Har köpt dieselbil dom senaste 4 gångerna och nu senast en Skoda Octavia TDI 150hk som jag är sjukt nöjd med, men märker att jag kör inte riktigt lika långt per år som jag gjort tidigare (ligger mellan 1700-2000 mil/år) så har börjat små snegla på bensinmotorer för första gången på länge men vet samtidigt inte om jag vill ha en bensinare eftersom jag gillar dagens dieselmotorer.
Vad är för och nackdelarna med Bensin och Diesel?? Någon som har bra svar på det??
Bensin eller Diesel??
Uppdaterat: 2014-11-19 21:56
Pär
Kommentarer
Har bara kört bensin genom alla 45 år utom den Golf jag har nu och som snart gått 6000 mil. Även jag har ungefär samma årliga körsträcka som Peugeot-Pär och även jag börjar fundera på att köpa en bensinare igen vid nästa byte - inte minst därför att jag tycker att bensinaren är mera flexibel såtillvida att den har ett mycket större användbart varvtalsområde - även om dieseln har högra maximalt vridmoment. Men det blir en hel del kortare körningar och det lär ju inte vara bra i längden även om dieseln antagligen är lite snålare på dropparna. Men den är ju även dyrare att köpa så det är inte säkert att totalekonomin under säg 4-5 år och 8--10.000 mil blir bättre för dieseln. Fast helst skulle jag vilja ha en laddhybrid a'la Golf GTE - med dess elektriska räckvidd så skulle bränsleförbrukningen reduceras drastiskt för mitt vidkommande. Men jag tycker tyvärr att den är lite för dyr.
Jag har kört diesel många år, men kommer att byta till bensin vid nästa byte. Precis som Pär så minskar jag mina mil, men framför allt så kunde jag inte få det jag ville rent prismässigt om jag valde diesel, medan det gick med bensin... Jag får väl stå ut med 245 bensinhästar istället för 181 diesel-dito... ;-)
Sen är det inte bara miltalet som spelar in.
Vid korta körningar, typ under en halvmil, är diesel mycket snålare!
Min gamla 855 tdi drog 0,6 i snitt, när jag bodde i stan, toyota corollan efter, drog 0,9!
Medan nu,på landet, och nästan uteslutande längre landsvägskörning, drar min v40 bensin 0,65.
Och då får jag svårt att räkna hem en diesel, iom att jag kör äldre bilar.
Bland nya bilar, finns det gott om snåla bensinare, om man inte bor i stan, eller kör mycket per år!
Andrahandsvärdet kontra prisskillnaden är nog viktigast vid så lite körning, och täta bilbyten, du verkar ju köra hyfsat nytt.
En dl/mil i ditt fall handlar ju om ett par tusen per år.
Behöver man inte dra släp så köp en hybrid, då är du skonsam mot miljön och har en extremt låg förbrukning
https://www.youtube.com/watch?v=18N-KBGGuBU&list=UU4UrGsr3xadiGsrwM9Jpf8A
Sedan är det ju det här med att köra bil för att man gillar det eller att åka bil för att man är tvungen.
Gillar man att köra bil är det ju oftast en varvvillig bensinare som gäller, medan åkandet kan ske i en sävlig hybrid och det är nog avsevärt mer ekonomiskt.
Om nu livet ska bestå i att få det så ekonomiskt som möjligt?
Saabnisse, det ena behöver inte utesluta det andra, jag som älskar motorsport och snabba bilar kör ändå till minst 90% vanlig körning och då är hybriden perfekt, var du fått för dig att den är sävlig ifrån vet jag inte, tekniken är idag så bra att den sitter till och med i snabba lyxbilar, så där får du nog tänka om...
Kolla gärna in hur snabba hybridbilarna är i 6-timmars, de åker skjortan av vanliga sportbilar :)
Hybridtekniken blir bättre för varje generation
Tyvärr så behöver jag viss dragkapacitet så en Prius fungera inte och det gör nog inte heller en Auris HSH. Sen är det laddhybrid som är intressantast för då kan man eliminera många tankningar per år eftersom den dagliga körningen i stort sett till 100 % kan göras på el - i alla fall i en bil typ Golf GTE men kanske inte i en Prius laddhybrid.
Det där är ju bara sedvanlig Toyotareklam utan särskilt mycket förankring i verkligheten " Simon" ...Det enda som jag kunde hålla med om i reklamen ( givetvis betald utav Toyota ) till 100% är att backkameran är väldigt bra. Det är bara till att åka in och provköra dessa "fantastiska" bilar för att bilda sig en egen uppfattning och enligt mig håller de absolut inte lovat mått. Det där med att bilen är tyst var nästan komiskt liksom komfort och sport vinklingen. Har man någon negativ uppfattning om Toyotas hybrider så handlar det alltid om en missuppfattning eller att man är dåligt insatt. Bilens egenskaper är inte dåliga utan bara annorlunda,..något som man vänjer sig vid. Men faktum kvarstår alltid att det är gemene man som skall avgöra vad de gillar bäst.En bekant valde istället en vanlig Auris kombi eftersom att den var mycket billigare och kan dra ett släp vid behov. Kör man kanske bara 1500 mil om året så kan man kanske som bäst spara ca 4000kr/året med hybriden. Inte alla anser den summan vara värd besväret även om man inte behöver dragkroken.
Då tror jag tyvärr betydligt mer på helt eldrivna bilar för framtiden eller hybrider mer lika Golf GTE med flera. Toyotas försprång på hybrider har de helt enkelt förvaltat dåligt men de bör ju ändå ha en viss kred för att det långt om länge nu ändå byggs bilar som även i verkligheten är snålare med hjälp utav tekniken.
För att återgå till frågan så tycker jag att det handlar om personliga behov vad man till slut väljer för något. Kör man inte så mycket så hade jag nog själv valt en bensinbil då de brukar att vara billigare att köpa. Dock kan det ju vara så att viss utrustning då inte ingår som man vill ha o.s.v och en del modeller fungerar bättre med det ena eller det andra. Kostnadsmässigt totalt över kanske 10.000 mil så tror jag det blir svårt att faktiskt tjäna på en dieselbil idag så man får noga se över vilka behov man har om just kostnaden är en utav de viktigaste posterna vid val utav bil.
När första Priusen kom som VB testade väldigt många mil så skrev man att bilen var nere på under 2,5 liter per 100 km i stadskörning och det är förstås många bilar som slår den förbrukningen. Snittförbrukningen på den bilen och nästa generation vart 5,2 liter per 100 km vilket motsvarar 4,7 liter diesel sett till energiinehållet i bränslet.Senast testade bilar i VB var hybridbilen snålast av alla bilar även vid långturer, och förstås ännu snålare på vardagskörning och då har man ändå inte jämfört CO 2 utsläppet där dieselbilen måste vara 14 % bränslesnålare än bensinbilen för att ha samma CO2 utsläpp enligt vår energimyndighet.
Mistro, där Misstar du dig :) För det första är jag inte betald av Toyota, och det är mina intryck efter en månads körning, inte en liten sväng utanför någon bilaffär, när jag talar om att den är tyst så jämför jag med min Avensis som är en större och mer ombonad sedan, trots det så imponerade Aurisen, på min Avensis rullade jag med 20" fälgar första året men åker nu 18" trots det är min bil stötigare än vad Aurisen var, dessutom kränger den väldigt lite vid provocerande kurvtagning vilket förvånade mig, så ja, den är både komfortabel och ändå sportig när det gäller väghållning....
Sen är filmen gjord med glimten i ögat så klart men inte tror du väl på allvar att Toyota skulle betala för en sån amatör framför kameran :)
Ska TS köra vidare på VAG spåret så skulle jag nog rekommendera fortsatt dieselkörning. Bensinmotorerna tycker jag är mer än lovligt svajiga kvalitetsmässigt!
Några bilar jag absolut ska kolla närmare på med bensinmotorer är när nya Ford Mondeo och Skoda Superb kommer... När jag byter bil så kommer absolut en bensinare finnas med på listan, tidigare var det 100% diesel som gällde nu är det kanske 75% till dieselns fördel.
Man måste nog vara en rejält insnöad Toyotanörd för att hitta körglägje i deras hybridbilar.
Det må vara hur bra bilar som helst, ekonomiskt eller driftmässigt, men körglädje?
Nej Simon, det finns många bilar med körglädje, prova en Alfa t.ex. och det finns ju många fler, även Toyota har ju en kul bil GT86, men hybrider?
Nej då är det andra kriterier som gäller.
saabnisse du behöver inte berätta vad körglädje är för mig som tävlat inom både bil och Mc, jag har fått förmånen att köra bilar som många inte ens får provsitta så lägg ner ditt snack om insnöad! Sen har jag inte ens använt ordet körglädje så please, läs vad jag skriver innan du går till angrepp :)
Alfa har inte imponerat på mig överhuvudtaget, de få vänner jag har som köpt dessa har alla sålt dom efter allt för mycket krångel
Här kan du se filmen Auris mot Lamborghini :)
https://www.youtube.com/watch?v=hA9H7kaM2EA&list=UU4UrGsr3xadiGsrwM9Jpf8A
Previa - det är rätt ointressant för en bilägare i gemen att jämföra olika bränslens energiinnehåll - det är förbrukningen per mil i kombination med literpriset som är det intressanta för de flesta och när diesel och bensin kostar ungefär lika mycket så kommer den vanliga bilägaren att jämföra förbrukningen av bränsle per mil rakt av. Men det är fullt möjligt att t ex en Auris HSD i snitt drar ungefär som motsvarande dieselmotorförsedd bil och det är väl inte illa det. Fast de som kör eldrivet eller hybrider kör nog ofta mera ekonomiskt än den genomsnittlige föraren av diesel eller bensinbilar eftersom man ser det mera som en utmaning att hålla nere förbrukningen så det kan vara lite svårt att göra en rättvisande jämförelse och speciellt mellan olika förare. Sen åter detta med behovet att kunna hänga på nån form av släpkärra - det har ju hittills slagit ut de flesta hybrider även om det börjar komma en och annan som klarar i alla fall mindre kärror. Slutligen - jag har inte så mycket emot Auris HSD annat än att sittkomforten fram lämnar lite övrigt att önska, högst begränsad max släpvagnsvikt och att inredningen (främst panelen) kanske inte riktigt motsvarar dagens krav på formgivning men f ö är den rätt OK - i motsats till Yaris HSD som jag inte gillar efter att ha provkört den. Där hade jag väntat mig mera. Och för att göra ett tillägg till Mistros inlägg - backkamera är alldeles utmärkt men det har jag redan på min Golf och det är nåt som jag svårligen vill vara utan på min nästa bil - speciellt nu när man snart är pensionär och nacken blir allt stelare...:)
Tyckte inte alls att inslaget var amatörmässigt "Simon" utan snarare i linje med hur det brukar att låta i en reklam sponsrad utav ett bilfabrikat så om det är du som har filmat det hela på skoj utan egen vinning så skall du ha en eloge. ( eller en Toyotastämpel i pannan )
Efter att ha sett båda klippen så finns det så klart ingen given koppling mellan dig och detta fabrikat och alla dina inlägg är också helt utan reklam.
Håller fortfarande inte med om särskilt mycket som nämns i klippen ( det senare utav än löjligare karaktär) och anser inte heller att fabrikatet som sådant förtjänar att nämnas i precis varje tråd som handlar om bilar.
Då skall man ändå ha i åtanke att jag gillar och respekterar Toyota trots dess brister och kan därför tänka mig att köpa en sådan framöver när förutsättningarna är annorlunda.
Nu har vi spridit lite reklam till vilket väl var tanken ifrån början?
Ja du Simon, har du den erfarenheten förvånar det mig ännu mer att du försöker framhålla sportighet hos Auris.
När det gäller Alfa kan jag hålla med, kvaliteten har väl inte varit så bra även om det påstås att den blivit bättre, men vissa modeller är kul att köra.
Men nu börjar det spåra ur, frågan gällde ju bensin eller diesel.
Det finns vissa profeter som tror sig veta att dieselpriset kommer att öka avsevärt inom en nära framtid eftersom det kommer att råda brist på diesel samtidigt som det blir överskott på bensin.
Mjaa..?
Tack Mistro även om jag är en glad amatör, hybridstafetten är en tävling där man är en av 48 tävlande som har möjligheten att kunna vinna en bil genom att vara kreativ men man får givetvis inte betalt, du behöver inte hålla med men det är mina intryck och jag valde i mina filmer att inte gå in i minsta detalj då jag ansåg att den som köper en ny bil gör som du och skaffar sig en egen uppfattning :)
Så att jag visar mina filmer är för min skull, inte för Toyotas även om filmerna handlar om deras bil så klart och orsaken att första filmen las in var just att jag kört hybrid, dels hade jag den första generationen Auris hybrid i ett år och sen körde jag denna nya i hybridstafetten och har därmed en hyffsat stor erfarenhet av att köra hybrid.
Film nummer två var för att bemöta saabnisses påstående som fick det att låta som att jag inte visste vad körglädje är, eftersom jag har uppväxt inom motorsporten och en umgängeskrets med många sportbilsägare (med bilar alldeles för dyra för mig) så har det gett mig förmånen att köra många roliga bilar...
Att märket Toyota kommer upp i var och varannan tråd stör mig också och mer än en gång har jag sagt ifrån, men en lätt översikt visar att de trådar där det skrivs om märket oftast får flest inlägg, så det är väl helt enkelt så att folk gillar att debattera just Toyota ???
saabnisse, då har du inte ens lyssnat på vad jag säger i filmen, jag säger att bilen känns lite sportig med dom skålade stolarna och den sköna ratten ! Du drar för långt gångna slutsatser :) däremot så är jag antikombi och har aldrig ägt någon, när det gällde just denna bil så var det första kombin jag tillbringade någon längre körning i, för mig är kurvtagning betydligt intressantare än 0-100, efter att ha kört motorcykel från jag var 15 år så är bilars prestanda inte så imponerande längre :)
Där måste jag ändå säga att denna bil imponerade, 17" hjul och en bra hjulupphängning fick mina fördomar att komma på skam, du behöver inte övertyga mig om att en sportbil är bättre det vet jag, när jag uttalar mig så jämför jag med hur bilar varit tidigare, jag har knappt ägt en bil som fått behålla sina orginalfjädrar eller fälgar, det har alltid moddats för bättre väghållning
Avensisen jag kör nu är sänkt 60mm och rullade första året på 20" fälgar, men nu åker jag på breda 18" vad kör du själv ?
Nu gällde ju ämnet bensin el diesel och jag tycker att med manuell växellåda så ska det vara en bensinare och med automat får det gärna vara en diesel för då märker man inte att de endast varvar till 4500 r/min. Provkörde VW CC med 2.0 TDI 177 hk med manuell låda och Audi A6 med likadan motor fast med automatlåda, och man skulle kunna tro att det är två olika motorer, eftersom automatlådan alltid ser till att motorn ligger på max vridmoment hos dieselmotorn. Man känner nästan aldrig av att motorn är orkeslös på låga varv med automatlåda.
Sedan gäller det också biltyp, en VW Golf GTI el Seat Leon Cupra skulle jag inte vilja ha med diesel motor utan där är det bensinare som gäller.
Vart är Leifer?!?
Shogun:
Det är synd att det behöver vara på det sättet och jag är den första att beklaga att vi i alla fall för tillfället förlorat en bra forummedlem som skrev många vettiga inlägg och startade flera nya trådar. Dessutom kan man diskutera över vad som är tillåtet på forumet. Kanske är dags att se över reglerna och banna skribenter som inte håller sig till reglerna.
När jag menar att en diesel motor är dålig med manuell låda för att den har väldigt lite vridmoment innan 1700 r/min och varvar till 4000 r/min, då blir ett ständigt växlande med en manuell låda, har man en automatlåda som numera växlar utan att man känner det, så känner man inte av dessa begränsningar hos en diesel motor och då blir den mycket smidigare. Kör man långa sträckor så är ju en diesel att föredra framför en bensin motor. Fast vill man ha en sportig bil så tycker jag inte diesel motor passar in, även om Audi TT numera finns med diesel motor. Audi A6 2.0 TDI med multitronic kändes väldig smidig medan VW CC med likadan motor fast manuell låda kändes bara jobbig. En mulitronic låda anspassar sig efter vart det finns vridmoment så den passar väldigt bra ihop med diesel motor. Nu ska Audi dock sluta med multitronic och bara använda DSG. Lite synd tycker jag men förmodligen blir det för dyrt när man inte kan massproducera då en multitroniclåda har sina begränsningar på hur mycket vridmoment som den klarar av. Där är en DSG låda överlägsen så nu kommer bara den att erbjudas i framtiden. Snart med 10 växlar.
Som Minimats skriver så gäller ju ämnet bensin eller diesel och jag håller helt med honom om att en modern snåldiesel ska ha automatlåda för att man inte ska bli knäpp i att hålla på och rycka i en pinne hela tiden.
Jag har erfarenhet av en Q3 med manuell låda, idiotiskt. Det går inte ihop.
A4 med automat är ett under av bekvämlighet i jämförelse.
Nu anser jag förstås att det bör vara automat även till bensinmotor, manuella lådor hör till flintaepoken.
Håller fullständigt med er som säger att "snåldieslar" skall kombineras med automatlåda. Gjorde tyvärr inte det valet själv vid senaste bilbytet och det ångrar jag av de orsaker som bl a Minimats angivit. En vettig bensinare kunde i alla fall tidigare köras nästan som om man hade automat men det fungerar inte med dieslarna - deras höga max vridmoment till trots. I o f s så lider även dagens moderna bensinare säkert delvis av samma sjuka eftersom utväxlingen förändrats till att bli alltmera extrem för att vinna några centiliter per mil i dagens förbrukningstester - alltså väldigt lågt varvtal även vid högre hastigheter.
Jag håller med Nisse som säger att automatlåda är "grejen". Jag har 2,2L/204hk diesel och 6-växlad låda. Det suger iväg bra när man rör pedalen och 110km/hr på motorväg är endast lite förhöjd tomgång, jämfört med ungdomens bensinare. Omkörningar är en fröjd, svisch så är man förbi, och bränsleförbrukningen håller sig på en moderat nivå. Nu vet jag inte riktigt om det är att betrakta som en "snåldiesel" men i förhållande till tidigare bilar jag haft är den definitivt snål.
// Krister
Så svaret på bensin eller diesel blev automatlåda? =)
Japp, under 1500 mil bensin+automat, över 1500 mil diesel+automat!
Egentligen är ju frågan lite underlig, nog sjutton vet man väl om man trivs bäst med bensin eller diesel?
Precis .... Nisse slog huvudet på pudelns kärna, kunde inte sagt det bättre själv.
// Krister
När jag byter bil så är jag ganska så säker på att det kommer bli en automat, dock så gillar jag manuella lådor men brukar byta varannan gång mellan automat och manuell... Sen när det gäller bensin eller diesel så tror jag det kommer visa sig när jag vet vilken bil jag ska köpa, tex om det blir nya Skoda Superb och den kommer med 180 TSI så är det en stark kandidat men om det blir nya Ford Mondeo så lär det inte bli en bensin eftersom dom inte verkar ha så spännande motorer på bensinsidan...
Trasten:
Jag skrev bara att en diesel motor blir så mycket smidigare med automatlåda, sedan är det ju mycket beroende på vart och hur man kör. På exempelvis motorväg så spelar det ju ingen roll om det är automatlåda eller manuell så länge det inte blir köer. Fast egentligen föredrar jag manuell växellåda men har gått och blivit för lat och kör numera bara automat oavsett om det är bensin eller diesel. Noterbart att Audi A6 2.0 TDI är 0,5 sekunder snabbare 0-100 km/h med automatlåda (multitronic) än vad en manuell låda är. Fast den manuella lådan har högre toppfart.
Minimats1,
om du kikar på accelerationssiffran kan du dessutom tillgodoräkna dig att automatlådan verkligen uppnår maximal acceleration (vad underlaget nu tillåter) medan lejonparten av de som kör med manuell växellåda inte klarar att göra den perfekta växling (både vad avser timing och ren snabbhet) som krävs för att man skall uppnå den maximala accelerationen för den manuellt växlade bilen.
Dieseln är väl mer driftsäker pga bensinare har problem ibland med tändningen som verkstäder ibland inte grejar.
Dieseln blir dyr i skatt efter några år.
Fel på automatlådan kostar efter garantin.
Firman jag jobbar på köpte in 5-6 av första generationen Caddy 7 växlade och jag tror att samtliga fick byta automatlådan första året.
Jämfört med normalnisse så tror jag garantin har gått ut för samtliga innan lådan lägger av pga antalet växlingar. Men 3e årsmodellen är nog bra som vanligt.
Det här är personlig preferens.
Jag vågade inte lita på min 9000 - 17 år och 25.000 mil - det är vad den är konstruerad för.
Jag ville ha en bil med
- "bra in/ut"
-bra AWD
-7-9 vxl - DCT eller auto.
Jag valde mellan två mycket bra raka sexor - bensin eller diesel. I praktiken likvärdig acceleration.
Jag valde bensin:
-tycker inte om dieselknatter
-det våldsamma moment som dieseln ger mellan 2000-4000 är spektakulärt - men obehagligt vid normal körning.
-vid aggressiv körning alt omkörning, vill jag kunna "varva ur"= 7000rpm.
Den ökade förbrukningen tål jag.
Bilen har en 8-vxl sportautomat som kan växlas auto, spak eller paddlar.
För ökad körglädje har bilen adaptiva/ställbara stötdämpare, adaptiv servo och adaptiv gasrespons.
Har tänka åka till en Ford handlare i helgen och kolla in nya Mondeo, sen om dom har en bensinare inne med 160 hk med automat så ska jag ta mig en sväng... Tycker nya Mondeo är sjukt snygg som halvkombi/Hatchback.
Kombin ger jag inte mycket för.
Jag älskar bottendraget i diesel, speciellt ihop med en vettig automatlåda (a3 + 184HK diesel + s-tronic t.ex.) men samtidigt så har ju tekniken nästan kommit ikapp eller förbi många av de fördelarna dieselbilen har eller hade.
Ta tex 1,4 ACT motorn (cylinderavstängning) där sparar man ju en del droppar bensin om man håller jämn fart. Fast automat på dessa bilar är ju DSG7 som har dåligt rykte.
Sen vet jag inte om allt prat om partikelfilter fortfarande gäller. Om man inte kör längre sträckor eller är vaksam på regen lampan så riskerar man ju att behöva byta partikelfilter.
Synd att hybrid-drivlinan inte hittat ner i Octavia och Leon än (och det lär nog ta sin tid).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.