Jag har haft kk sedan 1970 och har ägt ett flertal billiga begagnade bilar... mest SAAB men även många Volvo. I princip enbart bilar för max 30K kronor i inköpspris (dagens penningvärde). Bilar jag varit väldigt nöjd med under årens lopp. Även en och annan jänkare har det även blivit under årens lopp. Mitt största problem är att jag inte kan meka med bilar. På gamla SAAB sträckte sig mitt mekande till att byta olja, oljefilter, luftfilter och stift.
Men på senare år har jag sneglat på att köpa en riktigt fin gammal lyxbil. Har funderat både på MB SE500 liksom på Jaguar XJ/XJS men senare tiden hittat flera fina gamla Bentley Turbo R 6,8i från tidigt 1990-tal.
Någon som har någon erfarenhet av dessa gamla bilar som säljs (vänsterstyrda) i the UK för i runda slängar SEK 100K kronor? Värdeminskningen blir ju i princip obefintlig i relation vad de än gång i tiden har kostat och hur mycket den kommer att vara värd om 5 eller 10 år. Frågan är bara hur de står sig rent maskinellt förutsatt att man satsar på en bra rostskyddsbehandling.
Någon som vet?
Kommentarer
Det är säkert inget bra köp, men FY FAN vilken härlig bil!
Hade du tänkt att ha den som bruksbil?
I så fall är en extra rostskyddsbehandling bra.
Kom ihåg att bara för att bilarna bli gamla och (förhållandevis) billiga, blir inte delarna det.
Delar till gamla lyxbilar är ofta vansinnigt prissatta, och går det ens köpa delar till en Bentley i Sverige idag?
Kolla även på Jaguar XJR, även om jag personligen håller Mercedes 500SE/S500 (W140) och BMW 750 (E38) som bättre bilar, som det dessutom går att köpa delar till över disk ännu till inte fullständigt oskäliga priser.
Men, känns som att "alla" har BMW/MB, en Bentley Turbo R ser man i stort sett aldrig...
På vilket sätt menar du att det inte är något bra köp?
Om jag backar tiden till jag var i 25-års åldern så var det i princip bara olika "kungar" typ kungahus, Elvis Presley och John Lennon som köpte liknande bilar. Bara före Sveriges EU-inträde så hade det väl varit en omöjlighet för en "vanlig" privatperson att köpa en liknande bil men iom EU och om inte annat beroende på internet så kan jag ju shoppa från the UK, USA, Hong Kong eller Kina lika enkelt som att shoppa från ELLOS Postorder.
Nej, självfallet ska jag inte ha den som vanlig bruksbil likaså som jag inte har använt gamla jänkare som bruksbilar. Vad beträffar jänkare har jag trots min bristande bilkunskap faktiskt varit i Kalifornien och köpt samtliga och kört upp dom till New Jersey och skeppat hem dom till Sverige. Haft dom som sommarbilar några år och sedan sålt dom och samtliga bilar har faktiskt stigit i värde dvs jag har fått igen mina utgifter med ränta. Det är ju knappast något jag kan beskylla mina gamla Saabar för trots att värdeminskningen på dom har varit försumbar.
Eftersom jag inte mekar själv så blir det väl i så fall att lämna in bilen till min lokala bilverkstad för service och reparationer. Har haft bil i 44 år men har ALDRIG lämnat min bil till en sk "märkesverkstad". Delar borde jag ju kunna köpa relativt smidigt via nätet och Ebay.co.uk.
Vad beträffar MB, BMW och Jaguar tycker jag dessvärre att även lyxbilarna har blivit dussinbilar. Den massiva privatimporten och parallellimporten har vi väl att tacka för det.
Här är en Bentley Turbo R 6,8i från 1991 som bara gått ca 4.000 svenska mil (knappa 25.000 miles).
Bilder: http://bockenbruse.com/bentley_turbo_r_6.8i/
Bytte bromsklossar runt om på en 70tals RR, klossarna kostade 13.000 :- och det var 20 år sen.
Glömde nämna för rättvisans skull att bilen har 4 klossar per hjul.
Att köpa en 20 år gammal brittisk bil utan att kunna meka själv, är inget jag skulle rekommendera. Gamla brittiska bilar har generellt usel mekanisk kvalitet.
Bentley var ingen höjdare kvalitetsmässigt innan VW tog över.
Köp en gammal Mercedes i stället!
Härliga bilar Bentleys och brukar vara fint skötta om tidigare ägare har haft råd att serva bilen.
Har du råd med dyr service och dyra reservdelar så köp tycker jag. Är själv väldigt förtjust i dessa eleganta bilarna.
Det behöver ju inte vara något tråkigt köp. Har den bara gått 4000 mil kan det ju vara ett fynd och som du själv skriver går det ju utmärkt att köpa delar utomlands via nätet.
Att köpa en MB eller BMW som står på var och varannan gatuparkering är ju inte så kul.
Men vad tycker din chefsmekaniker? Kan du inte skruva själv är det ju värdefullt med hans åsikter.
Jag vet bara att när jag jobbade som mek, var det rena julafton när det kom något utöver det gamla vanliga peugeoterna, volvona, oplarna och saabarna.
Minns speciellt en 75:ans Bentley, en sån som ser ut precis som en rolls. Va bara småfel på den. men så himla kul att skruva med den, bara för att man sällan ser en.
Menade inte att det var ett dåligt köp, menade att det säkert inte är ett bra köp, det är skillnad för mig!
Rent maskinellt är det inga problem, det är ganska simpel teknik därunder, och motorn är ju handbyggd vilket borgar för att den är bra ihopsatt. Har du 100kkr över, och vill ha en sommar bil så säger jag köp. Delar finns det en del av på tex ebay.com mfl. Det dyra är om något som används ofta går sönder. Är det inte hydraliska elhissar på dem där?
Det är säkert en sjukt härlig semestervagn, och nog åker man med klass. Värdet håller dem nog, men förvänta dig inte ett enormt värdeök på säg 10 år, dem kommer nog att kosta mer eller mindre samma sak då.
Som spekulant skulle jag vara mer kräsen i skicket på en Bentley än på en P1800 för samma pengar, varför, jo för att det är dyrare att åtgärda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.