Upptäckte att mina vinterdäck satt felmonterade, 2 av dem är 8 mm och 2 är 5 mm.
De hade hamnat diagonalt, dvs. olika på samma axel.
Skulle vara lite ambitiös och flytta så att det blir samma mönsterdjup på samma axel så att säga.
Har en Avensis 2010, och den har som bekant pinnbult och muttrar. När det ena däcket skulle på gick det lite trögt med en eller två muttrar, och däcket centrerades några millimeter när man drog. Sannolikt blev det väl lite lite snett på en pinnbult. Körde några mil och skulle sedan efterdra. Då går pinnbulten av. Jag borde ju tänkt på att just den muttern gick att dra väldigt mycket mer än de andra fyra, och borde då ha reagerat och tagit loss hjulet och satt på igen... men hänt är hänt.
Kan man köra med 4 muttrar (framdäck) eller är det farligt? Misstänker ju att ingen verkstad hinner ta sig an detta imorgon måndag eller tisdag. Sedan är det ju julstängt. Behöver verkligen bilen nu under julen.
Kommentarer
Du skall nog inte ge dig ut på långresor i alla fall, med kortare resor kanske och ta det lugnt i kurvor.
Bara kör! 80% av muttrarna är ju kvar, och förr hade flera bilar i Avensis storlek fyra muttrar. 5 muttrar är mest en utseendesak numer, lättare att få till designen snyggt på fälgarna.
Jo, var inne o hörde på verkstaden. Det var ingen fara.
Att byta få en ny pinnbult går på nästan 1000 kr. Så man ska dra försiktigt, blev lärdomen av detta. Dock drog jag inte så hårt tycker jag....
Nu var det fixat. 830 kr landade det på, gick på ca 20 minuter. Skönt att ha fem muttrar när man ska ut på långresor i jul.
Ska vara försiktig i framtiden. Vad gäller att efterdra... "sånt gör man på lastbilar" sade de på verkstaden :) Men det kan nog vara vettigt att iaf känna efter så ingen sitter allt för löst några mil efter att man monterat hjulen.
Men för mig som är novis, överförs kraften via bultarna? Eller är det sådan friktion mellan nav och fälg att kraft överförs där?
danne, som svar på din fråga om hur kraften överförs så är det genom friktionen mellan nav och fälg. Skruvarna är till för att erhålla denna friktion!
Vilket innebär att kraften från 5 skruvar som orsakar denna friktionen skall fördelas på 4 skruvar istället vilket ökar påfrestningen på de resterande skruvarna
(Undrar varför Jez anmälde detta inlägget?)
Det är helt riktigt Hacke, men det är inte så enkelt. Om man antar att det vore en väldigt flexibel skiva som skruvas med fem skruvar och en lossas minskar friktionskraften mellan ytorna med ca 20%, men så är det inte när det är styva ytor som sammanfogas. Uppskattningsvis minskar friktionen och därmed det överförbara vridmomentet med mellan 5 och 10%, men allt beror här på styvheten hos materialet.
Det här skulle ju kunna diskuteras hur mycketcsom helst och man skulle kunna göra många praktiska prov.
Allt till ingen som helst nytta! Detär nog bara att konstatera att det går bra att klara sig med fyra skruvar! :-)
Har man bara fälgar av tillräckligt dålig kvalité så behövs inga skruvar alls mot slutet av vintern....
Det var länge sedan jag läste "skruvförband", men:
-jag kan hålla med om att momentet förs, primärt, över via friktion mellan nav och fälg, men:
-vid högt moment tenderar man att få en glidning mellan nav/fälg, men detta förhindras av de koniska muttrarna (eller skruvarna).
Om muttrar/skruvar hade haft plana anläggningsytor, hade allt moment överförts av friktionen mellan nav/fälg.
PS Danne, du har inte pinnbultar, du har pinnskruvar. En bult har ingen gänga. DS
Detta eviga tjat om vad som är skruv eller bult är lite onödigt när alla vet vad vi menar i alla fall. Det är så vanligt att man säger bult till grövre skruvar idag så ingen bryr sig, inte ens i affärer för byggnadsmaterial.
Håller med dig till fullo, Hacken !
Måste vara dålig kvalitet när hjulskruvar/pinnskruvar går av, jag har aldrig dragit av en hjulskruv. Även om det finns gott om bilverkstäder som kör fast dem rejält....
Det är inte riktigt så Hacke, man bör lära sig rätt benämning. Ta t.ex benämningen "Målare" som för ett antal år sedan betydde både plankstrykare, sprutlackerare och konstnär. Men kallar man en konstnär för målare idag blir han grovt förolämpad!
Det märkliga är att för 100-150 år sedan visste man att en bult användes vid nitning och en skruv vid gängade förband, risken att man sa fel var liten och avslöjade att man inte var yrkesman.
Känslan för mekanik och mekanikens nomenklatur har avtagit numera, förmodligen för att den ofta blivit så komplicerad att många inte bryr sig.
Tjalle, jag förmodar att du menar det vridmoment som hjulet utsätts för, men med rätt åtdraget skruvförband tror jag inte att friktion mellan nav och fälg upphävs, men det spelar ju ingen roll vad man tror, systemet fungerar ju bevisligen.
Och jag håller med hultarn, det måste vara dålig kvalité eller fel handhavande någon gång, jag har heller aldrig dragit av någon hjulskruv.
Nåja jag är inte så beroende av att benämningar skall 100% korrekt om man ändå vet mad som menas, men det är ok om en del alltid vill ha det helt korrekt.
Hacke, det var därför jag skrev: "Känslan för mekanik och mekanikens nomenklatur har avtagit numera, förmodligen för att den ofta blivit så komplicerad att många inte bryr sig"!
Jo jag läste det saabnisse och så är det nog.
Hacken: Om det är OK att jag ville hjälpa Danne med "ny kunskap" - han skrev själv att han är novis - varför uttryckte du dig så? Jag har tidigare inte kommenterat skruv/bult.
Nisse: Jag har inte sett att mekaniken eller nomenklaturen har förändrats - däremot håller jag med om att "folk" inte bryr sig om den, och följaktligen inte förstår mekanik - det är, tyvärr, elektronik för hela slanten, även om många elektronikprylar baseras på en mekanisk konstruktion.
Det blir ju mer och mer elektronik i bilarna, men utan de mekaniska konstruktionerna i botten blir det bara ett datorspel.
Tjalle, lägg märke till ordet "Känslan......"!
Nisse, jag noterade det - jag ville bara ytterligare utveckla, vad jag tycker är en tråkig tendens. Risken är att också bilintresset försvinner ytterligare. Det är ju idag inte självklart att man skall ta körkort, och att köra på isbana är ju asocialt - inte undra på att "man" behöver ESP som hjälp vid en sladd. Tack och lov går den att stänga av på en av mina bilar - och den andra har det inte. :o)
Ja Tjalle, så är det nog, ,många är fullkomligt ointresserade av sina bilar, man köper en bil för en halv miljon, men orkar inte läsa en mening i instruktionsboken!
När det gäller isbana har ju alla som tagit körkort de senaste decennierna kört där, men tyvärr har de flesta glömt det mesta så det är tur att ESP finns.
Och bristen på okunskap och bristande bilintresse framgår ju ofta här på forumet, jag kan garantera att för femtio år sedan hade ingen frågat om det gick att köra med en hjulskruv mindre, man hade bara gjort det!
Men det är ju väl att de som är osäkra är så förståndiga att de söker råd!
Nisse, jag uttryckte mig oklart: jag menade inte att man hade KÖRT på isbana - jag menade att man hade lärt sig att hantera bilar på isbana. Det kräver att man kör hundratals varv, så att- dom rätta - reaktionerna sitter i ryggmärgen. Jag har haft förmånen att kunna göra detta med bakhjuls- framhjuls- och fyrhjulsdrivna bilar. Förutom att det är värdefullt ur säkerhetssynpunkt, är det fantastiskt roligt - speciellt att köra en fyrhjulsdriven bil med rallydubb. :o)
Där Tjalle trycker jag på "gillaknappen".
Leif: 159? Mycket rolig att köra på is - och asfalt.
Eftersom en bult saknas i det symmetriska förbandet så blir fälgen snedbelastad vilket med tiden kan göra fälgen lätt skev. Det går därför inte att jämföra med fordon som enbart har fyra bultar från början då dessa är symmetriskt fördelade, vilket inte fyra bultar är på en fembultad fälg. Ju tyngre fordon desto mer fäste krävs. Både bultarnas dimension och antal ökas med belastningen för att klara högre vridmoment och högre sidobelastning på fälgen.
Bra skrivet Thommys, det var det jag menade när jag skrev att man skall nog inte belasta fälgen hårt när man kör med en fälg där en skruv saknas.
Nä, sitter fälgen bak är det en dålig idé att ge sig iväg med husvagn eller gravt överlass en bra bit.
Är även högst olämpligt att jaga varvtider på mantorp utan alla muttrarna.
För vanlig körning? Bara kör. Är inte så farligt.
Eftersom Danne var klok nog att åtgärda sin pinnskruv, ville jag inte bråka, men....
Det högsta belastningen på bilen/hjulskruvarna/pinnskruvarna få man om man kör på ett "hinder" ex. trottoarkant, vilket man kan göra även om man inte "buskör". Även om man hoppar med bilen - det låter mer som buskörning. Tillverkaren har dimensionerat för att - i viss utsträckning - klara detta.
Dvs hård kurvtagning eller hård inbromsning är INTE värsta driftfallet.
Rådet att köra, men köra försiktigt är o-bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.