bränslesnålare. Dessutom har den några år på nacken och jag ser heller inget skäl att byta ut den mot något mer modernt och sårbart. Så på så vis gör jag ju miljön den största gåva man kan ge: Genom att hålla liv i det som redan är tillverkat så länge som möjligt.

Avgasvärdena på denna bil lär vara på tok för höga jämfört med vad den är godkänd för, då man valt att plocka bort partikelfiltret och dessutom trimmat den elektroniskt (sannolikt hemmagjort)!

Bra att veta är att för partiklar finns inga säkra gränsvärden och det är en av de föroreningar som orsakar störst hälsoproblem i tätorter.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49