Morgonens drama utspelar sig på Ekeröfärjan, det tar en stund innan vi får åka på, väl på står det en Yaris med nosen åt fel håll, ett knippe personer håller på runt bilen. Det visar sig vara batteritorsk och huven går inte att få upp. Efter lite pillrande får jag upp huven, noterar att huvlåset är snustort, och på batteriets minuspol är en stor svamp av grön oxid, den troliga orsaken till problemet. Jag frågade tjejen som ägde bilen när hon servade senast, men fick bara en blick tillbaka som hon hört ett ord hon inte känner till. Färjan avgick och hon fick åka ett extra varv.
Sumarum, hade nån kollar under huven på denna bil tidigare, så hade detta drama troligtvis aldrig uppstått, tänk vad lite olja och en klick konsistens fett kan göra.
Kommentarer
...eller en vanlig underhållsservice som också borde uppmärksammat problemet... Men hon kanske uppfattat detta med Toyotas omtalade kvalitet som att man aldrig behövde ge bilen underhålls-service...:)
Vadå, det finns ju garanti...och den täcker väl allt..eller??? ;-)
Toyota har kanske serviceintervall på 10.000 mil?
Åter igen en historia som man kan tolka på olika vis men det som tycks stämma bra in på Toyotaägare i allmänhet är att de överlag inte är så intresserade utav bilar. De lägger ett högre värde i att bilen fungerar än HUR den fungerar. Många har också lyssnat lite för mycket på att Toyota är felfria och bryr sig därför inte så mycket om underhållet.
Kanske var det även så för tjejen i Yarisen ovan eller så var det bara en tillfällighet att hon valt en Toyota?
Mina egna systrar passar också in i samma beskrivning då den ena köpte en Yaris för flera år sedan. Efter 5000 mil såg min far att framhjulen var utslitna och frågade om när bilen senast var på service. Service? ...vad menar du?
Hon körde några år till med bilen och sålde den för i stort sett samma pengar som hon köpt den för och lärde sig således ingenting om varför bilen måste underhållas. Hon har behandlat alla bilar efteråt på samma vis oavsett fabrikat.
Nästan samma historia upprepade sedan den andra systern med en ny C3 Hdi då hon råkade glömma att serva bilen mellan 2-6000 mil.
Just dessa två virrpannor brukar jag därför hålla lite extra koll på men det är tyvärr inte sällsynt i familjen att service m.m glöms bort.
Alltså, hur kan man glömma att serva bilen!? Oavsett vilken bil man har. Köper man ny bil blir man ju till och med informerad om detta vid köpet...
Min syster är (tyvärr) likadan där. Sa till henne när vi (jag) hade servat bilarna hemma att hon skulle säga till när hon kört 1000 mil så fick vi ordna det igen.. Frågade henne häromdagen om det närmar sig.. Fick frågan hur långt bilen hade gått när vi servade.. Underbart med folk som inte bryr sig. F.Ö får jag även hålla koll på pappas bil..
På en liten liten firma där jag jobbade för ett antal år sedan hade min föregångare kört 8.000 mil inta att serva sin tjänstebil (Saab). Det uppdagades när han skulle sluta och bilen lämnades tillbaka. På frågan varför han inte servat den svarade han att han inte haft tid...
I mina yngre år fick min farbror in en Toyota Corolla Liftback med 1,8 litersmotor, jag kom dit samma dag och behövde bil, han berättade att det var en lärarinna som ägt den och att de inte hade hunnit med att gå igenom den, den hade servats vid 10500 mil och nu var det alltså dags igen, men jag fick ett bra pris som den stod och slog till, av någon anledning fick jag för mig att jag inte skulle röra motorn utan bara köra, bilen byggdes om, sänktes och fick rulla med Mercedes fjädrar och 9" breda fälgar runt om, den blev en riktig gokart :)
När bilen närmade sig 17000 mil så blev den lite svårstartad så jag bytte brytare och stift sen var den lika pigg igen :) Det som hände sen kan man nästan tro att det var programmerat, när bilen passerade 20000 mil så gick den inte mer än några mil så gick topp-packningen, det var som att den var tidsinställd :)
Bilen såldes till en granne som bytte packning och servade bilen, sen kördes den några år av honom innan den såldes vidare, så visst håller det även om man inte servar, packningen tror jag inte hade med serviceslarvet att göra. Idag är jag petnoga med servicar :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.